Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 14 września 2010 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 3 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) ogłasza się, co następuje:
§  1.
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 94, poz. 1035), zmienionym obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 72, poz. 913), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 193) oraz obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 47, poz. 651) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w rozdziale 3:
a)
w podrozdziale 3.1 w pkt 3.1.3 "Środowisko i gospodarka gruntami" w części "Stan wód i gospodarka wodna" po akapicie siedemnastym dodaje się akapit w brzmieniu:

"Biorąc pod uwagę ponowne wystąpienie w 2010 r. klęski powodzi, która wyrządziła szkody w gospodarstwach rolnych na ponad 1.400.000.000 zł, oraz istotne zagrożenie, jakie mogą nieść w przyszłości różnego rodzaju katastrofy naturalne (np. huragany, wyładowania atmosferyczne, osuwiska ziemi, pożary), jest konieczne podejmowanie działań zabezpieczających i naprawa zaistniałych zniszczeń.",

b)
w podrozdziale 3.2 "Strategia wybrana pod kątem uwzględnienia mocnych i słabych stron" dodaje się akapit w brzmieniu:

"Program stworzy też możliwość podejmowania działań w zakresie zabezpieczenia przed skutkami klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków.";

2)
w rozdziale 4 w podrozdziale 4.2 w części "Synergia pozytywna" po akapicie drugim dodaje się akapit w brzmieniu:

"Na utrzymanie konkurencyjności rolnictwa i leśnictwa wpłynie możliwość podejmowania w ramach Programu działań zapobiegawczych i naprawczych w związku ze zdarzeniami o charakterze klęsk żywiołowych.";

3)
w rozdziale 5 w podrozdziale 5.3 w pkt 5.3.1 "Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego":
a)
w działaniu "Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów":

– część "Liczba beneficjentów" otrzymuje brzmienie:

"Liczba beneficjentów

1.500.000 uprawnionych do uzyskania wsparcia, przewidywana łączna liczba beneficjentów w latach 2007-2013 jest szacowana na 173.000.",

– część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity - 147.500.000 euro

Wydatki publiczne - 118.000.000 euro",

– części "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" i "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymują brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba posiadaczy lasów, którym udzielono pomocy 11.000
Liczba producentów rolnych, którym udzielono pomocy 162.000
Rezultat Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy 107 % wartości bazowej
Oddziaływanie Wydajność pracy Wzrost o 47,8 %

(w tym z PROW 0,49 %) Wartość docelowa: 22.270 euro/osobę

Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Rezultat Liczba wykonanych usług 430.000"
b)
po działaniu "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa" dodaje się działanie "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" w brzmieniu:

"Nazwa działania

Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych

Kod działania

126.

Podstawa prawna

Art. 20 lit. b ppkt vi rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.).

Art. 55 oraz pkt 5.3.1.2.6 załącznika II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.).

Uzasadnienie

W 2010 r. wystąpiły na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej intensywne opady atmosferyczne (w tym gradobicia), które stały się przyczyną powodzi i osuwisk ziemi; spowodowały one znaczne straty zarówno w uprawach, jak i w majątku służącym do produkcji rolnej. Wystąpienie niekorzystnych zjawisk atmosferycznych jest trudne do przewidzenia i może nastąpić także w przyszłości, doprowadzając do zniszczeń w gospodarstwach rolnych. Dlatego istnieje potrzeba uwzględnienia w Programie wsparcia inwestycji mających na celu przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku takich zdarzeń.

Cele działania

Odtworzenie majątku w gospodarstwach rolnych, w tym inwentarza żywego oraz plantacji wieloletnich, zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych.

Cele szczegółowe działania:

1) przywrócenie funkcjonalności budynkom lub budowlom w gospodarstwach rolnych;

2) odtworzenie produkcji zwierzęcej przez zakup inwentarza żywego;

3) odtworzenie plantacji wieloletnich;

4) odtworzenie parku maszynowego;

5) przywrócenie funkcjonalności infrastruktury technicznej w gospodarstwie rolnym.

Zakres działania

Pomoc jest przeznaczona na inwestycje związane z przywracaniem potencjału produkcji roślinnej lub zwierzęcej, z wyłączeniem produkcji leśnej lub rybnej, w gospodarstwach dotkniętych klęską żywiołową.

Wypłaconą pomoc należy wykorzystać na inwestycje w gospodarstwie rolnym przyczyniające się do odtworzenia bazy produkcyjnej przydatnej do prowadzenia działalności rolniczej, w tym budynków i budowli, również takich, które przyczyniają się do utrzymania w dobrym stanie sprzętu i infrastruktury technicznej, odtworzenia infrastruktury technicznej, maszyn i urządzeń wykorzystywanych do prowadzenia produkcji rolnej, stada zwierząt gospodarskich. W wyniku odtworzenia potencjału produkcyjnego możliwa jest zmiana profilu prowadzonej działalności rolniczej.

W celu zapewnienia postępu technologicznego w gospodarstwach dotkniętych klęską żywiołową dopuszcza się wyłącznie zakup nowych rzeczy, w tym maszyn i urządzeń.

Wykorzystanie pomocy jest dokumentowane dowodami poniesienia wydatków.

Kryteria dostępu

Pomoc przyznaje się beneficjentom, w których gospodarstwach w wyniku wystąpienia niekorzystnego zjawiska atmosferycznego zostały poniesione straty w środkach trwałych służących do produkcji rolnej (budynkach, budowlach, maszynach, urządzeniach, inwentarzu żywym i plantacjach wieloletnich) w wysokości równej co najmniej kwocie 10 tys. zł.

Pomoc może być wykorzystana na operacje:

1) uzasadnione pod względem wysokości kosztów;

2) niewspółfinansowane z innych środków publicznych;

3) spełniające wymagania określone przepisami prawa;

4) które nie spowodują wzrostu produkcji, dla której brak jest rynku zbytu.

Rodzaj inwestycji

W ramach działania są wspierane inwestycje służące produkcji rolnej, w szczególności:

1) budowa, remont lub modernizacja budynków lub budowli, zakup stada podstawowego zwierząt gospodarskich w rozumieniu ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt;

2) zakup, instalacja lub budowa elementów infrastruktury technicznej wpływających na warunki prowadzenia działalności rolniczej, w tym drogi wewnętrzne, ujęcia wody, instalacje elektryczne;

3) odtwarzanie sadów lub plantacji wieloletnich;

4) zakup, instalacja lub budowa wyposażania sadów, plantacji wieloletnich oraz trwałych użytków zielonych;

5) zakup lub instalacja maszyn, urządzeń do produkcji rolnej.

Definicja beneficjenta

Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej.

Forma i wysokość pomocy

Pomoc ma formę grantu.

Maksymalna wysokość grantu wynosi 130 % wartości strat w środkach trwałych służących do produkcji rolnej (budynkach, budowlach, maszynach, urządzeniach, inwentarzu żywym, sadach i plantacjach wieloletnich), przy czym nie może być większa niż 300 tys. zł na gospodarstwo w okresie realizacji Programu.

Kwota pomocy może stanowić maksymalnie 90 % kosztów kwalifikowalnych operacji.

Finansowanie

Koszt całkowity: 111.111.111 euro

Wydatki publiczne: 100.000.000 euro

Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Łączna powierzchnia objęta działaniami zapobiegawczymi lub odtworzeniowymi związanymi z naturalnymi katastrofami 40.600 ha
Całkowita wartość inwestycji (euro) 111.111.111"
4)
w rozdziale 5 w podrozdziale 5.3 w pkt 5.3.3 "Oś 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej" w działaniu "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej":
a)
w części "Uzasadnienie" dodaje się akapit w brzmieniu:

"Preferencyjne warunki wsparcia mogą być zastosowane dla gospodarstw, które poniosły straty w wyniku wystąpienia niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.",

b)
część "Poziom pomocy" otrzymuje brzmienie:

"Poziom pomocy

Poziom pomocy finansowej wynosi maksymalnie:

1) 50 % kosztów kwalifikowalnych operacji;

2) 80 % kosztów kwalifikowalnych operacji realizowanej w gospodarstwie, w którym wystąpiły straty w wyniku wystąpienia niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Minimalna wartość strat zostanie określona w przepisach krajowych.";

5)
rozdział 7 "INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)" otrzymuje brzmienie:

"7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)

Kod działania Nazwa działania/oś 1 Wydatki publiczne Wydatki prywatne* Koszt całkowity
111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie 40.000.000,00 0,00 40.000.000,00
112 Ułatwianie startu młodym rolnikom 420.000.000,00 0,00 420.000.000,00
113 Renty strukturalne 2.549.600.000,00 0,00 2.549.600.000,00
114 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 118.000.000,00 29.500.000,00 147.500.000,00
121, 144 Modernizacja gospodarstw rolnych 1.849.068.111,00 2.773.602.168,00 4.622.670.279,00
123 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej 932.000.000,00 2.796.000.000,00 3.728.000.000,00
125 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa 637.531.111,00 0,00 637.531.111,00
126 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych 100.000.000,00 11.111.111,00 111.111.111,00
132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności 80.000.000,00 0,00 80.000.000,00
133 Działania informacyjne i promocyjne 30.000.000,00 12.857.143,00 42.857.143,00
141 Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" 590.000.000,00 0,00 590.000.000,00
142 Grupy producentów rolnych 140.000.000,00 0,00 140.000.000,00
RAZEM Oś I 7.486.199.222,00 5.623.070.422,00 13.109.269.644,00

* przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania/oś 2 Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
211, 212 Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) 2.448.750.000,00 0,00 2.448.750.000,00
214 Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe) 2.314.861.111,00 0,00 2.314.861.111,00
221, 223 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne 513.501.520,00 0,00 513.501.520,00
226 Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych 100.000.000,00 0,00 100.000.000,00
RAZEM Oś II 5.377.112.631,00 0,00 5.377.112.631,00
Kod działania Nazwa działania/oś 3 Wydatki publiczne Wydatki prywatne* Koszt całkowity
311 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej 345.580.000,00 345.580.000,00 691.160.000,00
312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw 1.023.583.600,00 1.023.583.600,00 2.047.167.200,00
321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 1.541.317.542,00 0,00 1.541.317.542,00
322, 323, 313 Odnowa i rozwój wsi 589.580.000,00 0,00 589.580.000,00
RAZEM Oś III 3.500.061.142,00 1.369.163.600,00 4.869.224.742,00

* przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania/oś 4 Wydatki publiczne Wydatki prywatne* Koszt całkowity
4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju 620.500.000,00 403.115.385,00 1.023.615.385,00
4.21 Wdrażanie projektów współpracy 15.000.000,00 0,00 15.000.000,00
4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja 152.000.000,00 0,00 152.000.000,00
RAZEM tylko Oś IV 787.500.000,00 403.115.385,00 1.190.615.385,00
RAZEM Oś I, II, III, IV 17.150.872.995,00 7.395.349.407,00 24.546.222.402,00

* przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działania Nazwa działania Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
- Pomoc Techniczna 266.600.000,00 0,00 266.600.000,00
RAZEM PROW 2007-2013 17.417.472.995,00 7.395.349.407,00 24.812.822.402,00"
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2010.69.861

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 14/09/2010
Data ogłoszenia: 04/10/2010
Data wejścia w życie: 04/10/2010