Zmiana uchwały w sprawie "Krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami na lata 2019-2022".

UCHWAŁA Nr 92
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lipca 2021 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie "Krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami na lata 2019-2022"

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2021 r. poz. 710 i 954) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
W uchwale nr 82 Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 2019 r. w sprawie "Krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami na lata 2019-2022" (M.P. poz. 808) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w ust. 2 wyrazy "25 617 089 zł" zastępuje się wyrazami "27 217 089 zł";
2)
w załączniku do uchwały:
a)
w części III "Założenia Programu 2019-2022" w rozdziale 2 "Cele, kierunki działania oraz zadania Programu 2019-2022":
pkt 1.1.3 otrzymuje brzmienie:

"1.1.3. Zadanie: Merytoryczne wsparcie procesu planowania i rewitalizacji w gminach będzie realizowane w ramach czterech kierunków interwencji. W ramach pierwszego kierunku interwencji planuje się stworzenie w wybranych Oddziałach Terenowych Narodowego Instytutu Dziedzictwa centrów kompetencji ds. uwzględniania dziedzictwa kulturowego w procesach rewitalizacyjnych. Drugim kierunkiem interwencji będzie pilotaż szkoleń przedstawicieli wybranych jednostek samorządu terytorialnego wspierających, prowadzących lub planujących rewitalizację zasobu dziedzictwa kulturowego. Trzecim kierunkiem interwencji będzie wsparcie gmin tworzących lub aktualizujących gminne programy rewitalizacji lub zmieniających podstawę prawną prowadzonej rewitalizacji z lokalnych programów rozwoju na gminne programy rewitalizacji przez wspólne przeprowadzenie procesu identyfikacji dziedzictwa, szacowanie jego wartości i wskazanie właściwych sposobów jego ochrony i zagospodarowania w procesach rewitalizacyjnych. Czwartym kierunkiem interwencji będzie konkurs "Twój dom - dialog z tradycją", z myślą o wsparciu procesów harmonijnego rozwoju i poprawy krajobrazu kulturowego. Celem konkursu będzie znalezienie i popularyzacja nowych wzorców zabudowy jednorodzinnej będących kontynuacją i nawiązaniem do form tradycyjnego budownictwa. Projekt konkursowy ma być przygotowany dla co najmniej trzech województw. Przed 2018 r. pilotażowy konkurs został z powodzeniem zrealizowany w województwie warmińsko-mazurskim.",

w pkt 1.2.3 pierwszy aspekt otrzymuje brzmienie:

"Pierwszym" jest wypracowanie zaleceń dotyczących waloryzacji zabytków i dokumentacji wartości zabytków wpisanych do rejestru zabytków oraz włączenie do zbioru kart ewidencyjnych informacji o wartościach i ich materialnych nośnikach dla wybranych zabytków.",

w pkt 2.2.1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) realizację, w porozumieniu z wojewódzkimi urzędami ochrony zabytków oraz wyspecjalizowanymi instytucjami kultury, projektu weryfikacji miejsca przechowywania i stanu zabytków ruchomych wpisanych do rejestru zabytków oraz ich dokumentacji umożliwiającej jednoznaczną identyfikację zabytków w przypadku kradzieży, przez wykonanie aktualnej dokumentacji fotograficznej, a także aktualizację wiedzy o zabytkach będącej w dyspozycji wojewódzkich konserwatorów zabytków.",

b)
w części IV "Plan finansowy Programu 2019-2022":
tabela "Budżet Programu 2019-2022" otrzymuje brzmienie:

"Budżet Programu 2019-2022

Finansowanie Krajowego programu 2019 2020 2021 2022 RAZEM
Razem środki z budżetu państwa cz. 24 756 175,06 zł 5 573 614,00 zł 10 904 188,94 zł 9 983 111,00 zł 27 217 089,00 zł
Udział w (%) w danym roku 2,78% 20,48% 40,06% 36,68% 100% ",
tabela "Budżet Programu 2019-2022 w rozkładzie na wydatki bieżące i majątkowe" otrzymuje brzmienie:

"Budżet Programu 2019-2022 w rozkładzie na wydatki bieżące i majątkowe

2019 2020 2021 2022
bieżące majątkowe bieżące majątkowe bieżące majątkowe bieżące majątkowe
Wydatki 750 025,06 zł 6 150,00 zł 5 527 614,00 zł 46 000,00 zł 10 019 838,94 zł 884 350,00 zł 9 619 611,00 zł 363 500 zł
Razem 756 175,06 zł 5 573 614,00 zł 10 904 188,94 zł 9 983 111,00 zł
Razem w latach 2019-2022 27 217 089,00 zł ",
c)
w części V "Zarządzanie, harmonogram i ewaluacja Programu 2019-2022":
rozdział 3 "Harmonogram - wskaźniki realizacji Programu 2019-2022" otrzymuje brzmienie:

"3. Harmonogram - wskaźniki realizacji Programu 2019-2022.

Wskaźnik Wartość bazowa

2018

2019 2020 2021 2022
Cel główny: Stworzenie warunków dla zapewnienia efektywnej ochrony i opieki nad zabytkami
Stopień realizacji wskaźników celów szczegółowych oraz wskaźników pomocniczych, wyrażony w procentach 0,34 19 45 72 100
Wskaźniki pomocnicze i organizacyjne
Wejście w życie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o powołaniu Koordynatora Programu 2019-2022 i zespołu zarządzającego 0 1 1 1 1
Przedłożenie i zaakceptowanie przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego szczegółowego rozplanowania wydatków w ramach budżetu Programu 2019-2022 0 1 1 1 1
Przedłożenie i zaakceptowanie przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego planu audytów, badań, analiz, konferencji i innych niezbędnych działań w latach 2020-2022, mających na celu stworzenie modelu systematycznego i elastycznego gromadzenia oraz analizowania danych, przede wszystkim statystycznych, z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego i opieki nad zabytkami oraz powiązania tej dziedziny z jak najszerszym kontekstem ekonomiczno-społecznym 0 1 1 1 1
Dysponowanie przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego kompletnym projektem sprawozdania z realizacji zadań wynikających z Programu 2019-2022, przedstawianego Radzie Ministrów co dwa lata w trybie art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami 0 0 1 1 2
Przedłożenie i zaakceptowanie przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego projektu modelu systematycznego i elastycznego gromadzenia oraz analizowania danych, przede wszystkim statystycznych, z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego i opieki nad zabytkami oraz powiązania tej dziedziny z jak najszerszym kontekstem ekonomiczno-społecznym 0 0 0 0 1
Cel szczegółowy 1: Optymalizacja systemu ochrony dziedzictwa kulturowego
Kierunek działania 1: Wzmocnienie systemu ochrony na poziomie lokalnym
Zadanie 1.1.1.: Szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym, w tym pracowników merytorycznych, z uwzględnieniem zagadnień z zakresu planowania przestrzennego i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Zaktualizowanie zgodnie ze stanem prawnym materiału szkoleniowego Narodowego Instytutu Dziedzictwa dla samorządów w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym 0 1 1 1 1
Liczba jednostek samorządu terytorialnego, których przedstawiciele odbyli szkolenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym 0 20 80 200 300
Opracowanie analizy przebiegu i rezultatów szkoleń w latach 2019-2022, zawierającej propozycje mierzenia efektów szkoleń w stosunku do działalności samorządów w praktyce oraz sposobów zwiększania tych efektów w przyszłości 0 0 0 0 1
Zadanie 1.1.2.: Budowanie zasobu wiedzy o ochronie dziedzictwa kulturowego na poziomie lokalnym, regionalnym

i centralnym

Liczba opracowanych nowych, odrębnych materiałów informacyjnych na stronę internetową www.samorząd.nid.pl 0 10 40 70 120
Opracowanie analizy struktury odwiedzin strony internetowej www.samorząd.nid.pl, zawierającej plan zwiększania ich liczby lub częstotliwości do końca 2022 r. 0 0 1 1 1
Stopień realizacji planu zwiększania liczby odwiedzin strony internetowej www.samorząd.nid.pl do końca 2022 r., wyrażony w procentach 0 0 0 50 75
Zadanie 1.1.3.: Merytoryczne wsparcie procesu planowania i rewitalizacji w gminach
Liczba uruchomionych centrów kompetencji, planowania i rewitalizacji w Oddziałach Terenowych Narodowego Instytutu Dziedzictwa 0 0 5 5 5
Liczba jednostek samorządu terytorialnego, których przedstawiciele odbyli pilotażowe szkolenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa w zakresie planowania i rewitalizacji 0 0 16 30 40
Liczba opracowanych w ramach pilotażu studiów ochrony wartości kulturowych w gminach 0 0 2 5 8
Zorganizowanie konferencji podsumowującej realizację zadania "Merytoryczne wsparcie procesu planowania i rewitalizacji w gminach" 0 0 0 0 1
Wydanie publikacji podsumowującej realizację zadania "Merytoryczne wsparcie procesu planowania i rewitalizacji w gminach" 0 0 0 0 1
Liczba opracowanych w ramach pilotażu studiów ochrony wartości kulturowych obszarów zabytkowych pod kątem uwzględnienia ich w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego do końca 2022 r. 0 0 10 15 20
Opracowanie ewaluacji pilotażu projektu "Twój dom - dialog z tradycją" przeprowadzonego przez Narodowy Instytut Dziedzictwa w województwie warmińsko-mazurskim, zawierającego rekomendacje w zakresie modelowych rozwiązań dla rozszerzenia projektu na pozostałe województwa 0 0 1 1 1
Liczba województw, w których przeprowadzono konkursy w ramach projektu "Twój dom-dialog z tradycją" 1 1 1 2 3
Liczba wydanych katalogów pokonkursowych w ramach projektu "Twój dom-dialog z tradycją" 1 1 1 1 3
Zadanie 1.1.4.: Konkurs Generalnego Konserwatora Zabytków nagradzający gminy za modelowe wdrażanie programów opieki nad zabytkami
Opracowanie planu promocji konkursu Generalnego Konserwatora Zabytków, nagradzającego gminy za modelowe wdrażanie programów opieki nad zabytkami, mającego na celu wzrost w latach 2021-2022, w stosunku do poprzedniej edycji, liczby i jakości zgłoszeń do konkursu 0 0 1 1 1
Zwiększenie liczby zgłoszeń do konkursu Generalnego Konserwatora Zabytków nagradzającego gminy za modelowe wdrażanie programów opieki nad zabytkami, w stosunku do poprzednich edycji, wyrażony w procentach 0 0 0 15 30
Kierunek działania 2: Wzmocnienie systemu ochrony na poziomie centralnym
Zadanie 1.2.1.: Wspieranie rozwijania kompetencji zawodowych przez pracowników służb konserwatorskich
Liczba pracowników administracji konserwatorskiej, którzy wzięli udział w szkoleniach Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego mających na celu rozwijanie kompetencji zawodowych 0 0 50 150 250
Średnia liczba urzędów administracji konserwatorskiej i innych instytucji reprezentowanych każdego roku na szkoleniach mających na celu rozwijanie kompetencji zawodowych przez pracowników służb konserwatorskich 0 0 10 10 10
Zadanie 1.2.2.: Ewaluacja stosowanych standardów i metod konserwatorskich
Liczba zdefiniowanych co do planowanego zakresu merytorycznego standardów i metod konserwatorskich, które mają być przyjęte w ramach Programu 2019-2022 0 0 5 5 5
Liczba opracowanych i przekazanych przez Generalnego Konserwatora Zabytków do wojewódzkich konserwatorów zabytków standardów i metod konserwatorskich 0 0 0 3 5
Zadanie 1.2.3.: Wsparcie działań dokumentacyjnych zasobu zabytkowego
Opracowanie modelu uwzględnienia wartości zabytkowych w ochronie obiektów wpisanych do rejestru, obejmujący: wzór karty wartości zabytku, zawierającej informację odnośnie wartości zabytkowych i ich materialnych atrybutów; listę obiektów wpisanych do rejestru wybranych do pilotażowej oceny wartości zabytkowych; zalecenia i wytyczne do przeprowadzenia oceny wartości 0 0 1 1 1
Stosunek liczby obiektów, dla których przeprowadzono ocenę wartości zabytkowych w latach 2019-2021, do liczby obiektów na liście obiektów wpisanych do rejestru wybranych do pilotażowej oceny wartości zabytkowych w ramach opracowanego modelu, wyrażony w procentach 0 0 0 0 75
Opracowanie listy obszarów wytypowanych do badań Archeologicznego Zdjęcia Polski w ramach Programu 2019-2022 0 0 1 1 1
Stosunek liczby obszarów przebadanych w ramach badań "Archeologicznego Zdjęcia Polski" w stosunku do liczby obszarów na liście obszarów wytypowanych do badań "Archeologicznego Zdjęcia Polski" w ramach Programu 2019-2022, wyrażony w procentach 0 0 25 50 75
Opracowanie, skonsultowanie i uzgodnienie pilotażowych metod badawczych oraz modelu struktury bazy danych nowego programu ewidencyjnego "Archeologiczne Zdjęcie Polski +" 0 0 1 1 1
Opracowanie, skonsultowanie i uzgodnienie wzorcowego rozwiązania w zakresie metod badawczych oraz modelu struktury bazy danych "Archeologicznego Zdjęcia Polski +", uwzględniające wnioski z badań pilotażowych 0 0 0 0 1
Przeprowadzenie szkolenia w zakresie problematyki Archeologicznego Zdjęcia Polski i "Archeologicznego Zdjęcia Polski+", w którym wzięli udział przedstawiciele co najmniej połowy wojewódzkich urzędów ochrony zabytków oraz archeolodzy z co najmniej 4 uczelni będący pracownikami naukowymi 0 0 0 0 1
Zorganizowanie konferencji w zakresie problematyki Archeologicznego Zdjęcia Polski i "Archeologicznego Zdjęcia Polski+", w której wzięli udział przedstawiciele co najmniej połowy wojewódzkich urzędów ochrony zabytków oraz archeolodzy z co najmniej 4 uczelni będący pracownikami naukowymi 0 0 0 0 1
Opracowanie analizy dotyczącej optymalnego rozwiązania w skali kraju problemu przechowywania ruchomych zabytków archeologicznych 0 0 0 1 1
Liczba wojewódzkich urzędów ochrony zabytków, które podpisały z Narodowym Instytutem Dziedzictwa umowę o współpracy w zakresie ScanManagera 5 8 16 16 16
Opracowanie projektu struktury bazy danych połączonej z geoportalem, gromadzącej różnorodne typy informacji o obiektach zabytkowych, w tym wyniki badań naukowych 0 0 0 0 1
Liczba wojewódzkich urzędów ochrony zabytków, które podpisały umowę z Narodowym Instytutem Dziedzictwa w sprawie współpracy w zakresie geoportalu 0 0 0 0 16
Zadanie 1.2.4.: Powołanie Centrum Architektury Drewnianej
Zakupienie nieruchomości na potrzeby Centrum Architektury Drewnianej 0 1 1 1 1
Utworzenie Centrum Architektury Drewnianej w strukturze Narodowego Instytutu Dziedzictwa 0 0 1 1 1
Oddanie do użytku nieruchomości na potrzeby Centrum Architektury Drewnianej 0 0 0 0 1
Cel szczegółowy 2: Wsparcie działań w zakresie opieki nad zabytkami
Kierunek działania 1: Merytoryczne wsparcie działań w zakresie opieki nad zabytkami
Zadanie 2.1.1.: Upowszechnianie standardów i metod konserwatorskich dla wybranych zasobów zabytkowych (wybór zasobów, wypracowanie zaleceń dla opiekunów zasobu zabytkowego dotyczących metod konserwacji, adaptacji, dokumentacji i badań, upowszechnianie przez bazę wiedzy)
Stworzenie internetowej bazy wiedzy w zakresie standardów i metod konserwatorskich dla wybranych zasobów zabytkowych 0 0 0 1 1
Opracowanie pakietu materiałów promocyjnych w zakresie standardów i metod konserwatorskich dla wybranych zasobów zabytkowych 0 0 0 0 1
Kierunek działania 2: Podnoszenie bezpieczeństwa zasobu zabytkowego
Zadanie 2.2.1.: Podniesienie bezpieczeństwa zabytków ruchomych przez sprzyjanie intensyfikacji współpracy z opiekunami zabytków przez właściwe służby i instytucje
Liczba szkoleń zorganizowanych w ramach Programu 2019-2022, w których wzięli udział przedstawiciele służb mundurowych 0 0 1 2 3
Liczba powiatów, w których wdrożono w ramach Programu 2019-2022 projekt weryfikacji stanu zabytków ruchomych wpisanych do rejestru 8 8 11 27 70
Cel szczegółowy 3: Budowanie świadomości społecznej wartości dziedzictwa kulturowego
Kierunek działania 1: Upowszechnianie wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i jego wartości
Zadanie 3.1.1.: Kampania społeczno-edukacyjna w mediach, z uwzględnieniem aspektu profilaktyki w dziedzinie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami i dostępności do zabytków dla osób z niepełnosprawnościami
Opracowanie planu realizacji kampanii społeczno-edukacyjnej w latach 2019-2021, zawierającego identyfikację grup docelowych, zakładaną liczbę odbiorców w obrębie każdej grupy oraz metodologię mierzenia tej liczby w ramach ewaluacji 0 1 1 1 1
Średni odsetek zakładanej w planie liczby odbiorców w zidentyfikowanych grupach docelowych, do których w sposób potwierdzony dotarła kampania społeczno-edukacyjna 0 0 0 50 75
Zadanie 3.1.2.: Tworzenie narzędzi edukacyjnych dla szkół i instytucji kultury, z uwzględnieniem aspektu profilaktyki

w dziedzinie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami

Przygotowanie i uruchomienie portalu internetowego dotyczącego edukacji o dziedzictwie kulturowym 0 0 1 1 1
Liczba pakietów materiałów edukacyjnych dotyczących dziedzictwa kulturowego, przeznaczonych dla szkół i dzieci w wieku przedszkolnym 0 0 0 1 2
Liczba podmiotów prowadzących działalność edukacyjną zaopatrzonych w wydaną w ramach Programu 2019-2022 grę edukacyjną o dziedzictwie kulturowym 0 0 0 0 150
Liczba szkół, w których zorganizowano pilotażowe warsztaty edukacyjne w szkołach w oparciu o przygotowane w ramach Programu 2019-2022 materiały edukacyjne 0 0 0 0 48
Kierunek działania 2: Tworzenie warunków dla sprawowania społecznej opieki nad zabytkami
Zadanie 3.2.1.: Program dotacyjny dla NGO's w zakresie popularyzowania i upowszechniania wiedzy o dziedzictwie kulturowym, budowania świadomości lokalnej, a także włączania społeczeństwa w opiekę nad zasobem dziedzictwa kulturowego
Liczba wolontariuszy zaangażowanych w realizację zadań dofinansowanych w ramach programu dotacyjnego dla organizacji pozarządowych 0 300 600 1100 1680
Liczba odbiorców zadań popularyzatorskich dofinansowanych w ramach programu dotacyjnego dla organizacji pozarządowych 0 500 1000 4000 7000 ",
w rozdziale 5 "Monitoring Programu 2019-2022" pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Rada Ochrony Zabytków przy ministrze właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może zwrócić się do Koordynatora Programu 2019-2022 o przedstawienie na posiedzeniu Rady sprawozdania z dotychczasowej realizacji Programu 2019-2022.

3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy, przedstawia Radzie Ministrów co dwa lata sprawozdanie z realizacji zadań wynikających z Programu 2019-2022. Pierwsze sprawozdanie ma być prezentowane członkom Rady Ministrów do dnia 31 stycznia 2021 r., drugie - do dnia 30 kwietnia 2023 r.".

§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024