Tadżykistan-Polska. Program współpracy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Tadżykistanu w dziedzinie kultury, nauki, szkolnictwa wyższego i oświaty na lata 2009-2011. Duszanbe.2009.11.04.

PROGRAM WSPÓŁPRACY
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Tadżykistanu w dziedzinie kultury, nauki, szkolnictwa wyższego i oświaty na lata 2009-2011,
podpisany w Duszanbe dnia 4 listopada 2009 r.

PROGRAM WSPÓŁPRACY

MIĘDZY RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

A RZĄDEM REPUBLIKI TADŻYKISTANU W DZIEDZINIE

KULTURY, NAUKI, SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I OŚWIATY

NA LATA 2009-2011

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rząd Republiki Tadżykistanu, zwane dalej "Stronami",

pragnąc rozwijać suwerenne, partnerskie, oparte na wzajemnym zaufaniu stosunki między obydwoma państwami,

przekonane, że współpraca w dziedzinie kultury, nauki, szkolnictwa wyższego i oświaty będzie sprzyjała zbliżeniu społeczeństw obu krajów i upowszechnianiu wiedzy,

kierując się zasadami zachowania pokoju, poszanowania praw człowieka, otwartości, tolerancji oraz dialogu kultur,

w celu realizacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Tadżykistanu o współpracy w dziedzinie kultury, edukacji i nauki, podpisanej w Warszawie dnia 27 maja 2003 roku,

uzgodniły, co następuje:

I.

Kultura i sztuka

Artykuł  1

Strony będą popierały bezpośrednią współpracę w dziedzinie kinematografii między polskimi i tadżyckimi instytucjami, organizacjami w tym stowarzyszeniami i archiwami filmowymi. Strony będą sprzyjały wymianie filmów na warunkach komercyjnych i niekomercyjnych i będą popierały promocję filmów i twórców państwa partnera na swoim terytorium, zapraszając państwo partnera do udziału w międzynarodowych festiwalach i przeglądach filmowych, organizowanych na swoim terytorium zgodnie z regulaminami tych imprez.

Artykuł  2

Strony będą popierały organizowanie koncertów, występów artystycznych na terytorium drugiej Strony, udział swoich zespołów i solistów w festiwalach artystycznych. Strony będą wymieniały, na zasadach wzajemności, zespoły folklorystyczne na Międzynarodowych Festiwalach Folkloru organizowanych w obydwu państwach.

Artykuł  3

Strony będą popierały współpracę grup artystycznych w dziedzinie twórczości amatorskiej oraz sztuki narodowej; będą umożliwiały, na zasadach wzajemności, wymianę specjalistów w obydwu dziedzinach.

Artykuł  4

Strony będą dążyły do organizowania w państwie partnera wystaw sztuki współczesnej lub dawnej. Szczegóły współpracy zostaną uzgodnione przez zainteresowane instytucje.

Artykuł  5

Strony będą popierały bezpośrednią współpracę w dziedzinie archeologii, muzealnictwa, konserwacji i ochrony zabytków między zainteresowanymi instytucjami tadżyckimi i polskimi. Szczegóły współpracy zostaną uzgodnione między zainteresowanymi instytucjami.

Artykuł  6

Strony będą współpracowały w celu niedopuszczenia do nielegalnego wwozu, wywozu i przekazywania zabytków kultury stanowiących ich dziedzictwo kulturowe, zgodnie z przepisami prawnymi obowiązującymi w danym państwie, a także zgodnie z wiążącymi Strony odnośnymi konwencjami i innymi umowami międzynarodowymi.

Artykuł  7

Strony będą popierały współpracę swoich Bibliotek Narodowych w zakresie wymiany ekspertów, a także informacji i mikrofilmów. Strony będą dążyły do realizacji wspólnych projektów edukacyjnych w dziedzinie czytelnictwa książek oraz działalności bibliotecznej i wydawniczej.

Artykuł  8

Strony zawrą bezpośrednie porozumienie w dziedzinie archiwistyki między centralnymi zarządami archiwów państwowych, w szczególności w zakresie dostępu do archiwów dla celów naukowych, społecznych i prawnych, wymiany doświadczeń, publikacji i mikrofilmów.

Artykuł  9

Strony będą popierały wzajemne kontakty w dziedzinie publicznej radiofonii i telewizji, zwłaszcza w zakresie udostępniania i wymiany materiałów telewizyjnych o tematyce kulturalnej.

Artykuł  10

Strony będą wspierały współpracę w dziedzinie kultury, nauki i edukacji na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury (UNESCO).

II.

Nauka, szkolnictwo wyższe i oświata

Artykuł  11

Strony będą współpracowały w dziedzinie nauki, szkolnictwa wyższego i oświaty, zwracając szczególną uwagę na następujące zagadnienia:

wymianę informacji o systemach oświaty, planach ich rozwoju i kierunkach reformowania;

kształcenie kadr w specjalnościach będących przedmiotem zainteresowania obydwu Stron;

popieranie wzajemnej współpracy między szkołami i innymi instytucjami edukacyjnymi wszystkich szczebli;

popieranie organizacji wspólnych imprez, konferencji, sympozjów, olimpiad i konkursów naukowych dla dzieci i młodzieży.

Artykuł  12

Strony będą popierały kontakty w celu nawiązania bezpośredniej współpracy między instytutami naukowymi, szkołami wyższymi oraz innymi jednostkami naukowymi obu państw w zakresie:

prowadzenia wspólnych badań naukowych;

wymiany pracowników naukowo-dydaktycznych oraz naukowców i specjalistów w celu prowadzenia zajęć, udziału w kongresach, seminariach, konferencjach i sympozjach naukowych;

wymiany informacji na temat publikacji naukowych.

Zainteresowane instytucje będą wspólnie określały dziedziny i warunki finansowe współpracy. Szczegóły współpracy zostaną uzgodnione między zainteresowanymi instytucjami.

Artykuł  13

Strona polska przyzna rocznie Stronie tadżyckiej:

do 10 miejsc na studiach wyższych, wolnych od opłat za naukę, bez świadczeń stypendialnych;

do 6 miejsc na studiach doktoranckich różnych specjalności, wolnych od opłat za naukę, bez świadczeń stypendialnych;

łącznie 18 miesięcy na staże naukowe trwające od 1 do 9 miesięcy, wolne od opłat za naukę, bez świadczeń stypendialnych.

Artykuł  14

Strona tadżycka przyzna rocznie Stronie polskiej 24 miesiące na staże naukowe trwające od 1 do 9 miesięcy, wolne od opłat za naukę, bez świadczeń stypendialnych.

Artykuł  15

Strona polska, na zaproszenie Strony tadżyckiej skieruje:

nauczycieli języka polskiego i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim do pracy w szkołach Republiki Tadżykistanu;

nauczycieli akademickich-specjalistów w dziedzinie nauczania języka polskiego

i literatury do pracy w szkołach wyższych Republiki Tadżykistanu.

Strona tadżycka udzieli wsparcia przy organizacji nauczania języka polskiego i w języku polskim dla obywateli Republiki Tadżykistanu, w tym osób pochodzenia polskiego.

Artykuł  16

Strona tadżycka, na zaproszenie Strony polskiej skieruje:

nauczycieli języka tadżyckiego i innych przedmiotów do pracy w szkołach Rzeczypospolitej Polskiej;

nauczycieli akademickich-specjalistów w dziedzinie nauczania języka tadżyckiego i literatury do pracy w szkołach wyższych Rzeczypospolitej Polskiej.

Strona polska udzieli wsparcia przy organizacji nauczania języka tadżyckiego.

Artykuł  17

Strony będą sprzyjały wymianie informacji między swoimi odpowiednimi instytucjami, uwzględniając ograniczenia związane z wymianą informacji przewidziane w przepisach wewnętrznych państw Stron umowy. Strony będą wspierały wymianę publikacji i pomocy naukowych, umożliwiających poznanie historii, geografii i kultury obydwu krajów.

III.

Młodzież i sport

Artykuł  18

Strony będą popierały rozwój kontaktów między organizacjami młodzieżowymi obydwu państw oraz wymianę informacji i wyników badań socjologicznych w dziedzinie pracy z młodzieżą i doświadczeń w zakresie pracy instytucji udzielających pomocy psychologicznej, prawnej i innej młodym ludziom oraz ich rodzinom w dziedzinie propagowania zdrowego trybu życia, zapobiegania przestępczości, narkomanii i HIV / AIDS wśród młodzieży.

Strony będą sprzyjały organizacji wyjazdów młodych specjalistów w celu zapoznania się z doświadczeniami w prowadzeniu polityki ds. młodzieży w obydwu państwach. Szczegóły współpracy zostaną ustalone między zainteresowanymi instytucjami obu państw.

Artykuł  19

Strony będą popierały rozwój kontaktów między związkami i klubami sportowymi obu państw.

Współpraca instytucji sportowych będzie obejmowała:

popularyzację najważniejszych dyscyplin sportu;

wymianę doświadczeń oraz materiałów naukowych i metodycznych seminariów

z zakresu strategii rozwoju sportu i kultury fizycznej;

organizację seminariów i szkoleń podnoszących kwalifikacje specjalistów w dziedzinie kultury fizycznej i sportu;

wymianę ekspertów w dziedzinie kultury fizycznej i sportu, walki z dopingiem, medycyny sportowej oraz zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprez sportowych;

wymianę trenerów i instruktorów różnych dyscyplin sportu.

Zainteresowane instytucje będą wzajemnie określały zasady wymiany i warunki finansowe współpracy.

IV.

Warunki wymiany osobowej

Artykuł  20

Wymiana osobowa będzie się odbywała w ramach: studiów doktoranckich, studiów wyższych, odbywania staży naukowych, kierowania nauczycieli akademickich - specjalistów w dziedzinie nauczania języka polskiego i literatury, nauczycieli języka polskiego, kierowania nauczycieli akademickich - specjalistów w dziedzinie nauczania języka tadżyckiego i literatury, nauczycieli języka tadżyckiego, jak również wizyt krótkoterminowych.

Artykuł  21

Osobom uczestniczącym w wymianie na podstawie artykułów 13 i 14 Programu:

Strona przyjmująca zapewni:

bezpłatną naukę w publicznych szkołach wyższych oraz jednostkach uprawnionych do prowadzenia studiów doktoranckich;

otrzymanie informacji o przyjęciu kandydatów na studia w terminie do końca czerwca danego roku.

Strona wysyłająca zapewni:

wypłatę świadczeń stypendialnych na pokrycie kosztów utrzymania;

wysłanie informacji o kandydatach i wybranych przez nich kierunkach do dnia 31 marca danego roku.

Artykuł  22

Nauczycielom i nauczycielom akademickim - specjalistom w dziedzinie języka polskiego i literatury, kierowanym na podstawie artykułu 15 Programu do pracy

w szkołach i szkołach wyższych Republiki Tadżykistanu, Strona tadżycka zapewni:

miesięczne wynagrodzenie (również za czas urlopu);

w przypadkach nagłych zachorowań i nieszczęśliwych wypadków niezbędną opiekę lekarską;

bezpłatne zakwaterowanie;

pomoc przy dokonywaniu niezbędnych formalności związanych z wjazdem, pobytem i zatrudnieniem (bezpłatne: wielokrotna wiza roczna i zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony);

Strona tadżycka zapewni osobom, o których mowa w ust. 1 możliwość wykonywania pracy bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.

Strona polska pokrywa koszty podróży nauczycieli i nauczycieli akademickich -specjalistów nauczania języka polskiego i literatury z miejsca zamieszkania do miejsca zatrudnienia i z powrotem. Dokumenty zainteresowanych zostaną przekazane drogą dyplomatyczną.

Artykuł  23

Nauczycielom i nauczycielom akademickim - specjalistom w dziedzinie nauczania języka tadżyckiego i literatury kierowanym na podstawie artykułu 16 Programu do pracy w szkołach i szkołach wyższych Rzeczypospolitej Polskiej Strona polska zapewni:

miesięczne wynagrodzenie (również za czas urlopu);

w przypadkach nagłych zachorowań i nieszczęśliwych wypadków niezbędną opiekę lekarską;

bezpłatne zakwaterowanie;

pomoc w załatwieniu niezbędnych formalności związanych z wjazdem, pobytem i zatrudnieniem (bezpłatna wielokrotna roczna wiza i zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony);

Strona polska zapewni osobom, o których mowa w ust. 1 możliwość wykonywania pracy bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.

Strona tadżycka pokrywa koszty podróży nauczycieli i nauczycieli akademickich - specjalistów w dziedzinie nauczania języka tadżyckiego i literatury z miejsca zamieszkania do miejsca zatrudnienia i z powrotem. Dokumenty zainteresowanych przekazane zostaną drogą dyplomatyczną.

Artykuł  24

Osoby, które podjęły naukę na studiach wyższych, studiach doktoranckich oraz stażach przed wejściem w życie niniejszego Programu będą kontynuowały naukę do jej zakończenia na dotychczasowych warunkach.

V.

Postanowienia ogólne i końcowe

Artykuł  25

Strona wysyłająca zapewni ubezpieczenie (polisę) na wypadek nagłych zachorowań lub nieszczęśliwego wypadku, z wyjątkiem przypadków, gdy prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych wynika z przepisów ustawodawstwa Strony przyjmującej.

Artykuł  26

Program nie wyklucza ewentualnej realizacji innych form współpracy w dziedzinie kultury, edukacji i nauki pod warunkiem, że będą uzgodnione drogą dyplomatyczną.

Artykuł  27

Program wejdzie w życie w dniu podpisania i będzie obowiązywał do czasu wejścia w życie nowego Programu, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2012 roku.

Podpisano w Duszanbe w dniu 4 listopada 2009 roku w dwóch egzemplarzach, każdy w języku polskim, tadżyckim i rosyjskim przy czym wszystkie teksty mają jednakową moc. W razie rozbieżności przy ich interpretacji tekst w języku rosyjskim będzie uważany za rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2010.18.189

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Tadżykistan-Polska. Program współpracy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Tadżykistanu w dziedzinie kultury, nauki, szkolnictwa wyższego i oświaty na lata 2009-2011. Duszanbe.2009.11.04.
Data aktu: 04/11/2009
Data ogłoszenia: 08/04/2010
Data wejścia w życie: 04/11/2009