Szczególne zasady gospodarki finansowej Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych.

UCHWAŁA Nr 213
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 grudnia 1986 r.
w sprawie szczególnych zasad gospodarki finansowej Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283, z 1985 r. Nr 59, poz. 296 i z 1986 r. Nr 42, poz. 202) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Uchwała reguluje zasady gospodarki finansowej Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych, zwanego dalej "Zarządem".
§  2.
Zarząd prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową, zgodnie z zasadami samofinansowania, pokrywając z uzyskanych przychodów koszty działalności i zobowiązania wobec budżetu państwa, banków i dostawców oraz wydatki na rozwój i inne potrzeby.
§  3.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Zarządu jest plan finansowy opracowywany według wytycznych określonych przez Dyrekcję Generalną Lotnictwa Cywilnego.
2.
Plan finansowy ustala przychody i rozchody z całokształtu działalności Zarządu i podlega zatwierdzeniu przez Dyrekcję Generalną Lotnictwa Cywilnego.
§  4.
Minister Komunikacji może zlecić Zarządowi, w zakresie jego działalności, określone zadania do planu lub poza planem, zapewniając niezbędne do tego środki i w razie potrzeby ustalając obowiązujące warunki wykonywania usług, jeżeli nie zostały one ustalone umownie.

Rozdział  2

Przychody, koszty i wynik finansowy.

§  5.
Przez przychód ze sprzedaży rozumie się:
1)
opłaty za korzystanie z lotnisk oraz lotniczych urządzeń i służb naziemnych, pobierane zgodnie z właściwymi umowami i przepisami prawa lotniczego,
2)
opłaty z tytułu najmu pomieszczeń i używanie terenów lotniskowych wraz z opłatami za związane z tym świadczenia, opłaty za usługi parkingowe, za umieszczenie reklam oraz za inne świadczone przez Zarząd usługi pozalotnicze,
3)
opłaty pobierane od jednostek prowadzących za zgodą Zarządu działalność gospodarczą (handlową) na terenie lotnisk cywilnych,
4)
wpływy z tytułu świadczeń na rzecz ochrony lotnictwa cywilnego oraz organów kontroli granicznej i celnej.
§  6.
1.
Koszty działalności Zarządu są finansowane z przychodów ze sprzedaży.
2.
Do kosztów działalności Zarządu zalicza się również koszty amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także koszty remontów kapitalnych środków trwałych.
§  7.
1.
Wynik finansowy Zarządu stanowi różnicę między przychodami ze sprzedaży, a kosztami własnymi, skorygowaną o saldo strat i zysków nadzwyczajnych.
2.
Wynik finansowy dodatni jest zyskiem, a wynik finansowy ujemny - stratą Zarządu.
3.
Roczny bilans i wykazany w nim wynik finansowy Zarządu podlega weryfikacji sprawdzającej jego rzetelność i prawidłowość, dokonanej przez właściwy organ Ministra Finansów.
4.
Zweryfikowany zysk, pomniejszony o podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń, Zarząd przekazuje na fundusz rozwoju.

Rozdział  3

Fundusze.

§  8.
1.
Zarząd tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rozwoju,
3)
zakładowy fundusz nagród,
4)
zakładowy fundusz socjalny,
5)
zakładowy fundusz mieszkaniowy.
2.
Zasady tworzenia funduszy wymienionych w ust. 1 pkt 3-5 regulują odrębne przepisy.
§  9.
1.
Fundusz statutowy Zarządu odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych i zachodzące w nich zmiany. Fundusz ten powinien równać się co najmniej wartości netto posiadanych środków trwałych, wartościom niematerialnym i prawnym oraz części wartości środków obrotowych.
2.
Zarząd finansuje środki obrotowe z tej części funduszu statutowego, która nie służy na finansowanie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Środki obrotowe powinny być w całości finansowane z funduszu statutowego. W uzasadnionych przypadkach Zarząd może zaciągać w banku kredyty obrotowe, spłacane z funduszu rozwoju, na sfinansowanie przyrostu wartości środków obrotowych, nie znajdującego pokrycia w możliwości jednorazowego zasilenia funduszu statutowego w obrocie z funduszu rozwoju.
§  10.
1.
Fundusz rozwoju jest tworzony z:
1)
odpisów amortyzacyjnych,
2)
zysku,
3)
dochodów z likwidacji lub sprzedaży środków trwałych,
4)
części funduszu statutowego, która nie służy na pokrycie wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a jest zbędna dla finansowania środków obrotowych,
5)
wpłat innych jednostek.
2.
Środki funduszu rozwoju przeznacza się na:
1)
spłatę zaciągniętych kredytów bankowych,
2)
finansowanie inwestycji,
3)
uzupełnienie funduszu statutowego w części dotyczącej środków obrotowych,
4)
pokrycie kosztów likwidacji lub sprzedaży środków trwałych,
5)
wpłaty przekazywane na rzecz innych jednostek w postaci pożyczek bądź na finansowanie wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych.

Rozdział  4

Finansowanie środków trwałych.

§  11.
1.
Inwestycje polegające na budowie i rozbudowie lotnisk, portów (dworców) lotniczych i systemów zabezpieczenia ruchu lotniczego, łącznie z zakupem urządzeń stanowiących wyposażenie tych inwestycji, mogą być finansowane w całości lub w części dotacją z budżetu centralnego, z możliwością partycypacji zainteresowanych użytkowników. Wielkość dotacji z budżetu na inwestycje jest określana corocznie w ustawie budżetowej.
2.
W pozostałym zakresie inwestycje Zarządu są finansowane z funduszu rozwoju.
3.
Na finansowanie inwestycji Zarząd może zaciągać kredyty bankowe według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa państwowe. Kredyty te będą spłacane z funduszu rozwoju.
§  12.
Za zgodą Ministra Komunikacji mogą być przekazywane do dyspozycji Zarządu środki uzyskiwane od zainteresowanych organów i jednostek gospodarczych krajowych i zagranicznych na przedsięwzięcia wspólne w zakresie lotnisk oraz lotniczych urządzeń i służb naziemnych, koordynowane zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie organizacji lotnictwa cywilnego.
§  13.
1.
Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegają amortyzacji na zasadach ustalonych dla przedsiębiorstw państwowych.
2.
Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegają przekazaniu:
1)
do budżetu państwa - w wysokości odpowiadającej procentowi odpisów amortyzacyjnych wpłacanych do budżetu centralnego przez przedsiębiorstwa państwowe,
2)
na fundusz rozwoju - w pozostałej kwocie amortyzacji.
3.
Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, powstałych po dniu wejścia w życie niniejszej uchwały i w całości sfinansowanych środkami własnymi Zarządu, nie podlegają podziałowi, o którym mowa w ust. 2.
4.
Zarządowi przysługują ulgi we wpłatach części odpisów amortyzacyjnych do budżetu centralnego, zwane dalej "ulgami amortyzacyjnymi", od realizowanych inwestycji, o których mowa w § 11 ust. 1, w wysokości 30% ich wartości kosztorysowej. W poszczególnych latach ulga amortyzacyjna nie może przekraczać 30% faktycznie poniesionych nakładów na daną inwestycję, z tym że wysokość ulgi amortyzacyjnej nie może być wyższa od kwoty należnej wpłaty odpisów amortyzacyjnych do budżetu, o których mowa w ust. 2 pkt 1.
5.
Ulga amortyzacyjna przysługuje również w okresie spłaty kredytów zaciągniętych po dniu 31 grudnia 1986 r. na inwestycje wymienione w ust. 4, w wysokości 50% amortyzacji naliczonej od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, powstałych w wyniku tych inwestycji.
6.
Do Zarządu stosuje się przepisy określone dla przedsiębiorstw państwowych, których organem założycielskim są naczelne i centralne organy administracji państwowej, dotyczące trybu zawiadamiania urzędu skarbowego o podejmowaniu inwestycji kwalifikującej się do ulgi amortyzacyjnej, zasad obliczania ulg, o których mowa w ust. 4 i 5, oraz sankcji za niewłaściwe ich wykorzystanie.

Rozdział  5

Finansowanie wynagrodzeń.

§  14.
Do Zarządu stosuje się zasady kształtowania środków na wynagrodzenia i opodatkowania z tytułu ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń, obowiązujące w przedsiębiorstwach państwowych.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  15.
Do czasu wdrożenia w Zarządzie zasad, o których mowa w § 14, fundusz wynagrodzeń Zarządu podlega korekcie z zastosowaniem wskaźnika 0,4% wykonanego za rok ubiegły funduszu wynagrodzeń osobowych za każdy 1% przekroczenia dochodów w stosunku do ubiegłego roku w cenach bieżących, po uwzględnieniu skutków zmiany kursów walut.
§  16.
Zasady prowadzenia gospodarki dewizowej oraz rachunków odpisów dewizowych regulują odrębne przepisy.
§  17.
W sprawach nie uregulowanych ustawą stosuje się przepisy prawa budżetowego dotyczące zakładów budżetowych.
§  18.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1987 r., z tym że przepis § 15 ma zastosowanie do rozliczenia funduszu wynagrodzeń osobowych za 1986 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1987.3.22

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Szczególne zasady gospodarki finansowej Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych.
Data aktu: 31/12/1986
Data ogłoszenia: 12/02/1987
Data wejścia w życie: 01/01/1987, 12/02/1987