Zasady wynagradzania pracowników upowszechniania kultury.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KULTURY I SZTUKI ORAZ PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 12 grudnia 1990 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników upowszechniania kultury.

Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 1984 r. o upowszechnianiu kultury oraz o prawach i obowiązkach pracowników upowszechniania kultury (Dz. U. Nr 26, poz. 129, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192 oraz z 1990 r. Nr 34, poz. 198) oraz art. 79 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie stosuje się - z zastrzeżeniem ust. 2-4 - do pracowników instytucji i placówek upowszechniania kultury, zwanych dalej "pracownikami":
1)
zatrudnionych w:
a)
bibliotekach,
b)
domach kultury, ośrodkach i klubach kultury oraz w świetlicach,
c)
galeriach sztuki współczesnej i salonach sztuki,
d)
ośrodkach badań i dokumentacji zabytków, filmu oraz innych dziedzin kultury,
e)
ośrodkach doskonalenia i dokształcania kadr upowszechniania kultury,
f)
muzeach,
g)
Zarządzie Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie,
2)
objętych układami zbiorowymi pracy dla:
a)
pracowników gospodarki komunalnej i mieszkaniowej z dnia 28 grudnia 1974 r.,
b)
pracowników zatrudnionych na statkach pływających w żegludze portowej, przybrzeżnej i na wodach osłoniętych z dnia 17 stycznia 1975 r.,
c)
przemysłu poligraficznego z dnia 31 grudnia 1974 r.
2.
Do pracowników zatrudnionych w bibliotekach naukowych i uznanych za naukowe na stanowiskach:
1) 1
bibliotekarzy dyplomowanych,
2)
dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej,

stosuje się odpowiednio przepisy o wynagradzaniu pracowników jednostek badawczo-rozwojowych.

3.
Do pracowników, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1 lit. g) - nie stosuje się § 7 i 10,
2)
pkt 2:
a)
lit. a) - nie stosuje się § 7, 11 i 17,
b)
lit. b) i c) - nie stosuje się § 7, 10, 11 i 17.
4.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do:
1)
pracowników straży przemysłowej, z wyjątkiem § 7, 11, 12 i 19,
2)
funkcjonariuszy pożarnictwa, z wyjątkiem § 12 i 19.
§  2.
Ustala się:
1)
tabele stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
tabele zaszeregowania stanowisk pracy, stanowiące załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
tabele stanowisk (funkcji) uprawniających do dodatku funkcyjnego niektórych pracowników, stanowiące załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "minimalnej stawce", rozumie się przez to minimalną stawkę miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania, określoną w tabelach, o których mowa w § 2 pkt 1.
§  4.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za wysługę lat, zwany dalej "dodatkiem", w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy, wzrastający o 1% za każdy następny rok aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 20 i dalszych latach pracy.
2.
Kierowcom i ich pomocnikom, którzy w dniu wejścia w życie zarządzenia posiadają prawo do dodatków w wysokości 3% wynagrodzenia zasadniczego po 3 latach pracy i 4% wynagrodzenia zasadniczego po 4 latach pracy, dodatek wypłaca się według dotychczasowych zasad.
3.
Do okresu pracy uprawniającego do dodatku wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, z wyłączeniem okresów zatrudnienia w tych zakładach pracy, w których stosunek pracy:
1)
wygasł wskutek porzucenia pracy,
2)
został rozwiązany przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.
4.
W przypadku dodatkowego zatrudnienia pracownika prawo do dodatku ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
5.
Do okresu pracy uprawniającego do dodatku wlicza się także inne okresy na podstawie przepisów odrębnych.
6.
Dodatek wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
7.
Dodatek wypłacany jest w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1)
począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,
2)
za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
§  5.
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych przysługuje dodatek funkcyjny, zwany dalej "dodatkiem".
2.
Przy tworzeniu w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury stanowisk (funkcji) uprawniających do dodatku należy w szczególności uwzględnić:
1)
stopień samodzielności organizacyjnej danej jednostki,
2)
liczbę pracowników zatrudnionych w jednostce (komórce organizacyjnej),
3)
zakres działania jednostki (komórki organizacyjnej).
§  6.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, szczególnie uciążliwych lub niebezpiecznych w wysokości:
1)
do 5% minimalnej stawki - przy pierwszym stopniu szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości,
2)
do 10% minimalnej stawki - przy drugim stopniu szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości,
3)
do 15% minimalnej stawki - przy trzecim stopniu szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości oraz przy pracach wykonywanych w warunkach niebezpiecznych.
2.
Zasady przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
§  7.
1.
Pracownikom zatrudnionym w muzeach martyrologicznych oraz w oddziałach martyrologicznych innych muzeów na stanowiskach pracy wymagających bezpośredniej styczności z reliktami martyrologii przysługuje dodatek za szczególnie trudne warunki pracy w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego.
2.
Zasady wypłacania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
§  8.
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach, na których jest niezbędne posługiwanie się językiem obcym, przysługuje dodatek za znajomość języków obcych w wysokości:
1)
do 10% minimalnej stawki - za znajomość pierwszego języka obcego,
2)
do 15% minimalnej stawki - za znajomość każdego następnego języka obcego.
2.
Zasady przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
§  9.
1.
Kierowcom samochodów osobowych może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące poszczególne składniki płac (wynagrodzenie zasadnicze, dopłaty za godziny nadliczbowe, pracę w porze nocnej), uwzględniające liczbę godzin przypadających do przepracowania w okresie jednego miesiąca - w przypadkach gdy faktyczny czas pracy kierowców w poszczególnych miesiącach nie ulega wahaniom i odpowiada liczbie godzin przyjętej do obliczenia wynagrodzenia.
2.
Kierowcom, z wyjątkiem kierowców samochodów osobowych, i ich pomocnikom mogą być w czasie pracy powierzane czynności dodatkowe, nie wchodzące w zakres ich normalnych obowiązków.
3.
Zasady powierzania czynności dodatkowych oraz wynagradzania za te czynności określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
§  10.
Pracownikom przysługuje za posiadanie stopnia naukowego doktora lub doktora habilitowanego dodatek w wysokości do 5% minimalnej stawki.
§  11.
1.
Pracownikom przysługują, z zastrzeżeniem ust. 3, nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
po 20 latach pracy - 75% miesięcznego wynagrodzenia,
2)
po 25 latach pracy - 100% miesięcznego wynagrodzenia,
3)
po 30 latach pracy - 150% miesięcznego wynagrodzenia,
4)
po 35 latach pracy - 200% miesięcznego wynagrodzenia,
5)
po 40 latach pracy - 300% miesięcznego wynagrodzenia.
2.
Zasady ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania określają ogólnie obowiązujące przepisy.
3.
Pracownikom zatrudnionym w Zarządzie Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie nagroda jubileuszowa po 20 latach pracy przysługuje, jeżeli okres ten upływa poczynając od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  12.
1.
Pracownikom, z którymi rozwiązano stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
1)
po 10 latach pracy - jednomiesięcznego wynagrodzenia,
2)
po 15 latach pracy - dwumiesięcznego wynagrodzenia,
3)
po 20 i więcej latach pracy - trzymiesięcznego wynagrodzenia,

obliczonego jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

2.
Okres pracy uprawniający do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu okresów zatrudnienia uprawniających do dodatku za wysługę lat.
§  13.
Pracownikom przysługuje za każdą godzinę pracy w porze nocnej dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego.
§  14.
Pracownikom zatrudnionym stale w systemie zmianowym przysługuje za pracę na drugiej zmianie dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego.
§  15.
Pracownikom zatrudnionym przy pilnowaniu przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie ponad 8 godzin do 12 godzin na dobę w ramach miesięcznej normy czasu pracy wynikającej z pomnożenia 8 godzin przez liczbę roboczych dni kalendarzowych.
§  16.
Pracownikowi pełniącemu funkcję brygadzisty przysługuje z tytułu wykonywania dodatkowych czynności polegających na kierowaniu, organizowaniu i nadzorowaniu pracy brygady, w okresie pełnienia tej funkcji, dodatek w wysokości uzależnionej od liczby pracowników zatrudnionych w brygadzie - do 20% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego.
§  17.
1.
Pracownikom zatrudnionym w Zarządzie Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie przysługuje za czas pełnienia pogotowia technicznego (domowego), tj. za pozostawanie do dyspozycji kierownictwa zakładu pracy w ściśle określonym czasie i miejscu, dodatkowe wynagrodzenie w wysokości:
1)
10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego w dni powszednie,
2)
15% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego w niedziele i święta.
2.
Pracownikowi, który stawił się w zakładzie pracy w wyniku wezwania, przysługuje zwrot poniesionych kosztów przejazdu, jeżeli zakład pracy nie zapewnił przejazdu samochodem służbowym.
§  18.
1.
W ramach środków na wynagrodzenia osobowe może być tworzony fundusz premiowy.
2.
Wysokość funduszu premiowego oraz zasady przyznawania i wypłacania premii ustala regulamin zakładowy.
3.
Jeżeli w instytucji lub placówce upowszechniania kultury działają zakładowe organizacje związkowe, zasady, o których mowa w ust. 2, ustala dyrektor (kierownik) w uzgodnieniu z tymi organizacjami.
§  19.
W ramach posiadanych środków tworzy się fundusz nagród w wysokości do 3% wynagrodzeń osobowych.
§  20.
1.
Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługują wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.
2.
Stawki godzinowe wynagrodzenia zasadniczego oblicza się dzieląc kwotę miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika przez:
1)
178 - dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 42 godziny,
2)
170 - dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 40 godzin,
3)
135 - dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 31,5 godziny.
§  21.
W związku z art. 80 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o zmianie upoważnień do wydawania aktów wykonawczych (Dz. U. Nr 35, poz. 192) tracą moc:
1)
uchwała nr 158 Rady Ministrów z dnia 14 października 1985 r. w sprawie określenia wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz wysokości, rodzajów i zasad przyznawania dodatków do wynagrodzenia pracowników upowszechniania kultury (Monitor Polski Nr 36, poz. 240, z 1986 r. Nr 29, poz. 210 i Nr 33, poz. 241, z 1987 r. Nr 33, poz. 279, z 1988 r. Nr 21, poz. 192 i Nr 32, poz. 290 oraz z 1989 r. Nr 8, poz. 72),
2)
uchwała nr 159 Rady Ministrów z dnia 14 października 1985 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników administracyjnych i obsługi zatrudnionych w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury (Monitor Polski Nr 36, poz. 241, z 1986 r. Nr 29, poz. 209 i Nr 33, poz. 242, z 1987 r. Nr 33, poz. 280, z 1988 r. Nr 20, poz. 177 i Nr 29, poz. 256 oraz z 1989 r. Nr 8, poz. 73).
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 października 1990 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  2 TABELE STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

I. Pracownicy działalności podstawowej w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury
Kategoria zaszeregowania Stawki miesięczne w zł
IV 550.000-655.000
V 585.000-710.000
VI 625.000-765.000
VII 675.000-820.000
VIII 725.000-880.000
IX 780.000-955.000
X 840.000-1.030.000
XI 905.000-1.110.000
XII 980.000-1.190.000
XIII 1.060.000-1.280.000
XIV 1.140.000-1.370.000
XV 1.220.000-1.465.000
XVI 1.300.000-1.560.000
XVII 1.380.000-1.655.000
XVIII 1.460.000-1.750.000

II. Instruktorzy amatorskiego ruchu artystycznego i zespołów zainteresowań

Kategoria instruktorska Stawki godzinowe w zł
S 7.700-14.500
I 6.700-12.500
II 6.200-11.000
III 5.000-9.500

1. Przez instruktorów amatorskiego ruchu artystycznego i zespołów zainteresowań, zwanych dalej "instruktorami", należy rozumieć pracowników posiadających uprawnienia - przyznane na podstawie odrębnych przepisów - do prowadzenia zajęć artystycznych, oświatowych i technicznych z uczestnikami amatorskiej twórczości.

2. Stawki wynagrodzenia przewidziane dla instruktorów I kategorii mogą być stosowane w odniesieniu do twórców ludowych legitymujących się zaświadczeniami Komisji Weryfikacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki lub będących członkami Stowarzyszenia Twórców Ludowych.

3. Do czasu pracy instruktora zalicza się zajęcia programowe z ich uczestnikami - w wymiarze nie krótszym niż 80% umownego wymiaru czasu pracy - oraz prace organizacyjno-techniczne.

4. Dla akompaniatora nie posiadającego kategorii instruktorskiej ustala się wynagrodzenie w wysokości odpowiadającej kategorii posiadanej przez instruktora prowadzącego zajęcia, obniżonej o jeden szczebel.

III. Pracownicy administracji i obsługi w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury

Kategoria zaszeregowania Stawki miesięczne w zł
I 400.000-480.000
II 410.000-515.000
III 450.000-560.000
IV 500.000-605.000
V 550.000-655.000
VI 600.000-705.000
VII 650.000-760.000
VIII 700.000-815.000
IX 750.000-870.000
X 800.000-930.000
XI 850.000-990.000
XII 905.000-1.055.000
XIII 960.000-1.125.000
XIV 1.020.000-1.200.000
XV 1.085.000-1.275.000
XVI 1.150.000-1.355.000
XVII 1.220.000-1.435.000

IV. Pracownicy działalności podstawowej, administracyjni, ekonomiczni i techniczni w Zamku Królewskim w Warszawie oraz Zarządzie Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych w Warszawie

Kategoria zaszeregowania Stawki miesięczne w zł
1 2
I 400.000-480.000
II 410.000-530.000
III 420.000-580.000
IV 430.000-630.000
V 440.000-680.000
VI 470.000-730.000
VII 500.000-790.000
VIII 530.000-850.000
IX 560.000-910.000
X 600.000-970.000
XI 640.000-1.030.000
XII 690.000-1.100.000
XIII 740.000-1.170.000
XIV 790.000-1.240.000
XV 840.000-1.320.000
XVI 900.000-1.400.000
XVII 960.000-1.480.000
XVIII 1.020.000-1.570.000
XIX 1.080.000-1.660.000
XX 1.140.000-1.750.000
XXI 1.200.000-1.860.000

V. Pracownicy utrzymania ruchu i pomocniczy w Zamku Królewskim w Warszawie oraz Zarządzie Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych w Warszawie

Kategoria zaszeregowania Stawki godzinowe w zł
I 2.250-3.000
II 2.300-3.250
III 2.350-3.600
IV 2.400-3.950
V 2.600-4.300
VI 2.850-4.650
VII 3.100-5.000
VIII 3.350-5.400
IX 3.600-5.900
X 3.950-6.400
XI 4.350-6.900

VI. Pracownicy Zarządu Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie

Kategoria zaszeregowania Stawki miesięczne w zł
1 2
I 400.000-480.000
II 410.000-505.000
III 430.000-540.000
IV 450.000-575.000
V 470.000-620.000
VI 490.000-670.000
VII 510.000-720.000
VIII 530.000-770.000
IX 560.000-825.000
X 590.000-885.000
XI 620.000-945.000
XII 650.000-1.010.000
XIII 685.000-1.075.000
XIV 720.000-1.140.000
XV 755.000-1.205.000
XVI 790.000-1.270.000
XVII 825.000-1.340.000
XVIII 865.000-1.410.000
XIX 935.000-1.490.000

VII. Pracownicy na stanowiskach nierobotniczych w zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną

Kategoria zaszeregowania Stawki miesięczne w zł
I 400.000-480.000
II 410.000-505.000
III 430.000-540.000
IV 450.000-575.000
V 470.000-620.000
VI 490.000-665.000
VII 510.000-715.000
VIII 530.000-765.000
IX 560.000-815.000
X 590.000-865.000
XI 620.000-915.000
XII 650.000-965.000
XIII 680.000-1.020.000
XIV 710.000-1.080.000
XV 745.000-1.140.000
XVI 780.000-1.200.000
XVII 815.000-1.270.000
XVIII 850.000-1.340.000
XIX 890.000-1.415.000

VIII. Pracownicy na stanowiskach robotniczych w zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną

Stawki godzinowe w zł
Kategoria zaszeregowania w normalnym czasie pracy w skróconym czasie pracy
40 godzin tygodniowo 36,25 godziny tygodniowo
I 2.250-3.120 2.360-3.275 2.605-3.613
II 2.300-3.360 2.415-3.530 2.663-3.890
III 2.350-3.600 2.470-3.780 2.721-4.169
IV 2.520-3.960 2.645-4.160 2.918-4.585
V 2.760-4.380 2.900-4.600 3.196-5.072
VI 3.000-4.800 3.150-5.040 3.474-5.558
VII 3.240-5.280 3.400-5.545 3.752-6.114
VIII 3.480-5.760 3.655-6.050 4.030-6.670
IX 3.720-6.240 3.905-6.550 4.308-7.226
X 3.960-6.720 4.160-7.055 4.585-7.782
XI 4.200-7.200 4.410-7.560 4.864-8.338
XII 4.440-7.680 4.660-8.065 5.142-8.893

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  3 TABELE ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY

I. W instytucjach i placówkach upowszechniania kultury, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a)-f) zarządzenia

1. Pracownicy działalności podstawowej

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 Starszy kustosz - dyrektor, główny instruktor - dyrektor, główny specjalista w zakresie działalności podstawowej, np. do spraw ochrony zbiorów filmowych - dyrektor, główny konserwator zbiorów filmowych - dyrektor, naczelny filmograf - dyrektor XVI-XVIII
2 Starszy kustosz, główny instruktor, główny specjalista w zakresie działalności podstawowej, np. do spraw ochrony zbiorów filmowych, główny konserwator zbiorów filmowych, naczelny filmograf XV-XVI
3 Starszy konserwator w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków XIII-XVI
4 Kustosz zbioru filmowego, przy pracach bibliotecznych, w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków XII-XIV
5 Konserwator w muzealnictwie oraz przy badaniach i dokumentowaniu zabytków XI-XIV
6 Starszy specjalista w zakresie działalności podstawowej, starszy filmograf, starszy instruktor do spraw programowych filmowych, starszy konserwator taśmy filmowej XI-XIII
7 Starszy bibliotekarz, starszy dokumentalista, starszy konserwator przy pracach bibliotecznych, adiunkt muzealny, adiunkt konserwatorski, starszy instruktor w domu, ośrodku, klubie kultury, w świetlicy, specjalista w zakresie działalności podstawowej w galerii sztuki współczesnej, salonie sztuki, starszy renowator X-XII
8 Starszy instruktor w galerii sztuki współczesnej, salonie sztuki, renowator, specjalista w zakresie działalności podstawowej IX-XI
9 Bibliotekarz, dokumentalista, konserwator przy pracach bibliotecznych, starszy asystent muzealny i konserwatorski, instruktor do spraw programowych filmowych, renowator przyuczony, filmograf, konserwator taśmy filmowej VIII-X
10 Młodszy renowator, samodzielny referent w zakresie działalności podstawowej, przewodnik muzealny, starszy magazynier biblioteczny VII-IX
11 Asystent muzealny i konserwatorski VI-IX
12 Młodszy bibliotekarz, młodszy dokumentalista, młodszy konserwator, młodszy instruktor, młodszy instruktor do spraw programowych, młodszy filmograf, magazynier: biblioteczny, zbiorów filmowych VI-VIII
13 Starszy referent w zakresie działalności podstawowej VI-VII
14 Asystent, referent w zakresie działalności podstawowej IV-V

2. Pracownicy administracyjni i obsługi

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania Dodatek funkcyjny - procent minimalnej stawki
1 2 3 4
1 Zastępca dyrektora do spraw administracyjnych, główny księgowy XIV-XVII do 135%
2 Kierownik administracyjny (jeżeli nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora do spraw administracyjnych) XIV-XVII do 90%
3 Główny specjalista*), kierownik statku II kategorii XIV-XVI do 105%
4 Radca prawny XIII-XVI -
5 Kierownik maszyn statku II kategorii, kierownik: wydziału, działu, oddziału, kierownik pracowni: reprograficznej, kserograficznej, poligraficznej XIII-XV do 90%
6 Zastępca kierownika statku II kategorii XII-XIV do 75%
7 Specjalista do spraw obsługi i konserwacji urządzeń: elektronicznych, audiowizualnych, akustycznych, komputerowych, elektrycznych, automatyki*) XI-XIV do 75%
8 Nurek XI-XIII -
9 Kierownik: sekcji (referatu), zastępca kierownika: wydziału, działu, oddziału XI-XIII do 75%
10 Specjalista*) X-XIII do 75%
11 Bosman XI-XII -
12 Starszy mistrz X-XII do 75%
13 Starszy marynarz, kierowca autobusu X-XI -
14 Kierownik stołówki (z zapleczem kuchennym) X-XI do 75%
15 Starszy księgowy, starszy operator obsługi i naprawy urządzeń technicznych (audiowizualnych itp.), maszynista offsetowy, fotograf offsetowy, mistrz IX-XI -
16 Marynarz, motorzysta, kierowca samochodu ciężarowego, kierownik bufetu, ratownik wodny IX-X -
17 Kierownik magazynu VIII-X do 50%
18 Starszy laborant (w muzeum), introligator, rzemieślnik specjalista, kuchmistrz, plastyk, rysownik, fotograf VIII-X -
19 Starsza maszynistka VIII-IX -
20 Kierownik: kancelarii, archiwum, powielarni VII-IX do 50%
21 Rzemieślnik, montażysta wystaw, kwalifikowany opiekun ekspozycji, ogrodnik, palacz centralnego ogrzewania, starszy referent, intendent, starszy magazynier, księgowy, operator obsługi i naprawy urządzeń technicznych (audiowizualnych itp.) VII-IX -
22 Kierowca samochodu osobowego VII-VIII -
23 Archiwista, operator urządzeń powielających, laborant (w muzeum), referent, kasjer, magazynier, sekretarka, kucharz, sprzedawca w bufecie VI-VIII -
24 Maszynistka, kelnerka VI-VII -
25 Telefonistka, korektor, pomocnik: biblioteczny, muzealny, pomocnik palacza centralnego ogrzewania, praczka, prasowaczka V-VII -
26 Pomoc kuchenna, pokojowa V-VI -
27 Robotnik: przy archeologicznych pracach wykopaliskowych, magazynowy, gospodarczy IV-VI -
28 Bileter IV-V -
29 Starszy: strażnik, woźny, dozorca, portier, szatniarz III-V -
30 Strażnik, woźny, dozorca, portier, szatniarz, dźwigowy, strażnik-wachtowy, goniec, sprzątaczka, pomoc powielaczowego II-IV -

*) Dodatek funkcyjny przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.

II. W Zamku Królewskim w Warszawie oraz w Zarządzie Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych w Warszawie

1. Pracownicy działalności podstawowej, administracyjni, techniczni i ekonomiczni

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 Dyrektor*), starszy kustosz - pierwszy zastępca dyrektora Zamku Królewskiego w Warszawie XXI
2 Zastępca dyrektora do spraw technicznych XX
3 Zastępca dyrektora do spraw eksploatacji i udostępniania, główny księgowy XIX
4 Starszy kustosz - kurator (kierownik działu, ośrodka, gabinetu), główny inżynier, główny specjalista - kierownik działu, wydziału, ośrodka, główny konserwator XVIII
5 Starszy kustosz - kierownik działu, ośrodka, gabinetu XVII
6 Główny specjalista, radca prawny XVI-XVII
7 Starszy kustosz, starszy konserwator, starszy specjalista - kierownik działu, wydziału, ośrodka XVI
8 Starszy inspektor nadzoru robót budowlanych XV-XVI
9 Starszy specjalista - kierownik zespołu XV
10 Kustosz, konserwator XIV-XV
11 Starszy specjalista, starszy mistrz, projektant elektronicznych maszyn cyfrowych XIV
12 Inspektor nadzoru robót budowlanych XIII-XIV
13 Adiunkt muzealny, adiunkt konserwatorski, starszy renowator, starszy archiwista, specjalista, programista elektronicznych maszyn cyfrowych, mistrz XII-XIII
14 Kasjer w kasie głównej XII
15 Starszy: bibliotekarz, dokumentalista, inspektor, księgowy XI-XII
16 Starszy: asystent muzealny, asystent konserwatorski, fotograf, renowator X-XI
17 Archiwista IX-XI
18 Magazynier zbiorów muzealnych, starszy laborant X
19 Bibliotekarz, dokumentalista, starszy przewodnik muzealny, inspektor, księgowy, fotograf, starszy magazynier, starsza maszynistka, sekretarka IX-X
20 Kasjer w kasie biletowej IX
21 Asystent muzealny, asystent konserwatorski, młodszy renowator, laborant, starszy referent VIII-IX
22 Przewodnik muzealny VIII
23 Młodszy bibliotekarz, młodszy dokumentalista, maszynistka VII-VIII
24 Pomocnik muzealny, referent, telefonistka VI-VII
25 Pomoc biurowa III-IV

*) Zarządu Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych.

2. Pracownicy utrzymania ruchu i pomocniczy

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 Elektronik warsztatowy, konserwator: urządzeń centralnych kompleksowego systemu zabezpieczeń, urządzeń komputerowych, urządzeń mikroprocesorowych, maszynista - kopista offsetowy, monter - konserwator maszyn poligraficznych, monter urządzeń elektroenergetycznych, operator elektroakustyk i urządzeń magnetowidowych, operator: aparatury kontrolno-pomiarowej instalacji automatyki - brygadzista, urządzeń elektroenergetycznych, mikroprocesorowej aparatury sterującej, urządzeń induktofonicznych, systemu komputerowego, stolarz warsztatowy, sztukator-stiukarz X-XI
2 Monter - konserwator urządzeń i instalacji chłodniczych, ślusarz narzędziowy IX-XI
3 Konserwator: urządzeń elektroakustycznych i induktofonicznych, urządzeń elektroenergetycznych VIII-XI
4 Fotograf offsetowy - retuszer, konserwator: centrali telefonicznej, urządzeń dźwigowych, sieci i urządzeń peryferyjnych kompleksowego systemu zabezpieczeń, konserwator - elektryk, murarz - tynkarz, plastyk - grafik, spawacz elektryczny - ślusarz remontowy, spawacz gazowy, monter instalacji sanitarnych, ślusarz - montażysta, ślusarz warsztatowy, tapicer - dekorator, zdobnik - plastyk, zecer - drukarz, kierowca samochodu ciężarowego, mechanik naprawy samochodów IX-X
5 Cieśla, introligator, monter - konserwator sieci wodnokanalizacyjnej, ciepłej wody i centralnego ogrzewania, monter instalacji sanitarnych i klimatyzacji, ślusarz remontowy, tokarz, kuchmistrz VIII-X
6 Elektromonter akumulatorów i baterii, kinooperator IX
7 Bukieciarz, konserwator wewnętrznej sieci telefonicznej, krawiec - zdobnik, malarz budowlany, montażysta wystaw - stolarz - szklarz, stolarz budowlany VIII-IX
8 Konserwator taśmy, montażysta wystaw, ogrodnik - kwiaciarz, operator wprowadzania danych, preparator form offsetowych, robotnik wykwalifikowany - montażysta, składacz na maszynach do pisania i składopisach, kierowca samochodu osobowego, kucharz VII-VIII
9 Operator kserografu, sprzedawca w bufecie VI-VIII
10 Robotnik budowlany V-VIII
11 Monter rusztowań VI-VII
12 Pomoc ciesielska, pomoc murarska, robotnik transportu wewnętrznego V-VII
13 Pomoc sztukatora - stiukarza, robotnik magazynowy IV-VII
14 Sprzątaczka - konserwator posadzek, luster i elementów oświetleniowych, pomoc kuchenna V-VI
15 Pomoc stolarza IV-VI
16 Szatniarka IV-V
17 Sprzątaczka III-IV
18 Goniec I-II

III. W Zarządzie Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania Dodatek funkcyjny - procent minimalnej stawki
1 2 3 4
1 Dyrektor XIX do 200%
2 Zastępca dyrektora XVII-XVIII do 170%
3 Główny księgowy XVII do 150%
4 Główny specjalista*) XIV-XVI do 140%
5 Radca prawny XIV-XVI -
6 Naczelnik wydziału, zastępca głównego księgowego XIII-XV do 140%
7 Kierownik grupy robót XII-XV do 110%
8 Starszy inspektor nadzoru XII-XV -
9 Zastępca naczelnika wydziału, specjalista*) XII-XIV do 110%
10 Starszy mistrz XII-XIV do 90%
11 Główny operator urządzeń technicznych XI-XIV -
12 Kierownik strefy XI-XIII do 90%
13 Starszy inspektor XI-XIII -
14 Inspektor nadzoru X-XIII -
15 Starszy operator urządzeń technicznych, konserwator urządzeń technicznych IX-XIII -
16 Zastępca kierownika strefy, mistrz X-XII do 70%
17 Kierownik: zespołu magazynów, punktów sprzedaży IX-XII do 70%
18 Operator urządzeń technicznych, starszy rzemieślnik VIII-XII -
19 Inspektor, starszy księgowy IX-XI -
20 Starszy magazynier VIII-XI -
21 Rzemieślnik VII-XI -
22 Magazynier VII-X -
23 Starsza maszynistka, dyspozytor dźwigów VIII-IX -
24 Starszy: referent, kasjer w kasie biletowej, informator, sprzedawca, księgowy, rachmistrz VII-IX -
25 Kasjer w kasie biletowej, informator, sprzedawca VI-VIII -
26 Telefonistka, dźwigowy, pracownik gospodarczy V-VIII -
27 Pomocnik rzemieślnika III-VII -
28 Referent V-VI -
29 Bileter, szatniarka, sprzątaczka II-V -

*) Dodatek przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.

IV. W zakładach (komórkach organizacyjnych) prowadzących działalność poligraficzną

1. Pracownicy na stanowiskach nierobotniczych

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania Dodatek funkcyjny - procent minimalnej stawki
1 2 3 4
1 Kierownik zakładu poligraficznego XVII-XIX do 180%
2 Główny: specjalista, programista, mechanik, technolog XIV-XVII do 140%*)
3 Kierownik: wydziału, działu, zmiany (dyspozytor) XIII-XVI do 120%
4 Starszy: redaktor techniczny, grafik, elektronik, programista, technolog, specjalista XII-XV -
5 Specjalista, rewident, starszy inspektor XI-XIII -
6 Kierownik magazynu, mistrz X-XIII do 80%
7 Redaktor techniczny, grafik, elektronik, programista, magazynier, zaopatrzeniowiec, kalkulator, technolog, planista, księgowy, kasjer, ekspedytor, inspektor VIII-XI -
8 Młodszy: elektronik, programista, starszy referent, sekretarka, starsza maszynistka VII-IX -
9 Maszynistka VI-VIII -
10 Referent V-VII -

*) Dodatek przysługuje za kierowanie zespołem pracowników.

2. Pracownicy na stanowiskach robotniczych

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 Maszynista maszyn offsetowych zwojowych VIII-XII
2 Elektronik-konserwator, organizator przetwarzania składu komputerowego, składacz komputerowego systemu składu, kopista offsetowy, maszynista typograficzny arkuszowy, maszynista maszyn offsetowych arkuszowych, montażysta składu, fotoretuszer, fotograf, retuszer, naświetlacz składu komputerowego, składacz ręczny, montażysta offsetowy, introligator: galanteryjny, przemysłowy VII-XII
3 Mechanik V-XII
4 Monter-konserwator maszyn poligraficznych VI-XI
5 Składacz na aparatach pisząco-kodujących VII-X
6 Elektromonter V-X
7 Krajacz IV-X
8 Szlifierz ostrzarz V-IX
9 Kompletator składu komputerowego VI-VIII
10 Kierowca samochodu: ciężarowego IX-X
osobowego VII-VIII
11 Belowacz makulatury, pracownik: magazynowy, transportowy, w ekspedycji, operator: maszyn powielających, kserografii IV-VIII
12 Operator: maszyn introligatorskich, offsetowych, typograficznych, odbieracz przy maszynach drukujących IV-VII
13 Liczarka, pomocnik IV-VI
14 Pracownik gospodarczy III-V
15 Sprzątaczka II-IV

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELE STANOWISK (FUNKCJI) UPRAWNIAJĄCYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO NIEKTÓRYCH PRACOWNIKÓW

I. Pracownicy działalności podstawowej w instytucjach i placówkach upowszechniania kultury, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a)-f) zarządzenia
Lp. Funkcja Procent minimalnej stawki
1 2 3
1 Dyrektor do 150%
2 Zastępca dyrektora do 135%
3 Kierownik zakładu (oddziału)1) do 120%
4 Kurator muzealny, główny konserwator muzealny, główny inwentaryzator muzealny do 105%
5 Kierownik: działu, oddziału, filii, wydziału
- w muzeach centralnych, okręgowych i

autonomicznych oraz w innych jednostkach

stopnia centralnego i wojewódzkiego

do 105%
- w ośrodkach szkolenia i dokształcania kadr

upowszechniania kultury

do 60%
6 Kierownik pracowni2):
- w Bibliotece Narodowej do 105%
- w ośrodkach doskonalenia i dokształcania kadr

upowszechniania kultury

do 75%
- w muzeach oraz ośrodkach badań i dokumentacji

zabytków

do 60%
7 Główny konserwator zbiorów filmowych, naczelny filmograf do 105%
8 Samodzielne stanowiska pracy3):
- w Centralnym Ośrodku Metodyki Upowszechniania

Kultury w Warszawie, Centrum Edukacji

Teatralnej Dzieci i Młodzieży w Gdańsku,

Ogólnopolskim Ośrodku Sztuki dla Dzieci i

Młodzieży w Poznaniu oraz w galeriach sztuki

współczesnej i w salonach sztuki

do 105%
- w domach kultury, ośrodkach i klubach kultury

oraz w świetlicach

do 75%
9 Zastępca kierownika wydziału w ośrodkach badań i dokumentacji zabytków do 75%
10 Kierownik sekcji4):
- w jednostkach stopnia centralnego i

wojewódzkiego

do 75%
- w ośrodkach badań i dokumentacji filmu oraz w

pozostałych jednostkach stopnia innego niż

centralny i wojewódzki

do 50%
11 Kierownik: oddziału, działu, filii - w jednostkach nie wymienionych pod lp. 5, z wyjątkiem wiejskich domów kultury, klubów i świetlic, instruktor3) biblioteczny, kierownik biblioteki gminnej do 60%
12 Kierownik wiejskiego domu kultury, klubu, świetlicy do 60%

1) Dotyczy komórki organizacyjnej w Bibliotece Narodowej.

2) W ośrodkach doskonalenia i dokształcania kadr upowszechniania kultury: kierownik pracowni, zespołu.

3) Jeżeli pracownik na tym stanowisku kieruje zespołem pracowników lub sprawuje nadzór merytoryczny nad działalnością jednostek niższego szczebla (poradnictwo, instruktaż).

4) W ośrodkach badań i dokumentacji filmu: kierownik sekcji, zespołu, biblioteki, archiwum zbiorów filmowych.

II. Pracownicy Zamku Królewskiego w Warszawie oraz Zarządu Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych w Warszawie

Lp. Stanowisko Procent minimalnej stawki
1 2 3
1 Dyrektor*), pierwszy zastępca dyrektora Zamku Królewskiego w Warszawie do 200%
2 Zastępca dyrektora, główny księgowy do 180%
3 Kurator, główny: inwentaryzator, konserwator, inżynier do 160%
4 Główny specjalista**), główny ogrodnik, kierownik ośrodka (gabinetu) do 140%
5 Zastępca: głównego księgowego, głównego konserwatora, głównego inwentaryzatora do 120%
6 Kierownik wydziału (działu), radca prawny*), starszy inspektor nadzoru robót budowlanych do 105%
7 Zastępca kierownika wydziału (działu), kierownik: pracowni, zespołu, magazynu zbiorów, magazynu centralnego, starszy mistrz, inspektor nadzoru robót budowlanych do 90%
8 Kierownik warsztatu, mistrz do 60%

*) Zarządu Ochrony i Konserwacji Zespołów Pałacowo-Ogrodowych.

**) Jeżeli pracownik na tym stanowisku kieruje zespołem pracowników.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA PRACE WYKONYWANE W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA, SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH LUB NIEBEZPIECZNYCH

1. Do pierwszego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,

2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,

3) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone (np. spawanie, hartowanie, stosowanie lamp bakteriobójczych),

4) w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 25° lub poniżej 10°C,

5) w pomieszczeniach, w których konieczne jest stałe stosowanie sztucznego oświetlenia,

6) przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.

2. Do drugiego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,

2) w warunkach narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,

3) w warunkach obniżonego lub podwyższonego ciśnienia wynikającego z procesu technologicznego,

4) w warunkach narażenia na działanie miejscowej wibracji (np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych),

5) w warunkach narażenia na hałas,

6) w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2.000 kcal dla mężczyzn i 1.200 kcal dla kobiet lub wymagające wymuszonej pozycji ciała.

3. Do trzeciego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie benzydyny, alfa i betanaftyloaminy, chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym do tych substancji działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy,

2) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,

3) w kontakcie z materiałem zakaźnym lub chorymi zakaźnie ludźmi albo zwierzętami,

4) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300.000 MHz w strefie zagrożenia.

4. Do szczególnie niebezpiecznych zalicza się prace:

1) przy urządzeniach elektroenergetycznych znajdujących się pod napięciem powyżej 220 V, wykonywane zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie pracy w energetyce,

2) związane z wytwarzaniem, stosowaniem, magazynowaniem oraz transportowaniem gazów i materiałów wybuchowych,

3) na wysokości powyżej 2 m i w wykopach o głębokości poniżej 2 m, uznane za niebezpieczne w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy,

4) związane z załadunkiem i rozładunkiem paliw płynnych oraz ich transportem.

5. Prace określone w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1, 2 i 5 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy przekroczone są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone w odrębnych przepisach, lub inne obowiązujące normy higieniczno-sanitarne.

6. Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w ust. 5, dokonywane są przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.

7. Dodatek za wykonywanie prac:

1) określonych w ust. 1-3 - przysługuje, jeżeli były one wykonywane co najmniej przez 80 godzin w miesiącu,

2) określonych w ust. 4 - przysługuje za efektywny czas pracy, bez względu na dzienny lub miesięczny wymiar czasu pracy.

8. Dodatek, o którym mowa w ust. 1-4, wypłacany jest miesięcznie z dołu.

9. Decyzję o przyznaniu dodatku, jego wysokości i cofnięciu w przypadku zmiany warunków pracy podejmuje dyrektor (kierownik) instytucji lub placówki upowszechniania kultury.

10. W przypadku jednoczesnego występowania uprawnienia do dodatków z tytułu prac wykonywanych w różnych stopniach szkodliwości dla zdrowia i uciążliwości lub niebezpieczeństwa pracownikowi przysługuje jeden, najwyższy dodatek.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZASADY WYPŁACANIA DODATKU ZA SZCZEGÓLNIE TRUDNE WARUNKI PRACY W MUZEACH MARTYROLOGICZNYCH I W ODDZIAŁACH MARTYROLOGICZNYCH INNYCH MUZEÓW

1. Pracownikom wykonującym swoje czynności w pomieszczeniach znajdujących się na terenie muzeów martyrologicznych i na terenie oddziałów martyrologicznych innych muzeów, mającym stale bezpośrednią styczność z reliktami martyrologii co najmniej przez połowę obowiązującego wymiaru czasu pracy, przysługuje dodatek za szczególnie trudne warunki pracy, zwany dalej "dodatkiem".

2. Dodatek przyznawany jest wyłącznie na okres wykonywania pracy w warunkach określonych w ust. 1.

3. Dodatek przysługuje pracownikom zatrudnionym w:

1) Państwowym Muzeum Oświęcim-Brzezinka,

2) Państwowym Muzeum na Majdanku,

3) Muzeum Stutthoff w Sztutowie,

4) Państwowym Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy,

5) Centralnym Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu,

6) Muzeum Walki i Męczeństwa w Palmirach - Oddział Muzeum Historycznego m.st. Warszawy,

7) Muzeum na Pawiaku, w Alei Szucha i w X Pawilonie Cytadeli Warszawskiej (Oddziały Muzeum Historii Polskich Ruchów Niepodległościowych i Społecznych w Warszawie),

8) Muzeum Historii Ruchu Rewolucyjnego w Łodzi,

9) Muzeum Martyrologii i Walki w Radogoszczy - Oddział Muzeum Ruchu Rewolucyjnego w Łodzi,

10) Muzeum Martyrologii "Pod Zegarem" - Oddział Muzeum Okręgowego w Lublinie,

11) Muzeum Martyrologicznym w Żabikowie koło Poznania,

12) Muzeum Martyrologii Fort VII Cytadeli Poznańskiej - Oddział Muzeum Historii Ruchu Rewolucyjnego im. Marcina Kasprzaka w Poznaniu,

13) Muzeum Martyrologii w Krakowie - Oddział Muzeum Historycznego m. Krakowa,

14) Muzeum Martyrologii w Zamościu - Rotunda - Oddział Muzeum Okręgowego w Zamościu,

15) Muzeum Martyrologii Alianckich Jeńców Wojennych w Żaganiu - Oddział Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze,

16) Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince - Oddział Muzeum Okręgowego w Siedlcach,

17) Muzeum Martyrologii w Chełmie nad Nerem - Oddział Muzeum Okręgowego w Koninie.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH

1. Warunkiem przyznania dodatku za znajomość języków obcych, zwanego dalej "dodatkiem", jest posiadanie przez pracownika zaświadczenia potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości języka obcego przed państwową lub resortową komisją egzaminacyjną.

2. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 1, zwolnieni są pracownicy posiadający:

1) dyplom ukończenia wydziału filologicznego szkoły wyższej,

2) uprawnienia tłumacza w zakresie danego języka obcego, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,

3) dyplom ukończenia szkoły wyższej lub średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma otrzymywać dodatek.

3. Złożenie egzaminu, o którym mowa w ust. 1, uprawnia do dodatku przez okres 5 lat. Warunkiem przyznania dodatku po upływie tego okresu jest ponowne złożenie egzaminu. Nie dotyczy to pracowników, którzy złożyli egzamin z wynikiem co najmniej dobrym.

4. Dodatek przyznaje minister (kierownik urzędu, kierownik instytucji lub placówki upowszechniania kultury) w wysokości uzależnionej od stopnia wykorzystania znajomości języka obcego na stanowisku pracy.

5. Dodatek wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

6. Dodatek przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po:

1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,

2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.

7. Prawo do otrzymywania dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:

1) przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające otrzymywanie dodatku,

2) uzyskał ocenę negatywną z ponownie składanego egzaminu.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

ZASADY POWIERZANIA KIEROWCOM I ICH POMOCNIKOM CZYNNOŚCI DODATKOWYCH ORAZ WYNAGRADZANIA ZA TE CZYNNOŚCI

1. Kierowcom, z wyjątkiem kierowców samochodów osobowych, i ich pomocnikom w uzasadnionych przypadkach mogą być w czasie ich pracy powierzone czynności dodatkowe, nie wchodzące w zakres ich normalnych obowiązków. W szczególności dotyczy to tych przypadków, w których powierzenie kierowcom dodatkowych czynności eliminuje potrzebę zatrudnienia innych pracowników do wykonywania tych czynności lub pozwala lepiej wykorzystać środki transportu i urządzenia przeładunkowe.

2. Czynności dodatkowe mogą być powierzone kierowcom i pomocnikom za ich zgodą po uprzednim przeszkoleniu oraz pod warunkiem zachowania bezpieczeństwa ruchu drogowego i pracy oraz zapewnienia warunków organizacyjno-technicznych i dokumentacyjno-kontrolnych.

3. Dodatki do wynagrodzenia przysługują za wykonywanie następujących czynności dodatkowych:

1) stały udział przy czynnościach za- i wyładunkowych,

2) wykonywanie czynności spedycyjnych (przyjęcie odpowiedzialności materialnej za ładunek, jego odbiór i zdanie, nadzór, załatwienie formalności dokumentacyjnych itp.),

3) wykonywanie czynności ładowacza,

4) wykonywanie czynności biletera podczas imprezy,

5) wykonywanie czynności administracyjnych, technicznych i obsługi w zakresie imprez,

6) inne czynności wynikające z potrzeb instytucji lub placówki upowszechniania kultury, jeżeli obowiązek ich świadczenia nie wynika z umowy o pracę zawartej z kierowcą (pomocnikiem).

4. Łączna kwota dodatku za wykonywanie dodatkowych czynności nie może przekroczyć 60% minimalnej stawki.

5. Czynności dodatkowe wykonywane są na podstawie umowy o prace dodatkową, określającej rodzaje powierzonych czynności, ich zakres oraz wysokość dodatku.

6. Wysokość dodatku ustala dyrektor (kierownik) instytucji lub placówki upowszechniania kultury.

7. Za każdy dzień nie usprawiedliwionej nieobecności w pracy oraz za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności, za którą przysługuje wynagrodzenie, a także za każdy dzień niewykonywania dodatkowych czynności dodatek miesięczny ulega zmniejszeniu o 1/22,5. Jeżeli nieobecność w pracy nie przekracza 4 godzin dziennie, potrąca się 1/45 dodatku.

8. Jeżeli czynność dodatkową wykonują razem kierowca i pomocnik, dodatek za wykonywanie danej czynności dzieli się następująco: kierowca otrzymuje 60%, pomocnik 40%.

9. Czynności za- i wyładunkowe mogą być powierzane kierowcy tylko w takim rozmiarze, by nie powodowało to zmęczenia w stopniu uniemożliwiającym mu bezpieczne prowadzenie pojazdu.

1 § 1 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 25 marca 1991 r. (M.P.91.14.91) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.
2 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 25 marca 1991 r. (M.P.91.14.91) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.
3 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 25 marca 1991 r. (M.P.91.14.91) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024