Gospodarka formularzami i Komisja Racjonalizacji Druków.

ZARZĄDZENIE Nr 2
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 stycznia 1981 r.
w sprawie gospodarki formularzami i Komisji Racjonalizacji Druków. *

Zarządza się, co następuje:
§  1.
Naczelne, centralne i terenowe organy administracji państwowej, instytucje oraz inne państwowe jednostki organizacyjne są obowiązane do prowadzenia racjonalnej gospodarki formularzami drukowanymi i powielanymi oraz do organizowania i stałego prowadzenia systematycznych prac nad ujednoliceniem i racjonalizacją formularzy używanych w zakresie ich właściwości.
§  2.
Formularze powinny być projektowane w sposób zapewniający:
1)
niezbędny, z punktu widzenia ich funkcji, zakres informacji,
2)
oszczędny i właściwy dobór rodzajów, klas, gramatur, gatunków i formatów papieru,
3)
oszczędne i racjonalne zadrukowanie powierzchni,
4)
organizacyjnie i ekonomicznie uzasadnioną wysokość nakładu.
§  3.
1. 1
Wzory formularzy powszechnego użytku oraz wzory formularzy o nakładzie przekraczającym zużycie papieru w ilości 500 kg w skali rocznej zatwierdza Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości po zasięgnięciu opinii Komisji Racjonalizacji Druków, działającej przy tym Komitecie.
2.
Wzory formularzy stanowiących załączniki do projektów aktów prawnych, które mają być ogłoszone w dziennikach urzędowych, ministerstw i urzędów centralnych, powinny być uzgodnione z Polskim Komitetem Normalizacji, Miar i Jakości.
3.
Wzory formularzy nie wymienione w ust. 1 i 2, zatwierdza kierownik właściwej jednostki organizacyjnej.
4.
Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości może ustalić dla poszczególnych wzorów formularzy wysokość zużycia papieru inną niż określona w ust. 1, jeżeli zachodzi konieczność użycia do druku tych formularzy papieru w innym gatunku, niż było to przewidziane.
§  4.
1.
Przy Polskim Komitecie Normalizacji, Miar i Jakości działa Komisja Racjonalizacji Druków, zwana dalej "Komisją".
2.
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący powoływany przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości,
2)
sekretarz powoływany przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości na wniosek przewodniczącego Komisji,
3) 2
członkowie: wyznaczeni przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministra - Szefa Urzędu Rady Ministrów, Ministrów: Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Gospodarki Materiałowej i Paliwowej, Finansów, Handlu Zagranicznego, Kultury i Sztuki, Komunikacji, Obrony Narodowej, Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Przemysłu Chemicznego i Lekkiego, Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Spraw Wewnętrznych oraz przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego - ich przedstawiciele.
3.
Do udziału w pracach Komisji mogą być zapraszani specjaliści.
4.
Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości może zlecać specjalistom i instytucjom opracowanie zagadnień dotyczących gospodarki formularzami.
§  5.
1.
Komisja jest organem doradczym i opiniodawczym Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości w zakresie optymalnego ograniczania różnorodności formularzy i wprowadzania do użytku wzorów formularzy, których racjonalne opracowanie wpłynie na usprawnienie działalności organów administracji państwowej, instytucji i innych jednostek organizacyjnych oraz przyczyni się do oszczędności papieru.
2.
Szczegółowy zakres i tryb działania Komisji określi regulamin ustalony przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości.
§  6.
Wydatki Komisji objęte są budżetem centralnym, w części dotyczącej Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości.
§  7.
1. 3
Naczelne i centralne organy administracji państwowej, terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, instytucje oraz inne państwowe jednostki organizacyjne:
1)
dokonywać będą weryfikacji stosowanych formularzy w celu:
a)
wyeliminowania formularzy nieaktualnych,
b)
zmniejszenia formatów formularzy przez racjonalne wykorzystanie powierzchni papieru i w miarę możliwości dwustronny druk,
c)
ograniczenia nakładów,
d)
zastosowania jak najbardziej oszczędnych rodzajów, klas i gramatur papieru,
2)
uaktualniać będą ewidencję stosowanych formularzy i wzorników formularzy,
3)
dostarczać będą Polskiemu Komitetowi Normalizacji, Miar i Jakości do zatwierdzenia wzory stosowanych formularzy o nakładach przekraczających zużycie papieru w ilości 500 kg w skali rocznej.
2.
Naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego są zobowiązane do współpracy z Polskim Komitetem Normalizacji, Miar i Jakości w zakresie prowadzonych przez te organy prac nad ujednoliceniem formularzy.
§  8.
Przepisy § 3 ust. 1 i § 7 ust. 1 pkt 3 nie dotyczą:
1)
Prokuratury Generalnej,
2)
jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej,
3)
jednostek podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Komendy Głównej Straży Pożarnych,
4)
jednostek podległych Ministrowi Sprawiedliwości - w zakresie formularzy dotyczących więziennictwa,
5)
Głównego Urzędu Statystycznego - w zakresie wydawanych i zatwierdzanych formularzy sprawozdawczo-statystycznych.
§  9.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym i społecznym odpowiednie stosowanie przepisów zarządzenia.
§  10.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 205 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 października 1961 r. w sprawie gospodarki formularzami (Monitor Polski z 1961 r. Nr 79, poz. 330 i z 1970 r. Nr 34, poz. 267),
2)
zarządzenie nr 77 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 września 1970 r. w sprawie Komisji Racjonalizacji Druków (Monitor Polski Nr 34, poz. 267).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 1981 r.
*Z dniem 1 stycznia 1994 r. sprawy należące do właściwości Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości i do Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości przechodzą do właściwości Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Prezesa Głównego Urzędu Miar i Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji odpowiednio do zakresu ich działalności, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o utworzeniu Głównego Urzędu Miar (Dz.U.93.55.247).
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 12 z dnia 14 lipca 1986 r. (M.P.86.22.162) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 1986 r.
2 § 4 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 12 z dnia 14 lipca 1986 r. (M.P.86.22.162) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 1986 r.
3 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 12 z dnia 14 lipca 1986 r. (M.P.86.22.162) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 1986 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1981.3.8

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Gospodarka formularzami i Komisja Racjonalizacji Druków.
Data aktu: 21/01/1981
Data ogłoszenia: 31/01/1981
Data wejścia w życie: 01/02/1981