Nadanie statutu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego.

ZARZĄDZENIE Nr 136
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 listopada 2002 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31 i 179) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Urzędowi Lotnictwa Cywilnego nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 17 listopada 2002 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

§  1.
 Urząd Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Urzędem", zapewnia obsługę Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem", i działa zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami i wytycznymi oraz pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§  2.
1.
 Prezes kieruje Urzędem przy pomocy wiceprezesów, dyrektora generalnego Urzędu i osób kierujących komórkami organizacyjnymi wymienionymi w § 4 ust. 1.
2.
 Podział zadań między Prezesa, wiceprezesów i dyrektora generalnego Urzędu ustala Prezes.
3.
 Prezes może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Urzędu, do podejmowania, w jego imieniu, decyzji w określonych przez niego sprawach, a także do występowania w jego imieniu przed innymi organami.
4.
 Prezes może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym lub fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych w zakresie jego właściwości.
§  3.
 Prezes może tworzyć i znosić komitety, komisje, rady i zespoły jako organy opiniodawcze i doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel ich utworzenia, nazwę, skład, zakres zadań i tryb działania, a także sposób sprawowania nad nimi nadzoru.
§  4.
1.
 W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Biuro Prezesa;
2)
Departament Operacyjno-Lotniczy;
3)
Departament Personelu Lotniczego;
4)
Departament Techniki Lotniczej;
5)
Departament Lotnisk;
6)
Departament Prawno-Legislacyjny;
7)
Departament Rynku Transportu Lotniczego;
7a)
Departament Spraw Międzynarodowych;
8)
Departament Żeglugi Powietrznej;
9)
Departament Ochrony w Lotnictwie Cywilnym;
9a)
Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych;
10)
Komisja Ochrony Praw Pasażerów;
10a)
Departament Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym;
11)
(uchylony);
12)
(uchylony);
13)
Biuro Dyrektora Generalnego;
14)
Biuro Informatyki;
15)
Biuro Rzecznika Praw Pasażerów.
2.
 W ramach Departamentu Techniki Lotniczej działają następujące delegatury i jednostki terenowe:
1)
Delegatura Północno-Zachodnia z siedzibą w Gdańsku z jednostką terenową w Poznaniu;
2)
Delegatura Południowo-Zachodnia z siedzibą we Wrocławiu z jednostkami terenowymi w Krakowie i Bielsku-Białej;
3)
Delegatura Południowo-Wschodnia z siedzibą w Rzeszowie z jednostką terenową w Świdniku.
2a.
 W ramach Departamentu Personelu Lotniczego działa jednostka terenowa w Chełmie.
3.
 Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Urzędu, o których mowa w ust. 1, oraz stanowisk, o których mowa w § 4a, określa regulamin organizacyjny nadany przez Prezesa, na wniosek dyrektora generalnego Urzędu.
§  4a.
 W skład Urzędu wchodzą samodzielne stanowiska, do realizacji zadań wynikających z odrębnych przepisów.
§  5.
 Prezes, w uzgodnieniu z dyrektorem generalnym, może tworzyć w Urzędzie, na czas określony, zespoły zadaniowe do wykonywania zadań wykraczających poza zakres poszczególnych komórek organizacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1.
§  6.
 Do właściwości delegatur i jednostek terenowych, o których mowa w § 4 ust. 2, należy wykonywanie zadań pozostających we właściwości Departamentu Techniki Lotniczej.
§  7.
 Do właściwości jednostki terenowej w Chełmie, o której mowa w § 4 ust. 2a, należy wykonywanie zadań pozostających we właściwości Departamentu Personelu Lotniczego.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.221 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego.
Data aktu: 14/11/2002
Data ogłoszenia: 05/03/2025
Data wejścia w życie: 17/11/2002