Syria-Polska. Umowa o międzynarodowych przewozach drogowych. Warszawa.1978.04.15.

UMOWA
sporządzona w Warszawie dnia 15 kwietnia 1978 r.
między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Arabskiej Republiki Syryjskiej o międzynarodowych przewozach drogowych,

Przekład

Rząd Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rząd Arabskiej Republiki Syryjskiej, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami",

pragnąc przyczynić się do rozwoju przewozów drogowych podróżnych i ładunków między obu krajami, jak również w tranzycie przez ich terytoria,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1
1. 
Każda z Umawiających się Stron, stosownie do postanowień niniejszej umowy, przyznaje przewoźnikom drugiej Umawiającej się Strony prawo przewozu podróżnych i ładunków między obu krajami, jak również tranzytem przez ich terytoria pojazdami zarejestrowanymi na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.
2. 
a) 
Przewozy określone w ustępie 1 wymagają uprzedniego zezwolenia, z wyjątkiem wymienionych w artykule 3 i 4 niniejszej umowy.
b)
Zezwolenie nie może być odstępowane osobie trzeciej.
3. 
Prawo określone w ustępie 1 przyznaje się tylko przewoźnikom, którzy są uprawnieni w swym kraju do wykonywania przewozów podróżnych i ładunków, przewidzianych w niniejszej umowie.
4. 
Przewoźnicy jednej z Umawiających się Stron mają prawo odbierania ładunku powrotnego na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.
Artykuł  2
1. 
Regularne przewozy podróżnych między obu krajami, jak również w tranzycie przez ich terytoria, powinny być wykonywane pojazdami wyposażonymi w co najmniej 8 miejsc siedzących, nie wliczając w to miejsca siedzącego kierowcy.
2. 
Właściwa władza każdej Umawiającej się Strony wydaje zezwolenia na przewóz określony w ustępie 1, wykonywany na jej terytorium.
3. 
Właściwe władze obu Umawiających się Stron ustalają we wspólnym porozumieniu procedurę wydawania zezwoleń.
Artykuł  3
1. 
Przewozy turystyczne i okazyjne nie podlegają systemowi uprzedniego zezwolenia. Przewóz okazyjny ma miejsce wówczas, gdy ta sama grupa podróżnych jest przewożona przez ten sam pojazd:
a)
bądź w czasie podróży okrężnej, rozpoczynającej się i mającej się zakończyć w kraju rejestracji pojazdu,
b)
bądź w czasie podróży rozpoczynającej się w kraju rejestracji pojazdu i kończącej się w miejscu docelowym, znajdującym się na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, pod warunkiem że nie będzie innego zezwolenia określającego, że pojazd może wrócić pusty do kraju rejestracji.
2. 
Pojazdy każdej z Umawiających się Stron powinny posiadać listę przewożonych podróżnych podającą ich nazwiska i narodowości, którą należy przedstawić organom kontrolnym drugiej Umawiającej się Strony, na każde ich żądanie.
Artykuł  4

Nie podlegają systemowi uprzedniego zezwolenia:

a)
przewozy przedmiotów przeznaczonych na targi i wystawy,
b)
przewozy dekoracji i wyposażenia teatralnego,
c)
przewozy instrumentów muzycznych i sprzętu przeznaczonego do nagrań radiowych oraz zdjęć filmowych i dla telewizji,
d)
przewozy koni i samochodów wyścigowych oraz innego sprzętu sportowego przeznaczonego na imprezy sportowe,
e)
przejazd uszkodzonych pojazdów, jak również pojazdów przeznaczonych na ich zamianę lub pojazdów przewożących sprzęt przeznaczony do naprawy innego pojazdu,
f)
przewozy towarów dostarczanych w ramach pomocy w przypadku klęski żywiołowej,
g)
przewozy zwłok,
h)
pojazdy chłodnie przewożące towary łatwo psujące się.
Artykuł  5
1. 
Każda Umawiająca się Strona zastrzega sobie prawo wymagania na swoim terytorium specjalnych zezwoleń na wykonywanie przewozów pojazdami drogowymi, których ciężary i wymiary, z ładunkiem lub bez ładunku, przekraczają maksymalne ciężary i wymiary dopuszczalne na danym terytorium.
2. 
Każda Umawiająca się Strona zastrzega sobie również prawo wymagania specjalnych zezwoleń na przewozy materiałów niebezpiecznych.
Artykuł  6

Przewoźnicy jednej Umawiającej się Strony nie mogą wykonywać, bez specjalnego zezwolenia drugiej Umawiającej się Strony przewozów podróżnych lub ładunków:

a)
między dwoma miejscami znajdującymi się na terytorium drugiej Umawiającej się Strony,
b)
z miejsca znajdującego się na terytorium drugiej Umawiającej się Strony do kraju trzeciego i odwrotnie.
Artykuł  7

Każdy pojazd zarejestrowany na terytorium jednej z Umawiających się Stron powinien posiadać przy wjeździe na terytorium drugiej Umawiającej się Strony:

a)
międzynarodowy karnet celny ("carnet de passage en douane"),
b)
zezwolenie wymagane zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy.
Artykuł  8
1. 
Pojazdy drogowe zarejestrowane na terytorium jednej Umawiającej się Strony, wykonujące przewozy zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, uiszczają podatki, opłaty i myta obowiązujące na tym terytorium.
2. 
Właściwe władze Umawiających się Stron mogą we wspólnym porozumieniu stosować częściowe lub całkowite zwolnienie od tych podatków, opłat i myt.
Artykuł  9

Prawa jazdy, wydane przez właściwą władzę jednej Umawiającej się Strony i ważne na jej terytorium, będą uznane za ważne na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.

Artykuł  10

Paliwo i materiały pędne znajdujące się w zbiornikach pojazdów są wolne od należności i opłat celnych.

Artykuł  11
1. 
Przewoźnicy jednej Umawiającej się Strony oraz załogi pojazdów wykonujących przewozy na terytorium drugiej Umawiającej się Strony obowiązani są przestrzegać przepisów prawnych i administracyjnych obowiązujących na terytorium tej ostatniej.
2. 
W przypadku naruszeń postanowień niniejszej umowy i protokołu będzie miało zastosowanie ustawodawstwo kraju, gdzie naruszenia te zostały popełnione.
Artykuł  12 1

Rozliczenia i płatności wynikające z niniejszej Umowy będą dokonywane w walutach wymienialnych, akceptowanych przez odpowiednie organy Umawiających się Stron.

Artykuł  13

Właściwe władze Umawiających się Stron utworzą Komisję Mieszaną dla zapewnienia wykonywania niniejszej umowy i rozwiązywania problemów mogących wyniknąć z jej stosowania.

Komisja Mieszana zbiera się na żądanie właściwych władz jednej z Umawiających się Stron, na przemian na terytorium każdej z Umawiających się Stron.

Artykuł  14

Niniejsza umowa podlega zatwierdzeniu zgodnie z prawem każdej z Umawiających się Stron i wejdzie w życie w dniu wymiany not stwierdzających to zatwierdzenie.

Artykuł  15

Niniejsza umowa zawarta jest na okres jednego roku i będzie milcząco przedłużana z roku na rok, o ile nie zostanie wypowiedziana w drodze notyfikacji przez jedną Umawiającą się Stronę na trzy miesiące przed upływem danego roku kalendarzowego.

Sporządzono w Warszawie dnia 15 kwietnia 1978 r. w dwóch egzemplarzach w języku francuskim, przy czym oba teksty mają jednakową moc.

1 Art. 12 zmieniony przez Porozumienie z dnia 18 lipca 2004 r. (M.P.04.39.689) zmieniające nin. umowę z dniem 18 lipca 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2003.4.48

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Syria-Polska. Umowa o międzynarodowych przewozach drogowych. Warszawa.1978.04.15.
Data aktu: 15/04/1978
Data ogłoszenia: 16/01/2003
Data wejścia w życie: 14/04/1979