Zmiana uchwały w sprawie przyjęcia statutu miasta stołecznego Warszawy.

UCHWAŁA NR XXIX/372/2000
RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
z dnia 29 listopada 2000 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia statutu miasta stołecznego Warszawy.

Na podstawie art. 8 pkt 1 oraz art. 14 ust. 1 - 4 ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 48, poz. 195 i Nr 86, poz. 396, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1998 r. Nr 127, poz. 847, z 1999 r. Nr 92, poz. 1044 oraz z 2000 r. Nr 26, poz. 306) Rada m.st. Warszawy uchwala, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się zmiany statutu miasta stołecznego Warszawy w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§  2. 
Tekst jednolity statutu miasta stołecznego Warszawy, uwzględniający zmiany, o których mowa w § 1, stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§  3. 
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady m.st. Warszawy i Zarządowi m.st. Warszawy.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZMIANY STATUTU MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

W załączniku do uchwały nr XVII/93/95 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 27 marca 1995 r. w sprawie przyjęcia statutu miasta stołecznego Warszawy (Monitor Polski Nr 20, poz. 251) zmienionym uchwałą nr XXXV/308/96 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 29 lipca 1996 r. (Monitor Polski Nr 56, poz. 516) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Miasto stołeczne Warszawa jest z mocy prawa związkiem międzygminnym w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 26, poz. 306, Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009 i Nr 95, poz. 1041), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym.";

2) w § 3:

a) w ust. 1 skreśla się wyrazy "miasta stołecznego",

b) w ust. 3, 4 i 5 po wyrazie "herbu" dodaje się wyraz "Warszawy";

3) w § 5 skreśla się ust. 5;

4) w § 6:

a) w pkt 1 skreśla się wyrazy "m.st.",

b) w pkt 2 wyrazy "całego m.st." zastępuje się wyrazem "całej",

c) w pkt 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) promocji gospodarczej, oświatowej, naukowej, turystycznej, sportowej i kulturalnej Warszawy,"

d) w pkt 2 w lit. i) i j) wyraz "komunalnych" zastępuje się wyrazem "międzygminnych";

5) w § 7:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W celu wykonywania przedsięwzięć publicznych określonych w § 6 pkt 2 gminy warszawskie mogą tworzyć związki międzygminne na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym.",

b) w ust. 2 wyrazy "całego m.st." zastępuje się wyrazem "całej", a wyraz "komunalnego" -wyrazem "międzygminnego",

c) w ust. 3 wyraz "komunalnego" zastępuje się wyrazem "międzygminnego";

6) w § 9:

a) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) wybór i odwołanie Prezydenta m.st. Warszawy w trybie określonym w ustawie o ustroju Warszawy,"

b) w pkt 3 po przecinku dodaje się wyrazy "oraz sekretarza m.st. Warszawy,"

c) pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, strategii, programów rozwoju i planów zagospodarowania Warszawy, w tym określanie ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,"

d) w pkt 6a wyraz "statutu" zastępuje się wyrazem "regulaminu",

e) po pkt 9 dodaje się pkt 9a i 9b w brzmieniu:

"9a) wybór w trybie określonym w ustawie o zamówieniach publicznych banku wykonującego obsługę budżetu m.st. Warszawy,

9b) upoważnianie Zarządu do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach,"

f) w pkt 10 wyraz "komunalnego" zastępuje się wyrazem "międzygminnego",

g) w pkt 14 wyrazy "prowadzenie innych spraw" zastępuje się wyrazami "stanowienie w innych sprawach";

7) w § 11:

a) w ust. 2 skreśla się zdanie drugie,

b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Funkcji Prezydenta nie można łączyć z:

1) pełnieniem innych urzędów lub funkcji w administracji publicznej,

2) dodatkowym zatrudnieniem.

2b. Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Prezydent składa przed Radą m.st. Warszawy ślubowanie, którego rota brzmi: »Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć Państwu i społeczności lokalnej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania.«",

c) w ust. 3 skreśla się wyrazy "wybiera ich i odwołuje",

d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a, 3b i 3c w brzmieniu:

"3a. Przepis ust. 2b stosuje się również do wiceprezydentów.

3b. Członkowie Zarządu są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie wyboru.

3c. Do członków Zarządu stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483 oraz z 2000 r. Nr 26, poz. 306).",

e) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec członków Zarządu dokonuje przewodniczący Rady m.st. Warszawy, a podczas jego nieobecności - upoważniony przez niego wiceprzewodniczący.";

8) w § 12:

a) w ust. 1 w pkt 3 skreśla się przecinek i dodaje się wyrazy "i administrowanie mieniem wspólnym gmin warszawskich,"

b) w ust. 1 w pkt 4 po wyrazie "wyrównawczych" przecinek zastępuje się wyrazem "i" a wyrazy "i składek" skreśla się,

c) w ust. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin warszawskich w zakresie zgodności z ustaleniami wiążącymi gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,"

d) w ust. 2b po wyrazie "Uchwały" dodaje się wyrazy "i decyzje",

e) w ust. 3 skreśla się kropkę i dodaje się wyrazy "oraz sekretarz m.st. Warszawy.",

f) dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. W Biurze tworzy się stanowisko sekretarza m.st. Warszawy.

6. Sekretarz m.st. Warszawy realizuje zadania w zakresie zapewnienia sprawnego funkcjonowania Biura oraz wykonuje zadania powierzone, na wniosek Prezydenta, przez Zarząd do prowadzenia w jego imieniu.";

9) w § 13:

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) jest kierownikiem Biura,"

b) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Biura, a także wobec kierowników jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy zatrudnionych na podstawie uchwały Zarządu,"

c) w pkt 4 po wyrazach "m.st. Warszawy" dodaje się wyrazy "oraz sekretarzem m.st. Warszawy", a wyraz "jego" skreśla się,

d) skreśla się pkt 5,

e) w pkt 6 wyrazy "z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 i Nr 58, poz. 261)" zastępuje się wyrazami "o samorządzie gminnym",

f) skreśla się pkt 7;

10) skreśla się § 14 i 15;

11) § 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. Prawa i obowiązki skarbnika m.st. Warszawy regulują odrębne przepisy.";

12) w § 17 skreśla się wyrazy "m.st." oraz wyrazy "w szczególności";

13) w § 18:

a) w zdaniu głównym skreśla się wyrazy "m.st.",

b) w pkt 1 skreśla się przecinek i dodaje wyrazy "i powiatem warszawskim,"

c) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) określanie ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin warszawskich lub ich części albo zespołu gmin lub ich części,"

d) w pkt 3 skreśla się wyrazy "m.st.",

e) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) stwierdzanie zgodności projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z ustaleniami, o których mowa w pkt 2,"

f) pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) ciągłą obserwację zmian zagospodarowania oraz okresową ocenę tych zmian,";

14) w § 19:

a) w ust. 1 skreśla się wyrazy "miejscowych", "przestrzennego", a wyraz "planów" zastępuje się wyrazem "planu",

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Studium sporządza się i uzgadnia w trybie i na zasadach określonych w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym.",

c) dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. Zarząd po podjęciu przez Radę m.st. Warszawy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania miasta z określeniem ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zwanego dalej planem, kolejno:

1) zawiadamia na piśmie o przystąpieniu do sporządzania planu zarządy gmin warszawskich, zarządy gmin sąsiadujących z Warszawą, zarząd województwa i powiatu, marszałka sejmiku mazowieckiego, starostę powiatu warszawskiego oraz organy właściwe do uzgadniania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wydziały Biura Zarządu miasta,

2) analizuje wnioski zgłoszone przez organy, instytucje i jednostki organizacyjne wymienione w pkt 1,

3) sporządza projekt planu, uwzględniając politykę przestrzenną określoną w studium i strategii rozwoju miasta,

4) opiniuje projekt planu, stosownie do jego zakresu z organami, instytucjami i jednostkami organizacyjnymi wymienionymi w pkt 1,

5) sporządza raport z przeprowadzonego procesu opiniowania i przedstawia go właściwym komisjom Rady m.st. Warszawy do oceny,

6) przedstawia Radzie m.st. Warszawy do uchwalenia projekt planu wraz z propozycją dalszych prac nad planem, dokumentujących możliwości jego zmian zgłoszonych w złożonych wnioskach.

6. Z wnioskiem o sporządzenie zmiany planu może wystąpić każdy. O dokonanej zmianie planu Zarząd powiadamia właściwą gminę warszawską - przesyłając jej stosowną uchwałę Rady m.st. Warszawy.";

15) § 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. Zarząd przedstawia Radzie m.st. Warszawy, nie rzadziej niż co dwa lata, ocenę zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Warszawy.";

16) w § 21 w zdaniu głównym skreśla się wyrazy "m.st.";

17) § 22 otrzymuje brzmienie:

"§ 22. Stwierdzanie zgodności projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, sporządzonych przez gminy warszawskie, z ustaleniami wiążącymi dokonywane jest według następującego trybu:

1) projekt przedkłada gmina Zarządowi do zaopiniowania w pięciu egzemplarzach,

2) Zarząd przedstawia Radzie m.st. Warszawy projekt uchwały o zgodności planu z ustaleniami wiążącymi,

3) gmina przekazuje Zarządowi plan zagospodarowania przestrzennego w terminie miesiąca od dnia jego uchwalenia.";

18) w § 23 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Na wniosek Rady m.st. Warszawy gminy warszawskie sporządzają miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla wskazanych we wniosku obszarów.";

19) § 24 otrzymuje brzmienie:

"§ 24. W celu realizacji zadań określonych w § 18 Zarząd inicjuje współpracę gmin warszawskich w zakresie wymiany informacji oraz udostępniania niezbędnych dokumentów.";

20) skreśla się § 25;

21) w § 27 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz zaleceniami Rady.";

22) w § 28:

a) w ust. 1 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) dotacje i wpłaty gmin warszawskich na realizację zadań użyteczności publicznej na podstawie porozumień i umów,"

b) w ust. 1 w pkt 5 skreśla się wyrazy "i składek",

c) skreśla się ust. 2 ;

23) skreśla się § 30;

24) w § 31 w ust. 14 wyrazy "Miasta Stołecznego Warszawy" skreśla się, a wyraz "komunalnych" zastępuje się wyrazem "międzygminnych";

25) w § 32:

a) w ust. 1 wyraz "komunalnym" zastępuje się wyrazem "międzygminnym", a wyraz "komunalnego" zastępuje się wyrazem "międzygminnego",

b) w ust. 4 skreśla się wyrazy "Miasta Stołecznego Warszawy";

26) w § 36:

a) w zdaniu głównym wyraz "komunalnych" zastępuje się wyrazem "międzygminnych",

b) w pkt 2 skreśla się wyrazy "Miasta Stołecznego Warszawy", a kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem,

c) dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) Zarząd podejmuje działania na rzecz współpracy i współfinansowania przez gminy warszawskie zadań użyteczności publicznej podejmowanych przez m.st. Warszawa, a także tych, które realizują jednostki określone w pkt 2.";

27) skreśla się § 37.

ZAŁĄCZNIK Nr  2  1

STATUT MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

(tekst jednolity)

I.

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Miasto stołeczne Warszawa jest z mocy prawa związkiem międzygminnym w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 i z 2002 r. Nr 23, poz. 220), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym.
2. 
Związek działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 48, poz. 195 i Nr 86, poz. 396, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1998 r. Nr 127, poz. 847, z 1999 r. Nr 92, poz. 1044, z 2000 r. Nr 26, poz. 306 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971), zwanej dalej ustawą o ustroju Warszawy.
3. 
Miasto stołeczne Warszawa posiada osobowość prawną z mocy prawa i podlega wpisowi do rejestru związków międzygminnych.
4. 
W skład Związku wchodzą gminy: Warszawa-Bemowo, Warszawa-Białołęka, Warszawa-Bielany, Warszawa-Centrum, Warszawa-Rembertów, Warszawa-Targówek, Warszawa-Ursus, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Wawer, Warszawa-Wilanów, Warszawa-Włochy, zwane dalej gminami warszawskimi.
5. 
Granice gmin warszawskich określa załącznik do ustawy o ustroju Warszawy.
§  2. 
Siedzibą organów miasta stołecznego Warszawy jest Warszawa.
§  3. 
1. 
Herbem Warszawy jest Syrena w polu czerwonym, zwrócona w prawo z szablą wzniesioną w ręce prawej, z tarczą okrągłą w ręce lewej. Barwy ciała i rybiego ogona Syreny są naturalne, włosy złote, szabla i tarcza złote. Nad tarczą herbową korona królewska złota. Wzór herbu określa załącznik nr 1 do statutu.
2. 
Barwami miasta stołecznego Warszawy są kolory żółty i czerwony na fladze, ułożone w dwa pasy poziome, równej szerokości, górny żółty, dolny czerwony. Wzór określa załącznik nr 2 do statutu.
3. 
Gminy warszawskie mają prawo używania herbu Warszawy i barw miasta stołecznego Warszawy, z oznaczeniem nazwy gminy.
4. 
Zasady oraz warunki używania herbu Warszawy i barw miasta stołecznego Warszawy dla podmiotów innych niż gminy określa Rada miasta stołecznego Warszawy.
5. 
Zgodę na używanie herbu Warszawy i barw miasta stołecznego Warszawy przez podmioty inne niż wymienione w ust. 3 wyraża Zarząd miasta stołecznego Warszawy, który ustala również tryb postępowania przy rozpatrywaniu wniosków zainteresowanych.
§  4. 
Nazwa miasto stołeczne Warszawa może być określana skrótem "m.st. Warszawa".
§  5. 
1. 
Do m.st. Warszawy mogą przystępować gminy sąsiadujące z gminami warszawskimi.
2. 
Wniosek o przyjęcie do m.st. Warszawy składa do Rady miasta stołecznego Warszawy rada zainteresowanej gminy.
3. 
Przystąpienie nowej gminy do m.st. Warszawy nie może pociągać za sobą zmian postanowień niniejszego statutu, z wyjątkiem § 1 ust. 4.
4. 
Uchwałę o przyjęciu nowej gminy do m.st. Warszawy podejmuje Rada miasta stołecznego Warszawy. Uchwała ta musi być przyjęta najpóźniej na 3 miesiące przed początkiem roku budżetowego i nabiera mocy prawnej z pierwszym dniem roku budżetowego.
5. 
(skreślony).
6. 
W sprawie przyjęcia gminy do m.st. Warszawy Rada miasta stołecznego Warszawy zasięga opinii gmin warszawskich.

II.

Zadania miasta stołecznego Warszawy

§  6. 
Do zadań m.st. Warszawy należą sprawy:
1)
planowania strategii rozwoju i zagospodarowania Warszawy,
2)
przedsięwzięć publicznych, zwłaszcza o charakterze infrastrukturalnym, mających znaczenie dla całej Warszawy lub dla kilku gmin warszawskich, w tym sprawy inicjowania i rozwijania współpracy międzygminnej na rzecz realizacji tych przedsięwzięć, w szczególności:
a)
promocji gospodarczej, kulturalnej, oświatowej, naukowej, turystycznej i sportowej Warszawy,
b)
inicjowania uzgodnień w zakresie wydawania gminnych przepisów porządkowych,
c)
inicjowania współpracy między gminami warszawskimi w zakresie gospodarki gruntami,
d)
inicjowania działań na rzecz poprawy porządku publicznego, bezpieczeństwa, stanu sanitarnego, ekologicznego, przeciwdziałania patologiom społecznym i in.,
e)
współdziałania z gminami warszawskimi przy wykonywaniu zadań związanych ze stołecznością Warszawy,
f)
inicjowania współpracy w zakresie kultury, oświaty, edukacji i wychowania oraz pomocy społecznej,
g)
współpracy z gminami warszawskimi w zakresie polityki mieszkaniowej,
h)
współpracy z gminami w zakresie samorządności,
i)
inicjowania powstawania związków i porozumień międzygminnych,
j)
wnioskowania o utworzenie związków międzygminnych o charakterze obligatoryjnym,
3)
wspomagania przedsięwzięć publicznych, o których mowa w pkt 2,
4)
wspomagania gmin w celu wyrównywania rażących dysproporcji w sferze zaspokajania potrzeb zbiorowych wspólnot samorządowych,
5)
zarządzania mieniem m. st. Warszawy,

5a) wspierania i rozpowszechniania idei samorządowej, współpracy z organizacjami pozarządowymi i społecznościami lokalnymi oraz regionalnymi innych państw,

6)
wynikające z przepisów ustaw innych niż ustawa, o której mowa w § 1 ust. 2.
§  7. 
1. 
W celu wykonywania przedsięwzięć publicznych określonych w § 6 pkt 2 gminy warszawskie mogą tworzyć związki międzygminne na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym.
2. 
Ze względu na realizację zadań publicznych mających znaczenie dla całej Warszawy Rada miasta stołecznego Warszawy może podjąć uchwałę, w której zwraca się do gmin warszawskich o powołanie związku międzygminnego, o którym mowa w art. 6 ustawy o ustroju Warszawy, określając zakres działania i termin powołania związku.
3. 
W wypadku nieutworzenia przez gminy warszawskie związku międzygminnego zgodnie z uchwałą, o której mowa w ust. 2, Rada miasta stołecznego Warszawy może wnioskować do Rady Ministrów o utworzenie związku międzygminnego o charakterze obligatoryjnym i nadanie mu statutu.

III.

Organy miasta stołecznego Warszawy

A.

Rada miasta stołecznego Warszawy

§  8. 
Organem stanowiącym i kontrolnym m. st. Warszawy jest Rada.
§  9. 
Do wyłącznej właściwości Rady miasta stołecznego Warszawy należy:
1)
uchwalanie statutu m.st. Warszawy,
2)
stanowienie o kierunkach działania Zarządu miasta stołecznego Warszawy, zwanego dalej Zarządem, oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
2a)
wybór i odwołanie Prezydenta m.st. Warszawy, Zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia Prezydenta,
3)
wybór i odwoływanie na wniosek Prezydenta m.st. Warszawy wiceprezydentów; powoływanie i odwoływanie na wniosek Prezydenta m.st. Warszawy skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu m.st. Warszawy, oraz sekretarza m.st. Warszawy,
4)
uchwalanie budżetu m.st. Warszawy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5)
uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, strategii, programów rozwoju i planów zagospodarowania Warszawy, w tym określanie ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6)
stwierdzanie zgodności projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin z ustaleniami, o których mowa w pkt 5,
6a)
podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia straży miejskiej, nadawanie jej regulaminu oraz określanie zasad jej funkcjonowania,
7)
podejmowanie uchwał w zakresie zadań m.st. Warszawy,
8)
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych m.st. Warszawy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a)
określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b)
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c)
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
e)
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f)
tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g)
określania zasad wnoszenia i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h)
tworzenia, likwidacji, reorganizacji oraz wyposażania w majątek zakładów, instytucji kultury i innych jednostek organizacyjnych, których właścicielem lub organizatorem jest m.st. Warszawa,
i)
zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
9)
określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
9a)
wybór w trybie określonym w ustawie o zamówieniach publicznych banku wykonującego obsługę budżetu m.st. Warszawy,
9b)
upoważnianie Zarządu do lokowania wolnych środków budżetowych na lokatach w innych bankach,
10)
inicjowanie i wspieranie współdziałania gmin oraz występowanie do Rady Ministrów z wnioskiem o utworzenie obligatoryjnego związku międzygminnego,
11)
podejmowanie uchwał w sprawach finansowania przedsięwzięć publicznych, o których mowa w art. 5 pkt 2 ustawy o ustroju Warszawy, oraz w sprawach wspomagania gmin, zgodnie z zasadami określonymi w § 31 i 32 niniejszego statutu,
11a)
podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej, powiatu i województwa,
12)
podejmowanie uchwał w sprawach nazw ulic i placów publicznych, po zasięgnięciu opinii właściwej rady gminy,
13)
ustanawianie honorowego obywatelstwa m.st. Warszawy oraz przyznawanie Nagrody m.st. Warszawy,
14)
stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawowo do kompetencji Rady, a w szczególności zarządzanie referendum w sprawach zadań m.st. Warszawy.
§  9a. 
1. 
Rada kontroluje działalność Zarządu oraz jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2. 
Komisje Rady inne niż komisja, o której mowa w ust. 1, sprawują funkcje kontrolne w swoim zakresie działania.
§  9b. 
1. 
Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i nie więcej niż trzech wiceprzewodniczących w głosowaniu tajnym.
2. 
Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.
3. 
Odwołanie przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego (wiceprzewodniczących) następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.
4. 
W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
5. 
Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 4, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§  10. 
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa regulamin stanowiący załącznik nr 3 do statutu.

B.

Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy

§  11. 
1. 
Organem wykonawczym m.st. Warszawy jest Zarząd.
2. 
W skład Zarządu wchodzi Prezydent m.st. Warszawy, zwany dalej Prezydentem, jako jego przewodniczący, oraz czterech wiceprezydentów, z tym że do końca kadencji 1998-2002 liczbę wiceprezydentów określa Rada na wniosek Prezydenta.
2a. 
Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z mandatem posła lub senatora oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a od kadencji rozpoczynającej się w 2002 r. także z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
2b. 
Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Prezydent składa przed Radą m.st. Warszawy ślubowanie, którego rota brzmi: "Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć Państwu i społeczności lokalnej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania."
3. 
(skreślony).
3a. 
Przepis ust. 2b stosuje się również do wiceprezydentów.
3b. 
Członkowie Zarządu są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie wyboru.
3c. 
Do członków Zarządu stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. Nr 106, poz. 679, z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483 oraz z 2000 r. Nr 26, poz. 306).
4. 
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec członków Zarządu dokonuje przewodniczący Rady m.st. Warszawy, a podczas jego nieobecności - upoważniony przez niego wiceprzewodniczący. W przypadku braku takiego upoważnienia czynności te podejmuje najstarszy wiekiem wiceprzewodniczący.
5. 
Prezydent wyznacza wiceprezydenta pełniącego obowiązki Prezydenta w wypadku jego nieobecności.
6. 
Zarząd, na wniosek Prezydenta, określa podział obowiązków pomiędzy wiceprezydentami.
§  11a. 
Tryb wyboru, odwołania oraz rezygnacji z funkcji Prezydenta, wiceprezydentów oraz Zarządu określa ustawa o ustroju Warszawy oraz ustawa o samorządzie gminnym.
§  11b. 
1. 
Oświadczenie woli w imieniu m.st. Warszawy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).
2. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
3. 
Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.
§  12. 
1. 
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1)
przygotowywanie projektów i wykonywanie uchwał Rady miasta stołecznego Warszawy,
2)
zbieranie danych i analiza zjawisk we wszystkich istotnych dziedzinach funkcjonowania miasta, w tym również w dziedzinach podległych administracji rządowej, oraz składanie Radzie miasta stołecznego Warszawy okresowych sprawozdań wraz z wnioskami,
3)
prowadzenie bieżących spraw, w tym zarządzanie mieniem należącym do m.st. Warszawy i administrowanie mieniem wspólnym gmin warszawskich,
4)
występowanie do zarządów gmin warszawskich o udostępnienie informacji o dochodach i wydatkach gmin niezbędnych do planowania budżetu miasta, w szczególności określania dotacji wyrównawczych i celowych,
4a)
opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin warszawskich w zakresie zgodności z ustaleniami wiążącymi gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
5)
zaciąganie pożyczek i kredytów krótkoterminowych,
5a)
udzielanie pożyczek i poręczeń,
6)
ustanawianie pełnomocników upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu m.st. Warszawy.
2. 
Zarząd rozstrzyga sprawy będące w jego właściwości większością głosów.
2a. 
Opinie i stanowiska Zarządu, w tym również wydawane na podstawie § 21 ust. 4 i 5 Regulaminu Rady miasta stołecznego Warszawy, mogą być wyrażane w formie zapisów w protokołach posiedzeń Zarządu.
2b. 
Uchwały i decyzje podjęte przez Zarząd podpisuje Prezydent, a w razie jego nieobecności wyznaczony przez niego wiceprezydent.
2c. 
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezydent lub podczas jego nieobecności wyznaczony przez niego wiceprezydent.
3. 
W posiedzeniu Zarządu, bez prawa głosowania, bierze także udział skarbnik oraz sekretarz m.st. Warszawy.
4. 
Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Biura Zarządu miasta stołecznego Warszawy, zwanego dalej Biurem. Organizację oraz zasady funkcjonowania Biura i dokonywania ocen pracowników Biura określa regulamin organizacyjny zatwierdzany na wniosek Zarządu przez Radę miasta stołecznego Warszawy.
5. 
W Biurze tworzy się stanowisko sekretarza m.st. Warszawy.
6. 
Sekretarz m.st. Warszawy realizuje zadania w zakresie zapewnienia sprawnego funkcjonowania Biura oraz wykonuje zadania powierzone, na wniosek Prezydenta, przez Zarząd do prowadzenia w jego imieniu.
§  13. 
Prezydent:
1)
reprezentuje m.st. Warszawę i wykonuje funkcje reprezentacyjne związane ze stołecznym charakterem Warszawy,
2)
jest kierownikiem Biura,
2a)
wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Biura, a także wobec kierowników jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy zatrudnionych na podstawie uchwały Zarządu,
3)
organizuje pracę Zarządu,

3a) wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

4)
nawiązuje stosunek pracy ze skarbnikiem m.st. Warszawy oraz sekretarzem m.st. Warszawy na podstawie uchwały Rady o powołaniu,
5)
mianuje naczelników, zastępców naczelników wydziałów, kierowników referatów i zespołów,
6)
(skreślony),
7)
(skreślony).
§  14. 
(skreślony).
§  15. 
(skreślony).
§  16. 
Prawa i obowiązki skarbnika m.st. Warszawy regulują odrębne przepisy.

IIIa.

Zasady dostępu i korzystania z dokumentów organów m.st. Warszawy

§  16a. 
1. 
Protokoły z przebiegu sesji Rady oraz posiedzeń Zarządu w zakresie wynikającym z wykonywania zadań publicznych udostępniane są do wglądu obywateli w siedzibie Biura Zarządu m.st. Warszawy.
2. 
Udostępnieniu podlegają protokoły przyjęte (zatwierdzone) przez właściwy organ m.st. Warszawy.
3. 
Sprawy objęte ochroną informacji niejawnych, danych osobowych, tajemnicą skarbową i inną wynikającą z odrębnych ustaw nie podlegają udostępnieniu.
4. 
Na wniosek obywatela pracownicy Biura Rady udostępniają protokoły z sesji Rady, z wyłączeniem tych części, co do których wyłączona została jawność obrad Rady m.st. Warszawy.
5. 
Protokoły z posiedzeń Zarządu, z zastrzeżeniem ust. 3, udostępniają obywatelom pracownicy Biura Zarządu m.st. Warszawy obsługujący posiedzenia tego organu m.st. Warszawy.
6. 
Wątpliwości co do kwalifikacji informacji zawartej w protokołach rozstrzyga odpowiednio:
1)
Przewodniczący Rady m.st. Warszawy,
2)
Prezydent m.st. Warszawy,

niezwłocznie po zasygnalizowaniu takiej potrzeby przez dyrektora Biura Rady lub dyrektora jednostki określonej w ust. 5.

7. 
Z udostępnionych protokołów obywatele mogą sporządzać notatki i odpisy.
8. 
Na wniosek obywatela sporządza się kserokopie protokołów lub ich części, po uprzednim pobraniu należności za tę usługę. Uwierzytelnienie zgodności sporządzonych kopii z oryginałem podlega opłacie skarbowej.
9. 
Do udostępniania protokołów z posiedzeń Komisji Rady m.st. Warszawy zasady określone w ust. 1-8 stosuje się odpowiednio.

IV.

Zasady planowania strategii rozwoju i zagospodarowania

§  17. 
Planowanie strategii rozwoju i zagospodarowania Warszawy jest prowadzone na podstawie przepisów ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawy o ustroju Warszawy.
§  18. 
Planowanie strategii rozwoju i zagospodarowania Warszawy jest realizowane, bez naruszania uprawnień poszczególnych gmin warszawskich w zakresie planów miejscowych tych gmin, przez:
1)
sporządzanie i uchwalanie strategii, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, zwanego dalej studium, przy współpracy z gminami warszawskimi i powiatem warszawskim,
2)
określanie ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin warszawskich lub ich części albo zespołu gmin lub ich części,
3)
formułowanie i uchwalanie programów rozwoju Warszawy, a w szczególności wieloletnich planów inwestycyjnych,
4)
stwierdzanie zgodności projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z ustaleniami, o których mowa w pkt 2,
5)
ciągłą obserwację zmian zagospodarowania oraz okresową ocenę tych zmian,
6)
współudział m.st. Warszawy w pracach studialnych dla obszaru metropolitalnego Warszawy oraz zgłaszanie uwag i wniosków do opracowań planistycznych dotyczących województwa,
7)
prowadzenie analiz i badań programowo-przestrzennych.
§  19. 
1. 
Studium oraz opracowania analityczne dotyczące koncepcji polityki i strategii rozwoju obszaru m.st. Warszawy stanowią m.in. podstawę sporządzania planu zagospodarowania miasta.
2. 
Zarząd sporządza studium uwzględniając uwarunkowania, cele i kierunki polityki przestrzennej państwa na obszarze województwa oraz wnioski, uwagi i opinie gmin warszawskich.
3. 
Studium podlega opiniowaniu przez gminy warszawskie.
4. 
Studium sporządza się i uzgadnia w trybie i na zasadach określonych w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym.
5. 
Zarząd po podjęciu przez Radę m.st. Warszawy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania miasta z określeniem ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zwanego dalej planem, kolejno:
1)
zawiadamia na piśmie o przystąpieniu do sporządzania planu zarządy gmin warszawskich, zarządy gmin sąsiadujących z Warszawą, zarząd województwa i powiatu, marszałka sejmiku mazowieckiego, starostę powiatu warszawskiego oraz organy właściwe do uzgadniania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wydziały Biura Zarządu miasta,
2)
analizuje wnioski zgłoszone przez organy, instytucje i jednostki organizacyjne wymienione w pkt 1,
3)
sporządza projekt planu, uwzględniając politykę przestrzenną określoną w studium i strategii rozwoju miasta,
4)
opiniuje projekt planu, stosownie do jego zakresu z organami, instytucjami i jednostkami organizacyjnymi wymienionymi w pkt 1,
5)
sporządza raport z przeprowadzonego procesu opiniowania i przedstawia go właściwym komisjom Rady m.st. Warszawy do oceny,
6)
przedstawia Radzie m.st. Warszawy do uchwalenia projekt planu wraz z propozycją dalszych prac nad planem, dokumentujących możliwości jego zmian zgłoszonych w złożonych wnioskach.
6. 
Z wnioskiem o sporządzenie zmiany planu może wystąpić każdy. O dokonanej zmianie planu Zarząd powiadamia właściwą gminę warszawską - przesyłając jej stosowną uchwałę Rady m.st. Warszawy.
§  20. 
Zarząd przedstawia Radzie m.st. Warszawy, raz na cztery lata, ocenę zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Warszawy.
§  21. 
Ustalenia wiążące gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego odnoszą się do elementów decydujących o strukturze zagospodarowania Warszawy i o ładzie przestrzennym. W szczególności obejmują one:
1)
kierunki rozwoju przestrzennego:
a)
rozmieszczenie funkcji ogólnomiejskich,
b)
zasady i warunki obsługi ludności przez ogólnomiejską infrastrukturę społeczną,
c)
preferencje lub przeciwwskazania dla lokalizacji określonych programów i zadań publicznych,
2)
zasady rozwoju proekologicznego:
a)
generalne zasady kształtowania środowiska,
b)
strefy systemu ekologicznego wraz z warunkami ich zagospodarowania,
3)
wartości, obszary i miejsca objęte ochroną, ich wyznaczanie i warunki zagospodarowania środowiska przyrodniczego, kulturowego i krajobrazowego,
4)
zasady tworzenia krajobrazu miejskiego, w tym obszary i miejsca eksponowane oraz warunki ich zagospodarowania,
5)
zasady i warunki obsługi technicznej:
a)
kształtowanie systemów komunikacji i infrastruktury technicznej,
b)
rozmieszczenie ogólne elementów systemów komunikacji i infrastruktury technicznej,
6)
granice obszarów:
a)
zorganizowanej działalności inwestycyjnej,
b)
rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej,
c)
przekształceń obszarów zdegradowanych.
§  22. 
Stwierdzanie zgodności projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, sporządzonych przez gminy warszawskie, z ustaleniami wiążącymi dokonywane jest według następującego trybu:
1)
projekt przedkłada gmina Zarządowi do zaopiniowania w pięciu egzemplarzach,
2)
Zarząd przedstawia Radzie m.st. Warszawy projekt uchwały o zgodności planu z ustaleniami wiążącymi,
3)
gmina przekazuje Zarządowi plan zagospodarowania przestrzennego w terminie miesiąca od dnia jego uchwalenia.
§  23. 
1. 
Na wniosek Rady m.st. Warszawy gminy warszawskie sporządzają miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla wskazanych we wniosku obszarów.
2. 
Gminy warszawskie przystąpią do sporządzania planów, o których mowa w ust. 1, po uprzednim wynegocjowaniu warunków, zakresu i sposobu finansowania tych planów oraz ewentualnych skutków finansowych wynikających z ich uchwalenia.
§  24. 
W celu realizacji zadań określonych w § 18 Zarząd inicjuje współpracę gmin warszawskich w zakresie wymiany informacji oraz udostępniania niezbędnych dokumentów.
§  25. 
(skreślony).

V.

Gospodarka finansowa

§  26. 
Za gospodarkę finansową m.st. Warszawy odpowiada Zarząd.
§  27. 
1. 
Podstawą gospodarki finansowej m.st. Warszawy jest budżet uchwalany przez Radę.
2. 
Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
3. 
Przygotowanie projektu uchwały budżetowej, a także zgłaszanie propozycji zmian w budżecie przysługuje wyłącznie Zarządowi.
4. 
Projekt budżetu, wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia m.st. Warszawy, Zarząd przedkłada Radzie w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła go do opinii Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
5. 
Tryb uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów uzupełniających określa Rada.
§  28. 
1. 
Dochodami m.st. Warszawy są:
1)
wpływy z opłat skarbowych na obszarze m. st. Warszawy,

1a) wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych na obszarze m.st. Warszawy,

2)
wpłaty gmin warszawskich w wysokości 50% wpływów uzyskiwanych przez te gminy z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej,
2a)
dotacje i wpłaty gmin warszawskich na realizację zadań użyteczności publicznej na podstawie porozumień i umów,
3)
dochody z majątku m.st. Warszawy,
4)
odsetki od środków finansowych posiadanych przez m. st. Warszawę,
5)
odsetki naliczane w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych od nieterminowo regulowanych należności z wpłat gmin warszawskich oraz z opłat skarbowych i podatku od czynności cywilnoprawnych.
2. 
(skreślony).
3. 
Dochodami m. st. Warszawy mogą być:
1)
spadki, zapisy i darowizny,
2)
dotacje celowe z budżetu państwa,
3)
dotacje z funduszów celowych,
4)
wpływy ze zbiórek publicznych,
5)
inne dochody określone odrębnymi przepisami.
4. 
Do gospodarki finansowej m.st. Warszawy stosuje się przepisy dotyczące:
1)
zasad gospodarki budżetowej gmin, w tym procedury uchwalania i wykonywania budżetu,
2)
warunków zaciągania pożyczek i kredytów oraz emisji papierów wartościowych przez gminy,
3)
zasad udzielania dotacji celowych na zadania własne i zlecone,
4)
nadzoru nad działalnością komunalną.
§  29. 
Wpłaty, o których mowa w § 28 ust. 1 pkt 2, gminy warszawskie przekazują do budżetu m. st. Warszawy w terminie 10 dni od dnia wpływu na rachunek bankowy gminy.
§  30. 
(skreślony).
§  31. 
1. 
Rażące dysproporcje między gminami warszawskimi w sferze zaspokajania potrzeb zbiorowych, wynikające z różnic wskaźnika podstawowych dochodów podatkowych lub różnic co do stopnia rozwoju infrastruktury komunalnej, wyrównywane są przez dotację wyrównawczą z budżetu m.st. Warszawy.
2. 
Wysokość łącznej kwoty dotacji, o której mowa w ust. 1, oraz współczynnik k, o którym mowa w ust. 7, określa, w drodze odrębnej uchwały, Rada miasta stołecznego Warszawy, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego dany rok budżetowy, po uzyskaniu opinii Komisji Skarbu.
3. 
Gminy warszawskie mogą wspólnie uzgodnić partycypację każdej z gmin w kwocie, o której mowa w ust. 2, i przedstawić Radzie miasta stołecznego Warszawy uchwały rad gmin warszawskich w tej sprawie do dnia 30 października roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
4. 
W przypadku braku uzgodnień, o których mowa w ust. 3, udziały gmin warszawskich w kwocie, o której mowa w ust. 2, ustala się w projekcie budżetu oraz uchwala w budżecie m.st. Warszawy, na zasadach określonych w ust. 5-12.
5. 
Dotacja wyrównawcza z budżetu m. st. Warszawy, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana tym gminom warszawskim, w których wskaźnik podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca, zwany dalej wskaźnikiem A, jest mniejszy niż wskaźnik B.
6. 
Wskaźnik A oblicza się dzieląc kwotę należnych podstawowych dochodów podatkowych gminy za pierwsze półrocze roku poprzedzającego rok, na który oblicza się dotację wyrównawczą, zwanego dalej rokiem bazowym, przez liczbę mieszkańców danej gminy.
7. 
Wskaźnik B określa się jako iloczyn wskaźnika C i współczynnika k, gdzie wskaźnik C jest ilorazem sumy należnych podstawowych dochodów podatkowych dla wszystkich gmin warszawskich za pierwsze półrocze roku bazowego przez liczbę mieszkańców m.st. Warszawy według danych Głównego Urzędu Statystycznego na dzień 30 czerwca roku bazowego, a współczynnik k jest określany przez Radę miasta stołecznego Warszawy na dany rok budżetowy.
8. 
Wskaźnik A i wskaźnik C oblicza się na podstawie dochodów wykazanych w sprawozdaniach gmin o zbiorczym wykonaniu budżetu gminy, które jest składane do Ministra Finansów, za okres pierwszego półrocza roku poprzedzającego rok budżetowy.
9. 
Przez liczbę mieszkańców gminy rozumie się liczbę faktycznie zamieszkałych w gminie mieszkańców według stanu na dzień 30 czerwca roku bazowego, ustaloną przez Główny Urząd Statystyczny.
10. 
Przez dochody należne rozumie się dochody, które gmina może uzyskać stosując w naliczaniu podatków maksymalne stawki bez udzielania ulg, odroczeń, umorzeń oraz stosowania zaniechania poboru podstawowych dochodów podatkowych.
11. 
Przez podstawowe dochody podatkowe rozumie się: podatek od środków transportowych, podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny, podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacany w formie karty podatkowej, podatek od spadków i darowizn, udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i 50% kwoty udziału we wpływach w podatku dochodowym od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej.
12. 
Wysokość dotacji wyrównawczej z budżetu m. st. Warszawy dla danej gminy oblicza się w następujący sposób:

Dw = 2L(B-A)

Dw - dotacja wyrównawcza;

L - liczba mieszkańców gminy według stanu na dzień 30 czerwca roku bazowego zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego;

A, B - odpowiednie wskaźniki obliczone dla pierwszego półrocza roku bazowego.

13. 
Dotacja wyrównawcza przekazywana jest w dwunastu równych ratach miesięcznych, w terminie do 20 dnia każdego miesiąca.
14. 
W celu realizacji zadań określonych w ust. 1 Zarząd inicjuje ścisłą współpracę gmin warszawskich oraz związków międzygminnych w zakresie wymiany informacji oraz udostępniania niezbędnych dokumentów w zakresie gospodarki finansowej.
§  32. 
1. 
Rada miasta stołecznego Warszawy może przyznać gminom i związkom międzygminnym dotację celową przeznaczoną na realizację inwestycji, na którą wnioskodawca zapewnił sobie już część środków z innych źródeł, oraz na usuwanie szkód powstałych z powodu realizacji zadań ogólnomiejskich na terenie gminy, a także na odnowę środowiska. Rada miasta stołecznego Warszawy określa procentowy udział środków własnych gminy lub związku międzygminnego w realizacji tych inwestycji na dany rok budżetowy, podejmując uchwałę w tej sprawie, nie później niż do 30 czerwca roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
2. 
Przy przyznawaniu dotacji celowej preferencje mają inwestycje finansowane z udziałem środków finansowych mieszkańców.
3. 
Wniosek w sprawie przyznania dotacji celowej należy złożyć w terminie do 30 września roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
4. 
W przypadku stwierdzenia przez Zarząd wykorzystania dotacji celowej niezgodnie z celem określonym w uchwale przyznającej tę dotację, Zarząd zobowiązany jest wyegzekwować zwrot przyznanej dotacji wraz z odsetkami.
5. 
Dotacje celowe powinny być przekazywane w trybie umożliwiającym terminowe wykonanie inwestycji zgodnie z harmonogramem określonym w uchwale przyznającej dotację.

VI.

Przepisy szczególne

§  33. 
Honorowy Obywatel m.st. Warszawy ma prawo do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej oraz bezpłatnego wstępu na imprezy organizowane przez m. st. Warszawę. Koszty z tym związane pokrywa się z budżetu m.st. Warszawy.
§  34. 
Przyznanie Nagrody m.st. Warszawy następuje uchwałą Rady na wniosek: komisji Rady, grupy co najmniej 3 radnych, Prezydenta, Zarządu, przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady, rady gminy warszawskiej. Nagroda może wiązać się również z przyznaniem wyróżnionej osobie lub zespołowi określonej kwoty pieniężnej albo nagrody rzeczowej.
§  35. 
1. 
Gminy warszawskie mogą korzystać z mienia będącego własnością m.st. Warszawy odpłatnie lub nieodpłatnie.
2. 
Z mienia, o którym mowa w ust. 1, gminy korzystają na podstawie umów cywilnoprawnych.
3. 
W sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu zawarcie umów, o których mowa w ust. 2, następuje na podstawie uchwały Rady miasta stołecznego Warszawy.

VII.

Przepisy przejściowe i końcowe

§  36. 
Do czasu utworzenia przez gminy warszawskie związków międzygminnych, o których mowa w § 7:
1)
Rada miasta stołecznego Warszawy prowadzi politykę w zakresie bieżących zadań użyteczności publicznej, a Zarząd realizuje tę politykę,
2)
przedsiębiorstwa, zakłady lub inne jednostki organizacyjne będące wspólną własnością gmin warszawskich są podporządkowane i nadzorowane przez Zarząd,
3)
Zarząd podejmuje działania na rzecz współpracy i współfinansowania przez gminy warszawskie zadań użyteczności publicznej podejmowanych przez m.st. Warszawa, a także tych, które realizują jednostki określone w pkt 2.
§  37. 
(skreślony).

ZAŁĄCZNIKI

Załącznik Nr  1

HERB MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

wzór

Wizerunek Syreny obowiązujący od 1938 r. do wybuchu II wojny światowej

Obowiązuje na podstawie uchwały Rady Miasta Stołecznego Warszawy nr 18 z dnia 15 sierpnia 1990 r. w sprawie "przywrócenia tradycji przedwojennej w zakresie herbu, barw miejskich, pieczęci...".

Załącznik Nr  2

WZÓR BARW MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

Załącznik Nr  3  2

REGULAMIN RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1. 
Regulamin Rady Miasta Stołecznego Warszawy, zwanej dalej Radą, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej komisji.
§  2. 
Rada obraduje na sesjach; do form jej działania należą posiedzenia komisji oraz indywidualna praca radnych.

Rozdział  II

Sesje Rady

§  3. 
1. 
Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o ustroju Warszawy, statucie m.st. Warszawy i innych przepisach prawa.
2. 
W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i kontrolnych, może wyrażać stanowisko, które nie rodzi skutków prawnych.
§  4. 
1. 
Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju. Zwołanie Rady następuje z zachowaniem zasady określonej w § 6 ust. 1.
2. 
Na pierwszej sesji Rada wybiera co najmniej przewodniczącego.
3. 
Do momentu wyboru przewodniczącego pierwszą sesję Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny.
§  5. 
1. 
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek Prezydenta m.st. Warszawy lub 1/4 członków Rady albo Prezesa Rady Ministrów.
2. 
Przewodniczący Rady wyznacza wiceprzewodniczącego, który na wypadek nieobecności przewodniczącego zwołuje sesję. W przypadku niewyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
3. 
Sesje Rady powinny odbywać się zgodnie z przyjętym przez Radę planem rocznym, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
§  6. 
1. 
O terminie, miejscu i porządku sesji zawiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad listownie lub w inny skuteczny sposób.
2. 
Zawiadomienie o sesji poświęconej programom gospodarczym, uchwalaniu budżetu lub rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się najpóźniej na 14 dni przed sesją.
3. 
Do zawiadomienia o sesji dołącza się porządek obrad, projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały.
§  7. 
Sesja Rady odbywa się na jednym posiedzeniu. Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie na kolejnym posiedzeniu.
§  8. 
1. 
W sesjach Rady uczestniczą członkowie Zarządu m.st. Warszawy i skarbnik miasta.
2. 
Przewodniczący rad i burmistrzowie gmin warszawskich mają prawo uczestniczyć w sesjach Rady z głosem doradczym.
§  9. 
1. 
Sesje Rady są jawne.
2. 
Jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona, jeśli przedmiotem obrad mają być sprawy objęte ochroną informacji niejawnych, danych osobowych, tajemnicą skarbową i inną wynikającą z ustaw.
3. 
(skreślony).
§  10. 
1. 
Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady (quorum). Rada podejmuje uchwały i inne ustalenia wynikające z jej zadań stanowiąco-kontrolnych bezwzględną większością ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. 
W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący obrad przerywa obrady i, jeżeli nie można uzyskać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji.
3. 
Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
3a. 
Przepisów, o których mowa w ust. 1-3 nie stosuje się do sesji o charakterze uroczystym. O uroczystym charakterze sesji decyduje osoba lub organ upoważnione do złożenia wniosku, o którym mowa w § 5 ust. 1. Sesja uroczysta nie może być przekształcona w sesję zwykłą.
§  11. 
1. 
Sesję otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka przewodniczący Rady, z zastrzeżeniem § 5 ust. 2.
2. 
Rada na wniosek przewodniczącego obrad może powołać spośród radnych jednego lub więcej sekretarzy obrad i powierzyć im prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłaszanych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§  12. 
1. 
Po stwierdzeniu quorum przewodniczący sesji prowadzi obrady zgodnie z porządkiem.
2. 
Radny, a także członek Zarządu, może zgłosić wniosek o zmianę porządku obrad. Wnioski w sprawie zmiany porządku obrad Rada uchwala bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
3. 
(skreślony).
4. 
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1)
przyjęcie protokołu obrad poprzedniej sesji,
2)
rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,
3)
interpelacje i zapytania radnych,
4)
wolne wnioski i informacje,
5)
ustalenie terminu następnej sesji,
6)
odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach.
5. 
(skreślony).
§  13. 
Wcześniejsze opuszczenie sesji przez radnego wymaga poinformowania przewodniczącego obrad.
§  14. 
Przedmiotem wystąpień na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem obrad.
§  15. 
1. 
Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń.
2. 
W czasie rozpatrywania projektu uchwały przewodniczący obrad w pierwszej kolejności udziela głosu referentowi sprawy, koreferentowi, przedstawicielom komisji opiniujących projekt, przedstawicielowi Zarządu, przedstawicielom klubów radnych w kolejności zgłoszeń, a następnie pozostałym dyskutantom zgodnie z ust. 1. W debacie radny może zabrać głos we własnym imieniu tylko raz. Powtórne zabranie głosu w tym samym punkcie porządku obrad możliwe jest po wyczerpaniu listy mówców. Ograniczenie to nie dotyczy sprawozdawcy komisji.
3. 
Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością zgłoszonych mówców, jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy.
4. 
Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§  16. 
1. 
Podczas sesji mogą być zgłaszane wnioski formalne, których przedmiotem są:
1)
stwierdzenie quorum,
2)
ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,
3)
zarządzenie przerwy,
4)
zamknięcie listy mówców,
4a)
zamknięcie dyskusji,
5)
zarządzenie głosowania imiennego,
6)
zmiana kolejności porządku obrad,
7)
odesłanie projektu uchwały do komisji, lub do Zarządu,
8)
głosowanie bez dyskusji,
9)
reasumpcję głosowania,
10)
sprawdzenie listy obecności.
2. 
W sprawie formalnej głosu udziela się poza listą mówców.
3. 
Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.
4. 
Wnioski w sprawach formalnych, z wyjątkiem ust. 1 pkt 1, 5, 6 i 8, Rada rozstrzyga niezwłocznie po ich zgłoszeniu zwykłą większością głosów. Wnioski określone w ust. 1 pkt 1 i 5 przyjmowane są bez głosowania, a określone w ust. 1 pkt 6 i 8 bezwzględną większością głosów.
4a. 
Wniosek o zamknięcie dyskusji nie może być zgłoszony przed zamknięciem listy mówców.
5. 
Wniosek o zarządzenie głosowania imiennego wymaga poparcia co najmniej 7 radnych.
6. 
Wniosek o głosowanie bez dyskusji i zamknięcie dyskusji nie może dotyczyć uchwały budżetowej i zmian w budżecie, lub wieloletnich planów inwestycyjnych, zaciągania kredytów i wieloletnich zobowiązań, zmian w statucie oraz odwołania prezydenta, wiceprezydentów, skarbnika, sekretarza, przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady, przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej.
§  17. 
1. 
Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i przestrzeganiem porządku obrad; jego decyzje w tym zakresie są ostateczne.
2. 
Rada może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie porządku obrad.
3. 
Jeżeli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przewleka swoje wystąpienie, przewodniczący obrad zwraca mu na to uwagę. Po dwukrotnym zwróceniu uwagi przewodniczący może odebrać mówcy głos. Radnemu, któremu odebrano głos, przysługuje prawo odwołania się do Rady. Rada rozstrzyga w tej sprawie po wysłuchaniu jednego głosu "przeciw".
4. 
Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący przywołuje mówcę do porządku lub odbiera mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
5. 
Przewodniczący obrad może się zwrócić do Zarządu o spowodowanie przywrócenia porządku na sali obrad oraz w sąsiednich pomieszczeniach.
6. 
Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji, klubom radnych lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
7. 
Po zamknięciu dyskusji przewodniczący obrad rozpoczyna procedurę głosowania. Od tej chwili można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania i to jedynie przed zarządzeniem głosowania.
§  18. 
W czasie rozpatrywania danego punktu porządku obrad radny obecny na sesji może w przypadku zamknięcia listy mówców, zamknięcia dyskusji lub odebrania mu głosu złożyć treść swojego wystąpienia na piśmie do protokołu sesji. Przewodniczący informuje o tym Radę.
§  19. 
Sprawy osobowe Rada powinna rozpatrywać w obecności zainteresowanego, chyba że ten, będąc zawiadomiony, nie przybędzie na sesję i nie usprawiedliwi wcześniej swojej nieobecności.
§  20. 
Radny w czasie wspólnej pracy z innymi radnymi ma obowiązek powstrzymania się od palenia tytoniu.
§  21. 
1. 
Z inicjatywą podjęcia uchwały lub stanowiska mogą wystąpić:
1)
komisja Rady,
2)
grupa co najmniej 3 radnych,
3)
Prezydent,
4)
Zarząd,
5)
przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady,
6)
rada gminy warszawskiej.
2. 
Projekt uchwały wniesionej na sesję wymaga opinii prawnej co do zgodności uchwały z prawem, a w przypadku uchwał, które mogą wywołać skutki finansowe - opinii skarbnika wskazującej konsekwencje dla budżetu tych skutków.
3. 
Projekt uchwały wnoszonej przez Zarząd lub Prezydenta wymaga opinii właściwej komisji Rady.
4. 
Zarząd opiniuje projekty uchwał wnoszone przez komisje Rady.
5. 
Projekt uchwały wnoszonej przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 2, 5 i 6 wymaga opinii właściwych komisji Rady oraz Zarządu. Zarząd nie opiniuje uchwał odnoszących się do wewnętrznej organizacji Rady.
6. 
Projekt uchwały powinien być dostarczony do Biura Rady na 21 dni przed terminem sesji, na której ma być rozpatrywany. Przewodniczący Rady kieruje otrzymany projekt uchwały do właściwej komisji celem zaopiniowania.
7. 
(skreślony).
8. 
Opinie do projektów uchwał powinny być przekazane przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
9. 
Niedostarczenie opinii w ustalonym terminie oznacza formalny brak zastrzeżeń do projektu uchwały i pozwala na wniesienie projektu uchwały na sesję Rady.
10. 
Przewodniczący Rady może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 8, jeśli zostanie w tym terminie zgłoszony wniosek uzasadniający jego przedłużenie.
11. 
Wnioskodawca może złożyć wniosek o wycofanie projektu uchwały do przewodniczącego Rady w terminie 10 dni przed terminem sesji, na której ten projekt ma być rozpatrywany.
12. 
Zasady i terminy określone w ust. 2-11 nie mają zastosowania do projektów uchwał wnoszonych przez Prezydenta, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt uchwały wpłynął do Rady co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady. W tym przypadku przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały. Projekt uchwały przewodniczący Rady może przekazać właściwej komisji, celem zaopiniowania najpóźniej przed otwarciem sesji.
§  21a. 
1. 
Każdy projekt uchwały powinien być opiniowany przez komisje merytoryczne Rady, z zastrzeżeniem projektów uchwał wnoszonych w trybie § 21 ust. 12.
2. 
Przy wyznaczaniu komisji opiniujących, właściwych dla danego projektu uchwały, przewodniczący Rady określa komisję wiodącą.
3. 
W debacie nad projektem uchwały komisja wiodąca przedstawia swoje stanowisko wobec projektu jako pierwsza.
§  21b. 
1. 
Projekt uchwały wymaga dwóch prezentacji przeprowadzonych na kolejnych sesjach, z zastrzeżeniem ust. 6.
2. 
Projekt uchwały w czasie pierwszej prezentacji jest przedstawiany Radzie przez przedstawiciela wnioskodawcy.
3. 
Po pierwszej prezentacji projekt uchwały jest kierowany do komisji wiodącej w celu rozpatrzenia wniosków zgłoszonych w dyskusji. Komisja wiodąca rozpatruje zgłoszone wnioski wspólnie z przedstawicielem wnioskodawcy. Do czasu zakończenia pracy w komisji wiodącej radni oraz Zarząd mogą zgłosić na piśmie swoje poprawki oraz uwagi i wnioski do projektu uchwały.
4. 
(skreślony).
5. 
Projekt uchwały w czasie drugiej prezentacji jest przedstawiany Radzie przez przedstawiciela komisji wiodącej.
6. 
Przejście do drugiej prezentacji projektu uchwały na tej samej sesji wymaga zgody Rady wyrażonej zwykłą większością głosów. W przeciwnym przypadku punkt ten przechodzi do porządku obrad następnej sesji.
7. 
Podczas drugiej prezentacji rozpatruje się tylko propozycje zmian zgłoszone przy pierwszej prezentacji.
8. 
Przy każdej propozycji sprawozdawca przedstawia opinię wnioskodawcy i komisji wiodącej.
§  22. 
1. 
Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1)
przedmiot uchwały,
2)
podstawę prawną,
3)
regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,
4)
w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5)
określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,
6)
ustalenie terminu wejścia w życie uchwały (z dniem podjęcia, ogłoszenia uchwały lub w określonym terminie).
2. 
Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie, w którym powinna być wyjaśniona potrzeba podjęcia uchwały oraz informacja o skutkach finansowych jej realizacji.
3. 
Do projektu uchwały dołącza się także wymagane prawem opinie.
§  22a. 
1. 
Formalne dokumenty, związane z przedmiotem obrad Rady, tzn. porządek obrad sesji, projekty wnoszonych uchwał i stanowisk, zwane dalej drukami, opatruje się kolejnym numerem i datą.
2. 
Za nadanie kolejnego numeru druku odpowiada Biuro Rady, które prowadzi "Rejestr druków".
3. 
W porządku obrad sesji, w punkcie dotyczącym projektu uchwały, podaje się informację o numerze druku odpowiadającym konkretnemu projektowi. Dokumenty nie posiadające takiego numeru nie podlegają rozpatrzeniu.
§  23. 
Rada podejmuje uchwały i zajmuje stanowiska w sprawach objętych porządkiem obrad.
§  24. 
1. 
Podjęte uchwały opatruje się kolejnym numerem i datą.
2. 
Uchwały podpisuje przewodniczący Rady. W przypadku nieobecności na sesji przewodniczącego Rady, uchwały podpisuje prowadzący obrady.
§  25. 
W głosowaniu na sesjach Rady biorą udział wyłącznie radni m.st. Warszawy.
§  26. 
Uchwały Rady zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§  27. 
1. 
W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano "za", "przeciw" oraz "wstrzymuję się".
2. 
W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach opatrzonych pieczęcią Rady.
§  28. 
1. 
(skreślony).
2. 
Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady ma miejsce wtedy, gdy liczba głosów "za" jest większa niż połowa ustawowego składu Rady.
3. 
Zwykła większość głosów występuje wtedy, gdy liczba głosów "za" jest większa niż liczba głosów "przeciw".
§  29. 
1. 
Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad; może on przy tym korzystać z pomocy radnych.
2. 
Głosowanie tajne przeprowadza wybrana na posiedzeniu komisja skrutacyjna.
3. 
Liczba członków i skład komisji skrutacyjnej ustalane są każdorazowo przez Radę.
4. 
Przewodniczący obrad, a w przypadku głosowania tajnego przewodniczący komisji skrutacyjnej, ogłasza wyniki głosowania niezwłocznie po ich ustaleniu.
5. 
Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji, a wyniki głosowania tajnego w protokole komisji skrutacyjnej.
§  30. 
Porządek głosowania jest następujący:
1)
głosowanie wniosku o odrzucenie uchwały,
2)
odesłanie projektu uchwały do komisji,
3)
głosowanie poprawek, przy czym:
a)
w pierwszej kolejności należy głosować poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach; w przypadku przegłosowania poprawki wykluczającej inne poprawki, poprawek tych nie poddaje się głosowaniu,
b)
w przypadku zgłoszenia do tego samego przepisu kilku poprawek, jako pierwszą głosuje się poprawkę najdalej idącą.
§  31. 
W przypadku zarządzenia głosowania imiennego odbywa się ono przez kolejne wywoływanie nazwisk radnych i odnotowywanie w protokole, czy radny oddał głos "za", "przeciw", czy "wstrzymuję się". § 27 ust. 1, § 28 oraz § 29 ust. 1, 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
§  32. 
1. 
Z sesji Rady sporządzany jest protokół, w którym odnotowuje się stwierdzenie prawomocności obrad, porządek obrad, uchwały Rady oraz podstawowe informacje o przebiegu posiedzenia, w tym główne tezy wystąpień i wyniki głosowań.
2. 
Załącznikami do protokołu są:
1)
stenogram obrad,
2)
uchwały Rady wraz z uzasadnieniami i niezbędnymi opisami,
3)
protokoły komisji skrutacyjnej oraz kartki głosowania tajnego,
4)
listy obecności radnych,
5)
interpelacje zgłoszone na piśmie.
3. 
Protokół wykłada się do wglądu w Biurze Rady, najpóźniej po 7 dniach od dnia obrad sesji, w celu naniesienia poprawek w jego treści przez uczestników obrad w zakresie niezgodności protokołu ze swoją wypowiedzią.
4. 
Poprawki do protokołu zgłasza się najpóźniej na 7 dni przed planowanym terminem kolejnej sesji.
5. 
Ostateczny tekst protokołu wykłada się do wglądu na 6 dni przed kolejną sesją.
6. 
Odpis przyjętego protokołu przesyła się do Zarządu.
§  33. 
Protokół podpisują wszystkie osoby, które przewodniczyły obradom w czasie sesji.

Rozdział  III

Przewodniczący Rady

§  34. 
Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.
§  35. 
1. 
Przewodniczący Rady:
1)
zwołuje sesje Rady,
2)
przewodniczy obradom,
3)
nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady,
4)
przeprowadza głosowanie jawne nad projektami uchwał oraz podpisuje uchwały Rady,
5)
(skreślony),
5a)
jest merytorycznym zwierzchnikiem Biura Rady,
6)
koordynuje pracę komisji Rady, w szczególności w zakresie zadań kontrolnych komisji,
7)
nadzoruje w imieniu Rady terminowość wykonywania uchwał,
8)
zapewnia realizację uprawnień Rady,
9)
powołuje z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji ekspertów w celu opracowania opinii lub ekspertyz w sprawach rozpatrywanych przez Radę lub komisje,
10)
zarządza wybór komisji skrutacyjnej,
11)
prowadzi rejestr klubów i kół radnych.
2. 
(skreślony).
3. 
Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady pełnią dyżury w Biurze Rady.

Rozdział  IV

Komisje Rady

§  36. 
1. 
Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje.
2. 
Komisje podlegają wyłącznie Radzie.
§  37. 
Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych, zakres zadań komisji doraźnych i podkomisji oraz ich skład osobowy określają odpowiednie uchwały Rady.
§  38. 
1. 
W skład komisji wchodzi co najmniej 6 radnych.
2. 
Przewodniczącego komisji oraz wiceprzewodniczących wybierają członkowie komisji spośród radnych, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. 
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i Komisji Inwentaryzacyjnej wybiera Rada na wniosek komisji.
4. 
Liczbę wiceprzewodniczących poszczególnych komisji określa Rada.
§  39. 
1. 
Radny zobowiązany jest do pracy w co najmniej jednej i co najwyżej w dwóch stałych komisjach.
2. 
Radny może być przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym tylko jednej komisji stałej.
3. 
Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady nie mogą przewodniczyć komisjom stałym.
§  40. 
(skreślony).
§  41. 
Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, należą w szczególności:
1)
stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których zostały powołane,
2)
kontrola Zarządu i jednostek organizacyjnych pod względem zgodności ich działania z uchwałami Rady w zakresie właściwości komisji,
3)
opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę, Zarząd oraz członków komisji,
4)
występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,
5)
badanie terminowości załatwiania przez Zarząd i jednostki organizacyjne postulatów, wniosków i skarg mieszkańców w zakresie właściwości komisji,
6)
współpraca ze zbliżonymi tematycznie komisjami rad gmin warszawskich,
7)
współpraca z innymi komisjami Rady.
§  42. 
1. 
Rada może powołać w ramach poszczególnych komisji stałych podkomisje stałe.
2. 
(skreślony).
3. 
Rada może powołać komisje doraźne.
§  43. 
Stałymi Komisjami Rady są:
1)
Komisja Rewizyjna,
2)
Komisja Skarbu,
3)
Komisja Strategii i Rozwoju,
4)
Komisja Gospodarki Miejskiej,
5)
Komisja Spraw Społecznych,
6)
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego,
7)
Komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,
8)
Komisja Samorządowa.
§  44. 
1. 
Komisja Rewizyjna kontroluje Zarząd oraz jednostki organizacyjne m.st. Warszawy na podstawie kryteriów legalności, celowości, rzetelności i gospodarności w zakresie budżetu.
2. 
Komisja Rewizyjna liczy do 14 osób.
3. 
W skład Komisji Rewizyjnej nie powołuje się radnych pełniących funkcje przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady oraz będących członkami Zarządu.
3a. 
Poczynając od kadencji następującej po kadencji 1998-2002, w skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje określone w ust. 3.
4. 
Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu m.st. Warszawy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
5. 
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji Rady.
6. 
W pracach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział eksperci i rzeczoznawcy powołani przez przewodniczącego Rady na wniosek Komisji.
7. 
Z przebiegu kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół, wraz z wnioskami. Wszelkie ustalenia Komisja przyjmuje zwykłą większością głosów.
8. 
Przewodniczący Komisji przedstawia wnioski i protokół Komisji Radzie i Zarządowi.
§  45. 
1. 
(skreślony).
2. 
Komisja Rewizyjna działa zgodnie z półrocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę. Rada może dokonać w nim zmian w każdym czasie.
3. 
Komisja przedstawia Radzie sprawozdanie ze swojej działalności co sześć miesięcy oraz na każde żądanie Rady.
§  46. 
1. 
Komisje Rady zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
2. 
Realizacja postanowień zawartych w ust. 1 następuje poprzez:
1)
wspólne posiedzenia komisji,
2)
udostępnianie posiadanych opracowań i analiz,
3)
powoływanie zespołów do rozwiązania określonych problemów.
§  47. 
1. 
Komisje Rady działają na posiedzeniach oraz przez swoich członków wyznaczonych do zbadania określonej sprawy.
2. 
Komisja może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swojego składu, przy czym radni m.st. Warszawy muszą stanowić większość obecnych (quorum komisji).
§  48. 
1. 
W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący ich członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
2. 
Komisja lub jej przewodniczący może zaprosić na posiedzenie członków Zarządu lub inne osoby, których obecność lub wypowiedź mogą być uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
3. 
Komisja nie może odmówić wysłuchania osoby, jeżeli z wnioskiem o takie wysłuchanie zwróci się przewodniczący Rady lub Prezydent.
§  49. 
1. 
Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń, wyznacza sprawozdawców do poszczególnych spraw na posiedzenia komisji, zwołuje posiedzenia komisji i kieruje jej obradami.
2. 
Z upoważnienia przewodniczącego komisji może go zastępować wiceprzewodniczący.
3. 
Przewodniczący komisji obowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na żądanie co najmniej 1/4 członków komisji lub przewodniczącego Rady.
§  50. 
1. 
Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności quorum komisji.
2. 
Wnioski odrzucone przez komisję umieszcza się, na żądanie co najmniej 2 wnioskodawców, w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości. Dotyczy to w szczególności wniosków w sprawach rozpatrywanych projektów uchwał Rady.
3. 
Sprawozdanie komisji przedstawia na posiedzeniu Rady przewodniczący komisji lub upoważniony przez komisję sprawozdawca.
4. 
Uchwały komisji przekazuje się przewodniczącemu Rady, który niezwłocznie przedstawia je Zarządowi i innym zainteresowanym organom.

Rozdział  V

Radni

§  51. 
1. 
Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny składa ślubowanie, którego rota brzmi:

Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności miasta stołecznego Warszawy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami miasta i jego mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań miasta.

1a. 
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania "Tak mi dopomóż Bóg."
2. 
Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo ślubuję.
3. 
Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
4. 
Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
§  52. 
Radny obowiązany jest kierować się dobrem m.st. Warszawy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Warszawy oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców postulaty i przedstawia je organom m.st. Warszawy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
§  52a. 
Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, w Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§  53. 
1. 
Radny obowiązany jest brać udział w pracach Rady, jej komisji oraz instytucji samorządowych, w skład których został wybrany lub desygnowany.
2. 
Radny jest zobowiązany do składania oświadczeń o stanie majątkowym. Oświadczenie składa się przewodniczącemu Rady na piśmie, według obowiązującego wzoru.
3. 
Niezłożenie przez radnego oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, podaje się do wiadomości Rady.
4. 
Terminy składania oświadczeń oraz skutki związane z niedotrzymaniem terminu określa ustawa o samorządzie gminnym.
§  54. 
1. 
Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie.
2. 
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
§  55. 
1. 
Radny powinien odbywać dyżur w swoim okręgu wyborczym.
2. 
Radny przedstawia plan dyżurów przewodniczącemu Rady.
3. 
Na wniosek radnego przewodniczący Rady wystąpi do przewodniczącego wskazanej przez radnego rady gminy o udostępnienie lokalu, w którym radny ten będzie odbywał dyżur.
§  56. 
1. 
Radni otrzymują diety za udział w posiedzeniach:
1)
sesji Rady,
2)
komisji stałej, podkomisji i komisji doraźnej.
2. 
(skreślony).
3. 
Radnym przysługuje zwrot kosztów podróży służbowych.
§  57. 
Wysokość diet oraz tryb ich wypłacania określa uchwała Rady.
§  57a. 
1. 
Z radnym m.st. Warszawy nie może być nawiązany stosunek pracy w Biurze Zarządu.
2. 
Radny nie może pełnić funkcji kierownika jednostki organizacyjnej m.st. Warszawy, a począwszy od kadencji rozpoczynającej się w 2002 r. także zastępcy kierownika.
3. 
(skreślony).
4. 
(skreślony).
§  57b. 
1. 
Osoba wybrana na radnego m.st. Warszawy nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w Biurze Zarządu oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce organizacyjnej m.st. Warszawy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Od kadencji Rady rozpoczynającej się w 2002 r. zakaz ten obejmuje także funkcję zastępcy kierownika.
2. 
Radny, o którym mowa w ust. 1, na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek pracy zawarty z radnym na czas określony, który ustałby przed zakończeniem urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.
3. 
W przypadku radnego m.st. Warszawy wykonującego funkcję kierownika w jednostce organizacyjnej m.st. Warszawy, przejętej lub utworzonej przez m.st. Warszawę w trakcie kadencji, termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki. Od kadencji Rady rozpoczynającej się w 2002 r. ustalenie to odnosi się także do zastępcy kierownika.
4. 
Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
5. 
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio w przypadku obsadzania mandatu w drodze uchwały Rady, podjętej na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 1998 r. Nr 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060, z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220).
§  57c. 
Po wygaśnięciu mandatu pracodawca przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie przysługujący mu urlop bezpłatny. Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.
§  57d. 
(skreślony).
§  58. 
1. 
Radni m.st. Warszawy mogą tworzyć kluby i koła radnych, oparte na zasadzie więzi politycznej lub środowiskowej.
2. 
Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 7 radnych. Koło radnych może zostać utworzone przez co najmniej 3 radnych.
3. 
Radny może należeć tylko do jednego klubu (koła).
§  59. 
1. 
(skreślony).
2. 
Fakt utworzenia klubu lub koła radnych zgłasza się przewodniczącemu Rady w terminie 5 dni od dnia zebrania założycielskiego i wyboru przewodniczącego klubu (koła).
2a. 
W zgłoszeniu podaje się nazwę klubu (koła), skład osobowy ze wskazaniem przewodniczącego oraz zasadę, na jakiej został utworzony klub (koło).
3. 
Zmiany w składzie osobowym klubu (koła) zgłasza się w trybie określonym w ust. 2 i 2a.
4. 
Kluby (koła) działają na podstawie własnych regulaminów.
5. 
Klub (koło) może zajmować stanowisko we wszystkich sprawach stanowiących przedmiot obrad sesji. Stanowisko to przedstawia przewodniczący klubu (koła) lub inny umocowany przedstawiciel.
6. 
Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów (kół).
§  60. 
1. 
W skład konwentu wchodzą: przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady oraz przewodniczący klubów i kół radnych.
2. 
Konwent Rady jest ciałem opiniodawczym w zakresie organizowania pracy Rady, a w szczególności terminów sesji i porządku obrad.
3. 
Szczegółowy zakres i charakter prac Konwentu Rady określa regulamin Konwentu Rady, opracowany przez przewodniczącego Rady i zatwierdzony przez Konwent.
§  61. 
(skreślony).
§  62. 
Kluby i koła radnych mogą występować do Biura Rady o nieodpłatne udostępnienie sal lub innych pomieszczeń w siedzibie Biura Zarządu na posiedzenia klubów lub kół.

Rozdział  VI

Interpelacje i zapytania

§  63. 
1. 
Interpelacja obejmuje wskazanie konieczności rozwiązania problemu i żądanie zajęcia stanowiska przez właściwy organ m.st. Warszawy.
2. 
Interpelację składa radny na piśmie na sesji bądź w okresie między sesjami. W przypadku gdy interpelacja została wniesiona w okresie między sesjami Rady, na wniosek radnego przewodniczący obrad przedstawia jej treść na najbliższej sesji.
3. 
Interpelację kieruje się do Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy.
4. 
Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego oraz wynikające zeń pytania. Ustne przedstawienie interpelacji nie może przekraczać 5 minut.
5. 
Odpowiedzi na interpelację udziela się na piśmie w ciągu 14 dni od daty złożenia interpelacji. Radny składający interpelację bądź Rada może uznać odpowiedź za niewystarczającą i zażądać jej uzupełnienia.
6. 
Odpowiedź na interpelację przedstawiana na sesji nie może przekraczać 10 minut.
§  64. 
1. 
Zapytanie dotyczy kwestii incydentalnej i wnoszone jest ustnie na sesji. Zapytanie nie może trwać dłużej niż 3 minuty.
2. 
Odpowiedzi na zapytanie udziela prezydent bądź wskazana przez niego osoba, ustnie na sesji lub - w razie konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz - pisemnie w ciągu 14 dni.
3. 
Odpowiedź na zapytanie udzielona na sesji nie może przekraczać 7 minut.

Rozdział  VII

Biuro Rady

§  65. 
Biuro Rady, które jest jednostką organizacyjną Biura Zarządu, zapewnia obsługę przewodniczącego Rady, wiceprzewodniczących, komisji i radnych.
§  66. 
Kierownika Biura Rady zatrudnia prezydent na wniosek przewodniczącego Rady.
1 Załącznik nr 2 zmieniony przez załącznik nr 1 do uchwały nr XLVI/642/2002 z dnia 25 marca 2002 r. (M.P.02.15.251) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 maja 2002 r.
2 Załącznik nr 3 zmieniony przez załącznik nr 2 do uchwały nr XLVI/642/2002 z dnia 25 marca 2002 r. (M.P.02.15.251) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 maja 2002 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024