Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 4 lipca 2001 r.
w sprawie ustanowienia ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), w związku z nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oraz wyrządzeniem przez ten przywóz poważnej szkody, postanawia się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się na okres trzech lat kontyngent ilościowy na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509. Kody PCN, wysokość kontyngentu wraz z podziałem na kwartały szczegółowo określa załącznik do decyzji.
§  2.
Kontyngent dla poszczególnych lat, o którym mowa w § 1, jest rozdysponowany na równe części w podziale na kwartały, zgodnie z załącznikiem do decyzji. Rozdysponowanie kontyngentu kwartalnego nastąpi według kolejności złożenia kompletnych wniosków.
§  3.
Niewykorzystany w kwartale kontyngent nie powiększa wartości kontyngentu ustanowionego w kwartale następnym.
§  4.
Maksymalna wielkość przywozu, na jaką udzielane będzie pozwolenie, wyniesie 50 ton.
§  5.
Wnioski o przydział kontyngentu dla pozycji towarowych wymienionych w załączniku do decyzji składa się na każdy kwartał oddzielnie, poczynając od 15 dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał. Wnioski o przydział kontyngentu na III kwartał 2001 r. składa się od dnia wejścia w życie decyzji.
§  6.
Na osoby dokonujące przywozu na polski obszar celny towarów wymienionych w załączniku do decyzji nakłada się obowiązek składania sprawozdań z wykorzystania pozwoleń.
§  7.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

Postępowanie zostało wszczęte w dniu 10 października 2000 r. (Monitor Polski Nr 28, poz. 587 z dnia 26 września 2000 r.), na wniosek przędzalń czesankowych "POLANIL" S.A. w Łodzi, "ARELAN" S.A. w Łodzi, "INTERTEX" S.A. w Sosnowcu, postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 11 września 2000 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

W toku postępowania stwierdzono, że:

1.
W okresie badanym (2000 r.) import ogółem towarów objętych postępowaniem wyniósł 4.817,1 ton, co stanowiło wzrost o 10,5% w porównaniu z rokiem 1999. Nastąpił również znaczący wzrost przywozu na polski obszar celny tego towaru z Rumunii. Przywóz ten wynosił w 1999 r. 1.192,8 ton, a w 2000 r. 1.619,4 ton. Import z Rumunii, w porównaniu do całości importu, cechowała trzykrotnie większa dynamika.
2.
Nastąpił wzrost wielkości przywozu przędzy akrylowej z Rumunii w stosunku do wielkości produkcji krajowej. W 1999 r. stosunek ten wynosił 35,05%, a w 2000 r. 46,9%. Stosunek przywozu ww. przędzy do wielkości konsumpcji wynosił w 1999 r. 15%, natomiast w roku 2000 19,9%.
3.
Średnie ceny importowanej przędzy rumuńskiej są jednymi z najniższych cen w imporcie ogółem. Ceny te są niższe od średnich cen przędzy krajowej i można powiedzieć, że nastąpił tak zwany efekt podcięcia cenowego:
-
dla przędzy o kodzie 5509 31 podcięcie cenowe w 1999 r. wynosiło 13,8%, a w roku 2000 14,3%, odpowiednio dla cen wyrażonych w USD - 12,0% i 19,9%,
-
dla przędzy o kodzie 5509 32 podcięcie cenowe w 1999 r. wynosiło 16,6%, a w roku 2000 15,8%, odpowiednio dla cen wyrażonych w USD - 16,9% i 15,7%,
-
dla przędzy o kodzie 5509 61 podcięcie cenowe w 1999 r. wynosiło 13,4%, a w roku 2000 16,2%, odpowiednio dla cen wyrażonych w USD - 15% i 17,1%.
4.
Rosnący przywóz przedmiotowych towarów z Rumunii wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę. Ustalenie powyższe dokonane zostało, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, zwanej dalej "ustawą", na podstawie oceny:
-
wielkości produkcji przemysłu krajowego: produkcja przemysłu krajowego w 2000 r. wzrosła nieznacznie w porównaniu do roku 1999 - z 3.402,7 ton do 3.449,8 ton, co stanowi wzrost o 1,4%,
-
zapasów krajowych producentów: zapasy wzrosły w okresie badanym o 43,4%, z 163,3 ton do 234,1 ton,
-
stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych: w 2000 r. nastąpił spadek o 3,5% (z 65,1% do 61,6%),
-
wielkości sprzedaży: w 2000 r. sprzedaż krajowa przemysłu krajowego spadła o 7,1% w ujęciu bezwzględnym. Biorąc pod uwagę wzrost krajowej konsumpcji w okresie badanym, spadek sprzedaży był nawet większy,
-
udziału w rynku produkcji krajowej: nastąpił spadek z 45% na początku okresu badanego do 40,7% na jego końcu,
-
stopy zysku netto: odnotowano spadek z 0,83% w 1999 r. do (-10,41%) w roku 2000,
-
średniej wydajności w przemyśle krajowym: w okresie badanym nastąpił wzrost wydajności na 1 zatrudnionego (w kg/tys. zł) o prawie 20%, co było efektem przede wszystkim redukcji zatrudnienia,
-
stanu zatrudnienia: w okresie badanym zatrudnienie spadło o 10,5%,
-
średnich płac w przemyśle krajowym: w okresie badanym nastąpił nieznaczny wzrost o 1,9% (w USD), jednak w porównaniu ze średnimi płacami w całym sektorze przemysłowym płace w przemyśle objętym postępowaniem spadły z 73% do 67,7% średnich płac w całym sektorze przemysłowym,
-
przepływów pieniężnych: w latach 1999-2000 nastąpił znaczący spadek środków pieniężnych z działalności operacyjnej,
-
stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału: nastąpił spadek wskaźnika stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału w "INTERTEX" S.A. z (-19,2%) w 1999 r. do (-65,6%) w roku 2000, natomiast w "ARELAN" S.A. - w 1999 r. wyniósł 12,0%, a w roku 2000 14,8% i w "POLANIL" S.A. w 1999 r. wyniósł (-0,8%), a w roku 2000 1,99%.

Wzrost wskaźnika zwrotu z zaangażowanego kapitału w przypadku firm "ARELAN" i "POLANIL" nastąpił w wyniku jednorazowej sprzedaży części majątku,

-
inwestycji: w okresie badanym inwestycje w sektorze wzrosły o 60%. Inwestycje prowadzone zgodnie z programem restrukturyzacji finansowane były z funduszy własnych przedsiębiorstw i miały na celu modernizację parku maszynowego, poprawę jakości produktu, obniżenie zużycia energii i poprawę metod zarządzania,
-
eksportu: w okresie badanym eksport przędzy objętej postępowaniem wyniósł 131,1 ton, co stanowi 3,8% całości sprzedaży przemysłu krajowego, i miał niewielkie znaczenie przy szacowaniu szkody po stronie przemysłu krajowego. W 1999 r. eksport w ogóle nie występował.

W świetle powyższych ustaleń stwierdzono, że import towaru objętego postępowaniem z Rumunii był realizowany w tak zwiększonych ilościach (pkt 1 i 2 powyżej) oraz na takich warunkach (pkt 3 powyżej), że wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę (pkt 4 powyżej), co odpowiada przesłankom warunkującym ustanowienie środka ochronnego, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy.

W celu przeciwdziałania skutkom nadmiernego przywozu towaru objętego postępowaniem, na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy ustanowiono na okres trzech lat ostateczny środek ochronny w formie kontyngentu ilościowego. Kontyngent ten ustanowiono w wysokości 1.700 ton w pierwszym roku obowiązywania, to jest II półroczu 2001 r. i I półroczu 2002 r. Wysokość kontyngentu została ustalona stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy na poziomie wielkości przywozu tego towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed miesiącem, w którym zostały przeprowadzone konsultacje ze stroną rumuńską. Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy wielkość kontyngentu dla drugiego i trzeciego roku będzie wyższa o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W celu zapewnienia równomierności dostaw towaru objętego postępowaniem dla krajowych odbiorców, kontyngent dzielony jest na kwartały, a jego rozdysponowanie odbywać się będzie zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami (Dz. U. Nr 157, poz. 1026 z późn. zmianami), to znaczy według kolejności złożenia kompletnych wniosków.

Pouczenie

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Kod PCN Wyszczególnienie Kontyngent ilościowy w tonach
w 2001 r. w 2002 r. w 2003 r. w 2004 r.
5509 Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien odcinkowych, nieprzeznaczona do sprzedaży detalicznej: 850 1.752 1.856 956
- Zawierająca w masie 85%

lub więcej odcinkowych

włókien akrylowych lub

modakrylowych:

po 425 w III i IV kw. po 438 w kw. po 464 w kw. po 478 w I i II kw.
5509 31 - - Przędza pojedyncza:
5509 31 10 0 - - - Niebielona lub

bielona

5509 31 90 0 - - - Pozostała
5509 32 - - Przędza nitkowana lub

nitkowana

wielokrotnie:

5509 32 10 0 - - - Niebielona lub

bielona

5509 32 90 0 - - - Pozostała
- Pozostała przędza z

odcinkowych włókien

akrylowych lub

modakrylowych:

5509 61 - - Mieszana głównie lub

wyłącznie z wełną lub

cienką sierścią

zwierzęcą:

5509 61 10 0 - - - Niebielona lub

bielona

5509 61 90 0 - - - Pozostała

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2001.21.351

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.
Data aktu: 04/07/2001
Data ogłoszenia: 06/07/2001
Data wejścia w życie: 21/07/2001