Memorandum o porozumieniu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Europy w sprawie statusu Biura Informacji Rady Europy w Warszawie. Warszawa.2002.07.04.

MEMORANDUM O POROZUMIENIU
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Europy w sprawie statusu Biura Informacji Rady Europy w Warszawie,
sporządzone w Warszawie dnia 4 lipca 2002 r.

Memorandum o porozumieniu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Europy w sprawie statusu Biura Informacji Rady Europy w Warszawie

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Europy,

powołując się na Rezolucję 99/9 z dnia 28 lipca 1999 r. Komitetu Ministrów Rady Europy w sprawie utworzenia Biur Informacji Rady Europy, które zastąpią obecne Ośrodki Informacji i Dokumentacji Rady Europy,

odwołując się do celów BIRE określonych w załączniku do Rezolucji 99/9,

mając na uwadze, iż Rzeczpospolita Polska jest stroną Porozumienia ogólnego w sprawie przywilejów i immunitetów Rady Europy, sporządzonego w Paryżu dnia 2 września 1949 r.,

uznając za konieczne zawarcie Memorandum o porozumieniu celem uregulowania pewnych spraw związanych z utworzeniem Biura Informacji Rady Europy w Warszawie,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Dla celów niniejszego Memorandum o porozumieniu mają zastosowanie następujące definicje:

a)
"BIRE" oznacza Biuro Informacji Rady Europy w Warszawie,
b)
"Rząd" oznacza Rząd Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
"funkcjonariusz BIRE" oznacza członka personelu BIRE zatrudnionego na podstawie przepisów i regulaminów Rady Europy, niebędącego członkiem miejscowego personelu pomocniczego.
Artykuł  2

BIRE posiada osobowość prawną. Ma zdolność do zawierania umów, nabywania i zbywania majątku ruchomego i posiadania konta bankowego w obcej walucie.

BIRE stanowi część składową Rady Europy i jest finansowane z jej budżetu.

Rada Europy mianuje szefa BIRE w Warszawie, który będzie nim kierować. Rada Europy poinformuje Rząd o tej nominacji.

Artykuł  3

BIRE może używać emblematu Rady Europy.

Artykuł  4

Archiwa BIRE oraz wszelkie należące do niego lub będące w jego posiadaniu dokumenty są nietykalne.

Pomieszczenia BIRE, jego majątek, fundusze i aktywa, bez względu na to, gdzie i w czyim posiadaniu się znajdują, nie podlegają rewizji, zajęciu, konfiskacie, wywłaszczeniu lub jakiejkolwiek innej formie ingerencji w trybie postępowania administracyjnego, sądowego lub w wyniku działań ustawodawczych.

Fundusze, aktywa, dochody i innego rodzaju majątek BIRE są zwolnione:

a)
od wszelkich podatków bezpośrednich, jednakże BIRE nie będzie domagać się zwolnienia od opłat, które stanowią zapłatę za świadczenie usług użyteczności publicznej;
b)
od opłat celnych oraz zakazów i ograniczeń przywozu i wywozu w stosunku do przedmiotów potrzebnych BIRE do jego użytku służbowego, pod warunkiem, że przedmioty wwiezione w ramach takich zezwoleń nie będą sprzedawane w Polsce, chyba że na warunkach zatwierdzonych przez Rząd;
c)
od opłat celnych, zakazów i ograniczeń przywozu i wywozu w stosunku do publikacji i dokumentacji otrzymywanych z Rady Europy.
Artykuł  5

Funkcjonariusze BIRE będą korzystać z następujących przywilejów i immunitetów:

a)
immunitetu sądowego w odniesieniu do wszelkich czynności, w tym wypowiedzi ustnych lub pisemnych, dokonanych przez nich w charakterze urzędowym i w granicach ich kompetencji,
b)
zwolnienia od opodatkowania ich pensji i innych poborów wypłacanych im przez Radę Europy.

Sekretarz Generalny Rady Europy będzie podawał do wiadomości Rządu nazwiska funkcjonariuszy BIRE, którym przyznano wyżej wymienione przywileje i immunitety.

W odniesieniu do zrzeczenia się immunitetu funkcjonariuszy BIRE będzie miał zastosowanie artykuł 19 Porozumienia ogólnego o przywilejach i immunitetach Rady Europy.

Artykuł  6

Członkowie personelu pomocniczego, zatrudnieni na miejscu przez BIRE, będą korzystali z immunitetu sądowego w stosunku do ich wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz czynności dokonanych przez nich w charakterze urzędowym.

Artykuł  7

BIRE korzysta ze wszystkich zasobów, wyposażenia i dokumentacji należących dotychczas do Ośrodka Informacji i Dokumentacji Rady Europy w Warszawie; aktywa te pozostają własnością Rady Europy.

Artykuł  8

Niniejsze memorandum o porozumieniu wchodzi w życie z dniem podpisania.

Niniejsze memorandum o porozumieniu pozostanie w mocy tak długo, jak długo BIRE będzie działać w Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Warszawie dnia 4 lipca 2002 r., w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym oba teksty mają jednakową moc.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2003.51.798

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Memorandum o porozumieniu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Europy w sprawie statusu Biura Informacji Rady Europy w Warszawie. Warszawa.2002.07.04.
Data aktu: 04/07/2002
Data ogłoszenia: 14/11/2003
Data wejścia w życie: 04/07/2002