Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

ZARZĄDZENIE NR 65
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 czerwca 2002 r.
w sprawie zadań i uprawnień pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 233 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74 poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zadania i uprawnienia:
1)
pełnomocnika do organizacji ABW, zwanego dalej "pełnomocnikiem ABW",
2)
pełnomocnika do organizacji AW, zwanego dalej "pełnomocnikiem AW",
3)
likwidatora UOP, zwanego dalej "likwidatorem UOP".
§  2.
Pełnomocnika ABW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem ABW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem AW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących ABW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  3.
Pełnomocnika AW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem AW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków finansowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem ABW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących AW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  4.
Likwidatora UOP upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
sporządzenia planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych ze zniesieniem UOP,
2)
analizy stanu kadrowego UOP oraz sytuacji kadrowej rozpoczynających działalność ABW lub AW,
3)
propozycji zadysponowania mieniem, środkami budżetowymi, limitami zatrudnienia, dokumentami i materiałami archiwalnymi UOP na rzecz ABW i AW,
4)
opracowania protokółów zdawczo-odbiorczych mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych UOP według stanu na dzień poprzedzający zniesienie UOP,
5)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 4,
6)
współpracy z pełnomocnikami ABW i AW,
7)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
8)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 1 i 2,
9)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 1, 2 i 7,
10)
realizacji innych zadań powierzonych przez Szefa UOP, związanych ze zniesieniem UOP.
§  5.
1.
Zadania, o których mowa w § 2-4, pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP wykonują pod kierownictwem Szefa UOP, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu zadania, o których mowa w § 2 i 3, pełnomocnicy ABW i AW wykonują pod kierownictwem odpowiednio Szefa ABW lub AW. Likwidator UOP z tym dniem wykonuje zadania określone w § 4 pod kierownictwem Szefa ABW.
3.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP przedstawiają Szefowi UOP analizy, oceny i wnioski związane z zakresem ich zadań.
4.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP informują Szefa UOP o wszystkich zagrożeniach realizacji zadań, o których mowa w § 2-4.
5.
W sprawach, o których mowa w ust. 3 i 4, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową pełnomocników ABW i AW oraz likwidatora UOP zapewniają wyznaczone przez Szefa UOP jednostki organizacyjne UOP.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2 obsługę, o której mowa w ust. 1, w odniesieniu do pełnomocnika ABW i likwidatora UOP zapewnia ABW. Obsługę pełnomocnika AW zapewnia AW.
§  7.
Kierownicy jednostek organizacyjnych UOP są obowiązani do współdziałania i udzielania pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji, pełnomocnikom ABW i AW oraz likwidatorowi UOP.
§  8.
1.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2, zakończą swoje prace i przedstawią sprawozdania ze swojej działalności.
2.
Pełnomocnik ABW i likwidator UOP przedstawiają sprawozdania, o których mowa w ust. 1, Szefowi ABW. Pełnomocnik AW przedstawia sprawozdanie Szefowi AW.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.24.402

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.
Data aktu: 14/06/2002
Data ogłoszenia: 19/06/2002
Data wejścia w życie: 14/06/2002