Ukraina-Polska. Umowa o zasadach ruchu osobowego. Kijów.2003.07.30.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o zasadach ruchu osobowego,
podpisana w Kijowie dnia 30 lipca 2003 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Gabinet Ministrów Ukrainy, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami",

działając stosownie do postanowień Traktatu między Rzecząpospolitą Polską a Ukrainą o dobrym sąsiedztwie, przyjacielskich stosunkach i współpracy z dnia 18 maja 1992 r.,

kierując się pragnieniem rozwijania stosunków strategicznego partnerstwa i pogłębiania współpracy polsko-ukraińskiej we wszystkich dziedzinach,

dążąc do uproszczenia trybu wzajemnych podróży obywateli Państw Umawiających się Stron, zgodnie z ich ustawodawstwami wewnętrznymi i z zobowiązaniami międzynarodowymi,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1
1. 
Obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce stałego zamieszkania i cel podróży, mogą bez wiz, na podstawie ważnych dokumentów podróży wymienionych w załączniku do umowy, wjeżdżać, przebywać na terytorium Ukrainy do 90 dni w ciągu 6 miesięcy od dnia przekroczenia granicy, z możliwością pobytu przez okres do 90 dni w ciągu kolejnych 6 miesięcy, wyjeżdżać, a także podróżować tranzytem, jeżeli niniejsza umowa nie stanowi inaczej.
2. 
W uzasadnionych przypadkach okres pobytu obywateli Rzeczypospolitej Polskiej wymienionych w ustępie 1 niniejszego artykułu na terytorium Ukrainy może być przedłużony przez właściwe organy Ukrainy na czas nie dłuższy niż 30 dni, bez pobierania jakichkolwiek opłat.
Artykuł  2

Obywatele Ukrainy, bez względu na miejsce stałego zamieszkania, mogą wjeżdżać, przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyjeżdżać i podróżować tranzytem na podstawie ważnych dokumentów podróży wymienionych w załączniku do umowy oraz wiz, jeżeli niniejsza umowa nie stanowi inaczej.

Artykuł  3 1
1. 
Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej pobierają od obywateli Ukrainy opłatę za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku wizowego w wysokości stosowanej przez Państwa Strony Konwencji Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 roku do Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 roku między Rządami Państw Unii Gospodarczej Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach, zgodnie z postanowieniami Rady Unii Europejskiej.
2. 
Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej nie pobierają od obywateli Ukrainy opłaty za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku wizowego w przypadku wiz wydawanych po dniu rozpoczęcia stosowania niniejszego Protokołu, których okres ważności nie wykracza poza dzień określony w decyzji Rady Unii Europejskiej, o której mowa w artykule 3 ustęp 2 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej z dnia 16 kwietnia 2003 roku.
3. 
W przypadku wprowadzenia przez Ukrainę obowiązku wizowego wobec obywateli Rzeczypospolitej Polskiej wysokość opłaty wizowej pobieranej przez Ukrainę nie może przewyższać wysokości opłaty wymienionej w ustępie 1 niniejszego artykułu.
4. 
W przypadku, gdy wniosek wizowy i towarzyszące mu dokumenty zostaną złożone w okresie trzech dni przed planowaną datą wyjazdu, konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej pobierają od obywateli Ukrainy opłatę w wysokości 70 Euro. Przepisu tego nie stosuje się do przypadków, przewidzianych w ustępie 5 niniejszego artykułu litera b), c), e), f), j), k) oraz w artykule 9 ustęp 3.
5. 
Z opłaty za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku wizowego zwolnieni są:
a)
bliscy krewni obywateli Ukrainy legalnie zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - współmałżonkowie, dzieci (w tym przysposobione), rodzice (w tym opiekunowie prawni), dziadkowie i wnukowie;
b)
członkowie delegacji oficjalnych, którzy na podstawie oficjalnego zaproszenia uczestniczą w spotkaniach, konsultacjach, negocjacjach lub programach wymiany, jak również w przedsięwzięciach organizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez organizacje międzyrządowe;
c)
członkowie rządu, parlamentu, Sądu Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, o ile nie są oni zwolnieni z obowiązku uzyskania wizy na mocy niniejszej Umowy;
d)
uczniowie, studenci, studenci studiów podyplomowych wraz z towarzyszącymi im nauczycielami, podróżujący w celu podjęcia nauki lub odbycia szkoleń;
e)
osoby niepełnosprawne oraz ich opiekunowie, jeżeli są niezbędni;
f)
osoby, które przedstawiły dokumenty potwierdzające konieczność wyjazdu z przyczyn humanitarnych, w tym w celu uzyskania pilnej pomocy medycznej oraz osoby im towarzyszące, w celu udziału w pogrzebie bliskiego krewnego lub w celu odwiedzin ciężko chorego bliskiego krewnego;
g)
uczestnicy międzynarodowych imprez sportowych oraz osoby im towarzyszące w celach zawodowych;
h)
osoby biorące udział w przedsięwzięciach naukowych, kulturalnych oraz artystycznych, w tym w programach wymiany akademickiej i innej;
i)
uczestnicy oficjalnych programów wymiany, organizowanych przez zaprzyjaźnione miasta lub inne jednostki samorządu terytorialnego;
j)
dziennikarze;
k)
emeryci i renciści;
l)
kierowcy przewożący towary w ruchu międzynarodowym lub świadczący usługi transportu pasażerskiego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy wykorzystaniu pojazdów zarejestrowanych na Ukrainie;
m)
członkowie załóg pociągów, wagonów chłodniczych i lokomotyw w pociągach połączeń międzynarodowych, przejeżdżających przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
n)
dzieci w wieku do 18 lat oraz osoby, które nie ukończyły 21 roku życia i pozostają na utrzymaniu rodziców (opiekunów prawnych).
Artykuł  4
1. 
Obywatele Ukrainy, posiadający ważne dokumenty podróży stwierdzające tożsamość oraz wizy wydane przez właściwe organy jednego z Państw Stron Konwencji wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 r. do Układu między Rządami Państw Unii Gospodarczej Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach z dnia 14 czerwca 1985 r. lub właściwe organy Republiki Czeskiej, lub posiadający zezwolenie na czasowe lub stałe zamieszkiwanie w tych państwach, podróżują tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do państwa docelowego oraz z powrotem na terytorium Ukrainy na podstawie ważnych dokumentów podróży bez wiz tranzytowych Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadkach tych okres pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie może być dłuższy niż 5 dni, licząc od dnia wjazdu.
2. 
Postanowienia ustępu 1 artykułu 4 dotyczą także obywateli Ukrainy podróżujących drogą lotniczą do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Irlandii na podstawie wiz wydanych przez właściwe organy tych państw.
3. 
Obywatele Ukrainy posiadający zezwolenie na stałe zamieszkiwanie na terytorium jednego z państw wymienionych w ustępie 1 niniejszego artykułu mogą bez wiz, na podstawie ważnych dokumentów podróży i zezwolenia na pobyt, wjeżdżać, wyjeżdżać i przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do 90 dni od dnia przekroczenia granicy.
4.  2
 Przepisy ustępów 1-3 niniejszego artykułu tracą moc z dniem określonym w decyzji Rady Unii Europejskiej, o której mowa w artykule 3 ustęp 2 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej z dnia 16 kwietnia 2003 roku.
Artykuł  5 3
1. 
Obywatele Państw Umawiających się Stron posiadający ważne paszporty dyplomatyczne lub paszporty służbowe mogą wjechać na terytorium Państwa drugiej Umawiającej się Strony, opuścić to terytorium lub przejechać przez nie tranzytem bez wizy.
2. 
Przepis ustępu 1 niniejszego artykułu nie dotyczy osób skierowanych do pracy w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach organizacji międzynarodowych, mających siedzibę na terytorium Państwa drugiej z Umawiających się Stron oraz towarzyszących im członków rodziny pozostających z nimi we wspólnocie domowej.
3. 
Obywatele, o których mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, mogą pozostać na terytorium Państwa drugiej Umawiającej się Strony przez okres nieprzekraczający 90 dni w ciągu każdych 180 dni.
4. 
Członkami rodziny w rozumieniu ustępu 2 niniejszego artykułu są: mąż lub żona pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa organizacji międzynarodowej w państwie pobytu, ich dzieci i rodzice, pod warunkiem, że zamieszkują oni we wspólnocie domowej i są na utrzymaniu pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa organizacji międzynarodowej.
Artykuł  6

Z obowiązku posiadania wiz zwolnieni są również następujący obywatele Państw Umawiających się Stron:

1)
członkowie załóg statków powietrznych lotnictwa cywilnego - na podstawie ważnego dokumentu wymienionego w punkcie 2 litera f załącznika do umowy oraz na podstawie zapisu w deklaracji generalnej (zlecenia na lot),
2)
członkowie załóg cywilnych statków morskich wykorzystywanych do międzynarodowych przewozów towarów lub osób - na podstawie ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość marynarza, wymienionego w punkcie 1 litera e i w punkcie 2 litera e załącznika do umowy i na podstawie listy załogi lub wypisu z niej,
3)
członkowie załóg statków powietrznych oraz personel obsługi, zaangażowany w akcjach awaryjnych i ratowniczych.
Artykuł  7

Obywatele Ukrainy, posiadający zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony lub zezwolenie na osiedlenie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, mogą wjeżdżać, przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyjeżdżać na podstawie dokumentów podróży oraz kart pobytu wydanych przez właściwe organy Rzeczypospolitej Polskiej w okresie ich ważności, bez wiz.

Artykuł  8

Obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, posiadający zezwolenie na pobyt na czas oznaczony lub zezwolenie na stałe zamieszkiwanie na terytorium Ukrainy, mogą wjeżdżać, przebywać na terytorium Ukrainy oraz wyjeżdżać na podstawie dokumentów podróży oraz kart pobytu wydanych przez właściwe organy Ukrainy w okresie ich ważności, bez wiz.

Artykuł  9 4
1. 
Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej podejmują decyzję w sprawie wniosku o wydanie wizy w ciągu 10 dni kalendarzowych od dnia przyjęcia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami towarzyszącymi.
2. 
W indywidualnych przypadkach, szczególnie w razie konieczności przeprowadzenia dokładniejszej analizy wniosku, czas na podjęcie decyzji może zostać wydłużony do 30 dni kalendarzowych.
3. 
W nagłych przypadkach czas na podjęcie decyzji w sprawie wniosku wizowego może ulec skróceniu do 3 dni roboczych lub mniej.
Artykuł  10 5
1. 
Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej mogą wydawać wizy uprawniające do nieograniczonej liczby wjazdów z okresem ważności do 5 lat następującym obywatelom Ukrainy:
a)
członkom rządu, parlamentu, Sądu Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, o ile nie są oni zwolnieni z obowiązku uzyskania wizy na mocy niniejszej Umowy, w zakresie pełnionych przez nich obowiązków - z okresem ważności nie dłuższym niż czas sprawowania urzędu, jeśli jest on krótszy niż 5 lat;
b)
stałym członkom delegacji oficjalnych, którzy na podstawie oficjalnego zaproszenia uczestniczą regularnie w spotkaniach, konsultacjach, negocjacjach lub programach wymiany, a także w przedsięwzięciach organizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez organizacje międzyrządowe;
c)
współmałżonkom oraz dzieciom (w tym przysposobionym), które nie ukończyły 21 roku życia i pozostają na utrzymaniu rodziców (opiekunów prawnych), odwiedzającym obywateli Ukrainy, zamieszkujących legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - na czas ograniczony do okresu ważności ich zezwolenia na pobyt;
d)
przedsiębiorcom i przedstawicielom organizacji branżowych, odbywającym regularne podróże do Rzeczypospolitej Polskiej;
e)
dziennikarzom.
2. 
Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej mogą wydawać niżej wymienionym obywatelom Ukrainy wizy uprawniające do nieograniczonej liczby wjazdów z okresem ważności do 1 roku, pod warunkiem, że w poprzednim roku otrzymali oni przynajmniej jedną wizę, która została przez nich wykorzystana zgodnie z prawem w celu wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz że wniosek o wizę uprawniającą do nieograniczonej liczby wjazdów jest uzasadniony:
a)
kierowcom przewożącym towary w ruchu międzynarodowym lub świadczącym usługi transportu pasażerskiego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy wykorzystaniu pojazdów zarejestrowanych na Ukrainie;
b)
członkom załóg pociągów, wagonów chłodniczych i lokomotyw w pociągach połączeń międzynarodowych, przejeżdżających przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
c)
osobom biorącym udział w przedsięwzięciach naukowych, kulturalnych oraz artystycznych, w tym w programach wymiany akademickiej i innej, odbywającym regularne podróże do Rzeczypospolitej Polskiej;
d)
uczestnikom międzynarodowych imprez sportowych oraz osobom im towarzyszącym w celach zawodowych;
e)
uczestnikom oficjalnych programów wymiany, organizowanych przez zaprzyjaźnione miasta lub inne jednostki samorządu terytorialnego.
3. 
Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej mogą wydawać obywatelom Ukrainy wymienionym w ustępie 2 niniejszego artykułu wizy uprawniające do nieograniczonej liczby wjazdów z okresem ważności nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 5 lat, pod warunkiem, że w poprzednich dwóch latach korzystali oni zgodnie z prawem z jednorocznych wiz uprawniających do nieograniczonej liczby wjazdów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz że nadal aktualne są powody ubiegania się o wizę uprawniającą do nieograniczonej liczby wjazdów.
4. 
Całkowity okres pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób, o których mowa w ustępach 1-3 niniejszego artykułu, nie może przekraczać 90 dni w ciągu każdych 180 dni.
Artykuł  11

Obywatele Państwa jednej Umawiającej się Strony, którzy w czasie pobytu na terytorium Państwa drugiej Umawiającej się Strony utracili dokumenty podróży, mogą opuścić terytorium państwa pobytu na podstawie dokumentów podróży wydanych przez przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny państwa ojczystego, bez obowiązku uzyskiwania wiz wyjazdowych lub zezwoleń właściwych organów państwa pobytu.

Artykuł  12
1. 
Właściwe organy Państw Umawiających się Stron w celu wykonywania niniejszej umowy, przed jej wejściem w życie, w drodze dyplomatycznej wymieniają między sobą wzory ważnych dokumentów podróży oraz informacje dotyczące ich stosowania.
2. 
Właściwe organy Państw Umawiających się Stron powiadamiają się wzajemnie o zmianach dokumentów podróży lub zmianach dotyczących trybu ich stosowania przynajmniej na 30 (trzydzieści) dni przed ich wprowadzeniem z jednoczesnym przekazaniem wzorów nowych dokumentów podróży.
Artykuł  13

Obywatele Państwa jednej Umawiającej się Strony w czasie pobytu na terytorium Państwa drugiej Umawiającej się Strony są zobowiązani do przestrzegania porządku prawnego tego Państwa.

Artykuł  14
1. 
Każda z Umawiających się Stron może, z uwagi na porządek publiczny, bezpieczeństwo lub względy ochrony zdrowia powszechnego, zawiesić stosowanie niniejszej umowy w całości lub w części. Decyzja o zawieszeniu powinna być notyfikowana w drodze dyplomatycznej drugiej Umawiającej się Stronie nie później niż na 48 godzin przed wprowadzeniem jej w życie.
2. 
Umawiająca się Strona, która zawiesiła stosowanie w całości lub w części postanowień niniejszej umowy z przyczyn, o których mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, notyfikuje drugiej Umawiającej się Stronie uchylenie tej decyzji niezwłocznie po ustaniu przyczyn jej podjęcia.
Artykuł  15

Żadne z postanowień niniejszej umowy nie ogranicza prawa każdej z Umawiających się Stron do odmowy wjazdu lub pobytu na terytorium własnego Państwa obywatela Państwa drugiej Umawiającej się Strony, jeżeli wynika to z przepisów prawa wewnętrznego tego Państwa.

Artykuł  16
1. 
W razie potrzeby Umawiające się Strony wymieniają się w drodze dyplomatycznej informacjami i konsultują się w sprawach dotyczących wykonywania niniejszej umowy.
2. 
Za obopólną zgodą Umawiających się Stron do niniejszej umowy mogą być wnoszone zmiany i uzupełnienia, które wchodzą w życie po upływie 30 (trzydziestu) dni od dnia otrzymania drogą dyplomatyczną ostatniego pisemnego powiadomienia o dopełnieniu przez Umawiające się Strony procedur wewnątrzpaństwowych, niezbędnych dla wejścia w życie wspomnianych zmian i uzupełnień.
Artykuł  17

Postanowienia niniejszej umowy nie naruszają zobowiązań Umawiających się Stron wynikających z innych umów obowiązujących w stosunkach między Państwami Umawiających się Stron.

Artykuł  18
1. 
Umowa niniejsza wchodzi w życie w dniu otrzymania drogą dyplomatyczną późniejszej z not, w których Umawiające się Strony poinformują się wzajemnie o zakończeniu procedur wewnętrznych w obydwu Państwach niezbędnych dla wejścia w życie niniejszej umowy.
2. 
W razie niespełnienia warunku, o którym mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, do dnia 30 września 2003 r., niniejsza umowa będzie tymczasowo stosowana od dnia 1 października 2003 r.
3. 
Umowa niniejsza zawarta jest na czas nieokreślony. Może być ona wypowiedziana w drodze notyfikacji przez każdą z Umawiających się Stron, w takim przypadku utraci moc po upływie 60 (sześćdziesięciu) dni od dnia otrzymania noty informującej o wypowiedzeniu.

Umowę niniejszą sporządzono w Kijowie dnia 30 lipca 2003 r., w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, ukraińskim i rosyjskim, przy czym wszystkie teksty mają jednakową moc. W razie rozbieżności przy ich interpretacji tekst rosyjski uważany będzie za rozstrzygający.

ZAŁĄCZNIK

Dokumentami podróży w rozumieniu niniejszej umowy są:

1) Dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej:

a) paszport;

b) paszport tymczasowy;

c) paszport dyplomatyczny;

d) paszport służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych;

e) książeczka żeglarska.

2) Dla obywateli Ukrainy:

a) paszport obywatela Ukrainy dla wyjazdu za granicę;

b) paszport dyplomatyczny Ukrainy;

c) paszport służbowy Ukrainy;

d) dokument podróży dziecka;

e) dokument tożsamości marynarza (na podstawie listy załogi lub wypisu z niej);

f) legitymacja członka załogi (na podstawie wpisu zlecenia na lot);

g) zaświadczenie na powrót na Ukrainę (tylko powrót na Ukrainę).

3) Podróże dzieci w wieku do 18 lat odbywają się na podstawie ważnych dokumentów podróży, wymienionych w niniejszym załączniku, lub na podstawie dokumentów paszportowych rodziców lub innych prawnych opiekunów, którzy im towarzyszą, z wpisaniem do tych dokumentów w ustalonym trybie informacji o dzieciach.

1 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 Protokołu z dnia 30 listopada 2007 r. (M.P.09.37.571) zmieniającego nin. umowę międzynarodową z dniem 15 maja 2008 r. - zob. art. 3 protokołu zmieniającego.
2 Art. 4 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 Protokołu z dnia 30 listopada 2007 r. (M.P.09.37.571) zmieniającego nin. umowę międzynarodową z dniem 15 maja 2008 r. - zob. art. 3 protokołu zmieniającego.
3 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 3 Protokołu z dnia 30 listopada 2007 r. (M.P.09.37.571) zmieniającego nin. umowę międzynarodową z dniem 15 maja 2008 r.- zob. art. 3 protokołu zmieniającego.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 Protokołu z dnia 30 listopada 2007 r. (M.P.09.37.571) zmieniającego nin. umowę międzynarodową z dniem 1 stycznia 2008 r. - zob. art. 3 protokołu zmieniającego.
5 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 5 Protokołu z dnia 30 listopada 2007 r. (M.P.09.37.571) zmieniającego nin. umowę międzynarodową z dniem 1 stycznia 2008 r. - zob. art. 3 protokołu zmieniającego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024