Komitet Sterujący do spraw Projektu Elektroniczna Karta Zgonu.

ZARZĄDZENIE Nr 141
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 sierpnia 2021 r.
w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu Elektroniczna Karta Zgonu

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Komitet Sterujący do spraw Projektu Elektroniczna Karta Zgonu, zwany dalej "Komitetem".
2. 
Komitet jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Komitetu należy:
1)
określanie kierunku prac prowadzonych w celu wdrożenia Projektu Elektroniczna Karta Zgonu, zwanego dalej "Projektem EKZ";
2)
koordynowanie i monitorowanie prac realizowanych przez poszczególnych członków Komitetu, zgodnie z ich właściwością, w ramach Projektu EKZ;
3)
opracowywanie propozycji działań w zakresie wdrożenia Projektu EKZ oraz utrzymania i doskonalenia wdrożonych rozwiązań;
4)
przedstawianie założeń niezbędnych dla realizacji Projektu EKZ;
5)
monitorowanie postępów w realizacji Projektu EKZ.
§  3. 
1. 
W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu - przedstawiciel ministra właściwego do spraw zdrowia, w randze co najmniej dyrektora albo zastępcy dyrektora;
2) 1
 pozostali członkowie Komitetu - po jednym przedstawicielu, w randze dyrektora albo zastępcy dyrektora, wyznaczonym przez:
a)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
b)
ministra właściwego do spraw informatyzacji,
c)
Dyrektora Centrum e-Zdrowia,
d)
Głównego Inspektora Sanitarnego,
e)
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
f)
Dyrektora Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH - Państwowego Instytutu Badawczego;
3)
sekretarz Komitetu - pracownik Departamentu Wsparcia Organizacji w Centrum e-Zdrowia.
2. 
Przewodniczący Komitetu może zapraszać, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, do udziału w pracach Komitetu z głosem doradczym przedstawicieli innych niż wymienione w ust. 1 organów, instytucji lub przedstawicieli organizacji lub przedsiębiorców, a także specjalistów lub ekspertów, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Komitetu.
3. 
Członka Komitetu może zastąpić w pracach Komitetu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, upoważniony przedstawiciel.
§  4. 
1. 
Do zadań przewodniczącego Komitetu należy:
1)
zwoływanie posiedzeń Komitetu;
2)
kierowanie pracami Komitetu.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego Komitetu wyznaczony przez przewodniczącego Komitetu spośród członków Komitetu.
§  5. 
1. 
Posiedzenia Komitetu odbywają się nie rzadziej niż raz na miesiąc.
2. 
Przewodniczący Komitetu, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Komitetu, może zadecydować o odbyciu posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, co obejmuje w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w toku posiedzenia

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

§  6. 
1. 
W celu realizacji zadań Komitetu przewodniczący Komitetu może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, tworzyć grupy robocze złożone z członków Komitetu lub osób biorących udział w pracach Komitetu.
2. 
Członkowie Komitetu mogą wyznaczyć do udziału w pracach grup roboczych pracowników obsługujących ich urzędy albo reprezentujących kierowane przez nich instytucje.
§  7. 
1. 
Komitet podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniu w drodze uzgodnienia stanowiska. Jeżeli uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe, rozstrzyga zdanie przewodniczącego Komitetu.
2. 
Prawo udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć Komitetu nie przysługuje sekretarzowi Komitetu oraz osobom zaproszonym do udziału w pracach Komitetu, o których mowa w § 3 ust. 2.
§  8. 
1. 
Departament Wsparcia Organizacji w Centrum e-Zdrowia zapewnia obsługę organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową prac Komitetu.
2. 
Posiedzenia Komitetu przygotowuje i obsługuje sekretarz Komitetu.
3. 
Do zadań sekretarza Komitetu należy:
1)
zapewnianie właściwego przygotowania i sprawnej obsługi posiedzeń Komitetu, w tym:
a)
przygotowanie projektu porządku posiedzenia oraz koordynacja przygotowania i dostarczenia materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia, w szczególności projektów uchwał,
b)
sporządzenie listy obecności na posiedzeniu Komitetu,
c)
sporządzenie protokołu posiedzenia Komitetu, zawierającego w szczególności:
porządek posiedzenia,
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu,
wnioski osób biorących udział w posiedzeniu,
odpisy uchwał Komitetu podjętych podczas posiedzenia,
inne ustalenia Komitetu i przewodniczącego Komitetu;
2)
uczestniczenie w posiedzeniach Komitetu;
3)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej prac Komitetu, w szczególności uchwał i protokołów posiedzeń;
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego Komitetu.
4. 
Protokół posiedzenia Komitetu podpisują przewodniczący Komitetu i sekretarz Komitetu, a w przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu zastępca przewodniczącego Komitetu oraz sekretarz Komitetu.
§  9. 
Wydatki związane z obsługą organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Komitetu są pokrywane z budżetu państwa z części 46, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.
§  10. 
Udział w pracach Komitetu i grup roboczych jest nieodpłatny.
§  11. 
1. 
Przewodniczący Komitetu przedstawia Radzie Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Komitetu w terminie do dnia 30 września oraz sprawozdanie roczne w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który jest składane sprawozdanie.
2. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
dane identyfikacyjne, w tym informacje o osobie sporządzającej i zatwierdzającej sprawozdanie, podstawie prawnej utworzenia Komitetu oraz okresie objętym sprawozdaniem;
2)
wskazanie liczby i terminów odbytych posiedzeń Komitetu;
3)
określenie postępów w pracach Komitetu w odniesieniu do zadań, o których mowa w § 2;
4)
wnioski i rekomendacje wynikające z prac Komitetu;
5)
informacje dotyczące celowości dalszego działania Komitetu;
6)
inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Komitetu.
§  12. 
Pierwsze półroczne sprawozdanie przewodniczący Komitetu przedkłada Radzie Ministrów do dnia 30 września 2021 r.
§  13. 
Podmioty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. b, zgłaszają swoich przedstawicieli przewodniczącemu Komitetu w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 12 z dnia 14 lutego 2024 r. (M.P.2024.122) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 lutego 2024 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.244 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Komitet Sterujący do spraw Projektu Elektroniczna Karta Zgonu.
Data aktu: 16/08/2021
Data ogłoszenia: 01/03/2023
Data wejścia w życie: 24/08/2021