Regulamin Państwowej Komisji Wyborczej.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 17 kwietnia 2003 r.
w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej

Na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499, Nr 74, poz. 786 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 14, poz. 128, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1089 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 57, poz. 507) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1. 
Ustala się regulamin Państwowej Komisji Wyborczej, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 30 lipca 2001 r. w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej (M. P. Nr 25, poz. 427).
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Regulamin określa zasady organizacji pracy Państwowej Komisji Wyborczej, zwanej dalej "Komisją", oraz sposób wykonywania jej ustawowych zadań.
2.  1
 Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1)
referendum - należy przez to rozumieć referendum wskazane w art. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 57, poz. 507 i Nr 85, poz. 782);
2)
organach wyborczych niższego stopnia - należy przez to rozumieć:
a)
okręgowe komisje wyborcze, powołane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2000 r. Nr 47, poz. 544, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 57, poz. 507 i Nr 130, poz. 1188 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219),
b)
okręgowe komisje wyborcze, powołane na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499, Nr 74, poz. 786 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 14, poz. 128, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1089 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 57, poz. 507 i Nr 130, poz. 1188 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219),
c)
okręgowe komisje wyborcze i rejonowe komisje wyborcze, powołane na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219),
d)
komisarzy wyborczych, powołanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219);
3)
spisach wyborców - należy przez to rozumieć także spisy osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym lub w referendum lokalnym.
§  2. 
Komisja rozpatruje i rozstrzyga kolegialnie sprawy należące do jej właściwości.
§  3. 
Komisja uchwala akty prawne w zakresie określonym w ustawach, ogłasza je w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" i podaje do publicznej wiadomości.

Rozdział  2

Organizacja pracy Komisji

§  4. 
1. 
Pracami Komisji kieruje jej przewodniczący, który w szczególności:
1)
reprezentuje Komisję na zewnątrz;
2)
zwołuje posiedzenia Komisji i im przewodniczy;
3) 2
 podpisuje w imieniu Komisji uchwały, wnioski oraz wyjaśnienia Komisji, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów oraz posłów do Parlamentu Europejskiego, akty powołania komisarzy wyborczych, a także inne pisma wychodzące na zewnątrz, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w § 13;
4)
nadzoruje wykonanie uchwał i wniosków Komisji;
5)
zleca wykonanie określonych zadań Krajowemu Biuru Wyborczemu i nadzoruje ich wykonanie;
6)
wykonuje czynności zlecone przez Komisję.
2. 
W razie nieobecności przewodniczącego Komisji jego funkcje pełni jeden z zastępców przewodniczącego.
§  5. 
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności wynikające z jej zadań zastępcom przewodniczącego, członkom Komisji i sekretarzowi Komisji lub zespołom powoływanym w tym celu ze swego składu.
§  6. 
Do zadań sekretarza Komisji należy w szczególności:
1)
przedstawianie Komisji projektów uchwał, wniosków i wyjaśnień oraz innych materiałów przygotowywanych przez Krajowe Biuro Wyborcze;
2)
przedkładanie Komisji w celu rozpatrzenia odwołań od rozstrzygnięć właściwych organów wyborczych niższego stopnia oraz skarg na ich działalność;
3)
kierowanie inspekcją Komisji;
4)
dokonywanie wstępnych uzgodnień z naczelnymi organami administracji rządowej w sprawie wydawania - w zakresie ich właściwości - niezbędnych aktów prawnych w sprawach dotyczących wyborów i referendum ogólnokrajowego oraz referendów lokalnych;
4a) 3
 poświadczanie zgodności z oryginałem uchwał i obwieszczeń Komisji oraz ich przekazywanie do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej albo w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym;
5)
występowanie do wojewodów i organów jednostek samorządu terytorialnego w sprawach organizacyjnych dotyczących wyborów i referendów;
6)
organizowanie na zlecenie Komisji narad z organami wyborczymi niższego stopnia.

Rozdział  3

Posiedzenia Komisji

§  7. 
Komisja odbywa posiedzenia w wyznaczonym dniu tygodnia. Doręczenie zawiadomień o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad i materiałami na posiedzenie, zapewnia sekretarz Komisji w terminie umożliwiającym przygotowanie do udziału w obradach, chyba że posiedzenie zostało zwołane w szczególnym trybie.
§  8. 
1. 
Członkowie Komisji mają obowiązek uczestniczenia w jej posiedzeniach i innych pracach.
2. 
W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji, jej członek jest obowiązany powiadomić o tym, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, przewodniczącego lub sekretarza Komisji.
§  9. 
1. 
W posiedzeniach Komisji stale uczestniczą sekretarz Komisji i wyznaczeni przez niego pracownicy Krajowego Biura Wyborczego.
2. 
W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć inne osoby, zaproszone przez przewodniczącego Komisji.
3. 
Na wniosek członka Komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków Komisji.
§  10. 
1. 
Komisja obraduje w obecności co najmniej 5 członków, w tym przewodniczącego Komisji lub jednego z jego zastępców.
2. 
Uchwały i inne rozstrzygnięcia Komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
§  11. 
1. 
Wybory przewodniczącego Komisji oraz oddzielnie jego zastępców odbywają się w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowania.
2. 
Na wniosek członka Komisji przeprowadza się głosowanie tajne.
§  12. 
1. 
Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad;
2)
imiona i nazwiska uczestników;
3)
zwięzłą treść wystąpień;
4)
podjęte rozstrzygnięcia i ustalenia, ze wskazaniem osób, które głosowały przeciw przyjętemu rozstrzygnięciu lub wstrzymały się od głosu.
2. 
Do protokołu załącza się podjęte uchwały oraz wnioski i wyjaśnienia.
3. 
Uchwały, wnioski i wyjaśnienia Komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia, z zastrzeżeniem § 13.
4. 
Protokół sporządza pracownik Krajowego Biura Wyborczego wyznaczony przez sekretarza Komisji.
5. 
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i sekretarz Komisji.
§  13. 
Wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji i obecne na posiedzeniu podpisują następujące dokumenty:
1)
w wyborach Prezydenta:
a) 4
 uchwały w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego,
b)
protokoły rejestracji kandydatów, uchwały o odmowie rejestracji kandydatów, listę kandydatów i uchwałę o skreśleniu kandydata z listy kandydatów,
c)
protokół głosowania, uchwałę o wyniku wyborów oraz obwieszczenie o wynikach głosowania i wyborów,
d)
sprawozdanie z wyborów,
e)
uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdań wyborczych komitetów wyborczych;
2)
w wyborach do Sejmu i do Senatu:
a)
uchwały w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia:
zawiadomienia komitetu wyborczego partii politycznej o zamiarze zgłoszenia kandydatów na posłów i kandydatów na senatorów,
zawiadomienia o utworzeniu koalicyjnego komitetu wyborczego,
zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego wyborców,
b) 5
 uchwałę o przyznaniu jednolitych numerów dla list okręgowych tego samego komitetu wyborczego,
c) 6
 uchwały, o których mowa w art. 147 ust. 3 ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
d)
ustalenia zbiorczych wyników głosowania na listy okręgowe w skali kraju,
e) 7
 obwieszczenie o wynikach wyborów,
f) 8
 sprawozdanie z wyborów,
g)
uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdań wyborczych komitetów wyborczych;
2a) 9
 w wyborach do Parlamentu Europejskiego:
a)
uchwały w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia:
zawiadomienia komitetu wyborczego partii politycznej o zamiarze zgłoszenia kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego,
zawiadomienia o utworzeniu koalicyjnego komitetu wyborczego,
zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego wyborców,
b)
uchwałę o przyznaniu jednolitych numerów dla list okręgowych tego samego komitetu wyborczego,
c)
uchwały, o których mowa w art. 66 ust. 3 ustawy - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego,
d)
ustalenia zbiorczych wyników głosowania na listy okręgowe w skali kraju,
e)
protokół wyników głosowania w skali kraju oraz ogólnego podziału mandatów między komitety wyborcze,
f)
zestawienie, o którym mowa w art. 129 ust. 1 ustawy - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego,
g)
protokół wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego,
h)
obwieszczenie o wynikach wyborów,
i)
sprawozdanie z wyborów,
j)
uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdań wyborczych komitetów wyborczych;
3)
w referendum:
a)
protokół i obwieszczenie o wyniku referendum,
b) 10
 uchwały, o których mowa w art. 36 ust. 1, 3 i 5 ustawy o referendum ogólnokrajowym,
c)
sprawozdanie z przebiegu referendum;
4)
w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast:
a)
uchwały w sprawie przyjęcia lub odmowy przyjęcia zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego,
b) 11
 uchwałę o przyznaniu jednolitych numerów dla list komitetów wyborczych,
c)
uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdania finansowego komitetu wyborczego,
d)
obwieszczenie o zbiorczych wynikach wyborów na obszarze kraju;
5)
uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia sprawozdania o źródłach pozyskania środków finansowych, w tym o kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania, przez partię polityczną i Fundusz Wyborczy oraz o wydatkach poniesionych ze środków Funduszu Wyborczego;
6)
uchwały w sprawie przyjęcia lub odrzucenia informacji finansowej partii politycznej o otrzymanej subwencji oraz o poniesionych z subwencji wydatkach.
§  14.  12
 Dokumenty, o których mowa w § 13, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów oraz posłów do Parlamentu Europejskiego, akty powołania komisarzy wyborczych oraz - stosownie do decyzji przewodniczącego Komisji - inne wydawane przez nią dokumenty opatrywane są pieczęcią Komisji.

Rozdział  4

Nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego

§  15. 
1. 
Komisja, sprawując nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego:
1)
wydaje wytyczne i wyjaśnienia oraz informacje o przepisach prawa;
2)
uchyla uchwały i inne postanowienia organów wyborczych niższego stopnia podjęte z naruszeniem prawa lub niezgodne z jej wytycznymi i przekazuje sprawy do ponownego rozpoznania bądź podejmuje inne rozstrzygnięcie w sprawie;
3)
rozpatruje skargi na działalność organów wyborczych niższego stopnia;
4)
przeprowadza inspekcję działalności organów jednostek samorządu terytorialnego wykonujących zadania zlecone związane z przeprowadzaniem wyborów i referendów.
2. 
Komisja może żądać od organów wyborczych niższego stopnia okresowych informacji o wykonaniu ich zadań.
3. 
Komisja analizuje problemy związane ze stosowaniem prawa wyborczego oraz przedstawia właściwym organom odpowiednie wnioski.
§  16. 
1. 
W wykonywaniu zadań, o których mowa w § 15 ust. 1 pkt 3 i 4, Komisja może zlecać przeprowadzenie kontroli przez pracowników Krajowego Biura Wyborczego, a także innych osób zaproponowanych przez sekretarza Komisji, tworząc inspekcję Komisji, zwaną dalej "inspekcją".
2. 
O utworzeniu inspekcji Komisja rozstrzyga niezwłocznie po zarządzeniu wyborów lub referendum.
3. 
Komisja może zlecać wykonanie określonych zadań i prac organom wyborczym niższego stopnia.
§  17. 
1. 
Osoby dokonujące inspekcji działają w zakresie zleconym przez Komisję, legitymując się upoważnieniem podpisanym przez przewodniczącego Komisji oraz opatrzonym jej pieczęcią.
2. 
Osoby wchodzące w skład inspekcji są uprawnione do wglądu w dokumentację organów wyborczych niższego stopnia i komisji obwodowych, a także w dokumentację związaną z wyborami i referendum, znajdującą się w organach administracji rządowej i samorządowej oraz w podległych im jednostkach. Osoby te mogą być obecne na posiedzeniach organów wyborczych, z wyjątkiem posiedzeń związanych z obliczaniem wyników głosowania i ustalenia wyników wyborów, a także są upoważnione do udzielania tym organom bieżących wyjaśnień.
3. 
Sprawozdania z działalności inspekcyjnej przedstawiane są niezwłocznie Komisji.
4. 
Komisja może przyznawać - na wniosek Kierownika Krajowego Biura Wyborczego - nagrody pieniężne osobom wchodzącym w skład inspekcji oraz innym osobom za szczególnie duży wkład pracy w przygotowanie i przeprowadzenie wyborów lub referendum.

Rozdział  5

Nadzór nad prowadzeniem i aktualizowaniem rejestru wyborców oraz sporządzaniem spisów wyborców

§  18. 
1. 
Komisja sprawuje nadzór nad prowadzeniem i aktualizowaniem stałych rejestrów wyborców w gminach oraz sporządzaniem spisów wyborców.
2. 
Nadzór wykonywany jest poprzez:
1)
okresowe gromadzenie i analizowanie danych o liczbie mieszkańców gmin oraz o liczbie wyborców wpisanych do rejestrów wyborców w gminach;
2)
okresowe kontrole prawidłowości prowadzenia i aktualizowania rejestrów wyborców;
3)
kontrole prawidłowości sporządzania spisów wyborców;
4)
kontrole dokonywane w związku ze skargami oraz informacjami o nieprawidłowościach w prowadzeniu rejestru wyborców oraz sporządzaniu spisów wyborców.
3. 
Czynności kontrolne wynikające z nadzoru Komisja wykonuje przy pomocy Krajowego Biura Wyborczego, które:
1)
kontroluje prawidłowość prowadzenia rejestru wyborców i jego aktualizacji oraz sporządzania spisów wyborców i przekazuje w tym zakresie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wyjaśnienia oraz wnioski dotyczące stwierdzonych uchybień;
2)
może żądać informacji o stanie aktualizacji rejestru wyborców;
3)
bada zgodność danych rejestru wyborców i spisów wyborców z danymi ewidencji ludności i aktów stanu cywilnego w gminie;
4)
może żądać odpowiednich wydruków kontrolnych dotyczących osób objętych ewidencją ludności oraz wpisanych do rejestru wyborców;
5)
może żądać informacji o liczbie wyborców wpisanych do rejestru wyborców;
6)
może występować z urzędu do wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) o wykreślenie z rejestru wyborców bądź spisu wyborców osób, które z naruszeniem prawa zostały wpisane do rejestru wyborców bądź spisu wyborców, a także o sprostowanie niewłaściwych danych wyborcy wpisanego do rejestru wyborców bądź spisu wyborców;
7)
przekazuje wojewodom oceny i uwagi dotyczące stanu ewidencji ludności w związku z prowadzeniem rejestru wyborców w gminach.
4. 
Kontrole, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 3, wykonują pracownicy Krajowego Biura Wyborczego na podstawie pisemnych upoważnień udzielonych przez Kierownika Krajowego Biura Wyborczego lub przez dyrektora właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego.
5. 
Krajowe Biuro Wyborcze:
1)
gromadzi i analizuje kwartalne informacje o liczbie mieszkańców gmin oraz o liczbie wyborców wpisanych do rejestrów wyborców w gminach na podstawie poszczególnych przepisów prawa wyborczego i przedkłada Komisji kwartalną informację o liczbie wyborców objętych rejestrem wyborców w gminach;
2)
niezwłocznie po upływie terminu sporządzenia spisów wyborców gromadzi informacje o liczbie mieszkańców gmin oraz o liczbie wyborców wpisanych do spisów wyborców według stanu na dzień ich sporządzenia i przedkłada Komisji informację o liczbie wyborców wpisanych do spisów wyborców w poszczególnych gminach;
3)
gromadzi zaktualizowane informacje, o których mowa w pkt 2, według stanu na 3 dni przed dniem głosowania, podając dodatkowo: liczby wyborców wpisanych na własny wniosek do spisu wyborców, liczby wyborców skreślonych ze spisu wyborców oraz liczby zaświadczeń o prawie do głosowania wydanych wyborcom, jeżeli w wyborach przewidziane jest ich wydawanie;
4)
podaje do publicznej wiadomości informacje, o których mowa w pkt 1 i 2, po ich przyjęciu przez Komisję.
6. 
Kierownik Krajowego Biura Wyborczego przedkłada Komisji - w terminach przez nią ustalonych - ocenę stanu prawidłowości prowadzenia rejestrów wyborców oraz sporządzania spisów wyborców.
7. 
Dla wykonania czynności wynikających z nadzoru Komisji osoby upoważnione przez Kierownika Krajowego Biura Wyborczego i dyrektorów delegatur Krajowego Biura Wyborczego mają prawo wglądu do dokumentacji dotyczącej prowadzenia rejestru wyborców oraz sporządzania spisów wyborców.

Rozdział  6

Postanowienia szczególne i końcowe

§  19. 
1. 
Przewodniczący Komisji powiadamia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o zaistnieniu przypadków uzasadniających konieczność dokonania zmian w składzie Komisji.
2. 
Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, dotyczą osób pełniących funkcje przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy, Komisja - po uzupełnieniu swojego składu - dokonuje niezwłocznie wyboru nowego przewodniczącego lub zastępcy. Przepisy § 11 stosuje się odpowiednio.
3. 
Informację o zmianach na stanowisku przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy podaje się do publicznej wiadomości.
§  20. 
Przewodniczący wydaje członkom Komisji legitymacje potwierdzające członkostwo i pełnione w Komisji funkcje, a także legitymacje komisarzom wyborczym.
1 Załącznik § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.
2 Załącznik § 4 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.
3 Załącznik § 6 pkt 4a dodany przez § 1 uchwały z dnia 30 listopada 2009 r. (M.P.09.81.1022) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 15 stycznia 2010 r.
4 Załącznik § 13 pkt 1 lit. a) zmieniona przez § 1 uchwały z dnia 19 kwietnia 2010 r. (M.P.10.30.405) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 kwietnia 2010 r.
5 Załącznik § 13 pkt 2 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a) tiret pierwsze uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.
6 Załącznik § 13 pkt 2 lit. c) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a) tiret pierwsze uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.
7 Załącznik § 13 pkt 2 lit. e) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a) tiret drugie uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.
8 Załącznik § 13 pkt 2 lit. f) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a) tiret drugie uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.
9 Załącznik § 13 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.
10 Załącznik § 13 pkt 3 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. c) uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.
11 Załącznik § 13 pkt 4 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. d) uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.
12 Załącznik § 14 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały z dnia 8 marca 2004 r. (M.P.04.12.192) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 marca 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024