Zakończenie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin syntetycznych pochodzących z Tajwanu z zastosowaniem środka ochronnego.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 24 sierpnia 1999 r.
w sprawie zakończenia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin syntetycznych pochodzących z Tajwanu z zastosowaniem środka ochronnego.

Na podstawie art. 19 ust. 1-5 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029) w związku z nadmiernym przywozem tkanin z włókien syntetycznych pochodzących z Tajwanu, oznaczonych w ramach pozycji HS 5407 (tkaniny z przędzy z włókna syntetycznego, łącznie z tkaninami wykonanymi z materiałów z pozycji nr 5404), kodami:
-
PCN 5407 42 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej włókna ciągłego z nylonu lub innych poliamidów, barwione,
-
PCN 5407 52 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, barwione,
-
PCN 5407 53 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, z przędzy o różnych barwach,
-
PCN 5407 54 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, drukowane

oraz wyrządzeniem przez ten przywóz poważnej szkody, jak również zagrożeniem wyrządzenia przemysłowi krajowemu takiej szkody w przyszłości ustanawia się środek ochrony w formie kontyngentu ilościowego na okres trzech lat w wysokości:

-
w pierwszym roku obowiązywania - 9,8 mln m2,
-
w drugim roku obowiązywania - 10,4 mln m2,
-
w trzecim roku obowiązywania - 11,0 mln m2,

co oznacza, że wskaźnik liberalizacji w drugim i trzecim roku obowiązywania środka ochronnego wynosi 6% w stosunku rocznym.

Rozdysponowania kontyngentu dokonuje się proporcjonalnie do wartości obrotów z zagranicą towarami objętymi decyzją, zrealizowanych przez osobę wnioskującą o przyznanie kontyngentu.

Pouczenie

Od decyzji nie służy odwołanie, jednakże zgodnie z art. 127 § 3 Kpa strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do organu, który wydał decyzję, z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W wyniku przeprowadzonego postępowania ochronnego ustalono, iż na skutek wzrostu globalnego importu tkanin objętych wnioskiem o ok. 12,5% w 1998 r. w porównaniu z rokiem 1997 r., w tym wzrostem importu z Tajwanu o ok. 58,0% w 1998 r. w porównaniu z 1997 r., wzrostem udziału tego importu w rynku odpowiednio z 7,5% w 1997 r. do 12,7% w 1998 r., a jednocześnie niższym poziomem cen w imporcie w porównaniu z cenami producentów krajowych (dla towaru oznaczonego kodem PCN 5407 52 00 0, który stanowił w 1998 r. znaczącą pozycję w imporcie, średnia cena była niższa o ok. 4% od średniej ceny producentów krajowych) przemysłowi krajowemu została wyrządzona poważna szkoda, jak również istnieje zagrożenie wyrządzeniem takiej szkody w przyszłości. O wystąpieniu poważnej szkody świadczą następujące okoliczności:

-
produkcja przemysłu krajowego spadła w 1998 r. o ok. 12,7% w porównaniu z rokiem 1997,
-
sprzedaż z produkcji krajowej spadła o 17,6% w 1998 r. w porównaniu z rokiem 1997,
-
wykorzystanie mocy produkcyjnych w I kwartale 1999 r. spadło w stosunku do roku 1998; w 1998 r. wykorzystanie mocy wzrosło w porównaniu z 1997 r., ale wynikało to z szybszego spadku mocy niż produkcji,
-
zatrudnienie spadło (w tym zatrudnienie bezpośrednio związane z produkcją tkanin),
-
nastąpiło pogorszenie wskaźników ekonomiczno-finansowych, w tym stopy zysku netto;

stopa ta w 1997 r. wynosiła 2,7%, a w 1998 r. - 2,0%, wykazując znaczne pogorszenie w I kwartale 1999 r., tj. minus 3,1% (w I kwartale 1998 r. - wskaźnik ten wynosił plus 4%). Natomiast stopa zysku ze sprzedaży tkanin objętych wnioskiem spadła w I kwartale 1999 r. do minus 6,9%, podczas gdy w I kwartale 1998 r. wynosiła 0,5%, a na koniec 1998 r. wyniosła 0,3%,

-
zapasy wzrosły o 14,6% w 1998 r. w porównaniu z 1997 r.,
-
udział w rynku sprzedaży z produkcji krajowej spadł z ok. 68,5% w 1997 r. do 62,0% w 1998 r.

O zagrożeniu natomiast świadczy systematyczny wzrost eksportu tkanin z włókien syntetycznych z Tajwanu od 1995 r. zarówno do Polski, jak i do wielu krajów świata.

W świetle powyższego został ustanowiony na okres trzech lat środek ochronny w formie kontyngentu ilościowego na poziomie wielkości przywozu towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed miesiącem, w którym zostały przeprowadzone konsultacje z przedstawicielami Tajpejskiego Biura Gospodarczego i Kulturalnego w Warszawie. Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, kontyngent podlega liberalizacji, co oznacza, że poziom kontyngentu dla każdego następnego roku będzie wyższy o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Rozdysponowanie kontyngentu oparto na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz. U. Nr 157, poz. 1026 i z 1999 r. Nr 55, poz. 587), mając na uwadze utrzymanie udziałów w polskim rynku firm, które w okresie badanym zajmowały się wprowadzaniem na polski obszar celny tkanin syntetycznych z Tajwanu.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1999.28.433

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zakończenie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin syntetycznych pochodzących z Tajwanu z zastosowaniem środka ochronnego.
Data aktu: 24/08/1999
Data ogłoszenia: 31/08/1999
Data wejścia w życie: 15/09/1999