Kirgistan-Polska. Umowaj o międzynarodowych przewozach drogowych. Biszkek.2002.10.25.

UMOWA
podpisana w Biszkeku dnia 25 października 2002 r.
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kirgiskiej o międzynarodowych przewozach drogowych,

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Kirgiskiej, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami", kierując się dążeniem do rozwoju przewozów drogowych osób i rzeczy między obu państwami, oraz w tranzycie przez ich terytoria, uzgodniły, co następuje:

Zakres stosowania

Artykuł  1
1.
Postanowienia niniejszej Umowy mają zastosowanie do międzynarodowych przewozów osób i rzeczy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Kirgiską w tranzycie przez ich terytoria oraz między terytorium państwa trzeciego a terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony i w odwrotnym kierunku, wykonywanych pojazdami zarejestrowanymi na terytorium państwa jednej z Umawiających się Stron.
2.
Przewoźnicy jednej Umawiającej się Strony nie są uprawnieni do wykonywania przewozów osób lub rzeczy między dwoma miejscami położonymi na terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony, chyba że uzyskają zezwolenie na przewóz kabotażowy, określone w przepisach prawa wewnętrznego drugiej Umawiającej się Strony.
Artykuł  2

Dla celów niniejszej Umowy użyte w niej określenia oznaczają:

1.
Przewoźnik - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, zamieszkała lub mająca swoją siedzibę bądź w Rzeczypospolitej Polskiej, bądź w Republice Kirgiskiej, która wykonuje międzynarodowe przewozy drogowe, zgodnie z przepisami prawa wewnętrznego tego państwa.
2.
Pojazd - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu drogowego osób lub rzeczy; pojęcie to obejmuje także zespół pojazdów złożony z pojazdu ciągnącego i naczepy lub przyczepy.
3.
Autobus - pojazd przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu po drogach więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Definicja odnosi się także do pojazdów, w których w wyniku przebudowy liczba miejsc uległa zmniejszeniu.
4.
Regularny przewóz osób - przewóz osób autobusami kursującymi na określonych trasach według rozkładu jazdy i na podstawie taryf uprzednio ustalonych i ogłoszonych.
5.
Wahadłowy przewóz osób - wielokrotny przewóz zorganizowanych grup podróżnych tam i z powrotem, między tym samym miejscem początkowym i tym samym miejscem docelowym, przy spełnieniu następujących dodatkowych warunków:
1)
każda grupa osób, przewieziona do miejsca docelowego, wraca w tym samym składzie do miejsca początkowego,
2)
pierwszy przejazd powrotny i ostatni przejazd docelowy odbywają się autobusem w stanie próżnym.

Jako miejsce początkowe lub docelowe należy rozumieć miejscowość odjazdu lub przeznaczenia, jak również miejscowości położone w promieniu 50 kilometrów od miejscowości odjazdu lub przeznaczenia.

6.
Okazjonalny przewóz osób - przewóz inny niż określony w ustępach 4 i 5 niniejszego artykułu.

Przewozy osób

Artykuł  3
1.
Regularne, wahadłowe i okazjonalne przewozy osób autobusami są wykonywane na podstawie zezwoleń określonych w przepisach prawa wewnętrznego Umawiających się Stron, z wyjątkiem przewozów określonych w artykule 4, które wykonywane są bez zezwoleń.
2.
Zezwolenia na regularne przewozy osób wydawane są, po wzajemnym uzgodnieniu przez właściwe organy Umawiających się Stron, na część przewozu wykonywaną na terytorium ich państw.
Artykuł  4
1.
Okazjonalne przewozy osób autobusami między terytoriami państw Umawiających się Stron albo w tranzycie przez ich terytoria są wykonywane bez zezwoleń, pod warunkiem że:
1)
autobus przewozi tę samą grupę podróżnych w obu kierunkach bez wymiany lub pozostawiania osób na terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony,
2)
przejazd autobusu z podróżnymi odbywa się w jednym kierunku, a w kierunku przeciwnym następuje przejazd autobusu w stanie próżnym,
3)
przejazd autobusu w stanie próżnym odbywa się w celu zabrania i przewiezienia z powrotem grupy podróżnych wwiezionej wcześniej przez tego samego przewoźnika.
2.
Przy wykonywaniu przewozów przewidzianych w ustępie 1 kierowca autobusu obowiązany jest posiadać dokument zawierający listę podróżnych, zgodny ze wzorem określonym przez Komisję Mieszaną.

Przewozy rzeczy

Artykuł  5
1.
Przewozy rzeczy między terytoriami państw Umawiających się Stron, tranzytem przez ich terytoria oraz między terytorium państwa trzeciego a terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony i w odwrotnym kierunku, wykonywane są na podstawie zezwoleń określonych w przepisach prawa wewnętrznego Umawiających się Stron, z wyjątkiem przewozów określonych w artykule 6 ustęp 1 i przejazdów określonych w artykule 6 ustęp 2, które wykonywane są bez zezwoleń.
2.
Na każdy przejazd i na każdy pojazd powinno być wydane osobne zezwolenie. Zezwolenie uprawnia do jednej jazdy "tam" i "z powrotem". Przejazd pojazdu bez rzeczy wymaga również zezwolenia.
3.
Przy przejazdach zespołu pojazdów, w którym pojazd ciągnący oraz przyczepa lub naczepa zarejestrowane są w różnych państwach, postanowienia niniejszej Umowy mają zastosowanie do całego zespołu pojazdów, jeśli pojazd ciągnący zarejestrowany jest na terytorium państwa jednej z Umawiających się Stron.
4.
Właściwe organy Umawiających się Stron przekazują sobie wzajemnie każdego roku uzgodnioną liczbę zezwoleń.
5.
Zezwolenia są ważne jeden rok kalendarzowy.
Artykuł  6
1.
Nie wymagają zezwoleń przewozy:
1)
mienia przesiedleńczego,
2)
materiałów i przedmiotów, w tym dzieł sztuki, przeznaczonych na targi, wystawy lub na imprezy o charakterze niehandlowym,
3)
środków transportowych, zwierząt, inwentarza i mienia sportowego, przeznaczonego na imprezy sportowe,
4)
dekoracji i rekwizytów teatralnych, instrumentów muzycznych, materiałów i przedmiotów przeznaczonych wyłącznie dla celów reklamowych i informacyjnych, sprzętu przeznaczonego do wykonywania zapisów radiofonicznych, zdjęć filmowych lub telewizyjnych oraz przedstawień cyrkowych,
5)
zwłok lub urn z prochami zmarłych,
6)
wykonywane w ramach pomocy humanitarnej, medycznej, ratownictwa lub związane z likwidacją skutków klęsk żywiołowych,
7)
wykonywane pojazdami o ładowności łącznie z przyczepą do 3,5 t lub o dopuszczalnej masie całkowitej łącznie z przyczepą do 6,0 t.
2.
Nie wymagają zezwoleń przejazdy:
1)
pojazdów bez rzeczy, które mają zamienić uszkodzone pojazdy i przejąć rzeczy z pojazdów uszkodzonych na terytorium państwa Umawiającej się Strony lub państwa trzeciego,
2)
pojazdów pomocy drogowej.
3.
Umawiające się Strony mogą uzgodnić, że dla wykonania przewozów innych niż wymienione w ustępie 1 oraz przejazdów innych niż wymienione w ustępie 2 nie będą wymagane zezwolenia.
Artykuł  7
1.
Przewozy pojazdami, których masa całkowita, nacisk osi lub wymiary z ładunkiem lub bez ładunku przekraczają normy dopuszczone na terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony, wymagają specjalnego zezwolenia, zgodnie z przepisami prawa wewnętrznego drugiej Umawiającej się Strony.
2.
Zezwolenie specjalne, o którym mowa w ustępie 1, może ograniczać przejazd pojazdu do określonej trasy według warunków określonych w zezwoleniu.
3.
Zezwolenie, o którym mowa w ustępie 1, zwalnia z obowiązku posiadania zezwolenia, o którym mowa w artykule 5 ustęp 1.

Postanowienia ogólne

Artykuł  8

Zezwolenia i inne dokumenty, wymagane stosownie do postanowień niniejszej Umowy oraz przepisów prawa wewnętrznego Umawiających się Stron, powinny znajdować się w pojeździe i być okazywane na każde żądanie organów kontroli.

Artykuł  9

Przewozy osób i rzeczy, wymienione w niniejszej Umowie, podlegają cłom, podatkom i innym opłatom według przepisów prawa wewnętrznego każdej z Umawiających się Stron.

Artykuł  10
1.
Wyposażenie oraz zapasy niezbędne do eksploatacji pojazdu, w tym materiały pędne w zbiorniku paliwa wbudowanym fabrycznie na stałe do pojazdu oraz oleje i smary, zwalnia się z cła, podatków i innych opłat zgodnie z przepisami prawa wewnętrznego Umawiającej się Strony, na której terytorium są wwożone.
2.
Części zamienne, które są czasowo wwożone w celu naprawy uszkodzonego pojazdu lub który uległ awarii na terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony, zwalnia się z cła, podatków i innych opłat zgodnie z przepisami prawa wewnętrznego drugiej Umawiającej się Strony.

Niewykorzystane części zapasowe i części wymienione powinny być wywiezione z terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony.

Artykuł  11
1.
W celu zapewnienia prawidłowej realizacji postanowień niniejszej Umowy i podejmowania decyzji w sprawach wymagających wspólnego rozstrzygnięcia, tworzy się Komisję Mieszaną.
2.
Posiedzenia Komisji Mieszanej będą się odbywać w zależności od potrzeb, na przemian na terytorium każdej Umawiającej się Strony.
3.
Komisja Mieszana określa:
1)
tryb i warunki wydawania zezwoleń,
2)
rodzaje poszczególnych zezwoleń oraz warunki i sposoby ich wykorzystywania,
3)
właściwe organy Umawiających się Stron odpowiedzialne za realizację poszczególnych postanowień niniejszej Umowy,
4)
inne sprawy związane z realizacją niniejszej Umowy.
Artykuł  12
1.
W przypadku naruszenia postanowień niniejszej Umowy przez przewoźnika jednej Umawiającej się Strony na terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony, właściwe organy drugiej Umawiającej się Strony poinformują o tym właściwe organy Umawiającej się Strony, na terytorium której pojazd jest zarejestrowany.
2.
Właściwe organy Umawiającej się Strony, na której terytorium miało miejsce naruszenie, mogą zwrócić się do właściwych organów drugiej Umawiającej się Strony o:
1)
ostrzeżenie przewoźnika, który dokonał naruszenia,
2)
zawieszenie czasowe, częściowe lub całkowite uprawnień przewoźnika do wykonywania przewozów na terytorium państwa Umawiającej się Strony, gdzie dokonano naruszenia.
3.
Właściwe organy Umawiających się Stron poinformują się wzajemnie o podjętych środkach przewidzianych w ustępie 2.
Artykuł  13

Przewoźnicy jednej z Umawiających się Stron, jak również załogi pojazdów obowiązani są - podczas swojego pobytu na terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony - przestrzegać przepisów prawa wewnętrznego drugiej Umawiającej się Strony, dotyczących w szczególności przewozów i ruchu drogowego.

Artykuł  14

Sprawy z zakresu międzynarodowych przewozów drogowych nieuregulowane niniejszą Umową lub umowami międzynarodowymi, wiążącymi obie Umawiające się Strony, będą rozstrzygane zgodnie z przepisami prawa wewnętrznego każdej z Umawiających się Stron.

Postanowienia końcowe

Artykuł  15
1.
Niniejsza Umowa wchodzi w życie po upływie trzydziestu dni od dnia otrzymania ostatniej noty potwierdzającej spełnienie przez Umawiające się Strony procedur prawa wewnętrznego niezbędnych dla jej wejścia w życie.
2.
Niniejsza Umowa jest zawarta na czas nieokreślony i zachowuje swoją ważność aż do upływu 6 miesięcy od dnia, w którym jedna z Umawiających się Stron zawiadomi w drodze noty drugą Umawiającą się Stronę o wypowiedzeniu umowy.

UMOWĘ niniejszą sporządzono w Biszkeku dnia 25 października 2002 r., w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, kirgiskim i rosyjskim, przy czym wszystkie teksty mają jednakową moc; w przypadku rozbieżności przy ich interpretacji tekst w języku rosyjskim uważany będzie za rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024