Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.

ZARZĄDZENIE Nr 136
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 grudnia 2004 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717 oraz z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Finansów nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 22 Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 lutego 2002 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów (M. P. Nr 8, poz. 150, Nr 15, poz. 248 i Nr 38, poz. 602, z 2003 r. Nr 18, poz. 283 i Nr 59, poz. 929 oraz z 2004 r. Nr 5, poz. 96).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA FINANSÓW

§  1.
Ministerstwo Finansów zapewnia obsługę Ministra Finansów właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427), do spraw:
1)
budżetu;
2)
finansów publicznych;
3)
instytucji finansowych.
§  2.
W skład Ministerstwa Finansów wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra;
2)
Biuro Ministra;
3)
Departament Prawny;
4)
Departament Budżetu Państwa;
5)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego;
6)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej;
7)
Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa;
8)
Departament do Spraw Restrukturyzacji Finansów Publicznych;
9)
Departament Instytucji Płatniczej;
10)
Departament Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego;
11)
Departament Polityki Zagranicznej;
12)
Departament Integracji Europejskiej;
13)
Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki;
14)
Departament Należności i Zobowiązań Finansowych Państwa;
15)
Departament Gwarancji i Poręczeń;
16)
Departament Systemu Podatkowego;
17)
Departament Podatków Pośrednich;
18)
Departament Podatku Akcyzowego;
19)
Departament Podatków Bezpośrednich;
20)
Departament Podatków Lokalnych i Katastru;
21)
Departament Organizacji Skarbowości;
22)
Departament Finansów Gospodarki Narodowej;
23)
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa;
24)
Departament Instytucji Finansowych;
25)
Departament Rachunkowości;
26)
Departament Kontroli Skarbowej;
27)
Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych;
28)
Biuro do Spraw Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej;
29)
Departament Informacji Finansowej;
30)
Departament Ceł;
31)
Departament Organizacji Służby Celnej;
32)
Departament Kontroli Celno-Akcyzowej;
33)
Departament Gier Losowych i Zakładów Wzajemnych;
34)
Departament Budżetu Resortu i Spraw Majątkowych;
35)
Departament do Spraw Informatyzacji Resortu;
36)
Biuro Kontroli Wewnętrznej i Ochrony Informacji Niejawnych;
37)
Biuro Kadr i Szkolenia;
38)
Biuro Komunikacji Społecznej;
39)
Biuro Audytu Wewnętrznego;
40)
Biuro Dokumentacji Skarbowej;
41)
Biuro do Spraw Dyscypliny Finansów Publicznych;
42)
Biuro Wymiany Informacji o VAT;
43)
Biuro Administracyjno-Finansowe.
§  3.
Obsługę zadań Ministra Finansów zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu budżet:
a)
Departament Budżetu Państwa,
b)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
c)
Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa,
d)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
e)
Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki,
f)
Departament Należności i Zobowiązań Finansowych Państwa,
g)
Departament Gwarancji i Poręczeń,
h)
Departament Finansów Gospodarki Narodowej,
i)
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa;
2)
w zakresie działu finanse publiczne:
a)
Departament Kontroli Skarbowej,
b)
Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych,
c)
Departament Ceł,
d)
Departament Organizacji Służby Celnej,
e)
Departament Kontroli Celno-Akcyzowej,
f)
Departament Gier Losowych i Zakładów Wzajemnych,
g)
Departament Podatków Pośrednich,
h)
Departament Podatku Akcyzowego,
i)
Departament Podatków Bezpośrednich,
j)
Departament Systemu Podatkowego,
k)
Departament Podatków Lokalnych i Katastru,
l)
Departament Instytucji Płatniczej,
m)
Departament Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego,
n)
Departament Polityki Zagranicznej,
o)
Departament Organizacji Skarbowości,
p)
Biuro Dokumentacji Skarbowej,
r)
Biuro do Spraw Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej,
s)
Departament do Spraw Restrukturyzacji Finansów Publicznych,
t)
Biuro Wymiany Informacji o VAT;
3)
w zakresie działu instytucje finansowe:
a)
Departament Instytucji Finansowych,
b)
Departament Informacji Finansowej,
c)
Departament Rachunkowości.
§  4.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister Finansów.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2004.56.955

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.
Data aktu: 28/12/2004
Data ogłoszenia: 31/12/2004
Data wejścia w życie: 15/01/2005