Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

ZARZĄDZENIE Nr 2
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 stycznia 2016 r.
w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zwana dalej "Kancelarią", zapewnia obsługę merytoryczną, prawną, organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów, Ministrów - Członków Rady Ministrów, Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz Szefa Służby Cywilnej.
2. 
Kancelaria zapewnia również obsługę pełnomocników Rządu, komitetów, komisji wspólnych, rad, zespołów oraz innych kolegialnych organów pomocniczych, doradczych i opiniodawczo-doradczych, jeżeli tak stanowią przepisy o ich utworzeniu.
§  2. 
1. 
Kancelaria działa zgodnie z zarządzeniami i poleceniami Prezesa Rady Ministrów.
2. 
Kancelaria wykonuje powierzone zadania pod kierownictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanego dalej "Szefem Kancelarii".
§  3. 
Kancelarią kieruje Szef Kancelarii przy pomocy: Sekretarza Rady Ministrów, sekretarzy i podsekretarzy stanu w Kancelarii, Dyrektora Generalnego Kancelarii oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Kancelarii.
§  4. 
1. 
Szef Kancelarii wyznacza swojego zastępcę lub zastępców i określa ich zadania.
2. 
Zastępcy Szefa Kancelarii wykonują zadania Szefa Kancelarii podczas jego nieobecności oraz w razie nieobsadzenia stanowiska Szefa Kancelarii, do czasu jego obsadzenia.
§  5. 
Szef Kancelarii może tworzyć i znosić zespoły doradcze i opiniodawcze do opracowania spraw zleconych przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, określając: skład osobowy, zakres i tryb ich działania oraz zasady ich obsługi.
§  6. 
Szef Kancelarii może imiennie upoważnić osoby wymienione w § 3 oraz inne osoby będące pracownikami Kancelarii do:
1)
załatwiania w jego imieniu spraw należących do jego kompetencji;
2)
wykonywania w jego imieniu zadań powierzonych przez Prezesa Rady Ministrów.
§  7.  1
1. 
W Kancelarii działa Gabinet Polityczny Prezesa Rady Ministrów.
2. 
Szczegółowy zakres zadań i kompetencji osoby kierującej gabinetem politycznym, o którym mowa w ust. 1, określa Prezes Rady Ministrów.
§  8. 
1.  2
 W skład Kancelarii wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Biuro Prezesa Rady Ministrów;
2) 3
 (uchylony);
3) 4
 (uchylony);
4) 5
 (uchylony);
5)
Biuro Ministra do Spraw Unii Europejskiej;
5a) 6
 Sekretariat Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego;
6)
Centrum Informacyjne Rządu;
7)
Departament Analiz;
8)
Departament Analiz Systemu Bezpieczeństwa Państwa;
9)
Departament Bezpieczeństwa Narodowego;
10)
Departament Ekonomiczny Unii Europejskiej;
11)
Departament GovTech Polska;
12)
Departament Instrumentów Rozwojowych;
13) 7
 (uchylony);
14)
Departament Komitetu do Spraw Europejskich;
15)
Departament Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów;
16)
Departament Koordynacji Procesu Legislacyjnego;
17)
Departament Koordynacji Projektów Międzynarodowych;
18)
Departament Nadzoru i Kontroli;
19)
Departament Oceny Skutków Regulacji;
20)
Departament Praw Obywatelskich i Tożsamości Europejskiej;
21)
Departament Prawa Unii Europejskiej;
22)
Departament Prawny;
23)
Departament Programowania Prac Rządu;
24)
Departament Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej;
25)
Departament Służby Cywilnej;
26)
Departament Społeczeństwa Obywatelskiego;
27)
Departament Spraw Obywatelskich;
28)
Departament Spraw Parlamentarnych;
29)
Departament Spraw Zagranicznych;
30)
Departament Studiów Strategicznych;
31) 8
 (uchylony);
32)
Departament Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą;
33) 9
 (uchylony);
34)
Biuro Budżetowo-Finansowe część 16 i 23;
35)
Biuro Dyrektora Generalnego;
36)
Biuro Informatyki;
37)
Biuro Kadr i Rozwoju Zawodowego;
38)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych.
1a. 
W skład Kancelarii wchodzi również Wieloosobowe stanowisko do spraw Krajowego Planu Odbudowy.
2. 
Departament Analiz, Departament Oceny Skutków Regulacji oraz Departament Studiów Strategicznych tworzą Rządowe Centrum Analiz.
3. 
Departament GovTech Polska tworzy Centrum GovTech.
§  9. 
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Kancelarii oraz tryb ich pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Szefa Kancelarii na wniosek Dyrektora Generalnego Kancelarii.
§  10. 
Traci moc zarządzenie nr 139 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (M.P. z 2015 r. poz. 338 i 919).
§  11. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia 10 .
1 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
2 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 95 z dnia 27 kwietnia 2023 r. (M.P.2023.462) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 2023 r.
3 § 8 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
4 § 8 ust. 1 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 241 z dnia 28 czerwca 2023 r. (M.P.2023.611) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 2023 r.
5 § 8 ust. 1 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
6 § 8 ust. 1 pkt 5a dodany przez § 1 zarządzenia nr 262 z dnia 5 lipca 2023 r. (M.P.2023.663) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 lipca 2023 r.
7 § 8 ust. 1 pkt 13 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
8 § 8 ust. 1 pkt 31 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 396 z dnia 14 września 2023 r. (M.P.2023.1014) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2023 r.
9 § 8 ust. 1 pkt 33 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
10 Zarządzenie zostało ogłoszone w dniu 7 stycznia 2016 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024