Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Zmiany niniejszej umowy, wprowadzone przez art. 10 i 11 rozporządzenia Komisji (WE) nr 248/2007 z dnia 1 maja 2007 r. w sprawie środków dotyczących wieloletnich umów finansowych oraz rocznych umów finansowych zawartych w ramach programu Sapard oraz przejścia z programu Sapard do programu rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U.UE.L.07.69.5), nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza od daty utraty mocy przez niniejszą umowę.
.................................................
ROCZNA UMOWA FINANSOWA NA ROK 2003
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej występujący w imieniu oraz na rzecz Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "Rzecząpospolitą Polską",
z jednej strony, oraz
Komisja Wspólnot Europejskich, zwana dalej "Komisją", występująca w imieniu oraz na rzecz Wspólnoty Europejskiej, zwanej dalej "Wspólnotą",
z drugiej strony,
zwane dalej łącznie "Umawiającymi się Stronami",
zważywszy, że:
(1) Specjalny Program Akcesyjny na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (zwany dalej "SAPARD"), zapewniający udział finansowy Wspólnoty, został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w krajach kandydujących Europy Środkowo-Wschodniej w okresie przedakcesyjnym 1 , ostatnio zmienionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 696/2003 2 ;
(2) plan przedłożony przez Rzeczpospolitą Polską został zatwierdzony jako Program Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich na mocy decyzji podjętej zgodnie z postanowieniami artykułu 4 ustęp 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w dniu 18 października 2000 r.; Program został ostatnio zmieniony decyzją podjętą w dniu 5 grudnia 2002 r.;
(3) Wieloletnia umowa finansowa pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Komisją Wspólnot Europejskich występującą w imieniu Wspólnoty Europejskiej, zawarta w dniu 18 maja 2001 r., ze zmianami wprowadzonymi w Rocznej umowie finansowej na rok 2002, zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Komisją Wspólnot Europejskich występującą w imieniu Wspólnoty Europejskiej (zwana dalej "MAFA"), przewiduje w artykule 2, że określenie finansowego zobowiązania Wspólnoty nastąpi w Rocznych umowach finansowych;
(4) konieczne jest określenie finansowego zobowiązania Wspólnoty na rok 2003 w celu realizacji w Rzeczypospolitej Polskiej Programu Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (zwanego dalej "Programem") i wszelkich zmian w tym Programie oraz ustalenie okresu ważności zobowiązania; ponadto, w celu odzwierciedlenia zapisów zawartych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. określającego szczegółowe zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady nr 1268/1999 dotyczącego wspólnotowego wsparcia środkami przedakcesyjnymi rolnictwa i rozwoju wsi w krajach kandydujących Europy Środkowej i Wschodniej w okresie poprzedzającym akcesję 3 wraz z ostatnimi zmianami w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 188/2003 4 , konieczne jest wydłużenie ograniczeń czasowych dotyczących ważności zobowiązania finansowego określonego w Rocznych umowach finansowych na lata 2000, 2001 i 2002; z tego samego powodu konieczne jest także dostosowanie zapisów w Wieloletniej umowie finansowej dotyczących przedkładania wniosków o dokonanie płatności ze strony Komisji;
(5) należy uwzględnić perspektywę, że w pewnym okresie po tym, jak Rzeczpospolita Polska stanie się Państwem Członkowskim, Agencja SAPARD może zawierać kontrakty z beneficjentami; należy wprowadzić zapis pozwalający na odzwierciedlenie zmiany statusu Rzeczypospolitej Polskiej w wymogach dotyczących tych kontraktów;
(6) jako generalną zasadę należy przyjąć fakt, że procedury zamówień publicznych powinny być przeprowadzone w sposób gwarantujący przejrzystość, niedyskryminację oraz zapobiegający konfliktowi interesów; należy wobec tego wprowadzić właściwe zmiany w odpowiednich przepisach MAFA;
(7) zauważono pewne niekonsekwencje dotyczące MAFA, które będzie należało wyjaśnić;
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Republiki Czeskiej 23.923.565 euro
Estonii 13.160.508 euro
Węgier 41.263.079 euro
Łotwy 23.690.433 euro
Litwy 32.344.468 euro
Polski 182.907.972 euro
Słowacji 19.831.304 euro
Słowenii 6.871.397 euro
zgodnie z art. 4 rozporządzenia Komisji Wspólnot Europejskich nr 1419/2004 z dnia 4 sierpnia 2004 r. w sprawie kontynuacji stosowania Wieloletnich Umów Finansowych i Rocznych Umów Finansowych zawartych pomiędzy Komisją Europejską reprezentującą Wspólnotę Europejską z jednej strony a Republiką Czeską, Estonią, Litwą, Łotwą, Polską, Słowacją, Słowenią i Węgrami z drugiej strony, ustanowienia określonych odstępstw od Wieloletnich Umów Finansowych i od rozporządzenia Rady (WE) nr 1266/1999 oraz rozporządzenia (WE) nr 2222/2000 (Dz.U.UE.L.04.258.11) - zob. również art. 6 powołanego rozporządzenia.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | M.P.2003.40.581 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Komisja Wspólnot Europejskich-Polska. Roczna umowa finansowa na rok 2003 dotycząca Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) w Polsce. Bruksela.2003.06.04. |
| Data aktu: | 04/06/2003 |
| Data ogłoszenia: | 14/08/2003 |
| Data wejścia w życie: | 05/06/2003 |