Słowacja-Polska. Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o wojskowej współpracy lotniczej.Warszawa.2021.07.08.

POROZUMIENIE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o wojskowej współpracy lotniczej,
podpisane w Warszawie dnia 8 lipca 2020 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Słowackiej, zwane dalej "Stronami", uwzględniając:

a) Umowę między Państwami - Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącą Statusu Ich Sił Zbrojnych, sporządzoną w Londynie dnia 19 czerwca 1951 roku, zwaną dalej "Umową NATO SOFA";

b) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2150/2005 z dnia 23 grudnia 2005 r. ustanawiające wspólne zasady elastycznego użytkowania przestrzeni powietrznej, zwane dalej "Rozporządzeniem Komisji (WE) ) nr 2150/2005";

c) Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 roku, zwaną dalej "Konwencją ICA";

d) Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisaną w Warszawie dnia 13 listopada 2013 roku, zwaną dalej "Umową o Ochronie Informacji Niejawnych";

e) Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o współpracy obronnej, podpisaną w Bratysławie dnia 16 maja 2014 roku, zwaną dalej "Umową o Współpracy Obronnej";

f) Dążenie do wzajemnej korzystnej współpracy w zapewnieniu wojskowego ruchu lotniczego między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką.

Uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1.

Cel Porozumienia

1. 
Celem niniejszego Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o wojskowej współpracy lotniczej (zwanego dalej "Porozumieniem") jest określenie warunków współpracy w zakresie wojskowego szkolenia lotniczego, ćwiczeń i realizacji zadań związanych z Zintegrowanym Systemem Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
2. 
Szczegóły dotyczące konkretnych obszarów współpracy zostaną określone w porozumieniach technicznych lub innych porozumieniach dwustronnych uszczegółowiających techniczną stronę niniejszego Porozumienia.
Artykuł  2.

Definicje

Dla celów niniejszego Porozumienia, stosuje się następujące definicje:

a)
"zarządzanie przestrzenią powietrzną" odnosi się do funkcji planowania z zasadniczym celem maksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni powietrznej przez dynamiczny podział czasu jej użytkowania oraz, doraźnie, segregację przestrzeni powietrznej pomiędzy różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni powietrznej w oparciu o potrzeby krótkoterminowe;
b)
"organ kontroli ruchu lotniczego": odnosi się do ośrodka kontroli obszaru, organ kontroli zbliżania lub organ kontroli lotniska;
c)
"służby ruchu lotniczego": odnosi się do służby informacji powietrznej, służbę alarmową, służbę doradczą ruchu lotniczego, służbę kontroli ruchu lotniczego (służbę kontroli obszaru, służbę kontroli zbliżania lub służbę kontroli lotniska);
d)
"organ służb ruchu lotniczego": odnosi się do organu kontroli ruchu lotniczego, organ informacji powietrznej lub biuro odpraw załóg;
e)
"strefa lotów po obu stronach granicy państwa" odnosi się do ograniczenia lub rezerwacji przestrzeni powietrznej ustanowionej ponad granicami państwowymi z powodu szczególnych wymagań operacyjnych. Może być to strefa czasowo wydzielona lub strefa czasowo rezerwowana;
f)
"wojskowy statek powietrzny" odnosi się do statku powietrznego używanego przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej lub Siły Zbrojne Republiki Słowackiej;
g)
"wojskowy ruch lotniczy" odnosi się do ruchu lotniczego wojskowych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej lub na terytorium każdej ze Stron, obejmujący w szczególności Zintegrowany System Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, wojskowe szkolenie lotnicze, wojskowe ćwiczenia lotnicze;
h)
"rejon szkolenia wojskowego" odnosi się do obszaru geograficznego ściśle zdefiniowanego w czasie i przestrzeni do prowadzenia szkoleń lub ćwiczeń członków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub członków Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej;
i)
"Zintegrowany System Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego" odnosi się do zintegrowanego systemu zapewniającego ciągłe monitorowanie przestrzeni powietrznej Państw Członkowskich Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w czasie pokoju, kryzysu i wojny, a także wczesne ostrzeganie, nawigację i dalszą pomoc, w tym pomoc przewidzianą dla wojskowych i cywilnych statków powietrznych znajdujących się w niebezpieczeństwie lub w celu przeprowadzenia wobec nich interwencji;
j)
"sytuacja awaryjna" odnosi się do poważnej i niebezpieczną sytuacji wymagającą natychmiastowych działań;
k)
"zezwolenie dyplomatyczne" odnosi się do zezwolenia wydanego na przekroczenie granicy państwowej i lot obcego wojskowego statku powietrznego jednej Strony wykonywanego w przestrzeni powietrznej Państwa drugiej Strony;
l)
ALFA SCRAMBLE (A) - odnosi się do realizacji realnych misji bojowych systemu Obrony Powietrznej. Włącza się to w misje Air Policing oraz misje w celu asysty statku powietrznego w sytuacjach niebezpieczeństwa stosowany w celu wykonania zadania bojowego w ramach systemu;
m)
ROMEO SCRAMBLE (R) - odnosi się do realizacji misji mających na celu sprawdzenie gotowości bojowej w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej.
Artykuł  3.

Odpowiedzialne Organy

Za realizację niniejszego Porozumienia będą odpowiedzialne następujące organy:

a)
w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej: Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)
w imieniu Rządu Republiki Słowackiej: Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej.
Artykuł  4.

Obszary współpracy

Strony będą współpracować w szczególności w następujących obszarach:

a)
loty wojskowych statków powietrznych jednej Strony wykonywane w przestrzeni powietrznej Państwa drugiej Strony;
b)
zadania związane z ochroną przestrzeni powietrznej w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego na podstawie obowiązujących procedur standardowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i związanymi z nimi ćwiczeniami realnymi;
c)
wzajemne korzystanie z wyznaczonych lotnisk wojskowych;
d)
wzajemne korzystanie z rejonów szkolenia wojskowego i obiektów na potrzeby szkolenia i ćwiczeń Sił Zbrojnych Państw Stron;
e)
wspólne korzystanie ze stref lotów po obu stronach granicy Państwa.
Artykuł  5.

Zezwolenie na wojskowy ruch lotniczy

Wojskowy statek powietrzny jednej ze Stron może wejść w przestrzeń powietrzną Państwa drugiej Strony na podstawie zezwolenia dyplomatycznego i planu lotu zgodnie z prawem wewnętrznym i przepisami Państwa drugiej Strony, z wyjątkiem misji ALPHA/ ROMEO SCRAMBLE Air Policing Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.

Artykuł  6.

Służby ruchu lotniczego

1. 
Współpraca między wojskowymi organami służb ruchu lotniczego, zasady i procedury lotów wojskowych, odbywać się będzie zgodnie z zatwierdzonymi procedurami operacyjnymi Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej i zostaną wyszczególnione w Porozumieniu Technicznym zawartym między odpowiedzialnymi organami Stron zgodnie z Artykułem 3 niniejszego Porozumienia.
2. 
Strony zapewniają służby ruchu lotniczego oraz zarządzanie przestrzenią powietrzną, zgodnie z ich prawem i przepisami wewnętrznymi.
Artykuł  7.

Ustanowienie stref lotów po obu stronach granicy państwa

1. 
Aby osiągnąć i utrzymać cele określone w Artykule 4 niniejszego Porozumienia, Strony utworzą strefy lotów po obu stronach granicy Państwa umożliwiające wzajemne szkolenia/ćwiczenia lotnicze.
2. 
W procesie ustanawiania i użytkowania stref lotów po obu stronach granicy Państwa, Strony będą przestrzegać procedur określonych w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2150/2005 oraz praw i przepisów wewnętrznych.
3. 
Warunki dotyczące stref lotów po obu stronach granicy Państwa, w tym zasady ich aktywacji, dezaktywacji, zasady ruchu lotniczego w ich granicach, będą uregulowane w szczegółowych porozumieniach zawartych między odpowiedzialnymi organami Stron zgodnie z Artykułem 3 niniejszego Porozumienia, przed utworzeniem stref lotów po obu stronach granicy Państwa.
Artykuł  8.

Sytuacja awaryjna

W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej związanej z lotem wykonywanym w przestrzeni powietrznej Państwa drugiej Strony, Strony będą postępować zgodnie z prawem wewnętrznym i przepisami Państwa Strony, na terytorium którego takie zdarzenie miało miejsce. Właściwe organy, określone w Porozumieniu Technicznym zawartym na podstawie art. 6 niniejszej umowy między odpowiedzialnymi organami Stron, zgodnie z Artykułem 3 niniejszego Porozumienia, będą niezwłocznie informować się wzajemnie o każdej takiej sytuacji awaryjnej.

Artykuł  9.

Dochodzenie i wyjaśnianie incydentów i wypadków lotniczych

Dochodzenie i wyjaśnianie incydentów i wypadków lotniczych będzie prowadzone wspólnie przez właściwe organy Stron w oparciu o standardy obowiązujące w ramach Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczące dochodzenia w sprawie wypadków lotniczych i incydentów, przepisy wewnętrzne Państw Stron oraz zgodnie z Umową o Współpracy Obronnej.

Artykuł  10.

Wymiana informacji

1. 
Strony, na wniosek, będą wzajemnie wymieniać informacje o:
a)
lotniskach wojskowych;
b)
klasyfikacji obecnego podziału przestrzeni powietrznej;
c)
pomocach nawigacyjnych;
d)
warunkach pogodowych, z naciskiem na wystąpienie niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych;
e)
zdarzeniach związanych z bezpieczeństwa lotów.
2. 
Wszelkie informacje niejawne wytworzone lub wymieniane w ramach realizacji niniejszego Porozumienia będą wykorzystywane, dostarczane, przechowywane, przetwarzane i chronione zgodnie z postanowieniami Umowy o Ochronie Informacji Niejawnych.
3. 
W celu zapewnienia zbieżności (autentyczności/dokładności) informacji topograficznych, Strony przekażą sobie wzajemnie odpowiednie mapy. Szczegóły będą regulowane w porozumieniach technicznych.
Artykuł  11.

Dokumentacja

1. 
Strony będą rejestrować i przechowywać dane o lotach prowadzonych przez wojskowe statki powietrzne zgodnie z postanowieniami niniejszego Porozumienia w formie pisemnej, słuchowej, elektronicznej lub w innej formie przez okres co najmniej 30 dni.
2. 
Na wniosek jednej ze Stron, druga Strona dostarczy Stronie żądającej dokumentację określoną w ustępie 1 niniejszego Artykułu.
Artykuł  12.

Ćwiczenia wojskowe, wojskowe szkolenia lotnicze i wykorzystanie rejonów szkolenia wojskowego

1. 
Mając na względzie realizację wspólnych zadań szkoleniowych obu Stron, Strony będą sobie wzajemnie zezwalać na korzystanie z rejonów szkolenia wojskowego dla celów prowadzenia wojskowego szkolenia lotniczego oraz wykonywania ćwiczeń wojskowych, w tym strzelań ogniowych, zgodnie z ich obowiązującym prawem i przepisami wewnętrznymi.
2. 
Wojskowe szkolenie lotnicze, w tym ćwiczenia realne w wykonaniu zadań ochrony przestrzeni powietrznej w przestrzeni powietrznej Państw Stron w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, prowadzone będzie zgodnie z procedurami operacyjnymi obowiązującymi w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego oraz zgodnie z wewnętrznymi przepisami Państw Stron.
Artykuł  13.

Rozliczenia finansowe

1. 
Odpowiedzialne organy Stron, zgodnie z dokumentacją księgową oraz procedurami stosowanymi w ramach Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, będą obciążać się wzajemnie za świadczone usługi oraz wsparcie materiałowe, zapewniane na podstawie niniejszego Porozumienia.
2. 
Kwota, którą należy uiścić za paliwo, oleje i smary oraz inne użyte materiały będzie wypłacana przez odpowiedzialne organy Stron, zgodnie z faktycznie poniesionymi kosztami, uwzględniając odpowiednie postanowienia Umowy NATO SOFA.
3. 
Usługi żeglugi powietrznej świadczone przez cywilne instytucje zapewniające usługi żeglugi powietrznej i/lub cywilne usługi lotniskowe będą opłacane zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami Unii Europejskiej, postanowieniami prawa międzynarodowego i prawa krajowego oraz przepisami Państw Stron.
Artykuł  14.

Rozliczenie szkód

1. 
Roszczenia powstałe w związku z zastosowaniem niniejszego Porozumienia będą rozstrzygane zgodnie z postanowieniami Umowy NATO SOFA.
2. 
Roszczenia, do których nie mają zastosowania postanowienia Umowy NATO SOFA, powstałe w związku ze stosowaniem niniejszego Porozumienia, co do których postanowienia Umowy NATO SOFA nie mają zastosowania, będą rozstrzygane zgodnie z wewnętrznym prawem i przepisami Państwa Strony, na terytorium której powstała szkoda lub nastąpiło zdarzenie skutkujące szkodą.
Artykuł  15.

Rozstrzyganie sporów

W przypadku sporu między Stronami dotyczącego interpretacji lub stosowania niniejszego Porozumienia, Strony będą szukać rozstrzygnięcia wyłącznie w drodze wzajemnych negocjacji lub konsultacji na najniższym możliwym poziomie.

Artykuł  16.

Wymiana doświadczeń

Strony będą wymieniać swoje doświadczenia wyniesione z implementacji niniejszego Porozumienia, w celu systematycznego zacieśnienia ich wzajemnej współpracy. Koszty związane z uczestnictwem w negocjacjach/spotkaniach będą opłacane zgodnie z postanowieniami Umowy o Współpracy Obronnej.

Artykuł  17.

Postanowienia końcowe

1. 
Niniejsze Porozumienie wejdzie w życie w trzydziestym (30) dniu po dniu dostarczenia ostatniego powiadomienia, w którym Strony poinformują się wzajemnie o spełnieniu wszystkich krajowych procedur prawnych niezbędnych do wejścia w życie niniejszego Porozumienia.
2. 
Niniejsze Porozumienie zostaje zawarte na czas nieokreślony. Każda ze Stron może odstąpić od niniejszego Porozumienia w formie pisemnej. Odstąpienie będzie obowiązywać w terminie sześciu (6) miesięcy od daty doręczenia drugiej Stronie noty wypowiadającej.
3. 
Niniejsze Porozumienie może zostać poprawione lub zmienione w formie pisemnej za wzajemną zgodą obu Stron. Poprawki i zmiany będą stanowić jego integralną część. Wejdą one w życie zgodnie z ustępem 1 niniejszego Artykułu.
4. 
Z dniem wejścia w życie niniejszego Porozumienia traci moc Porozumienie między Ministerstwem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Republiki Słowackiej o ruchu lotniczym wojskowych statków powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej w przestrzeni powietrznej obu państw, podpisane w Warszawie, dnia 2 kwietnia 1998 roku.

Podpisano w Warszawie w dniu 8 lipca 2020 roku w dwóch egzemplarzach, w językach polskim, słowackim i angielskim, przy czym każdy z tych tekstów jest jednakowo autentyczny. W przypadku rozbieżności w interpretacji niniejszego Porozumienia, wersja angielska będzie rozstrzygająca.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2021.895

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Słowacja-Polska. Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o wojskowej współpracy lotniczej.Warszawa.2021.07.08.
Data aktu: 08/07/2020
Data ogłoszenia: 01/10/2021
Data wejścia w życie: 23/04/2021