Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 20 września 2012 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 3 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) ogłasza się, co następuje:
§  1.
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 94, poz. 1035), zmienionym obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 72, poz. 913), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 193), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 47, poz. 651), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 września 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 69, poz. 861), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 201), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 65, poz. 654), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 października 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 96, poz. 971) oraz obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. poz. 113) wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego obwieszczenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993, z 2011 r. Nr 205, poz. 1202 oraz z 2012 r. poz. 243.

ZAŁĄCZNIK

W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale 5 w podrozdziale 5.3;

a) w pkt 5.3.1 "Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego":

– w działaniu "Renty strukturalne" część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 2.389.600.000 euro

Wydatki publiczne: 2.389.600.000 euro",

– w działaniu "Modernizacja gospodarstw rolnych":

- część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity; 5.368.164.723 euro

Wydatki publiczne: 2.147.265.889 euro",

- część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba gospodarstw rolnych, które otrzymały pomoc

(w tym w ramach "nowych wyzwań")

70.250

(1.684)

Całkowita wartość inwestycji (euro)

(w tym w ramach "nowych wyzwań")

5.332.000.000

(186.758.391)

Rezultat Liczba gospodarstw, które wprowadziły nowe produkty lub techniki

(w tym w ramach "nowych wyzwań")

52.680

(1.278)

Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy (euro)

(w tym w ramach "nowych wyzwań")

1.474.000.000

(52.103.324)

Oddziaływanie Wzrost gospodarczy

(wyrażony parytetem siły nabywczej (PPS))

618.318,67
Wydajność pracy

(wzrost wartości dodanej brutto/osobę)

22.270 euro/osobę "

- część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów

(w tym w ramach "nowych wyzwań")

93.000

(1.684)

Rezultat Wskaźniki rzeczowe brak wartości docelowych "

b) w pkt 5.3.3 "Oś 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej" w działaniu "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w części "Kryteria dostępu" akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Projekty z zakresu budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu mogą być realizowane na obszarach wiejskich dotkniętych wykluczeniem cyfrowym, tj. tam, gdzie jest niedostateczny dostęp do sieci Internetu szerokopasmowego pod warunkiem zgodności z zasadami pomocy publicznej, jak wyjaśniono w Komunikacie Komisji Wytyczne wspólnotowe w sprawie stosowania przepisów dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do szybkiego wdrażania sieci szerokopasmowych (Dz. Urz. UE C 235 z 30.09.2009, str. 7).",

c) w pkt 5.3.4 "Oś 4 LEADER":

– uchyla się część "Poziom wsparcia",

– w działaniu "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju":

- w części "Zasady wyboru projektów przez lokalne grupy działania" akapit czwarty, piąty i szósty otrzymują brzmienie:

"W przypadku projektów kwalifikujących się do udzielenia pomocy w ramach działań osi 3 - Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej, organ decyzyjny LGD bierze pod uwagę zgodność projektu z LSR oraz określonymi w niej lokalnymi kryteriami wyboru.

W przypadku małych projektów organ decyzyjny LGD ocenia projekt pod względem zgodności z LSR oraz określonymi w niej lokalnymi kryteriami wyboru.

Następnie, w obu przypadkach, LGD przesyła do właściwego podmiotu wdrażającego pozytywnie ocenione wnioski, które zostały wybrane przez ciało decyzyjne LGD do finansowania w ramach budżetu lokalnej strategii rozwoju. Podmiot wdrażający może odmówić wypłaty pomocy w przypadku niespełnienia warunków formalnych lub niedopełnienia zobowiązań przez beneficjenta.",

- w części "Zasady finansowania LGD" akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"W przypadku małych projektów, z wnioskodawcami, których wnioski zostały wybrane przez organ decyzyjny LGD do finansowania w ramach budżetu lokalnej strategii rozwoju i które zostały pozytywnie zweryfikowane przez SW, samorząd województwa, jako podmiot wdrażający, podpisuje umowę na realizację projektu.",

- część "Poziom dofinansowania" otrzymuje brzmienie:

"Forma i wysokość pomocy oraz poziom dofinansowania

Pomoc finansowa ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych.

W przypadku małych projektów wysokość pomocy na projekt nie może przekroczyć 80% kosztów kwalifikowalnych i kwoty 50.000 zł.

Maksymalny poziom pomocy finansowej z EFRROW wynosi 80% kwalifikujących się wydatków publicznych projektu.

Wymagany krajowy wkład środków publicznych wynosi co najmniej 20% kwalifikujących się wydatków publicznych projektu i w przypadku beneficjentów takich jak gmina, instytucja kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, kościół lub inny związek wyznaniowy, organizacja pozarządowa mająca status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie pochodzi ze środków własnych beneficjenta.

Wysokość pomocy dla danego beneficjenta nie może przekroczyć w okresie programowania kwoty 200.000 zł.

W przypadku beneficjentów spełniających wymagania określone w definicji beneficjenta w ramach działań "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw", wysokość pomocy dla danego beneficjenta w ramach małych projektów nie może przekroczyć w okresie programowania kwoty 50.000 zł.",

- w części "Główne kryteria demarkacyjne" pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dla projektów przyczyniających się do realizacji celów osi 3, ale niekwalifikujących się do wsparcia w ramach działań osi 3 określonych w PROW 2007-2013, tzn. małych projektów:

Działanie/Fundusz Linie demarkacyjne
1 2
"Odnowa i rozwój wsi" Przewiduje się badanie przede wszystkim ze względu na rodzaj beneficjenta, tzn. jeżeli podmiot uprawniony do ubiegania się o przyznanie pomocy w działaniu 313, 322, 323, tj.: gmina, instytucja kultury, kościół, organizacja pożytku publicznego, której cele statutowe są zbieżne z celami działania, planuje zrealizować projekt w zakresie, który występuje zarówno w małych projektach, jak i w działaniu 313, 322, 323, to nastąpi odmowa przyznania pomocy.
"Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" Przewiduje się badanie przede wszystkim spełniania przez wnioskodawcę kryteriów dostępu dla tych działań oraz weryfikację rodzaju beneficjenta. W przypadku gdy wnioskodawca planuje zrealizować projekt w zakresie, który występuje zarówno w małych projektach, jak i w działaniach 311 i 312, a spełnia kryteria dostępu dla 311 i 312, nastąpi odmowa przyznania pomocy.
Fundusze Strukturalne - EFRR, ESF W ramach PO Kapitał Ludzki przewiduje się wsparcie aktywności lokalnych inicjatyw działających na rzecz: zatrudnienia, integracji społecznej i edukacji realizowanych w ramach priorytetu VI, VII i VIII.

Wsparcie skierowane będzie do mieszkańców gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tys. mieszkańców. Wsparcie udzielane będzie w formie "małych grantów".

Wsparcie będzie stanowiło uzupełnienie działań realizowanych w ramach PROW (w zakresie pozarolniczym) oraz będzie przygotowywać mieszkańców obszarów wiejskich do zwiększonej aktywności w ramach pozostałych obszarów wsparcia PO KL.

Od beneficjenta osi 4 wymagane będzie oświadczenie o niefinansowaniu projektu z innych środków publicznych z wyłączeniem środków własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz Funduszu Kościelnego.

Natomiast w RPO wsparcie może dotyczyć m. in. projektów wymienionych w lit.: c, d, h, i.

Od beneficjenta osi 4 wymagane będzie oświadczenie o niefinansowaniu projektu z innych środków publicznych z wyłączeniem środków własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz Funduszu Kościelnego.

Program Operacyjny Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich (PO ZRSRiNOR) W ramach zapobiegania nieprawidłowemu podwójnemu finansowaniu z różnych instrumentów wspólnotowych opracowane zostaną przez Instytucje Zarządzające odpowiednie mechanizmy koordynacji pomiędzy programami. Mechanizmy opierać się będą na przedstawianiu przez beneficjentów oświadczeń o niefinansowaniu projektów z innych środków publicznych. "

- w działaniu "Wdrażanie projektów współpracy" po części "Definicja beneficjenta" dodaje się część "Poziom dofinansowania" w brzmieniu:

"Poziom dofinansowania

Pomoc finansowa wynosi maksymalnie 100% kosztów kwalifikowalnych projektu.",

- w działaniu "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" po części "Definicja beneficjenta" dodaje się część "Poziom dofinansowania" w brzmieniu:

"Poziom dofinansowania

Pomoc finansowa wynosi maksymalnie 100% kosztów kwalifikowalnych projektu.",

d) pkt 5.3.5 "Wykaz rodzajów operacji, o których mowa w art. 16a ust. 3 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a tego rozporządzenia" otrzymuje brzmienie:

"Tabela 5.3.5. Wykaz rodzajów operacji, o których mowa w art. 16a ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1698/2005, do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a tego rozporządzenia

Oś/ środek Rodzaj operacji Potencjalne skutki "Istniejący" czy "nowy" rodzaj operacji Odniesienie do opisu rodzaju operacji w PROW Wskaźnik produktu - cel
Liczba gospodarstw rolnych, które otrzymały pomoc Całkowita wartość inwestycji (euro)
Oś 1: Środek 121 Wsparcie inwestycji związanych z produkcją mleczarską Poprawa konkurencyjności

sektora mleczarskiego

Istniejący Inwestycje związane z rozwojem produkcji mleczarskiej lub zmianą profilu gospodarstwa mleczarskiego 1 684 186.758.391
Liczba projektów Całkowita wartość inwestycji (euro)
Oś 1: Środek 125 Magazynowanie wody Bardziej racjonalne zużycie wody i poprawa zdolności magazynowania wody Istniejący Inwestycje związane z budową urządzeń umożliwiających retencjonowanie wód, w szczególności retencję glebową i zapobieganie odwadnianiu, a także renaturyzacja torfowisk i cieków w sposób odtwarzający ich zdolność retencyjną 80 37.531.111,00
Liczba wspieranych gospodarstw rolnych Powierzchnia gruntów rolnych objęta wsparciem
Oś 2: Środek 214 Tworzenie biotopów/

siedlisk i zarządzanie nimi na obszarach Natura 2000 lub poza nimi

Ochrona ptaków, innej dzikiej fauny i flory oraz poprawa jakości sieci biotopów, zmniejszająca przenikanie szkodliwych substancji do siedlisk sąsiadujących, zachowanie chronionej fauny i flory Istniejący Projekty z zakresu pakietu

5

3 000 8 000 ha TUZ
Liczba projektów Całkowita wartość inwestycji (euro)
Oś 3: Środek

321

Tworzenie i umożliwianie dostępu do infrastruktury szerokopasmowej, w tym urządzeń do przesyłu wstecznego i urządzeń naziemnych (np.: stacjonarnych, bezprzewodowych naziemnych, wykorzystujących połączenia satelitarne lub będących kombinacją różnych technologii) Nowy Budowa infrastruktury szerokopasmowego Internetu 295 103.026.580,00 "

2) w rozdziale 6:

a) podrozdział 6.3 "Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)" otrzymuje brzmienie:

"Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)

Oś/środek Nazwa działania Wkład EFRROW

na lata 2009-2013

Oś 1: Środek 121 Modernizacja gospodarstw wiejskich 66.000.500,00
Oś 1: Środek 125 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa 33.778.000,00
Łącznie oś 1 99.778.500,00
Oś 2: Środek 214 Program rolnośrodowiskowy 10.000.000,00
Łącznie oś 2 10.000.000,00
Oś 3: Środek 321 Operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 59.111.500,00
Łącznie oś 3 59.111.500,00
Program łącznie 168.890.000,00
Ogółem w ramach osi 1, 2, 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. a-f rozporządzenia nr 1698/2005 109.778.500,00
Ogółem w ramach osi 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 59.111.500,00 "

3) rozdział 7 "Indykatywny podział na poszczególne działania rozwoju obszarów wiejskich (w euro na cały okres)" otrzymuje brzmienie:

"7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)

Kod działania Nazwa działania/oś 1 Wydatki publiczne Wydatki prywatne* Koszt całkowity
111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie 30.000.000,00 0,00 30.000.000,00
112 Ułatwianie startu, młodym rolnikom 420.000.000,00 0,00 420.000.000,00
113 Renty strukturalne 2.389.600.000,00 0,00 2.389.600.000,00
114 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 78.000.000,00 19.500.000,00 97.500.000,00
121 Modernizacja gospodarstw rolnych 2.147.265.889,00 3.220.898.834,00 5.368.164.723,00
123 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej 932.000.000,00 2.796.000.000,00 3.728.000.000,00
125 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa 637.531.111,00 0,00 637.531.111,00
126 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych 100.000.000,00 11.111.111,00 111.111.111,00
132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności 30.000.000,00 0,00 30.000.000,00
133 Działania informacyjne i promocyjne 10.000.000,00 4.285.714,00 14.285.714,00
141 Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" 540.000.000,00 0,00 540.000.000,00
142 Grupy producentów rolnych 146.000.000,00 0,00 146.000.000,00
RAZEM Oś I 7.460.397.000,00 6.051.795.659,00 13.512.192.659,00

* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania/oś 2 Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
211, 212 Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) 2.448.750.000,00 0,00 2.448.750.000,00
214 Program rolnośrodowiskowy

(płatności rolnośrodowiskowe)

2.314.861.111,00 0,00 2.314.861.111,00
221, 223 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne 443.501.520,00 0,00 443.501.520,00
226 Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych 130.000.000,00 0,00 130.000.000,00
RAZEM Oś II 5.337.112.631,00 0,00 5.337.112.631,00
Kod działania Nazwa działania/oś 3 Wydatki publiczne Wydatki prywatne* Koszt całkowity
311 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej 345.580.000,00 345.580.000,00 691.160.000,00
312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw 1.023.583.600,00 1.023.583.600,00 2.047.167.200,00
321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 1.609.786.431,00 0,00 1.609.786.431,00
322, 323, 313 Odnowa i rozwój wsi 589.580.000,00 0,00 589.580.000,00
RAZEM Oś III 3.568.530.031,00 1.369.163.600,00 4.937.693.631,00

* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania/oś 4 Wydatki publiczne Wydatki prywatne* Koszt całkowity
413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju 620.500.000,00 403.115.385,00 1.023.615.385,00
421 Wdrażanie projektów współpracy 15.000.000,00 0,00 15.000.000,00
431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja 152.000.000,00 0,00 152.000.000,00
RAZEM tylko Oś IV 787.500.000,00 403.115.385,00 1.190.615.385,00
RAZEM Oś I, II, III, IV 17.153.539.662,00 7.824.074.644,00 24.977.614.306,00

* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod

działania

Nazwa działania Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
- Pomoc Techniczna 266.600.000,00 0,00 266.600.000,00
RAZEM PROW 2007-2013 17.420.139.662,00 7.824.074.644,00 25.244.214.306,00 "

4) w rozdziale 11 "Wyznaczenie właściwych władz i odpowiedzialnych organów"

w części "Finansowanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013":

- w schemacie "Przepływ środków pochodzących z EFRROW w ramach PROW 2007-2013" grafika druga otrzymuje brzmienie:

wzór

- akapity ósmy otrzymuje brzmienie;

"Zgodnie z przepisami ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej oraz ustawy o finansach publicznych, środki na finansowanie PROW 2007-2013 są przekazywane z rachunku Ministerstwa Finansów w części podlegającej refundacji z EFRROW oraz z rachunku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w części współfinansowania krajowego na rachunki agencji płatniczej, na podstawie zapotrzebowania, składanego przez tę agencję.",

- uchyla się akapit dziewiąty;

5) w rozdziale 16 w podrozdziale 16.1 "Opis działań pomocniczych w zakresie przygotowania, zarządzania, monitorowania, oceny, informacji i kontroli, finansowanych z pomocy technicznej" w części "Opis", w schemacie I akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Ponadto w ramach schematu możliwe jest finansowanie ocen ex post, audytów i przygotowywania końcowych sprawozdań dotyczących poprzedniego okresu programowania, a także prac związanych z przygotowywaniem kolejnego okresu programowania, w tym oceny ex-ante.".

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024