Nadanie statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji.

ZARZĄDZENIE Nr 31
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 2008 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 26 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (M. P. Nr 18, poz. 216, Nr 38, poz. 435 i Nr 43, poz. 505).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 31 marca 2008 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

§  1.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwane dalej "ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604), do spraw:
1)
administracji publicznej;
2)
informatyzacji;
3)
wewnętrznych;
4)
wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych.
§  2.
W skład ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Biuro Ministra;
2)
Departament Administracji Publicznej;
2a) 1
Departament Analiz i Nadzoru;
3) 2
(uchylony);
4)
Departament Budżetu;
5) 3
(uchylony);
5a) 4
Departament Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki;
6) 5
(uchylony);
7) 6
(uchylony);
8)
Departament Kontroli, Skarg i Wniosków;
9)
Departament Obywatelstwa i Repatriacji;
10)
Departament Polityki Migracyjnej;
11)
Departament Prawny;
11a) 7
Departament Społeczeństwa Informacyjnego;
12)
Departament Spraw Obywatelskich;
13)
Departament Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej;
14)
Departament Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych;
15) 8
(uchylony);
16)
Departament Zdrowia;
17)
Departament Zezwoleń i Koncesji;
18)
Biuro Administracyjno-Finansowe;
19) 9
Biuro Kadr, Szkolenia i Organizacji;
20)
Biuro do Spraw Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych;
21)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych;
22) 10
Samodzielny Wydział Audytu Wewnętrznego.
§  3.
Obsługę zadań Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej "ministrem", w zakresie działu administracja publiczna zapewnia w szczególności Departament Administracji Publicznej.
§  4. 11
Obsługę zadań ministra w zakresie działu informatyzacja zapewnia w szczególności Departament Społeczeństwa Informacyjnego.
§  5. 12
Obsługę zadań ministra w zakresie działu sprawy wewnętrzne zapewniają w szczególności:
1)
Departament Analiz i Nadzoru;
2)
Departament Obywatelstwa i Repatriacji;
3)
Departament Polityki Migracyjnej;
4)
Departament Spraw Obywatelskich;
5)
Departament Zdrowia;
6)
Departament Zezwoleń i Koncesji.
§  6.
Obsługę zadań ministra w zakresie działu wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne zapewnia w szczególności Departament Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych.
§  7.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje minister.
1 Załącznik § 2 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 17 z dnia 5 marca 2009 r. (M.P.09.14.179) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 2009 r.
2 Załącznik § 2 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 17 z dnia 5 marca 2009 r. (M.P.09.14.179) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 2009 r.
3 Załącznik § 2 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia nr 17 z dnia 5 marca 2009 r. (M.P.09.14.179) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 2009 r.
4 Załącznik § 2 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) zarządzenia nr 17 z dnia 5 marca 2009 r. (M.P.09.14.179) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 2009 r.
5 Załącznik § 2 pkt 6 uchylony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 8 z dnia 28 lutego 2011 r. (M.P.11.16.181) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2011 r.
6 Załącznik § 2 pkt 7 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. e) zarządzenia nr 17 z dnia 5 marca 2009 r. (M.P.09.14.179) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 2009 r.
7 Załącznik § 2 pkt 11a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 81 z dnia 28 lipca 2008 r. (M.P.08.56.507) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2008 r.
8 Załącznik § 2 pkt 15 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f) zarządzenia nr 17 z dnia 5 marca 2009 r. (M.P.09.14.179) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 2009 r.
9 Załącznik § 2 pkt 19 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 101 z dnia 28 grudnia 2009 r. (M.P.09.81.1024) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2010 r.
10 Załącznik § 2 pkt 22 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 101 z dnia 28 grudnia 2009 r. (M.P.09.81.1024) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2010 r.
11 Załącznik § 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 81 z dnia 28 lipca 2008 r. (M.P.08.56.507) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2008 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 8 z dnia 28 lutego 2011 r. (M.P.11.16.181) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2011 r.

12 Załącznik § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 17 z dnia 5 marca 2009 r. (M.P.09.14.179) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 marca 2009 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024