Regulaminy okręgowych, rejonowych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Parlamentu Europejskiego.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 16 marca 2004 r.
w sprawie regulaminów okręgowych, rejonowych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Parlamentu Europejskiego

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się regulaminy okręgowych, rejonowych i obwodowych komisji wyborczych, stanowiące załączniki nr 1-3 do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

REGULAMIN OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Okręgowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje swoje zadania określone w ustawie - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego, zwanej dalej "Ordynacją wyborczą", stosując wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej.
§  2.
Komisja wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym planem pracy.
§  3.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej właściwości w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego komisji lub jednego z jego zastępców.
§  4.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności, wynikające z jej zadań, przewodniczącemu, zastępcom przewodniczącego, członkom komisji, sekretarzowi komisji lub zespołom powoływanym w tym celu ze swego składu.
§  5.
1.
Na pierwszym posiedzeniu, które z upoważnienia Państwowej Komisji Wyborczej organizuje dyrektor właściwej miejscowo dla siedziby komisji delegatury Krajowego Biura Wyborczego, komisja:
1)
wybiera przewodniczącego, jeśli brak jest możliwości pełnienia funkcji przewodniczącego komisji przez komisarza wyborczego;
2)
wybiera dwóch zastępców przewodniczącego;
3)
powołuje sekretarza komisji;
4)
omawia zadania i tryb swojej pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład;
5)
uchwala plan pracy;
6)
ustala sposób niezwłocznego podania do wiadomości wyborców informacji o swoim składzie, siedzibie i pełnionych dyżurach;
7)
ustala działania związane z przyjmowaniem do zarejestrowania zgłoszeń list kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego, a także sposób podania o tym informacji do wiadomości publicznej.
2.
Komisja powołuje na sekretarza komisji, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, dyrektora właściwej miejscowo delegatury Krajowego Biura Wyborczego lub osobę przez niego wskazaną. Sekretarz komisji uczestniczy w jej pracach z głosem doradczym.
§  6.
1.
Pracami komisji kieruje przewodniczący, który w szczególności:
1)
czuwa nad wykonywaniem zadań komisji;
2)
reprezentuje komisję na zewnątrz;
3)
ustala projekt porządku obrad komisji, zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy;
4)
podpisuje w imieniu komisji uchwały podjęte na posiedzeniach, w których uczestniczył, oraz pisma związane z działalnością komisji, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w § 12;
5)
zleca wykonanie określonych zadań obsługującej komisję delegaturze Krajowego Biura Wyborczego.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki pełni jeden z zastępców przewodniczącego.
§  7.
Do zadań sekretarza komisji należy:
1)
zapewnienie obsługi organizacyjnej komisji;
2)
przygotowywanie i przedstawianie komisji, po uzgodnieniu z jej przewodniczącym, projektów uchwał, rozstrzygnięć oraz innych materiałów będących przedmiotem posiedzeń;
3)
podejmowanie, w ustalonym przez komisję zakresie, współdziałania z wojewodą i organami jednostek samorządu terytorialnego dla prawidłowego przebiegu prac przygotowawczych do wyborów;
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez komisję.
§  8.
1.
Członkowie komisji mają obowiązek uczestniczenia w posiedzeniach i innych pracach komisji.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji, jej członek jest obowiązany powiadomić o tym, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, przewodniczącego lub sekretarza komisji.
§  9.
1.
Uchwały komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów, rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
2.
Wybory przewodniczącego komisji, w przypadku o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, i zastępców przewodniczącego komisji odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że członek komisji zażąda głosowania tajnego. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie.
§  10.
1.
W posiedzeniach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji.
2.
Na wniosek członka komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków komisji.
§  11.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad;
2)
imiona i nazwiska uczestników;
3)
zwięzłą treść wystąpień;
4)
podjęte rozstrzygnięcia i ustalenia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Uchwały komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia, z zastrzeżeniem § 12.
4.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i sekretarz komisji.
§  12.
Wszyscy członkowie komisji obecni na posiedzeniu podpisują:
1)
uchwały podjęte w sprawach:
a)
uchylenia uchwały rejonowej komisji wyborczej i przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia lub podjęcia przez komisję rozstrzygnięcia w tej sprawie (art. 16 ust. 2 Ordynacji wyborczej),
b)
wady zgłoszenia i odmowy rejestracji listy okręgowej z powodu nieusunięcia wady zgłoszenia (art. 66 ust. 2 Ordynacji wyborczej),
c)
odmowy rejestracji listy okręgowej z powodu nieuzyskania ustawowo wymaganego poparcia wyborców (art. 67 ust. 2 i art. 68 ust. 2 Ordynacji wyborczej),
d)
przyznania numerów zarejestrowanym listom okręgowym (art. 69 ust. 2 Ordynacji wyborczej),
e)
skreślenia kandydata z zarejestrowanej listy okręgowej, uzupełnienia listy okręgowej oraz unieważnienia zarejestrowanej listy (art. 71 ust. 1-4 Ordynacji wyborczej);
2)
inne dokumenty:
a)
protokoły rejestracji list okręgowych (art. 66 ust. 1 Ordynacji wyborczej),
b)
protokół wyników głosowania w okręgu wyborczym (art. 123 ust. 1 Ordynacji wyborczej).
§  13.
Uchwały komisji i inne dokumenty, o których mowa w § 12, oraz - stosownie do decyzji przewodniczącego komisji - inne wydawane przez komisję dokumenty opatrywane są pieczęcią komisji.
§  14.
Komisja, sprawując nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego na obszarze okręgu wyborczego:
1)
uchyla uchwały rejonowych komisji wyborczych podjęte z naruszeniem prawa lub niezgodnie z wytycznymi Państwowej Komisji Wyborczej i przekazuje sprawę właściwej komisji do ponownego rozpatrzenia bądź podejmuje rozstrzygnięcie w sprawie;
2)
rozpatruje skargi na działalność rejonowych komisji wyborczych.
§  15.
1.
Komisja, wykonując zadania rejonowej komisji wyborczej na określonym przez Państwową Komisję Wyborczą obszarze:
1)
udziela obwodowym komisjom wyborczym niezbędnej pomocy w celu zgodnego z prawem i sprawnego przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników;
2)
rozpatruje skargi na działalność obwodowych komisji wyborczych;
3)
współdziała w wykonywaniu zadań wyborczych z organami jednostek samorządu terytorialnego, zwłaszcza z wójtami (burmistrzami, prezydentami miast);
4)
czuwa nad wykonywaniem, zgodnie z prawem, zadań wyborczych gmin i w razie potrzeby podejmuje czynności wskazane w art. 19 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego;
5)
rozstrzyga w przedmiocie powołania swojej inspekcji oraz określa jej zadania;
6)
rozstrzyga w przedmiocie powołania pełnomocników do wypełniania zadań wyborczych.
2.
Komisja wykonuje zadania rejonowej komisji wyborczej zgodnie z zasadami i w trybie przewidzianym odrębnymi przepisami dla rejonowych komisji wyborczych.
§  16.
Przewodniczący wydaje członkom komisji dokument potwierdzający członkostwo i pełnione w komisji funkcje.
§  17.
W wypadku konieczności zmiany w składzie komisji przewodniczący komisji niezwłocznie powiadamia o tym Państwową Komisję Wyborczą.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN REJONOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Rejonowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje swoje zadania określone w ustawie - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego, zwanej dalej "Ordynacją wyborczą", stosując wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej.
§  2.
Komisja wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym planem pracy.
§  3.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej właściwości w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego komisji lub jego zastępcy.
§  4.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności, wynikające z jej zadań, przewodniczącemu, zastępcy przewodniczącego, członkom komisji, sekretarzowi komisji lub zespołom powoływanym w tym celu ze swego składu.
§  5.
1.
Na pierwszym posiedzeniu, które z upoważnienia Państwowej Komisji Wyborczej organizuje dyrektor właściwej miejscowo dla siedziby komisji delegatury Krajowego Biura Wyborczego, komisja:
1)
wybiera przewodniczącego, jeśli brak jest możliwości pełnienia funkcji przewodniczącego komisji przez komisarza wyborczego;
2)
wybiera zastępcę przewodniczącego;
3)
powołuje sekretarza komisji;
4)
omawia zadania i tryb swojej pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład;
5)
uchwala plan pracy;
6)
ustala sposób niezwłocznego podania do wiadomości wyborców informacji o swoim składzie, siedzibie i pełnionych dyżurach;
7)
rozstrzyga w przedmiocie powołania swojej inspekcji oraz określa jej zadania.
2.
Komisja powołuje na sekretarza komisji, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, dyrektora właściwej miejscowo delegatury Krajowego Biura Wyborczego lub osobę przez niego wskazaną. Sekretarz komisji uczestniczy w jej pracach z głosem doradczym.
3.
Komisja rozstrzyga w przedmiocie powołania pełnomocników do wypełniania zadań wyborczych.
§  6.
1.
Pracami komisji kieruje przewodniczący, który w szczególności:
1)
czuwa nad wykonywaniem zadań komisji;
2)
reprezentuje komisję na zewnątrz;
3)
ustala projekt porządku obrad komisji, zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy;
4)
podpisuje w imieniu komisji uchwały podjęte na posiedzeniach, w których uczestniczył, oraz pisma związane z działalnością komisji, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w § 12;
5)
zleca wykonanie określonych zadań obsługującej komisję delegaturze Krajowego Biura Wyborczego.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego komisji jego obowiązki pełni zastępca przewodniczącego.
§  7.
Do zadań sekretarza komisji należy:
1)
zapewnienie obsługi organizacyjnej komisji;
2)
przygotowywanie i przedstawianie komisji, po uzgodnieniu z jej przewodniczącym, projektów uchwał, rozstrzygnięć oraz innych materiałów będących przedmiotem posiedzeń;
3)
podejmowanie, w ustalonym przez komisję zakresie, współdziałania z organami jednostek samorządu terytorialnego dla prawidłowego przebiegu prac przygotowawczych do wyborów;
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez komisję, w tym organizowanie szkolenia członków obwodowych komisji wyborczych.
§  8.
1.
Członkowie komisji mają obowiązek uczestniczenia w posiedzeniach i innych pracach komisji.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji jej członek jest obowiązany powiadomić o tym, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, przewodniczącego lub sekretarza komisji.
§  9.
1.
Uchwały komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
2.
Wybory przewodniczącego komisji, w przypadku o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, i zastępcy przewodniczącego komisji odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że członek komisji zażąda głosowania tajnego. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie.
§  10.
1.
W posiedzeniach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji.
2.
Na wniosek członka komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków komisji.
§  11.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad;
2)
imiona i nazwiska uczestników;
3)
zwięzłą treść wystąpień;
4)
podjęte rozstrzygnięcia i ustalenia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Uchwały komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia, z zastrzeżeniem § 12.
4.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i sekretarz komisji.
§  12.
Wszyscy członkowie komisji obecni na posiedzeniu podpisują protokół wyników głosowania w rejonie (art. 121 ust. 1 Ordynacji wyborczej).
§  13.
Uchwały komisji i protokół wyników głosowania w rejonie oraz - stosownie do decyzji przewodniczącego komisji - inne wydawane przez komisję dokumenty opatrywane są pieczęcią komisji.
§  14.
Komisja w zakresie swojej działalności udziela obwodowym komisjom wyborczym niezbędnej pomocy w celu zgodnego z prawem i sprawnego przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników, a w szczególności:
1)
zwołuje narady przewodniczących i zastępców przewodniczących obwodowych komisji wyborczych dla omówienia zadań i trybu pracy komisji;
2)
przeprowadza szkolenia członków obwodowych komisji wyborczych oraz udziela bieżących wyjaśnień do ich pracy;
3)
przekazuje obwodowym komisjom wyborczym wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej;
4)
stwierdzając na podstawie skarg i własnych ustaleń uchybienia w działalności obwodowych komisji wyborczych, udziela wskazówek co do sposobu ich usunięcia.
§  15.
Komisja sprawuje nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego na obszarze swojej właściwości i kontroluje na tym obszarze przygotowania do wyborów oraz wykonywanie poszczególnych czynności wyborczych.
§  16.
Komisja niezwłocznie bada każdą skargę na działalność obwodowej komisji wyborczej, występuje o usunięcie stwierdzonych uchybień oraz zawiadamia pisemnie skarżącego o rozstrzygnięciu i czynnościach podjętych w związku ze skargą.
§  17.
Komisja współdziała w wykonywaniu zadań wyborczych z organami jednostek samorządu terytorialnego, zwłaszcza z wójtami (burmistrzami, prezydentami miast), w szczególności w zakresie:
1)
właściwego i terminowego sporządzania spisów wyborców oraz wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania;
2)
rozplakatowania obwieszczeń o granicach, numerach obwodów głosowania i siedzibach obwodowych komisji wyborczych;
3)
zapewnienia warunków pracy obwodowych komisji wyborczych, a zwłaszcza:
a)
urządzenia i wyposażenia lokali wyborczych, a także dostosowania ich do potrzeb osób niepełnosprawnych,
b)
zapewnienia środków łączności i transportu,
c)
dostarczenia kart do głosowania, formularzy protokołów i obwieszczeń wyborczych obwodowym komisjom wyborczym,
d)
udzielania pomocy w przekazywaniu pełnomocnikowi, o którym mowa w art. 22 Ordynacji wyborczej, kopii protokołu głosowania w obwodzie oraz w dostarczeniu protokołów głosowania w obwodzie do rejonowej komisji wyborczej.
§  18.
Komisja czuwa nad wykonywaniem, zgodnie z prawem, zadań wyborczych przez organy gmin i w razie potrzeby podejmuje czynności wskazane w art. 19 ust. 2 Ordynacji wyborczej.
§  19.
W razie utworzenia inspekcji komisja określa zakres i sposób wykonywania przez nią zadań z zakresu nadzoru nad przestrzeganiem prawa wyborczego i kontroli przygotowań do wyborów.
§  20.
1.
Osoby dokonujące inspekcji działają w zakresie zleconym przez komisję, legitymując się upoważnieniem podpisanym przez przewodniczącego komisji oraz opatrzonym jej pieczęcią.
2.
Osoby wchodzące w skład inspekcji są uprawnione do wglądu w dokumentację obwodowych komisji wyborczych, a także dokumentację znajdującą się w terenowych organach administracji rządowej, samorządowej i w podległych im jednostkach oraz do uczestniczenia w posiedzeniach obwodowych komisji wyborczych, z wyjątkiem posiedzeń związanych z obliczeniem wyników głosowania.
3.
Sprawozdania z inspekcji przekazywane są niezwłocznie komisji.
§  21.
Przewodniczący wydaje członkom komisji dokument potwierdzający członkostwo i pełnione w komisji funkcje.
§  22.
W wypadku konieczności zmiany w składzie komisji przewodniczący komisji niezwłocznie powiadamia o tym Państwową Komisję Wyborczą.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

REGULAMIN OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Obwodowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje swoje zadania określone w ustawie - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego, zwanej dalej "Ordynacją wyborczą", stosując się do wytycznych i innych uchwał oraz wyjaśnień Państwowej Komisji Wyborczej. W razie wątpliwości komisja może zwracać się do rejonowej komisji wyborczej.
§  2.
1.
Pracami komisji kieruje, zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy przewodniczący komisji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego jego obowiązki pełni zastępca przewodniczącego komisji.
§  3.
1.
Komisja niezwłocznie po jej powołaniu zbiera się na pierwszym posiedzeniu, które organizuje odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), konsul bądź kapitan statku.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
wybiera ze swego składu przewodniczącego komisji oraz jego zastępcę w głosowaniu jawnym, chyba że członek komisji zażąda przeprowadzenia głosowania tajnego; w razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie;
2)
omawia swoje zadania i tryb pracy, a także obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład;
3)
ustala zadania do dnia wyborów, w tym związane z przygotowaniem lokalu wyborczego, odbiorem i zabezpieczeniem kart do głosowania, formularzy protokołów, spisu wyborców, pieczęci komisji, obwieszczeń i innych materiałów.
3.
Komisja zapoznaje się z wytycznymi i innymi uchwałami oraz wyjaśnieniami Państwowej Komisji Wyborczej dotyczącymi przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników oraz na tej podstawie sporządza plan pracy.
§  4.
1.
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej połowy swego składu, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
2.
Rozstrzygnięcia komisji mogą mieć formę uchwał odrębnych bądź wpisanych do protokołu.
3.
Uchwały podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  5.
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
§  6.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad;
2)
imiona i nazwiska uczestników;
3)
podjęte rozstrzygnięcia i ustalenia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  7.
1.
Protokół głosowania w obwodzie podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji, obecne przy jego sporządzaniu.
2.
Uchwały komisji lub zarządzenia jej przewodniczącego, dotyczące przebiegu głosowania bądź ustalenia jego wyników, wpisuje się w rubryce "Inne uwagi" protokołu głosowania.
3.
Uchwały, protokoły głosowania i inne dokumenty komisji oraz wydawane karty do głosowania opatrywane są pieczęcią komisji.
§  8.
Komisja udziela informacji o wykonywaniu swoich zadań i udostępnia dokumentację członkom Państwowej Komisji Wyborczej, okręgowej komisji wyborczej, rejonowej komisji wyborczej oraz osobom przez nie upoważnionym.
§  9.
1.
Członkowie komisji mają obowiązek uczestniczenia w posiedzeniach i innych pracach komisji, w szczególności w przeprowadzeniu głosowania i ustaleniu jego wyników.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji, zwłaszcza w dniu wyborów, członek komisji powinien jak najwcześniej zawiadomić o tym przewodniczącego komisji.
§  10.
Komisja współdziała w wykonywaniu swoich zadań wyborczych odpowiednio z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), konsulem bądź kapitanem statku, w szczególności w zakresie:
1)
przygotowania i wyposażenia lokalu wyborczego do głosowania;
2)
odbioru i zabezpieczenia kart do głosowania, formularzy protokołów, spisu wyborców, pieczęci komisji, obwieszczeń i innych materiałów wyborczych;
3)
przekazania protokołów głosowania do właściwej komisji wyborczej i kopii protokołu głosowania w obwodzie pełnomocnikowi, o którym mowa w art. 22 Ordynacji wyborczej;
4)
zapewnienia środków łączności i transportu oraz pomocy niezbędnej do pracy komisji.
§  11.
Przewodniczący wydaje członkom komisji dokument potwierdzający członkostwo i pełnione w komisji funkcje.
§  12.
W wypadku konieczności dokonania zmiany w składzie komisji, jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), konsula bądź kapitana statku.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024