Nadanie statutu Ministerstwu Gospodarki.

ZARZĄDZENIE Nr 10
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 stycznia 2002 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Gospodarki.

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Gospodarki nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA GOSPODARKI

§  1.
Ministerstwo Gospodarki, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Gospodarki, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2001 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 122, poz. 1335), do spraw:
1)
gospodarki,
2)
rozwoju regionalnego,
3)
turystyki.
§  2.
W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra,
2)
Departament Administrowania Obrotem Towarami i Usługami,
3)
Departament Analiz i Prognoz,
4)
Departament Energetyki,
5)
Departament Handlu i Usług,
6)
Departament Instrumentów Polityki Gospodarczej,
7)
Departament Integracji Europejskiej i Organizacji Międzynarodowych,
8)
Departament Jednostek Badawczo-Rozwojowych i Współpracy Naukowej,
9)
Departament Kontraktów Wojewódzkich i Programów Pomocowych,
10)
Departament Kontroli Eksportu,
11)
Departament Polityki Przemysłowej,
12)
Departament Postępowań Ochronnych,
13)
Departament Prawny i Legislacji,
14)
Departament Programowania Rozwoju Regionalnego,
15)
Departament Promocji Gospodarczej,
16)
Departament Przemysłowego Systemu Obronnego,
17)
Departament Restrukturyzacji Przemysłu,
18)
Departament Rzemiosła, Małych i Średnich Przedsiębiorstw,
19)
Departament Stosunków Gospodarczych z Zagranicą,
20)
Departament Strategii Gospodarczej,
21)
Departament Turystyki,
22)
Biuro Administracyjno-Budżetowe,
23)
Biuro Informatyki i Oprogramowania,
24)
Biuro Kadr, Szkolenia i Organizacji,
25)
Biuro Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych,
26)
Biuro Rzecznika Prasowego,
27)
Biuro Zamówień Publicznych,
28)
Sekretariat Ministerstwa,
29)
Wydział Ochrony Informacji Niejawnych.
§  3.
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu gospodarka zapewniają w szczególności:
1)
Departament Administrowania Obrotem Towarami i Usługami,
2)
Departament Analiz i Prognoz,
3)
Departament Energetyki,
4)
Departament Handlu i Usług,
5)
Departament Instrumentów Polityki Gospodarczej,
6)
Departament Integracji Europejskiej i Organizacji Międzynarodowych,
7)
Departament Jednostek Badawczo-Rozwojowych i Współpracy Naukowej,
8)
Departament Kontroli Eksportu,
9)
Departament Polityki Przemysłowej,
10)
Departament Postępowań Ochronnych,
11)
Departament Promocji Gospodarczej,
12)
Departament Przemysłowego Systemu Obronnego,
13)
Departament Restrukturyzacji Przemysłu,
14)
Departament Rzemiosła, Małych i Średnich Przedsiębiorstw,
15)
Departament Stosunków Gospodarczych z Zagranicą,
16)
Departament Strategii Gospodarczej,
17)
Biuro Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych.
§  4.
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu rozwój regionalny zapewniają w szczególności:
1)
Departament Kontraktów Wojewódzkich i Programów Pomocowych,
2)
Departament Programowania Rozwoju Regionalnego.
§  5.
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu turystyka zapewnia w szczególności Departament Turystyki.
§  6.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.5.96

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Gospodarki.
Data aktu: 25/01/2002
Data ogłoszenia: 01/02/2002
Data wejścia w życie: 01/02/2002