Szczegółowe zasady eksploatacji urządzeń prostownikowych i akumulatorowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GÓRNICTWA I ENERGETYKI
z dnia 7 lipca 1987 r.
w sprawie szczegółowych zasad eksploatacji urządzeń prostownikowych i akumulatorowych.

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa szczegółowe zasady eksploatacji urządzeń prostownikowych i akumulatorowych w jednostkach gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej oraz przez osoby fizyczne i inne podmioty.
2.
Szczegółowych zasad eksploatacji nie stosuje się do rtęciowych urządzeń prostownikowych.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
urządzeniu prostownikowym - rozumie się przez to urządzenie elektroenergetyczne, stanowiące zestaw złożony z zespołu prostownikowego, rozdzielni prądu przemiennego i stałego, instalacji oraz urządzeń zabezpieczających, sterowniczych, kontrolno-pomiarowych, sygnalizacyjnych i pomocniczych związanych z jego ruchem,
2)
urządzeniu akumulatorowym - rozumie się przez to urządzenie elektroenergetyczne, stanowiące zestaw złożony z jednej lub większej liczby baterii akumulatorów, rozdzielni prądu stałego, instalacji oraz urządzeń zabezpieczających, sterowniczych, kontrolno-pomiarowych, sygnalizacyjnych i pomocniczych związanych z jego ruchem.
§  3.
Eksploatację urządzeń prostownikowych i akumulatorowych należy prowadzić zgodnie z przepisami zarządzenia oraz ogólnymi zasadami eksploatacji określonymi w zarządzeniu Ministrów Górnictwa i Energetyki oraz Gospodarki Materiałowej i Paliwowej z dnia 18 lipca 1986 r. w sprawie ogólnych zasad eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych (Monitor Polski Nr 25, poz. 174).
§  4.
1.
Przyjęcie do eksploatacji urządzeń prostownikowych i akumulatorowych nowych, przebudowanych lub po remoncie może nastąpić po przeprowadzeniu prób i pomiarów z wynikiem pozytywnym.
2.
Urządzenia prostownikowe i akumulatorowe przed przyjęciem do eksploatacji powinny być poddane ruchowi próbnemu na warunkach określonych w dokumentacji fabrycznej.
§  5.
Eksploatację urządzeń prostownikowych i akumulatorowych należy prowadzić zgodnie z instrukcją eksploatacji tych urządzeń.
§  6.
1.
Eksploatacja urządzeń prostownikowych i akumulatorowych powinna być prowadzona na podstawie programu pracy tych urządzeń.
2.
W programach pracy urządzeń prostownikowych i akumulatorowych należy uwzględnić w szczególności:
1)
przewidywane obciążenie,
2)
możliwość przesunięcia pracy urządzeń prostownikowych i akumulatorowych poza godziny szczytu elektroenergetycznego,
3)
charakterystykę zasilanych odbiorników i wymagane wartości napięć,
4)
układy połączeń dla ruchu normalnego i w warunkach zakłóceniowych,
5)
rodzaj i wymagany czas dokonywania przełączeń.
3.
Programy pracy urządzeń prostownikowych i akumulatorowych powinny być aktualizowane nie rzadziej niż raz w roku.
§  7.
W razie samoczynnego wyłączenia urządzenia prostownikowego lub akumulatorowego przez zabezpieczenie, ponowne włączenie do ruchu tego urządzenia może nastąpić po ustaleniu i usunięciu przyczyny, która spowodowała wyłączenie.
§  8.
1.
W akumulatorowniach oraz w innych pomieszczeniach zamkniętych, w których odbywa się ładowanie akumulatorów, nie wolno spożywać posiłków i napojów oraz używać otwartego ognia lub żarzących się przedmiotów.
2.
W razie spawania lub lutowania z użyciem otwartego ognia w pomieszczeniach, o których mowa w ust. 1, prace te można wykonywać po dodatkowym przewietrzeniu pomieszczenia.
§  9.
Obserwacja stanu technicznego urządzeń prostownikowych i akumulatorowych powinna być prowadzona na bieżąco, a ocena stanu technicznego - dokonywana nie rzadziej niż raz w roku.
§  10.
1.
Oględziny urządzeń prostownikowych i akumulatorowych powinny być wykonywane w miarę możliwości podczas ruchu tych urządzeń.
2.
Oględziny urządzeń prostownikowych i akumulatorowych należy przeprowadzać:
1)
w obiektach ze stałą obsługą urządzeń - raz na zmianę w ograniczonym zakresie, określonym w instrukcji eksploatacji, i w pełnym zakresie - nie rzadziej niż raz w miesiącu,
2)
w obiektach bez stałej obsługi urządzeń - nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  11.
1.
Podczas przeprowadzania oględzin urządzeń prostownikowych należy sprawdzić w szczególności:
1)
zgodność układu połączeń z ustalonym programem pracy,
2)
stan napisów i oznaczeń informacyjno-ostrzegawczych,
3)
stan zespołów prostownikowych, rozdzielni i instalacji,
4)
stan urządzeń zabezpieczających, sterowniczych i sygnalizacyjnych,
5)
działanie przyrządów kontrolno-pomiarowych,
6)
wartości napięcia przy buforowej pracy z baterią akumulatorów,
7)
stan łączników,
8)
działanie oświetlenia elektrycznego w miejscu zainstalowania urządzeń prostownikowych,
9)
stan skuteczności działania urządzeń wentylacyjnych pomieszczeń oraz urządzeń grzewczych w miejscu zainstalowania urządzeń prostownikowych,
10)
stan pomieszczeń, ogrodzeń i zamknięć przy wejściach do pomieszczeń z urządzeniami prostownikowymi,
11)
wysokość temperatury występującej w pomieszczeniach i warunki chłodzenia urządzeń,
12)
stan ochrony przeciwporażeniowej i zabezpieczeń przeciwpożarowych,
13)
stan i warunki przechowywania oraz przydatności do użytku sprzętu ochronnego i przeciwpożarowego,
14)
kompletność dokumentacji eksploatacyjnej.
2.
Podczas przeprowadzania oględzin urządzeń akumulatorowych należy sprawdzić w szczególności:
1)
zgodność układu połączeń z ustalonym programem pracy,
2)
stan napisów i oznaczeń informacyjno-ostrzegawczych,
3)
stan ogniw akumulatorowych i połączeń między nimi a rozdzielnią,
4)
stan urządzeń zabezpieczających,
5)
działanie przyrządów kontrolno-pomiarowych,
6)
działanie oświetlenia elektrycznego w miejscu zainstalowania urządzeń akumulatorowych,
7)
stan i skuteczność działania urządzeń wentylacji pomieszczeń z urządzeniami akumulatorowymi,
8)
stan pomieszczeń i zamknięć przy wejściach do pomieszczeń z urządzeniami akumulatorowymi,
9)
wysokość temperatur występujących w pomieszczeniach i warunki chłodzenia urządzeń,
10)
stan zbiorników z elektrolitem i wodą destylowaną, jak również pojemników z zapasowymi częściami ogniw,
11)
stan czystości pomieszczeń z urządzeniami akumulatorowymi,
12)
stan wyposażenia w środki do neutralizacji elektrolitu,
13)
stan ochrony przeciwporażeniowej i zabezpieczeń przeciwpożarowych,
14)
stan i warunki przechowywania oraz przydatności do użytku odzieży ochronnej, sprzętu ochronnego i przeciwpożarowego.
§  12.
Przeglądy urządzeń prostownikowych i akumulatorowych powinny być przeprowadzane nie rzadziej niż raz w roku.
§  13.
1.
Przeglądy urządzeń prostownikowych powinny obejmować w szczególności:
1)
oględziny, o których mowa w § 11 ust. 1,
2)
pomiary rezystancji izolacji w stosunku do ziemi obwodów głównych oraz obwodów i urządzeń pomocniczych,
3)
sprawdzenie:
a)
stanu technicznego zespołu prostownikowego, rozdzielni i instalacji,
b)
działania urządzeń zabezpieczających, sterowniczych i sygnalizacyjnych,
c)
działania łączników oraz ich stanu technicznego,
d)
ciągłości i stanu połączeń głównych torów prądowych,
e)
stanu osłon, blokad i innych urządzeń zapewniających bezpieczeństwo pracy,
4)
konserwację i naprawy urządzeń.
2.
Przeglądy urządzeń akumulatorowych powinny obejmować w szczególności:
1)
oględziny, o których mowa w § 11 ust. 2,
2)
pomiary:
a)
napięć ogniw akumulatorowych,
b)
rezystancji łączników wewnątrz baterii akumulatorów,
c)
rezystancji izolacji w stosunku do ziemi baterii akumulatorów,
d)
pojemności baterii,
3)
sprawdzenie:
a)
stanu technicznego ogniw akumulatorowych i rozdzielni,
b)
działania urządzeń zabezpieczających,
c)
ciągłości i stanu połączeń głównych torów prądowych,
d)
stanu osłon i innych urządzeń zapewniających bezpieczeństwo pracy,
e)
warunków przechowywania i stanu zapasu elektrolitu, wody destylowanej i części zamiennych,
4)
konserwację i naprawy urządzeń.
3.
Wyniki pomiarów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i w ust. 2 pkt 2, należy uznać za prawidłowe, jeżeli:
1)
rezystancja izolacji urządzeń prostownikowych w stosunku do ziemi jest nie niższa niż 1000 ę na 1 V napięcia znamionowego prądu stałego i nie niższa niż 500 kę,
2)
napięcie ogniwa akumulatorowego zmierzone przy obciążeniu baterii akumulatorów nie różni się więcej niż o 0,03 V od wartości średniej napięć ogniw akumulatorowych,
3)
rezystancja łącznika wewnątrz baterii akumulatorów jest nie wyższa niż 130% wartości średniej rezystancji łączników,
4)
pojemność baterii akumulatorów jest nie mniejsza niż 80% jej pojemności znamionowej,
5)
rezystancja izolacji baterii akumulatorów w stosunku do ziemi jest nie niższa niż 500 ę na 1 V napięcia znamionowego baterii akumulatorów i nie niższa niż 10 kę dla całej baterii akumulatorów.
§  14.
Remont urządzeń prostownikowych i akumulatorowych należy przeprowadzać na podstawie instrukcji eksploatacji, w terminach odpowiadających terminom remontu odbiorników z nich zasilanych.
§  15.
W "Przepisach eksploatacji technicznej urządzeń elektrycznych w zakładach przemysłowych", zatwierdzonych przez Ministra Energetyki w dniu 9 lutego 1953 r., traci moc część IX "Urządzenia przetwórcze - prostowniki rtęciowe".
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1987.21.185

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady eksploatacji urządzeń prostownikowych i akumulatorowych.
Data aktu: 07/07/1987
Data ogłoszenia: 30/07/1987
Data wejścia w życie: 30/07/1987