Narodowy plan społeczno-gospodarczy na 1981 r.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 12 lutego 1981 r.
o narodowym planie społeczno-gospodarczym na 1981 r.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
-
biorąc pod uwagę aktualną trudną sytuację gospodarczą kraju, charakteryzującą się nierównowagą na rynku wewnętrznym, której wyrazem jest luka w podaży towarów, szczególnie artykułów spożywczych, w stosunku do dochodów pieniężnych ludności, jak również w wymianie z zagranicą, w działalności inwestycyjnej oraz w zaopatrzeniu w surowce i materiały, a także uwzględniając skutki szczególnie głębokiego w roku 1980 nieurodzaju w rolnictwie,
-
uznając za nieodzowne kształtowanie polityki społeczno-gospodarczej państwa w sposób odpowiadający socjalistycznemu poczuciu sprawiedliwości oraz zgodnie z kierunkami określonymi w porozumieniach społecznych zawartych w 1980 r.,
-
kierując się dążeniem do postępu w stabilizacji sytuacji społeczno-gospodarczej kraju oraz do stopniowego, ale zarazem możliwie szybkiego pokonywania obecnego kryzysu i ponownego wprowadzenia kraju na drogę rozwoju społeczno-gospodarczego oraz umacniania demokracji socjalistycznej i samorządności społecznej,

uznaje za podstawowe cele społeczne i gospodarcze w 1981 r.:

I.

 A. Cele społeczne planu

1)
ochronę poziomu spożycia grup ludności i rodzin najgorzej sytuowanych oraz kształtowanie poziomu spożycia pozostałych grup ludności i rodzin na miarę istniejących możliwości gospodarki, z tym że w polityce dochodów ludności i dostępu do dóbr deficytowych należy kierować się kryteriami odpowiadającymi socjalistycznym zasadom sprawiedliwości społecznej,
2)
zapewnienie wzrostu pieniężnych dochodów ludności z uwzględnieniem dokonanych podwyżek płac, świadczeń społecznych oraz cen skupu produktów rolnych,
3)
dążenie do maksymalnego zwiększenia dostaw towarów rynkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dostaw towarów codziennego użytku, oraz rozwoju usług ułatwiających egzystencję rodzin.
4)
uzyskanie poprawy warunków pracy,
5)
zwiększenie środków na rozwój służby zdrowia, oświaty i wychowania oraz kulturę,
6)
możliwie maksymalną realizację programu budownictwa mieszkaniowego, z uwzględnieniem istniejących możliwości zaopatrzenia nowych osiedli miejskich w ciepło,
7)
rozwijanie działalności w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego człowieka;

B.

Produkcja materialna

1)
we wszystkich działach gospodarki narodowej:
a)
osiągnięcie - przy skróconym czasie pracy w wyniku zwiększenia liczby dni wolnych - maksymalnego poziomu produkcji i realizacji pozostałych zadań rzeczowych,
b)
zapewnienie wzrostu produkcji i usług na rynek wewnętrzny zgodnie z najpilniejszymi potrzebami gospodarstw domowych, głównie artykułów standardowych o coraz wyższej jakości,
c)
zapewnienie opłacalnego eksportu, zwłaszcza w kierunkach ważnych z punktu widzenia potrzeb płatniczych,
d)
osiągnięcie poprawy zaopatrzenia rolnictwa w środki produkcji i usługi produkcyjne oraz poprawy obsługi wsi i rolnictwa,
e)
racjonalne i efektywne wykorzystanie energii, surowców i materiałów, zwłaszcza pochodzących z importu, oraz minimalizację kosztów produkcji,
f)
wydatne zwężenie frontu inwestycyjnego w drodze wstrzymania realizacji niektórych inwestycji, nierozpoczynanie nowych oraz zagospodarowywanie zgromadzonych maszyn i urządzeń, a także skoncentrowanie nakładów na uzyskanie maksymalnych efektów w 1981 r.,
2)
w przemyśle wydobywczym - maksymalizację wydobycia węgla, mającego w 1981 r. wyjątkowo duże znaczenie dla zaspokojenia energetycznych potrzeb gospodarki i eksportu, a także wydobycia rud miedzi i innych surowców,
3)
w przemyśle przetwórczym - przestawianie nie wykorzystywanych zdolności wytwórczych z produkcji o przeznaczeniu inwestycyjnym na produkcję eksportową i rynkową, a także istotne zwiększenie produkcji części zamiennych do maszyn, urządzeń i środków transportu, niezbędnych dla usprawnienia przebiegu remontów i utrzymania gotowości eksploatacyjnej,
4)
w drobnej wytwórczości - poszerzenie rozmiarów produkcji i usług ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb rynków lokalnych i potrzeb remontowych placówek służby zdrowia, kultury, oświaty, wychowania oraz handlu i usług,
5)
w rolnictwie:
a)
tworzenie warunków wszechstronnie sprzyjających aktywizacji produkcyjnej wszystkich gospodarstw rolnych, a zwłaszcza gospodarstw indywidualnych, w drodze zwiększenia zaopatrzenia w środki produkcji, odpowiedniej polityki cen produktów rolnych i środków produkcji rolniczej oraz polityki kredytowej,
b)
podejmowanie kompleksowych przedsięwzięć zmierzających do poprawy efektywności produkcji w uspołecznionych gospodarstwach rolnych,
c)
aktywne przeciwdziałanie - wobec trudności paszowych - obniżaniu się stanu pogłowia,
d)
zwiększenie nadzoru nad prawidłowością oceny ilości i jakości skupowanych płodów rolnych i zwierząt oraz zwalczanie występującego często w skupie, w transporcie i przetwórstwie marnotrawstwa płodów rolnych i zwierząt rzeźnych,
e)
rozwój samorządu wiejskiego, kółek rolniczych, spółdzielczości rolniczej, zrzeszeń branżowych, kół gospodyń wiejskich itp.,
f)
poprawę wykorzystania na cele rolnicze użytków rolnych oraz ograniczenie przekazywania tych użytków na cele pozarolnicze,
6)
w leśnictwie - intensyfikację prac w dziedzinie hodowli i ochrony lasów, a szczególnie zwalczania szkodliwych owadów leśnych, oraz poprawę w gospodarowaniu zasobami lasu,
7)
w budownictwie - wykorzystanie warunków sprzyjających uporządkowaniu organizacji i funkcjonowania budownictwa w celu zapewnienia rytmicznej realizacji zadań oraz poprawy jakości wykonawstwa; jednocześnie należy skoncentrować działania mające na celu przygotowanie i uzbrojenie terenów dla realizacji zadań budownictwa mieszkaniowego w następnych latach,
8)
w transporcie - racjonalne wykorzystanie potencjału przewozowego, poprawę stanu technicznego urządzeń transportu oraz aktywizację przewozów tranzytowych drogą lądowo-morską.

II.

 

1.
W narodowym planie społeczno-gospodarczym na 1981 r. zakłada się osiągnięcie następujących podstawowych wielkości i wskaźników:
Wyszczególnienie Jednostka miary Wielkość 1981 Wskaźnik % 1981

---------

1980 p.w.

I. Cele społeczne
Przychody pieniężne społeczeństwa mld zł 1.933,0 117,7
w tym: fundusz płac mld zł 1.104,0 115,8
świadczenia społeczne mld zł 251,8 129,1
przychody ze sprzedaży produktów

rolnych

mld zł 328,0 123,8
Dostawy towarów na rynek mld zł 1.416,0 102,5
Wartość usług dla ludności mld zł 271,5 106,7
Liczba łóżek w szpitalach tys. łóżek 212,5 104,2
Liczba dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym tys. dzieci 1.299,1 104,6
Liczba miejsc w domach studenckich tys. miejsc 130,0 101,1
Dostawy papieru na cele wydawnicze tys. ton 245,9 108,9
Nakład gazet mln egz. 2.875,4 106,1
Nakład czasopism mln egz. 875,8 107,9
Liczba mieszkań oddanych do użytku tys. 243,0-248,0 101,3-103,3
w tym: w budownictwie uspołecznionym tys. 193,0 102,9
II. Produkcja materialna
Produkcja przemysłowa mld zł 3.109,0 99,5-100,5
Wydobycie węgla kamiennego mln ton 172,0 88,1
Dodatkowe dobrowolne wydobycie w wolne soboty szacuje się na mln ton 16,0 x
Produkcja energii elektrycznej mld kWh 123,5 101,2
Produkcja wyrobów walcowanych hutnictwa żelaza mln ton 12,8 93,6
Produkcja miedzi tys. ton 340,0 91,9
Produkcja nawozów azotowych tys. ton N2 1.422,0 105,8
Produkcja nawozów fosforowych tys. ton P2O5 950,0 109,8
Produkcja tworzyw sztucznych tys. ton 627,3 111,6
Produkcja cementu tys. ton 18,7 99,5
Produkcja tarcicy iglastej tys. m3 5.625,0 95,8
Produkcja papieru ogółem tys. ton 1.050,0 100,6
Produkty uboju zwierząt rzeźnych tys. ton 1.663,0 80,8
Produkcja mieszanek pasz treściwych tys. ton 6.560,0 100,9
Produkcja końcowa netto rolnictwa mld zł 317,0 116,3
Pozyskanie drewna-grubizny w Lasach Państwowych mln m3 19,0 97,4
Roboty budowlano-montażowe w gospodarce narodowej mld zł 489,6 96,7
Przewozy ładunków transportem publicznym branżowym (bez morskiego) mln ton 1.663,0 101,3
Przeładunki portów morskich mln ton 49,0 81,0
III. Środki realizacji planu
Zatrudnienie w gospodarce uspołecznionej tys. osób 11.800,0-

12.000,0

98,1-99,7
Nakłady inwestycyjne w gospodarce narodowej mld zł 535,0 85,6
w tym: w gospodarce uspołecznionej mld zł 461,0 83,1
Obroty towarowe handlu zagranicznego mld zł dew. 104,5 97,0
Saldo obrotów towarów, usług i budownictwa mld zł dew. -3,0 x
IV. Tworzenie i podział dochodu narodowego
Dochód narodowy wytworzony mld zł 1.886,0 96,7
Dochód narodowy do podziału mld zł 1.965,0 96,2
Spożycie mld zł 1.629,0 100,4
Udział spożycia w dochodzie do podziału % 82,9 x
2.
W narodowym planie społeczno-gospodarczym na 1981 r. należy zapewnić konsekwentną realizację programu socjalistycznej integracji gospodarczej, a zwłaszcza realizację zawartych umów i porozumień z państwami członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz szersze wykorzystywanie współpracy z państwami socjalistycznymi w rozwiązywaniu w szczególności problemów gospodarki żywnościowej, zaopatrzenia rynku wewnętrznego oraz transportu.

Uwzględniając wyjątkowe znaczenie współpracy gospodarczej, naukowo-technicznej i w innych dziedzinach między Polską a Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich, należy ją dalej rozszerzać i umacniać na podstawie skoordynowanych planów i wieloletnich programów, a także bieżących uzgodnień odpowiadających aktualnym potrzebom i możliwościom obu krajów.

3.
W narodowym planie społeczno-gospodarczym na 1981 r. należy również zapewnić rozwój współpracy i wzajemnych obrotów handlu zagranicznego z pozostałymi państwami, dążąc do poprawy salda obrotów handlowych.
4.
Należy zapewnić realizację planowych dostaw towarów rynkowych i usług dla ludności oraz podjąć działania zmierzające do powiększenia ich w trakcie realizacji planu. Jednocześnie należy podejmować wszelkie inne działania mające na celu łagodzenie trudnej sytuacji pieniężno-rynkowej.

III.

Postanowienia końcowe

1.
Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej upoważnia Radę Ministrów do dokonania podziału pomiędzy resorty zadań i środków realizacji planu, a w szczególności paliw, energii, podstawowych surowców i materiałów, maszyn i urządzeń, środków dewizowych, limitów nakładów na budownictwo inwestycyjne i zakupy dóbr inwestycyjnych. Rada Ministrów w terminie do dnia 31 marca 1981 r. przedstawi Sejmowi informację o dokonanym podziale.
2.
Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej zobowiązuje Radę Ministrów do rozwijania działań zmierzających do zwiększenia samodzielności i odpowiedzialności przedsiębiorstw i dostosowania trybu opracowywania ich planów zgodnie z tymi uprawnieniami.
3.
Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej zobowiązuje Radę Ministrów, aby w przypadku powstania istotniejszych rozbieżności między założeniami ustalonymi niniejszą uchwałą, a wielkościami ekonomicznymi wynikającymi z planów przyjmowanych do realizacji przez jednostki gospodarcze, przedstawiła Sejmowi projekt proponowanej zmiany uchwały.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024