Zakończenie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin syntetycznych pochodzących z Tajwanu z zastosowaniem środka ochronnego.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 24 sierpnia 1999 r.
w sprawie zakończenia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin syntetycznych pochodzących z Tajwanu z zastosowaniem środka ochronnego.

Na podstawie art. 19 ust. 1-5 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029) w związku z nadmiernym przywozem tkanin z włókien syntetycznych pochodzących z Tajwanu, oznaczonych w ramach pozycji HS 5407 (tkaniny z przędzy z włókna syntetycznego, łącznie z tkaninami wykonanymi z materiałów z pozycji nr 5404), kodami:
-
PCN 5407 42 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej włókna ciągłego z nylonu lub innych poliamidów, barwione,
-
PCN 5407 52 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, barwione,
-
PCN 5407 53 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, z przędzy o różnych barwach,
-
PCN 5407 54 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, drukowane

oraz wyrządzeniem przez ten przywóz poważnej szkody, jak również zagrożeniem wyrządzenia przemysłowi krajowemu takiej szkody w przyszłości ustanawia się środek ochrony w formie kontyngentu ilościowego na okres trzech lat w wysokości:

-
w pierwszym roku obowiązywania - 9,8 mln m2,
-
w drugim roku obowiązywania - 10,4 mln m2,
-
w trzecim roku obowiązywania - 11,0 mln m2,

co oznacza, że wskaźnik liberalizacji w drugim i trzecim roku obowiązywania środka ochronnego wynosi 6% w stosunku rocznym.

Rozdysponowania kontyngentu dokonuje się proporcjonalnie do wartości obrotów z zagranicą towarami objętymi decyzją, zrealizowanych przez osobę wnioskującą o przyznanie kontyngentu.

Pouczenie

Od decyzji nie służy odwołanie, jednakże zgodnie z art. 127 § 3 Kpa strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do organu, który wydał decyzję, z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W wyniku przeprowadzonego postępowania ochronnego ustalono, iż na skutek wzrostu globalnego importu tkanin objętych wnioskiem o ok. 12,5% w 1998 r. w porównaniu z rokiem 1997 r., w tym wzrostem importu z Tajwanu o ok. 58,0% w 1998 r. w porównaniu z 1997 r., wzrostem udziału tego importu w rynku odpowiednio z 7,5% w 1997 r. do 12,7% w 1998 r., a jednocześnie niższym poziomem cen w imporcie w porównaniu z cenami producentów krajowych (dla towaru oznaczonego kodem PCN 5407 52 00 0, który stanowił w 1998 r. znaczącą pozycję w imporcie, średnia cena była niższa o ok. 4% od średniej ceny producentów krajowych) przemysłowi krajowemu została wyrządzona poważna szkoda, jak również istnieje zagrożenie wyrządzeniem takiej szkody w przyszłości. O wystąpieniu poważnej szkody świadczą następujące okoliczności:

-
produkcja przemysłu krajowego spadła w 1998 r. o ok. 12,7% w porównaniu z rokiem 1997,
-
sprzedaż z produkcji krajowej spadła o 17,6% w 1998 r. w porównaniu z rokiem 1997,
-
wykorzystanie mocy produkcyjnych w I kwartale 1999 r. spadło w stosunku do roku 1998; w 1998 r. wykorzystanie mocy wzrosło w porównaniu z 1997 r., ale wynikało to z szybszego spadku mocy niż produkcji,
-
zatrudnienie spadło (w tym zatrudnienie bezpośrednio związane z produkcją tkanin),
-
nastąpiło pogorszenie wskaźników ekonomiczno-finansowych, w tym stopy zysku netto;

stopa ta w 1997 r. wynosiła 2,7%, a w 1998 r. - 2,0%, wykazując znaczne pogorszenie w I kwartale 1999 r., tj. minus 3,1% (w I kwartale 1998 r. - wskaźnik ten wynosił plus 4%). Natomiast stopa zysku ze sprzedaży tkanin objętych wnioskiem spadła w I kwartale 1999 r. do minus 6,9%, podczas gdy w I kwartale 1998 r. wynosiła 0,5%, a na koniec 1998 r. wyniosła 0,3%,

-
zapasy wzrosły o 14,6% w 1998 r. w porównaniu z 1997 r.,
-
udział w rynku sprzedaży z produkcji krajowej spadł z ok. 68,5% w 1997 r. do 62,0% w 1998 r.

O zagrożeniu natomiast świadczy systematyczny wzrost eksportu tkanin z włókien syntetycznych z Tajwanu od 1995 r. zarówno do Polski, jak i do wielu krajów świata.

W świetle powyższego został ustanowiony na okres trzech lat środek ochronny w formie kontyngentu ilościowego na poziomie wielkości przywozu towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed miesiącem, w którym zostały przeprowadzone konsultacje z przedstawicielami Tajpejskiego Biura Gospodarczego i Kulturalnego w Warszawie. Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, kontyngent podlega liberalizacji, co oznacza, że poziom kontyngentu dla każdego następnego roku będzie wyższy o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Rozdysponowanie kontyngentu oparto na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz. U. Nr 157, poz. 1026 i z 1999 r. Nr 55, poz. 587), mając na uwadze utrzymanie udziałów w polskim rynku firm, które w okresie badanym zajmowały się wprowadzaniem na polski obszar celny tkanin syntetycznych z Tajwanu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024