Zmiana zarządzenia w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia.

ZARZĄDZENIE Nr 171
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 czerwca 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 325 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2021 r. w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia (M.P. poz. 1164 oraz z 2022 r. poz. 689) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Instytutem kieruje dyrektor, który działa przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora, głównego księgowego, koordynatorów komórek organizacyjnych oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.";

2)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. Do zadań dyrektora należy w szczególności:

1) kierowanie pracami Instytutu;

2) reprezentowanie Instytutu na zewnątrz, w tym w zakresie zaciągania zobowiązań;

3) zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;

4) realizowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;

5) zarządzanie sprawami i mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;

6) opracowywanie rocznego planu działalności Instytutu i rocznego planu finansowego Instytutu;

7) sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu i informacji z wykonania planu finansowego Instytutu;

8) przekazywanie do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w terminie do 30 listopada każdego roku, rocznego planu działalności Instytutu na rok kolejny, zaopiniowanego przez Radę Instytutu;

9) przekazywanie do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w terminie do 31 stycznia każdego roku, rocznego sprawozdania z działalności Instytutu za rok poprzedni, zaopiniowanego przez Radę Instytutu;

10) zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;

11) przekazywanie regulaminu organizacyjnego Instytutu i jego zmian do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;

12) ustalanie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania członków Rady Instytutu oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne lub są one konieczne do zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 6 i 7, powinny uwzględniać w szczególności informacje określone przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o ile zostały przez niego odrębnie wskazane.";

3)
w § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do zadań Rady Instytutu należy w szczególności:

1) opiniowanie propozycji wydawniczych;

2) opiniowanie projektów rocznych planów działalności Instytutu;

3) opiniowanie projektu regulaminu organizacyjnego Instytutu;

4) uchwalanie regulaminu Rady Instytutu.";

4)
w § 8:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje:

1) członków Rady Instytutu;

2) Przewodniczącego Rady Instytutu spośród członków Rady Instytutu.",

b)
uchyla się ust. 3;
5)
§ 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. 1. Struktura organizacyjna Instytutu składa się z komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.

2. W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) Wydział Administracyjny;

2) Wydział Badań, Analiz i Rekomendacji;

3) Wydział Finansowo-Księgowy;

4) Wydział Komunikacji i Projektów Społecznych;

5) Wydział Popularyzatorski.

3. W skład Instytutu wchodzą samodzielne stanowiska pracy:

1) do spraw audytu wewnętrznego,

2) do spraw kadr,

3) głównego księgowego,

4) radcy prawnego

- podległe bezpośrednio dyrektorowi.

4. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Instytutu.

5. Regulamin organizacyjny Instytutu zatwierdza dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Instytutu.".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1692, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414 oraz z 2023 r. poz. 412, 497, 658, 803 i 1059.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024