Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 16 czerwca 2011 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 3 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) ogłasza się, co następuje:
§  1.
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 94, poz. 1035), zmienionym obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 72, poz. 913), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 193), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 47, poz. 651), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 września 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 69, poz. 861) oraz obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 201) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części "Spis załączników do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013" tytuł załącznika 8 otrzymuje brzmienie:

"Podstawowe wymagania określone w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Minimalne normy obowiązujące rolników na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie minimalnych norm (Dz. U. Nr 39, poz. 211)) ";

2)
w rozdziale 3 w podrozdziale 3.1:
a)
w pkt 3.1.1 "Ogólne społeczno-gospodarcze uwarunkowania obszaru geograficznego" akapit dziesiąty otrzymuje brzmienie:

"Dla niektórych działań Programu zostaną wprowadzone odpowiednie kryteria dostępu określające możliwość realizacji projektów w zależności od lokalizacji.",

b)
w pkt 3.1.2 "Wyniki w sektorze rolnym, leśnym i żywnościowym":
w części "Produkcja olejów" w akapicie trzecim zdanie trzecie otrzymuje brzmienie:

"Szacuje się, iż w latach 2006-2013, przy wzrostowej tendencji zużycia oleju napędowego (z ok. 7,5 do ok. 10 mln ton), Polska, zgodnie z zaleceniami dyrektywy 2003/30/WE3), powinna dodawać do tego paliwa 120-700 tys. ton estru, co odpowiada wzrostowi zapotrzebowania na taką samą ilość oleju rzepakowego lub 300-1650 tys. ton rzepaku oraz wzrostowi areału uprawy rzepaku docelowo do 1 mln ha.",

w części "Produkcja alkoholu etylowego" w akapicie trzecim zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Przy prognozowanej spadkowej tendencji zużycia benzyn (z ok. 4,0 mln ton w 2006 r. do ok. 3,6 mln ton w 2013 r.) zużycie i produkcja bioetanolu, zgodnie z celami wskaźnikowymi określonymi w dyrektywie 2003/30/WE4), powinny wzrosnąć z ok. 100 tys. ton (2006 r.) do ok. 350 tys. ton (2013 r.).",

w części "Produkcja jabłecznika, miodu pitnego i win owocowych":
-
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Produkcja miodu pitnego, cidru/cydru, perry i win owocowych",

-
w akapicie pierwszym zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Wsparcie działań inwestycyjnych w produkcji napojów o niskiej zawartości alkoholu typu cidry/cydry, perry czy miody pitne jest zasadne z uwagi na dosyć duży potencjalny rynek zbytu tych produktów.",

c)
w pkt 3.1.3 "Środowisko i gospodarka gruntami" w części "Energia odnawialna" akapity siódmy-trzynasty otrzymują brzmienie:

"W związku z rozwojem sytuacji w sektorze bioenergii w ostatnim czasie, a zwłaszcza w wyniku dużego popytu na tego rodzaju produkty na rynkach międzynarodowych oraz wprowadzenia wiążącego poziomu udziału bioenergii w całkowitej ilości paliw do 2020 r., nie ma uzasadnionych argumentów przemawiających za udzielaniem specjalnego wsparcia z tytułu upraw energetycznych (rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009).

Wsparcie rozwoju wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych jest zgodne z określonymi po przeglądzie WPR (Health Check) nowymi wyzwaniami stojącymi przed polityką rozwoju obszarów wiejskich.

W ramach Programu wsparcie dotyczące energii odnawialnej (produkcja roślin energetycznych, urządzenia służące wytwarzaniu energii odnawialnej) będzie realizowane w zakresie działań: Modernizacja gospodarstw rolnych, Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej, Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.";

3)
w rozdziale 5:
a)
w podrozdziale 5.2 "Wymogi dotyczące wszystkich lub kilku środków":
akapity pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"Wymogi wzajemnej zgodności, które miały wpływ na wdrażanie poszczególnych działań Programu, były zgodne z wymogami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003.

Polska przyjęła system jednolitych płatności obszarowych (ang. SAPS). W związku z tym przepisy art. 42 ust. 5 i art. 69 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 nie miały zastosowania. W wyniku wyboru systemu jednolitych płatności obszarowych nie stosuje się także pomocy przewidzianej dla producentów wołowiny, cielęciny (art. 132 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003), owiec i kóz (art. 114 ust. 1 oraz art. 119 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003). Z tego powodu Polska nie uczestniczyła również w tworzeniu funduszu tytoniowego i nie stosowała systemu wsparcia dla producentów tytoniu przewidzianego w art. 13 ust. 2 lit. b rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/1992.

Po zmianach WPR wprowadzonych w wyniku Health Check, zgodnie z art. 131 rozporządzenia Rady (WE) 73/2009, nowe państwa członkowskie stosujące system jednolitej płatności obszarowej, a więc również Polska, mogą zdecydować o wykorzystaniu do 10% środków finansowych przeznaczonych na jednolite płatności obszarowe na wsparcie specjalne, o którym mowa w art. 68 tego rozporządzenia. Spośród wskazanych w tym przepisie możliwości Polska, ustawą z dnia 17 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 36, poz. 197), wprowadziła:

- specjalną płatność obszarową do powierzchni upraw roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych oraz

- płatność do krów i owiec utrzymywanych w gospodarstwach położonych na obszarach wrażliwych pod względem gospodarczym lub środowiskowym, które doświadczają szczególnych niedogodności z tego tytułu.

Ustawa zawiera też przepisy zapobiegające tzw. podwójnemu finansowaniu.",

akapit czwarty otrzymuje brzmienie:

"Podstawowe wymagania zawierają wymogi, o których mowa w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009, ujęte w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie minimalnych norm (Dz. U. Nr 39, poz. 211). Katalog tych wymogów zawiera załącznik 8 do Programu.",

b)
w podrozdziale 5.3 w pkt 5.3.1 "Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego":
w działaniu "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie":
-
część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Całkowity koszt 30.000.000 euro

Wydatki publiczne 30.000.000 euro",

-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba uczestników szkoleń 300 000
Liczba dni odbytych szkoleń 600 000
Rezultat Liczba uczestników szkoleń, którzy pomyślnie zakończyli szkolenie związane z rolnictwem lub leśnictwem z wynikiem pozytywnym 225 000
Oddziaływanie Wydajność pracy Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa: 22.270 euro/osobę ",
-
część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów 375
Liczba szkoleń 7 500
Rezultat Liczba osób oceniających szkolenia jako adekwatne do oczekiwań zawodowych 168 000 ",
w działaniu "Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów" w części "Zakres działania":
-
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Doradztwo rolnicze związane z zasadami gospodarowania, określonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009, będzie świadczone w zakresie oceny spełnienia wymogów wzajemnej zgodności oraz bezpieczeństwa pracy i udzielania pomocy w spełnieniu tych wymogów dla gospodarstw:

- rolnych,

- leśnych.",

-
akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Katalog usług doradczych zostanie określony przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Usługi doradcze będą uwzględniać doradztwo przynajmniej w zakresie obowiązkowych wymogów gospodarowania oraz zasady dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska naturalnego, bezpieczeństwa pracy i gospodarki leśnej.",

w działaniu "Modernizacja gospodarstw rolnych":
-
w części "Określenie nowo wprowadzonych norm wspólnotowych (oraz obowiązujących norm w przypadku młodych rolników otrzymujących wsparcie na podjęcie działalności)" akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"W ramach działania wspierane mogą być inwestycje dostosowujące gospodarstwa beneficjentów działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego PROW 2007-2013 do obowiązujących norm wspólnotowych w zakresie:

1) higieny produkcji - rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych oraz rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego;

2) warunków utrzymania zwierząt:

a) dyrektywa Rady 98/58/WE z dnia 20 lipca 1998 r. dotycząca ochrony zwierząt hodowlanych,

b) dyrektywa Rady 99/74/WE z dnia 19 lipca 1999 r. ustanawiająca minimalne normy ochrony kur niosek,

c) dyrektywa Rady 2008/119/WE z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiająca minimalne normy ochrony cieląt,

d) dyrektywa Rady 2008/120/WE z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiająca minimalne normy ochrony świń.",

-
część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 4.796.890.923 euro

Wydatki publiczne: 1.919.068.111 euro",

-
w części "Spójność z pierwszym filarem" akapity czwarty-dziewiąty otrzymują brzmienie:

"Wino (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)

Polska nie jest objęta mechanizmami wsparcia rynku wina określonymi w art. 103n oraz art. 190a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.

Oliwa z oliwek (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)

W Polsce nie produkuje się oliwy z oliwek, z tego względu rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 nie ma zastosowania.

Chmiel (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)

W Polsce nie stosuje się instrumentów wsparcia inwestycyjnego dla grup producentów chmielu, o których mowa w art. 122 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007. W związku z tym nie istnieje ryzyko podwójnego finansowania operacji.

Pszczelarstwo (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)

Zapewniona jest spójność wsparcia pszczelarstwa w ramach PROW na lata 2007-2013 oraz Krajowego Programu Wsparcia Pszczelarstwa w Polsce w latach 2007/08-2009/10, opracowanego w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 917/2004. Program ten nie uwzględnia w swym zakresie kosztów inwestycyjnych odpowiadających zakresowi kosztów kwalifikowalnych określonych dla działania "Modernizacja gospodarstw rolnych". W związku z tym zakresy wsparcia w ramach WPR i PROW 2007-2013 są komplementarne i nie nakładają się.

Cukier (rozporządzenie Rady (WE) nr 320/2006)

Pomoc udzielana w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" może częściowo nakładać się z pomocą udzielaną w ramach działania o tej samej nazwie, wdrażanego w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji.

W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencji Rynku Rolnego prowadzone będą kontrole administracyjne.

Tytoń (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)

Polska nie uczestniczy w tworzeniu funduszu tytoniowego i nie stosuje systemu wsparcia dla producentów tytoniu przewidzianego w art. 104 ust. 1 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.

Rośliny strączkowe i motylkowe drobnonasienne, krowy i owce (art. 68 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007)

Zgodnie z art. 131 rozporządzenia Rady (WE) 73/2009 nowe państwa członkowskie stosujące system jednolitej płatności obszarowej, a więc również Polska, mogą zdecydować o wykorzystaniu do 10% środków finansowych przeznaczonych na jednolite płatności obszarowe na wsparcie specjalne, o którym mowa w art. 68 tego rozporządzenia.

Na mocy ustawy z dnia 17 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw Polska wprowadziła:

- specjalną płatność obszarową do powierzchni upraw roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych oraz

- płatność do krów i owiec utrzymywanych w gospodarstwach położonych na obszarach wrażliwych pod względem gospodarczym lub środowiskowym, które doświadczają szczególnych niedogodności z tego tytułu.",

-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba gospodarstw rolnych, które otrzymały pomoc (w tym w ramach "nowych wyzwań") 63 214 (1 588)
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") 4.796.890.923 (172.840.278)
Rezultat Liczba gospodarstw, które wprowadziły nowe produkty lub techniki (w tym w ramach "nowych wyzwań") 47 404 (1 183)
Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy (w tym w ramach "nowych wyzwań") 1.330.000.000 euro

(48.358.284 euro)

Oddziaływanie Wzrost gospodarczy Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%)
Wydajność pracy Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa:

22.270 euro/osobę

",
-
część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") 83 738 (1 588)
Rezultat Wskaźniki rzeczowe Brak wartości docelowych ",
w działaniu "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" w części "Spójność z pierwszym filarem" akapity czwarty-ósmy otrzymują brzmienie:

"Wino

Polska nie jest objęta mechanizmami wsparcia rynku wina określonymi w art. 103n oraz art. 190a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.

Oliwa z oliwek

W Polsce nie produkuje się oliwy z oliwek, z tego względu rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 nie ma zastosowania.

Chmiel

W Polsce nie stosuje się instrumentów wsparcia inwestycyjnego dla grup producentów chmielu, o których mowa w art. 122 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007. W związku z tym nie istnieje ryzyko podwójnego finansowania operacji.

Miód

Zapewniona jest spójność wsparcia pszczelarstwa w ramach PROW na lata 2007-2013 oraz Krajowego Programu Wsparcia Pszczelarstwa w Polsce w latach 2007/08-2009/10, opracowanego w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 917/2004. Program ten nie uwzględnia w swym zakresie kosztów inwestycyjnych odpowiadających zakresowi kosztów kwalifikowalnych określonych dla działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej". W związku z tym zakresy wsparcia w ramach WPR i PROW na lata 2007-2013 są komplementarne i nie nakładają się.

Cukier

Sektor produkcji cukru nie jest objęty zakresem wsparcia działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej".

Pomoc na działanie "Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej", realizowane w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji, dotyczy pomocy na rzecz dywersyfikacji w regionach objętych restrukturyzacją przemysłu cukrowniczego. Pomoc na to działanie, udzielana w ramach Krajowego Programu Restrukturyzacji, może częściowo nakładać się z pomocą udzielaną w ramach PROW.

W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencji Rynku Rolnego prowadzone będą kontrole administracyjne.",

w działaniu "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa":
-
w części "Forma i wysokość pomocy" w schemacie I pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4) dla których przeprowadzono ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z obowiązującymi przepisami;

5) realizowane na obszarach Natura 2000 oraz innych obszarach chronionych w sposób umożliwiający pełnienie przez nie dotychczasowej lub planowanej funkcji;",

-
w części "Forma i wysokość pomocy" w schemacie II:
-
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) zgodne z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.);",

-
po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

4a) zgodne z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.), w szczególności w zakresie przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko;",

-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") Schemat I: 350

Schemat II: 880

(Schemat II: 80)

Liczba projektów finansowanych w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. "Scalanie gruntów" Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 5 Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 0
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") Schemat I: 160 000 000

Schemat II: 477 531 111

(37 531 111)

Całkowita wartość inwestycji (euro) w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. "Scalanie gruntów"
Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 5.000.000

rojekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 0

Rezultat Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy Schemat I: 110% wartości bazowej

Schemat II: 120% wartości bazowej

Oddziaływanie Wydajność pracy Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa: 22.270 euro/osobę ",
w działaniu "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności":
-
część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Całkowity koszt 40.000.000 euro

Wydatki publiczne 40.000.000 euro",

-
w części "Spójność z pierwszym filarem" akapity pierwszy-czwarty otrzymują brzmienie:

"Wsparcie w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" jest rozłączne z pomocą w sektorze pszczelarstwa (art. 106 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007), z pomocą dla producentów roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych (art. 7 ust. 2b pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, z późn. zm.)), z pomocą dla producentów cukru (rozporządzenie Rady (WE) nr 320/2006), ze środkami szczególnymi na rzecz rolnictwa w regionach peryferyjnych (tytuł III rozporządzenia Rady (WE) nr 247/2006, tytuł II rozporządzenia Rady (EWG) nr 2019/93) oraz ze wsparciem specjalnym w formie płatności do krów i owiec (art. 7 ust. 2b pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego).

Wsparcie w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" ze względu na swój zakres nie pokrywa się ze wsparciem, jakie można uzyskać na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym.

Ze względu na różny zakres nie ma możliwości pokrycia się wsparcia w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" ze wsparciem w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009) oraz ze wsparciem dotyczącym producentów tytoniu (art. 104 ust. 1 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007) i chmielu (art. 122 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007).

W związku z tym, że nie wprowadzono w Polsce wsparcia dla producentów oliwy z oliwek (art. 8 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 865/2004) oraz producentów wina (art. 103n oraz art. 190a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007), nie może się ono pokrywać ze wsparciem z przedmiotowego działania.",

-
w części "Spójność z pierwszym filarem" dodaje się akapit siódmy w brzmieniu:

"Termin naboru wniosków w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" zostanie ogłoszony jednorazowo.",

-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba wspieranych gospodarstw objętych systemami jakości 22 150
Rezultat Wartość produkcji rolnej z uznanym symbolem jakości lub normą 250% wartości z 2008 r.5)
Oddziaływanie Wzrost gospodarczy Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%)
Wydajność pracy Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa: 22.270 euro/osobę ",
-
część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów 24 000
Rezultat Procentowy wzrost poziomu produkcji produktów uczestniczących w systemie jakości 100%6) ",
w działaniu "Działania informacyjne i promocyjne":
-
w części "Spójność z pierwszym filarem WPR. Kryteria i zasady administracyjne mające na celu zapewnienie, że operacje korzystające w sposób wyjątkowy ze wsparcia rozwoju obszarów wiejskich w mechanizmach wsparcia wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1974/2006 oraz w systemach wsparcia ustanowionych rozporządzeniem Rady (WE) nr 3/2008." lit. a-d otrzymują brzmienie:

"a) administrowanie i wdrażanie działania promocyjnego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 3/2008 oraz niniejszego działania informacyjnego i promocyjnego jest prowadzone przez jeden organ administracji państwowej, co ułatwia i usprawnia przeprowadzanie kontroli,

b) beneficjenci, którzy otrzymują wsparcie w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008, są wykluczeni z możliwości składania wniosków o wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych w ramach PROW,

c) grupy ubiegające się o wsparcie są zobowiązane do przedstawienia stosownej umowy lub innego właściwego dokumentu określającego ich strukturę, cel i sposób działania - umożliwia to wyeliminowanie uznania organizacji zawodowych i międzybranżowych, które reprezentują jeden lub więcej sektorów, za grupy producentów,

d) w przypadku gdy wykonawca, wyłoniony do zrealizowania określonego działania w ramach PROW (np. agencja reklamowa, wydawnictwo itp.), wykonuje równocześnie podobne działanie (np. organizacja stoiska na tych samych targach) na zlecenie beneficjentów wsparcia w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008, kontroli podlegają dowody księgowe finansowania tego działania celem wyeliminowania podwójnego finansowania. Z uwagi na analizę ryzyka zintensyfikowane są także kontrole techniczne (na miejscu),",

-
część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 14.285.714 euro

Wydatki publiczne: 10.000.000 euro",

-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów 400
Rezultat Wartość produkcji rolnej z uznanym symbolem jakości lub normą 250% wartości z 2008 r.6)
Oddziaływanie Wzrost gospodarczy Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%)
Wydajność pracy Wzrost o 47,8% (w tym z PROW 0,49%) Wartość docelowa:

22.270 euro/osobę

",
-
część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba wspieranych grup producentów objętych systemami jakości 1116)
Rezultat Liczba kampanii promocyjnych 1206)

przez cały okres 2008-2015

Liczba odbiorców kampanii promocyjnych 6 600 0007) ",
c)
w podrozdziale 5.3 w pkt 5.3.2 "OŚ 2 Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich":
w działaniu "Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)" część "Podstawowe wymagania" otrzymuje brzmienie:

"Podstawowe wymagania

Podstawowe wymagania oznaczają normy obowiązkowe zgodnie z art. 5 i 6 oraz załącznikami II i III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009. Harmonogram wdrażania tych wymogów określają właściwe przepisy prawa wspólnotowego.

Od dnia przejścia Polski na system płatności jednolitej (SPS) podstawowe wymagania oznaczają odpowiednie normy obowiązkowe ustanowione zgodnie z art. 5 i 6 oraz załącznikami II i III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009.",

w działaniu "Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe)" część "Degresywność" otrzymuje brzmienie:

"Degresywność

Dla pakietów: rolnictwo zrównoważone, rolnictwo ekologiczne, ekstensywne trwałe użytki zielone (z wyłączeniem obszarów Natura 2000) oraz ochrona gleb i wód obowiązuje degresywność, co oznacza, że wysokość pomocy uzależniona jest od wielkości objętej wsparciem.",

w działaniu "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne":
-
część "Podstawowe wymagania" otrzymuje brzmienie:

"Podstawowe wymagania

Podstawowe wymagania oznaczają normy obowiązkowe zgodnie z art. 5 i 6 oraz załącznikami II i III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009. Harmonogram wdrażania tych wymogów określają właściwe przepisy prawa wspólnotowego.

Zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 do czasu przejścia Polski z systemu jednolitej płatności obszarowej (SAPS) na system płatności jednolitej (SPS) obowiązują podstawowe wymagania określone w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009.

Od dnia przejścia Polski na system płatności jednolitej (SPS) podstawowe wymagania oznaczają odpowiednie normy obowiązkowe ustanowione zgodnie z art. 5 i 6 oraz załącznikami II i III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009.",

-
w części "Zakres działania" tabela 40 "Lista zalecanych głównych gatunków do zalesienia, z uwzględnieniem wymogów dotyczących regionalizacji nasiennej" otrzymuje brzmienie:

"Lista zalecanych głównych gatunków do zalesienia, z uwzględnieniem wymogów dotyczących regionalizacji nasiennej

Gatunki drzew
objęte regionalizacją nasienną: nieobjęte regionalizacją nasienną:
Sosna zwyczajna (So) Lipa drobnolistna (Lp)
Świerk pospolity (Św) Grab zwyczajny (Gb)
Jodła pospolita (Jd) Klon zwyczajny (Kl)
Modrzew europejski i polski (Md) Klon jawor (Jw)
Dąb bezszypułkowy (Dbbs) i szypułkowy (Dbs) Jesion wyniosły (Js)
Buk zwyczajny (Bk) Wiązy (Wz)
Olsza czarna (Olcz)
Brzoza brodawkowata (Brz)
Gatunki domieszkowe i biocenotyczne (drzewa i krzewy)
Bez czarny, Bez koralowy, Brzoza czarna, Brzoza ojcowska (kraina VI i VIII), Brzoza omszona, Cis pospolity, Czeremcha pospolita, Czereśnia ptasia, Dereń świdwa, Głóg dwuszyjkowy, Głóg jednoszyjkowy, Grusza pospolita, Jabłoń dzika, Jałowiec pospolity, Jarząb brekinia (kraina I, III i V), Jarząb mączny (kraina VII i VIII), Jarząb pospolity, Jarząb szwedzki (kraina I i III), Kalina koralowa, Klon polny, Kłokoczka południowa (kraina VI i VIII), Kruszyna pospolita, Leszczyna pospolita, Lipa szerokolistna, Olsza szara, Porzeczka agrest, Porzeczka alpejska, Porzeczka czerwona, Rokitnik zwyczajny, Róże rodzime, Różanecznik żółty (kraina VI i VIII), Suchodrzew czarny, Suchodrzew zwyczajny, Szakłak pospolity, Topole rodzime, Trzmielina brodawkowata, Trzmielina zwyczajna, Wierzby rodzime ",
-
w części "Zakres działania" akapit ostatni otrzymuje brzmienie:

"Zgodnie z przepisami o ochronie przyrody każde zalesienie planowane w granicach parku krajobrazowego i rezerwatu przyrody powinno być zaopiniowane przez właściwego miejscowo regionalnego dyrektora ochrony środowiska lub - w przypadku parku narodowego - przez dyrektora tego parku, w celu potwierdzenia, że jego wykonanie jest zgodne z planem ochrony tego obszaru i nie pogorszy stanu siedlisk i gatunków uznanych za priorytetowe przez WE.",

-
w części "Kryteria dostępu" akapit ostatni otrzymuje brzmienie:

"Pozytywna opinia wydana przez właściwego miejscowo regionalnego dyrektora ochrony środowiska dla planowanego zalesienia w parku krajobrazowym lub rezerwacie przyrody lub przez dyrektora parku na obszarze parku narodowego oznacza zgodę tego organu na wykonanie zalesienia na tym obszarze. Zgoda ta warunkuje wykonanie zalesienia. Opinia jest oparta na aktualnej wiedzy dotyczącej stanu ochrony przyrody na danym obszarze.",

-
część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity - 473.501.520 euro

Wydatki publiczne - 473.501.520 euro

Budżet(euro) Suma UE PL
Łącznie 473.501.520 378.801.216 94.700.304 ",
-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba beneficjentów 35 159

(Schemat I: 21 095,

Schemat II: 14 064)

Liczba beneficjentów otrzymujących płatności w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 Schemat I: 7 500
Powierzchnia gruntów wspieranych w ramach działania 103 600 ha
Powierzchnia zalesiona w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 34 000 ha
Rezultat Obszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu8) 16 811 708 ha
Oddziaływanie Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnych Wartość docelowa z PROW: 590 000 ha
Poprawa jakości wody Wzrost o 13%

Wartość docelowa: 55 kg N/ha

Zapobieganie procesowi zmian klimatycznych Wzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe

Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe

",
-
w działaniu "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych" w części "Podstawa prawna" akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Art. 36 lit. b ppkt vi i art. 48 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.",

d)
w podrozdziale 5.3 w pkt 5.3.3 "OŚ 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej":
w działaniu "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej":
-
część "Forma i wysokość pomocy" otrzymuje brzmienie:

"Forma i wysokość pomocy

Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych operacji.

Wysokość pomocy przyznanej na realizację operacji nie może przekroczyć:

1) 500.000 zł (128.080,3 euro) - jeśli operacja dotyczy wytwarzania biogazu i energii elektrycznej z biogazu;

2) 100.000 zł (25.616,1 euro) - jeśli operacja dotyczy innej działalności aniżeli wytwarzanie biogazu i energii elektrycznej z biogazu.

Maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi w gospodarstwie rolnym, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć 100.000 zł (25.616,1 euro).

W przypadku wytwarzania biogazu i energii elektrycznej z biogazu maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć 500.000 zł (128.080,3 euro).

Równowartość kwoty wyrażona w euro ma charakter indykatywny.",

-
część "Liczba beneficjentów" otrzymuje brzmienie:

"Liczba beneficjentów

Szacowana liczba beneficjentów w latach 2007-2013 wynosi 14 146.",

-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba beneficjentów 14 146
Całkowita wartość inwestycji (euro) 813.129.412
Rezultat Wzrost wartości dodanej brutto ze wspieranej działalności pozarolniczej 125% wartości bazowej
Liczba utworzonych miejsc pracy brutto 15 421
Oddziaływanie Wzrost gospodarczy Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%)
Tworzenie miejsc pracy Wzrost o 2,7%

Wartość docelowa: 14 226 tys. osób (w tym z PROW: 79,06 tys. osób)

",
-
część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów 15 421
Liczba projektów dotyczących wytwarzania biogazu i energii elektrycznej z biogazu 600
Rezultat Wzrost liczby gospodarstw rolników prowadzących działalność nierolniczą 14 146 ",
w działaniu "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej":
-
w części "Uzasadnienie" dodaje się akapity w brzmieniu:

"Dla rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich istotne znaczenie ma również rozwój i poprawa infrastruktury handlowej - targowisk umożliwiających sprzedaż bezpośrednią produktów rolnych i innych wyrobów lokalnych. Mają one istotne znaczenie dla skrócenia łańcucha pośredników, promocji i przybliżenia konsumentom specyfiki produktów lokalnych.

Wsparcie inwestycji z zakresu budowy lub modernizacji targowisk stałych przyczyni się do aktywizacji mieszkańców obszarów wiejskich, rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, sprzedaży bezpośredniej oraz wyrównania szans rozwojowych między miastem a obszarami wiejskimi, a tym samym wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.",

-
w części "Cel działania" dodaje się akapit w brzmieniu:

"Stworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości oraz rozwój i poprawa warunków sprzedaży bezpośredniej przez budowę i modernizację lokalnej infrastruktury handlowej (targowisk).",

-
w części "Zakres działania" dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) budowy lub modernizacji targowisk.",

-
w części "Definicja beneficjenta" akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W przypadku inwestycji związanych z Internetem szerokopasmowym, budową lub modernizacją targowisk beneficjentem może być gmina lub związek międzygminny.",

-
w części "Kryteria dostępu":
-
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) projekt realizowany w miejscowości należącej do:

- gminy wiejskiej lub

- gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub

- gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców,

- a w przypadku projektów dotyczących budowy lub modernizacji targowisk - w miejscowości liczącej nie więcej niż 50 tys. mieszkańców;",

-
dodaje się pkt 3 i 4 w brzmieniu:

"3) projekt o charakterze niekomercyjnym;

4) projekt dotyczący budowy lub modernizacji targowiska zgodny z wytycznymi krajowymi dotyczącymi standardów wykonania targowiska.",

-
w części "Forma i wysokość pomocy" dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) 1.000.000 zł (256.160,6 euro) - na projekty w zakresie budowy lub modernizacji targowisk.",

-
w części "Poziom pomocy" pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) co najmniej 25% kosztów kwalifikowalnych projektu w przypadku operacji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych, wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych oraz budowy lub modernizacji targowisk,",

-
w części "Główne kryteria demarkacyjne" w tabeli w wierszu "Fundusze Strukturalne/Fundusz Spójności/EFRR" pkt 3 otrzymuje brzmienie:
Fundusze Strukturalne/ Fundusz Spójności/EFRR 3. Wysokość pomocy dla obszaru objętego PROW powyżej:
- 4.000.000 zł - na projekty w zakresie gospodarki wodno-ściekowej,
- 200.000 zł - na projekty w zakresie tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych,
- 3.000.000 zł - na projekty w zakresie wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych,

- 1.000.000 zł - na projekty w zakresie budowy lub modernizacji targowisk

-
część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 1.613.984.209 euro

Wydatki publiczne: 1.613.984.209 euro",

-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") 21 805 (315)
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") 2.527.558.931 (109.611.330)
Rezultat Ludność zamieszkująca obszary wiejskie korzystająca z udoskonalonych usług 8 642 600
Oddziaływanie Wzrost gospodarczy Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%)
Tworzenie miejsc pracy Wzrost o 2,7% Wartość docelowa: 14 226 tys. osób (w tym z PROW: 79,06 tys. osób) ",
-
część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba beneficjentów (w tym w ramach "nowych wyzwań") 7 665 (315)
Liczba nowych targowisk 80
Liczba zmodernizowanych targowisk 200
Rezultat Wzrost liczby osób zamieszkującej obszary wiejskie z dostępem do lepszych usług 50%
Liczba kilometrów wybudowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w wyniku realizacji Programu 27 000
Ilość odpadów komunalnych objętych systemami stworzonymi w wyniku realizacji projektów w ramach Programu 120% wartości bazowej
Moc wytwarzana przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii dzięki wsparciu w ramach Programu (MW) 380
Liczba mieszkańców obszarów wiejskich uzyskujących potencjalny dostęp do sieci szerokopasmowego Internetu (w tym w ramach "nowych wyzwań") 2 005 115 (2 005 115)
Liczba sprzedających na nowo wybudowanych lub wyremontowanych targowiskach (osobodni/rok) 1 038 800
e)
w podrozdziale 5.3 w pkt 5.3.4 "OŚ 4 LEADER":
w działaniu "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju":
-
w części "Procedura i harmonogram wyboru lokalnych grup działania, w tym kryteria wyboru" w akapicie trzecim zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Najpóźniej 3 lata po podpisaniu umów z LGD na realizację LSR przewiduje się weryfikację działalności LGD pod względem realizacji LSR oraz potencjału organizacyjno-administracyjnego do wykonywania dodatkowych zadań w ramach LSR.",

-
w części "Zasady wyboru projektów przez lokalne grupy działania":
-
w pkt 1 akapit ostatni otrzymuje brzmienie:

"Projekty odpowiadające działaniom "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" będą realizowane zgodnie z najszerszą definicją obszarów wiejskich, tj. na obszarze gmin wiejskich, gmin miejsko-wiejskich z wyłączeniem miast liczących powyżej 20 tys. mieszkańców oraz gmin miejskich z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców.",

-
akapit piąty otrzymuje brzmienie:

"W przypadku małych projektów LGD ocenia projekt pod względem zgodności z LSR oraz określonymi w niej lokalnymi kryteriami wyboru.",

-
w części "Zakres pomocy" w ust. 2 lit. f i g otrzymują brzmienie:

"f) promocji, zachowania lub odtworzenia cennego dziedzictwa przyrodniczego lub kulturowego ze szczególnym wskazaniem na obszary chronione, w tym obszary objęte siecią Natura 2000;

g) udostępnienia urządzeń i sprzętu (w tym urządzeń i sprzętu umożliwiającego dostęp do Internetu oraz zakup usługi dostępu do Internetu) i ich udostępnianie na potrzeby społeczności wiejskiej w celu podniesienia jakości życia ludności na obszarze działania LGD;",

-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania dotyczące "Małych projektów"" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania dotyczące "Małych projektów"

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba LGD 300
Całkowita powierzchnia obszaru objętego działalnością LGD 152 825 km2
Liczba projektów 21 280
Całkowita wartość inwestycji (euro) 50.000.000
Rezultat Liczba uczestników szkoleń, którzy zakończyli szkolenie z wynikiem pozytywnym 10 000
Liczba zbudowanych/odbudowanych obiektów 3 000
Oddziaływanie Wzrost gospodarczy Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%) ",
-
w części "Wskaźniki i ich wartości docelowe dotyczące działań Osi 3 realizowanych przez Leadera":
w działaniu "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów 8 510
Liczba LGD zaangażowanych w realizację działania 300
Całkowita powierzchnia obszaru objętego działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania 152 825 km2
Całkowita liczba ludności żyjącej na obszarach objętych działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania 10 000 000
Rezultat Wzrost liczby gospodarstw rolników prowadzących działalność nierolniczą 7 800 ",
w działaniu "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów 3 820
Liczba LGD zaangażowanych w realizację działania 300
Całkowita powierzchnia obszaru objętego działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania 152 825 km2
Całkowita liczba ludności żyjącej na obszarach objętych działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania 10 000 000
Całkowita wartość inwestycji (euro) 321.200.000 ",
w działaniu "Odnowa i rozwój wsi" część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów 3 820
Liczba LGD zaangażowanych w realizację działania 300
Całkowita powierzchnia obszaru objętego działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania 152 825 km2
Całkowita liczba ludności żyjącej na obszarach objętych działalnością LGD zaangażowanych w realizację działania 10 000 000
Całkowita wartość inwestycji (euro) 321.200.000 ",
w działaniu "Wdrażanie projektów współpracy" część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów: 200
- w tym liczba międzynarodowych projektów, 15
- w tym liczba projektów poprzedzonych przygotowaniem 100
Liczba LGD 300
Całkowita wartość inwestycji (euro) 500.000
Rezultat Liczba zbudowanych/odbudowanych obiektów 10
Oddziaływanie Wzrost gospodarczy Wzrost o 50,1% (w tym z PROW 0,41%)
w działaniu "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja":
-
część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba przedsięwzięć 11 200
Liczba uczestników przedsięwzięć przeprowadzonych przez LGD 1 000 000
Liczba podmiotów, którym LGD udzieliła wsparcia doradczego 40 000
Rezultat Liczba uczestników szkoleń, którzy zakończyli szkolenie z wynikiem pozytywnym 8 200
Liczba podmiotów, którym LGD udzieliła wsparcia doradczego i które złożyły wnioski o przyznanie pomocy 20 000
Liczba podmiotów, którym LGD udzieliła wsparcia doradczego i które otrzymały pomoc 7 000 ",
-
część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba LGD 300 ",
4)
w rozdziale 6 w podrozdziale 6.2 "Plan finansowy w podziale na osie (w euro na cały okres)" tabela pierwsza otrzymuje brzmienie:
Wkład publiczny
Ogółem wkład publiczny Stawka wkładu EFRROW (%) Kwota EFRROW
Oś 1 7.349 532.000,00 75,00% 5.512.149.000,00
Oś 2 5.326.001.520,00 80,00% 4.260.801.216,00
Oś 3 3.502.850.587,00 75,00% 2.627.137.940,00
Oś 4 787.500.000,00 80,00% 630.000.000,00
Pomoc techniczna 266.600.000,00 75,00% 199.950.000,00
Razem 17.232.484.107,00 76,77% 13.230.038.156,00
5)
rozdział 7 "Indykatywny podział na poszczególne działania rozwoju obszarów wiejskich (w euro na cały okres)" otrzymuje brzmienie:

"7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)

Kod działania Nazwa działania/Oś 1 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
1 2 3 4 5
111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie 30.000.000,00 0,00 30.000.000,00
112 Ułatwianie startu młodym rolnikom 420.000.000,00 0,00 420.000.000,00
113 Renty strukturalne 2.549.600.000,00 0,00 2.549.600.000,00
114 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 118.000.000,00 29.500.000,00 147.500.000,00
121,144 Modernizacja gospodarstw rolnych 1.919.068.111,00 2.877.822.812,00 4.796.890.923,00
123 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej 932.000.000,00 2.796.000.000,00 3.728.000.000,00
125 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa 637.531.111,00 0,00 637.531.111,00
126 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych 100.000.000,00 11.111.111,00 111.111.111,00
132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności 40.000.000,00 0,00 40.000.000,00
133 Działania informacyjne i promocyjne 10.000.000,00 4.285.714,00 14.285.714,00
141 Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" 560 000 000,00 0,00 560.000.000,00
142 Grupy producentów rolnych 140.000.000,00 0,00 140.000.000,00
RAZEM Oś 1 7.456.199.222,00 5.718.719 637,00 13 174 918 859,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania/Oś 2 Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
211,212 Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) 2.448.750.000,00 0,00 2.448.750.000,00
214 Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe) 2.314.861.111,00 0,00 2.314.861.111,00
221,223 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne 473.501.520,00 0,00 473.501.520,00
226 Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych 100.000.000,00 0,00 100.000.000,00
RAZEM Oś 2 5.337.112.631,00 0,00 5.337.112.631,00
Kod działania Nazwa działania/Oś 3 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
311 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej 345.580.000,00 345.580.000,00 6.911.600.000,00
312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw 1.023.583.600,00 1.023.583.600,00 2.047.167.200,00
321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 1.613.984.209,00 0,00 1.613.984.209,00
322,323, 313 Odnowa i rozwój wsi 589.580.000,00 0,00 589.580.000,00
RAZEM Oś 3 3.572.727.809,00 1.369.163.600,00 4.941.891.409,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania/Oś 4 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju 620.500.000,00 403.115.385,00 1.023.615.385,00
421 Wdrażanie projektów współpracy 15.000.000,00 0,00 15.000.000,00
431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja 152.000.000,00 0,00 152.000.000,00
RAZEM tylko Oś 4 787.500.000,00 403.115.385,00 1.190.615.385,00
RAZEM Oś 1, 2, 3, 4 17.153.539.662,00 7.490.998.622,00 24.644.538.284,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania/Oś 4 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
511 Pomoc techniczna 266.600.000,00 0,00 266.600.000,00
RAZEM PROW 2007-2013 17.420.139.662,00 7.490.998.622,00 24.911.138.284,00 ";
6)
w rozdziale 9 "Elementy potrzebne do wykonania oceny zgodnie z regułami konkurencji oraz, w odpowiednich przypadkach, wykaz systemów pomocy dopuszczonych na mocy artykułu 87, 88, 89 traktatu, które mają zostać wykorzystane do realizacji programu" dodaje się akapit w brzmieniu:

"W marcu 2010 r. Polska notyfikowała Komisji Europejskiej pomoc państwa w ramach działań: "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne" i "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych".";

7)
w rozdziale 10 w podrozdziale 10.1 w części "- Ze środkami finansowymi z EFRG lub innymi instrumentami w sektorach wymienionych w załączniku I do rozporządzeniami Rady (WE) nr 1698/2005" akapity trzeci-dziewiąty otrzymują brzmienie:

"Owoce i warzywa

Wsparcie w sektorze owoców i warzyw dotyczy pomocy inwestycyjnej dla wstępnie uznanych grup producentów rolnych, zgodnej z art. 103a lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007, realizowanej w oparciu o zatwierdzony plan dochodzenia do uznania. Pomoc obejmuje m.in. dofinansowanie kosztów związanych z magazynowaniem i przygotowaniem do sprzedaży owoców i warzyw. Natomiast wsparcie dla uznanych organizacji producentów owoców i warzyw ma miejsce w przypadku, gdy organizacja producentów utworzy fundusz operacyjny, który jest dofinansowany w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007. Programy operacyjne dla uznanych organizacji producentów rolnych będą zawierać informacje o zakresie i wysokości kosztów działań realizowanych w ramach Programu.

Należy podkreślić, że projekty finansowane w ramach powyższych instrumentów nie będą mogły uzyskać wsparcia w ramach PROW. Z tego względu w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która będzie wdrażać ww. instrumenty pomocy, będą przeprowadzone kontrole krzyżowe.

Potencjalne nakładanie się pomocy udzielanej na cele prowadzenia kampanii promujących produkty rolne zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 3/2008 z pomocą przewidzianą w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne w zakresie systemów jakości żywności" będzie wyeliminowane. Odmiennie zdefiniowani są beneficjenci obu instrumentów, a dzięki powierzeniu wdrożenia obu systemów pomocy jednej instytucji - Agencji Rynku Rolnego - ułatwione będzie prowadzenie kontroli krzyżowych.

W odniesieniu do sektora owoców i warzyw Polska zastosuje wyjątek, o którym mowa w art. 5 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, który wynika z konieczności niedyskryminowania potencjalnych beneficjentów PROW 2007-2013.

Wino

Polska nie jest objęta mechanizmami wsparcia rynku wina zgodnie z przepisami art. 103n oraz art. 190a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.

Oliwa z oliwek

Ze względu na warunki klimatyczne w Polsce nie produkuje się oliwy z oliwek, dlatego rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 nie ma zastosowania.

Chmiel

Grupy producentów chmielu mogą korzystać ze wsparcia w ramach działania "Grupy producentów rolnych" objętego PROW, zaś przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 nie przewidują bezpośredniego wsparcia grup producentów chmielu.";

8)
w rozdziale 11:
a)
w części "Instytucja Zarządzająca":
w akapicie trzecim uchyla się pkt 13,
w tabeli "Podmioty, którym instytucja zarządzająca powierzyła wykonywanie zadań dla poszczególnych działań Programu, działań realizowanych w ramach osi Leader oraz Pomocy technicznej.":
wiersz pierwszy otrzymuje brzmienie:
Działanie/Pomoc techniczna Podmiot, któremu instytucja zarządzająca deleguje zadania
wiersz dwudziesty otrzymuje brzmienie:
Działania realizowane w ramach Osi Leader SW oraz ARiMR
b)
w części "Agencja Płatnicza":
w akapicie czwartym uchyla się pkt 11,
dodaje się akapit w brzmieniu:

"W zakresie działania "Działania informacyjne i promocyjne" ARiMR zatwierdza procedury dotyczące zadań delegowanych przez agencję płatniczą przygotowane przez ARR.",

c)
w części "Jednostka koordynująca" w akapicie czwartym dodaje się zdanie:

"Jednostka koordynująca sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz beneficjentów Programu.",

d)
w części "Finansowanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013" akapit ósmy otrzymuje brzmienie:

"Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, środki na finansowanie PROW 2007-2013 będą przekazywane z rachunku Ministerstwa Finansów na rachunek agencji płatniczej w Banku Gospodarstwa Krajowego oraz ze środków części budżetowej, której dysponentem jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na podstawie zapotrzebowania składanego przez tę agencję.";

9)
w rozdziale 12 w podrozdziale 12.2 "Przewidywany skład komitetu monitorującego" w akapicie czwartym pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) Po jednym przedstawicielu w randze sekretarza albo podsekretarza stanu wskazanym przez:

- ministrów właściwych do spraw: finansów publicznych, rozwoju wsi, środowiska, rozwoju regionalnego, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, gospodarki, pracy, oświaty i wychowania,

- ministra właściwego do spraw zagranicznych i członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,

- Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;";

10)
w rozdziale 16 w podrozdziale 16.1 w części "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" w tabeli uchyla się wiersz ostatni;
11)
w załączniku 8 do Programu tytuł otrzymuje brzmienie:

"Podstawowe wymagania określone w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Minimalne normy obowiązujące rolników na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie minimalnych norm (Dz. U. Nr 39, poz. 211)) ";

12)
w załączniku 10 do Programu:
a)
w pakiecie 3 "Ekstensywne trwałe użytki zielone" akapit czwarty otrzymuje brzmienie:

"Płatność rolnośrodowiskowa jest przyznawana w wysokości:

1) 100% stawki podstawowej - za powierzchnię od 1 ha do 10 ha;

2) 75% stawki podstawowej - za powierzchnię od 10,01 do 50 ha;

3) 50% stawki podstawowej - za powierzchnię od 50,01 do 100 ha;

4) 10% stawki podstawowej - za powierzchnię powyżej 100 ha.

Dla obszarów Natura 2000 płatność przysługuje w wysokości 100% stawki podstawowej (tj. 500 zł/ha).";

b)
w pakiecie 6 "Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych roślin w rolnictwie" w wariancie 6.4 "Sady tradycyjne" część "Opis" otrzymuje brzmienie:

"Opis: Płatność rolnośrodowiskowa jest określana na podstawie powierzchni bezpośrednio zajętej pod sad - nie mniejszej niż 0,1 ha, z liczbą drzew spełniających kryteria ilościowe i jakościowe.".

______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993.

3) Z dniem 1 stycznia 2012 r. dyrektywa ta zostaje uchylona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 16, z późn. zm.). Przepisy dyrektywy 2009/28/WE przewidują zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych zużywanej w transporcie w poszczególnych państwach członkowskich z poziomu 5,75% w 2010 r. do poziomu co najmniej 10% w 2020 r.

4) Z dniem 1 stycznia 2012 r. dyrektywa ta zostaje uchylona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 16, z późn. zm.). Przepisy dyrektywy 2009/28/WE przewidują zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych zużywanej w transporcie w poszczególnych państwach członkowskich z poziomu 5,75% w 2010 r. do poziomu co najmniej 10% w 2020 r.

5) Wartość szacunkowa na koniec okresu programowania. Jej osiągnięcie jest w dużym stopniu uzależnione od tempa rejestracji nazw produktów jako chronionych nazw pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności. Poziom tego wskaźnika jest wyższy niż szacowany wzrost poziomu wartości produkcji rolnej z uznanym symbolem jakości lub normą, gdyż uwzględnia wzrost cen produktów uczestniczących w tych systemach.

6) Wartość szacunkowa na koniec okresu programowania. Jej osiągnięcie jest w dużym stopniu uzależnione od tempa rejestracji nazw produktów jako chronionych nazw pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności.

7) Liczba odbiorców kampanii promocyjnych została oszacowana przy założeniu, że koszt dotarcia do jednego odbiorcy wynosi 1,5 euro.

8) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024