Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

ZARZĄDZENIE NR 65
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 czerwca 2002 r.
w sprawie zadań i uprawnień pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 233 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74 poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zadania i uprawnienia:
1)
pełnomocnika do organizacji ABW, zwanego dalej "pełnomocnikiem ABW",
2)
pełnomocnika do organizacji AW, zwanego dalej "pełnomocnikiem AW",
3)
likwidatora UOP, zwanego dalej "likwidatorem UOP".
§  2.
Pełnomocnika ABW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem ABW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem AW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących ABW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  3.
Pełnomocnika AW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem AW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków finansowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem ABW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących AW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  4.
Likwidatora UOP upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
sporządzenia planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych ze zniesieniem UOP,
2)
analizy stanu kadrowego UOP oraz sytuacji kadrowej rozpoczynających działalność ABW lub AW,
3)
propozycji zadysponowania mieniem, środkami budżetowymi, limitami zatrudnienia, dokumentami i materiałami archiwalnymi UOP na rzecz ABW i AW,
4)
opracowania protokółów zdawczo-odbiorczych mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych UOP według stanu na dzień poprzedzający zniesienie UOP,
5)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 4,
6)
współpracy z pełnomocnikami ABW i AW,
7)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
8)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 1 i 2,
9)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 1, 2 i 7,
10)
realizacji innych zadań powierzonych przez Szefa UOP, związanych ze zniesieniem UOP.
§  5.
1.
Zadania, o których mowa w § 2-4, pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP wykonują pod kierownictwem Szefa UOP, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu zadania, o których mowa w § 2 i 3, pełnomocnicy ABW i AW wykonują pod kierownictwem odpowiednio Szefa ABW lub AW. Likwidator UOP z tym dniem wykonuje zadania określone w § 4 pod kierownictwem Szefa ABW.
3.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP przedstawiają Szefowi UOP analizy, oceny i wnioski związane z zakresem ich zadań.
4.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP informują Szefa UOP o wszystkich zagrożeniach realizacji zadań, o których mowa w § 2-4.
5.
W sprawach, o których mowa w ust. 3 i 4, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową pełnomocników ABW i AW oraz likwidatora UOP zapewniają wyznaczone przez Szefa UOP jednostki organizacyjne UOP.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2 obsługę, o której mowa w ust. 1, w odniesieniu do pełnomocnika ABW i likwidatora UOP zapewnia ABW. Obsługę pełnomocnika AW zapewnia AW.
§  7.
Kierownicy jednostek organizacyjnych UOP są obowiązani do współdziałania i udzielania pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji, pełnomocnikom ABW i AW oraz likwidatorowi UOP.
§  8.
1.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2, zakończą swoje prace i przedstawią sprawozdania ze swojej działalności.
2.
Pełnomocnik ABW i likwidator UOP przedstawiają sprawozdania, o których mowa w ust. 1, Szefowi ABW. Pełnomocnik AW przedstawia sprawozdanie Szefowi AW.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.24.402

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.
Data aktu: 14/06/2002
Data ogłoszenia: 19/06/2002
Data wejścia w życie: 14/06/2002