Regulaminy terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 12 sierpnia 1998 r.
w sprawie regulaminów terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się regulaminy terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych, stanowiące załączniki nr 1 i 2 do uchwały.
§  2.
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 25 kwietnia 1994 r. w sprawie regulaminów terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin (Monitor Polski Nr 24, poz. 201).
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

REGULAMIN TERYTORIALNYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Terytorialna komisja wyborcza: wojewódzka, powiatowa, gminna (miejska), zwana dalej "komisją", wykonuje zgodnie ze swoją właściwością zadania i czynności określone w Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, stosując wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej, a także wyjaśnienia wojewódzkiego komisarza wyborczego i jego zastępców.
§  2.
1.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej właściwości na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego komisji lub jego zastępcy.
2.
Uchwały komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
3.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności wynikające z jej zadań zastępcy przewodniczącego, członkom komisji lub zespołom powołanym w tym celu ze swego składu.
§  3.
1.
Komisja zbiera się na pierwszym posiedzeniu niezwłocznie po jej powołaniu.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
wybiera, z zastrzeżeniem przepisu art. 17 ust. 3 Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, przewodniczącego i jego zastępcę,
2)
omawia swoje zadania i tryb pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład,
3)
uchwala ramowy plan pracy i może dokonać podziału czynności pomiędzy osoby wchodzące w jej skład,
4)
ustala sposób podania do publicznej wiadomości informacji o składzie komisji oraz o swojej siedzibie, trybie i czasie pracy,
5)
ustala plan działań związanych z przyjmowaniem zgłoszeń list kandydatów na radnych.
3.
Wybory przewodniczącego komisji oraz oddzielnie jego zastępcy odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że komisja postanowi inaczej. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie.
4.
Do chwili wyboru przewodniczącego pierwszemu posiedzeniu gminnej (miejskiej) komisji wyborczej przewodniczy najstarszy wiekiem członek komisji.
§  4.
1.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji, który w szczególności:
1)
czuwa nad wykonaniem zadań komisji,
2)
reprezentuje komisję na zewnątrz,
3)
zwołuje posiedzenia komisji i im przewodniczy,
4)
podpisuje uchwały podjęte na posiedzeniach, w których uczestniczył, oraz dokumenty i pisma związane z działalnością komisji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego komisji jego funkcje wypełnia zastępca przewodniczącego.
§  5.
1.
Członkowie komisji obowiązani są aktywnie uczestniczyć w posiedzeniach i innych pracach komisji.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji jej członek powinien, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, powiadomić o tym przewodniczącego lub jego zastępcę.
§  6.
1.
W posiedzeniach komisji może uczestniczyć wojewódzki komisarz wyborczy, jego zastępcy, dyrektor delegatury bądź upoważniony przez niego pracownik Krajowego Biura Wyborczego, a także zaproszone przez przewodniczącego komisji inne osoby.
2.
Na wniosek członka komisji posiedzenie lub jego część odbywa się tylko z udziałem jej członków.
§  7.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się: czas trwania obrad, porządek posiedzenia, imiona i nazwiska uczestników, zwięzłą treść wystąpień oraz podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały oraz inne dokumenty.
3.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  8.
Wszyscy członkowie komisji obecni na posiedzeniu podpisują:
1)
uchwały komisji podjęte w sprawach:
a)
wady zgłoszenia i odmowy rejestracji listy kandydatów z powodu niezgodnego z prawem jej oznaczenia (art. 103 ust. 3 Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, zwanej dalej "Ordynacją wyborczą"),
b)
odmowy przyjęcia zgłoszenia listy kandydatów oraz odmowy rejestracji zgłoszenia listy z powodu nieuzyskania ustawowo wymaganego poparcia wyborców (art. 105 ust. 1 i 2 Ordynacji wyborczej),
c)
wady zgłoszenia i odmowy rejestracji zgłoszenia listy z powodu nieusunięcia wady zgłoszenia (art. 106 ust. 1 Ordynacji wyborczej),
d)
ustalenia rejestru list kandydatów dla każdego okręgu wyborczego (art. 109 ust. 1 Ordynacji wyborczej),
e)
skreślenia kandydata z zarejestrowanej listy oraz unieważnienia zarejestrowanej listy (art. 110 ust. 1-3 Ordynacji wyborczej),
f)
przyznania numerów zarejestrowanym listom kandydatów (art. 109 ust. 2, 3 i 4, art. 141 i art. 166 Ordynacji wyborczej),
2)
inne dokumenty:
a)
protokoły rejestracji list kandydatów (art. 107 Ordynacji wyborczej),
b)
zestawienia wyników głosowania w okręgu wyborczym na poszczególne listy kandydatów oraz dokonany na ich podstawie podział mandatów w okręgach (art. 121, art. 123, art. 150 i art. 178 Ordynacji wyborczej),
c)
protokoły z wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (art. 124, art. 152 i art. 179 Ordynacji wyborczej).
§  9.
Uchwały komisji, a także uchwały i dokumenty, o których mowa w § 8, oraz - stosownie do decyzji przewodniczącego komisji - inne wydawane przez komisję dokumenty są opatrywane pieczęcią komisji.
§  10.
Komisja jest obowiązana bez zwłoki badać, według właściwości, wniesione do niej skargi na działalność obwodowych komisji wyborczych, występować o usunięcie stwierdzonych uchybień oraz informować pisemnie skarżących i w miarę potrzeby wojewódzkiego komisarza lub jego zastępców o rozstrzygnięciach w tych sprawach.
§  11.
1.
Komisja w wykonaniu ustawowych czynności, w szczególności zarządzenia druku obwieszczeń wyborczych i podania ich do publicznej wiadomości oraz druku kart do głosowania i ich dostarczenia obwodowym komisjom wyborczym, systematycznie współdziała z wojewódzkim komisarzem wyborczym i jego zastępcami oraz odpowiednio - z marszałkiem województwa, starostą, wójtem i burmistrzem (prezydentem miasta).
2.
W porozumieniu z wojewódzkim komisarzem wyborczym i jego zastępcami komisja uczestniczy w szkoleniach członków komisji obwodowych, a także udziela pomocy tym komisjom w zakresie wykonywania przez nie zadań wyborczych.
§  12.
1.
Na żądanie Państwowej Komisji Wyborczej, wojewódzkiego komisarza wyborczego i jego zastępców komisja przedstawia informacje o wykonywaniu swoich zadań i czynności oraz udostępnia dokumenty i materiały w tym zakresie.
2.
Komisja może zwracać się do wojewódzkiego komisarza wyborczego i właściwego jego zastępcy lub, za ich pośrednictwem, do Państwowej Komisji Wyborczej o udzielenie wyjaśnień.
§  13.
Komisja współdziała z wojewódzkim komisarzem wyborczym i właściwym jego zastępcą oraz dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego w ustaleniu zasad i sposobu wykonywania zadań wyborczych oraz zapewnieniu obsługi administracyjnej komisji odpowiednio przez marszałka województwa, starostę, wójta i burmistrza (prezydenta miasta).
§  14.
Wojewódzki komisarz wyborczy wydaje członkom komisji dokumenty potwierdzające członkostwo i pełnione w komisji funkcje, którymi legitymują się oni przy wykonywaniu zadań komisji.
§  15.
W wypadku konieczności dokonania zmiany w składzie komisji, jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym wojewódzkiego komisarza wyborczego bądź właściwego zastępcę wojewódzkiego komisarza.
§  16.
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o gminnej (miejskiej) komisji wyborczej, należy przez to rozumieć także miejską komisję wyborczą w mieście na prawach powiatu, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Obwodowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje swoje ustawowe zadania stosując się do wytycznych i wyjaśnień Państwowej Komisji Wyborczej oraz wyjaśnień wojewódzkiego komisarza wyborczego i właściwego jego zastępcy. W razie wątpliwości komisja może zwracać się o dodatkowe wyjaśnienia do komisarza i jego zastępcy.
§  2.
1.
Komisja odbywa posiedzenia i może podejmować rozstrzygnięcia w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego komisji lub jego zastępcy.
2.
Rozstrzygnięcia komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
§  3.
1.
Pracami komisji kieruje jej przewodniczący.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego jego funkcję pełni zastępca przewodniczącego komisji.
3.
Członkowie komisji mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach i innych pracach komisji. W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji, zwłaszcza w dniu głosowania, jej członek powinien jak najwcześniej powiadomić o tym przewodniczącego komisji.
§  4.
1.
Komisja zbiera się na pierwszym posiedzeniu nie później niż w 5 dniu od dnia jej powołania. Do chwili wyboru przewodniczącego pierwszemu posiedzeniu komisji przewodniczy najstarszy wiekiem jej członek.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
wybiera ze swego składu oddzielnie przewodniczącego i jego zastępcę w głosowaniu jawnym, chyba że komisja postanowi inaczej; w razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie,
2)
omawia swoje zadania i tryb pracy, a także obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład,
3)
ustala zadania do dnia wyborów, w tym związane z udziałem członków komisji w szkoleniach, przygotowaniem lokalu wyborczego, odbiorem i zabezpieczeniem kart do głosowania, obwieszczeń i formularzy wyborczych, pieczęci i spisu wyborców.
3.
Komisja zapoznaje się z wytycznymi Państwowej Komisji Wyborczej dotyczącymi przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników oraz na tej podstawie sporządza plan pracy w dniu głosowania.
§  5.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad,
2)
imiona i nazwiska uczestników,
3)
przebieg posiedzenia i podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  6.
1.
Protokoły głosowania w obwodzie podpisują wszyscy członkowie komisji obecni przy ich sporządzeniu.
2.
Uchwały komisji i zarządzenia przewodniczącego, dotyczące przebiegu głosowania i ustalenia wyników głosowania, wpisuje się w rubryce "uwagi" protokołu głosowania.
3.
Uchwały, protokoły głosowania i inne dokumenty komisji oraz wydawane karty do głosowania są opatrywane pieczęcią komisji.
§  7.
Komisja udziela informacji o wykonaniu swoich zadań i udostępnia dokumentację Państwowej Komisji Wyborczej, wojewódzkiemu komisarzowi wyborczemu i jego zastępcom lub osobom upoważnionym przez te organy.
§  8.
Komisja współdziała w wykonaniu swoich zadań odpowiednio z wójtem lub burmistrzem (prezydentem miasta), w szczególności w zakresie:
1)
przygotowania i wyposażenia lokalu wyborczego,
2)
odbioru i zabezpieczenia kart do głosowania, formularzy, druków i obwieszczeń wyborczych, spisu wyborców, pieczęci komisji i innych niezbędnych materiałów,
3)
przekazania wyników głosowania w obwodzie do właściwej terytorialnej komisji wyborczej,
4)
zapewnienia środków łączności i transportu oraz pomocy niezbędnej do pracy komisji.
§  9.
Osoby wchodzące w skład komisji legitymują się dokumentem potwierdzającym członkostwo i funkcje pełnione w komisji, wydanym odpowiednio przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta).
§  10.
W wypadku konieczności dokonania zmiany w składzie komisji, jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym zarząd gminy.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024