Rejestracja finansowa jednostek gospodarki uspołecznionej.

UCHWAŁA Nr 14
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1977 r.
w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 2 pkt 5 i 7 oraz art. 3 dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 399) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Rejestracji finansowej podlegają:
1)
zjednoczenia i inne organizacje gospodarcze grupujące przedsiębiorstwa państwowe,
2)
przedsiębiorstwa państwowe,
3)
inne nie wymienione w pkt 1 i 2 państwowe jednostki organizacyjne, z wyjątkiem jednostek i zakładów budżetowych; wyłączenie to nie dotyczy prowadzonych według zasad rozrachunku gospodarczego gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,
4)
spółdzielnie i ich związki,
5)
zakłady jednostek wymienionych w pkt 1-4, prowadzone według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
6)
organizacje polityczne, zawodowe i społeczne w zakresie ich działalności gospodarczej,
7)
spółki, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa państwowe albo inne jednostki gospodarki uspołecznionej mają udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego

- zwane dalej "jednostkami", jeżeli są obowiązane do dokonywania rozliczeń z budżetem Państwa z następujących tytułów: podatków, z wyjątkiem podatku od nieruchomości oraz podatków obrotowego i dochodowego należnych od organizacji politycznych, zawodowych i społecznych, dodatnich i ujemnych różnic budżetowych, wpłat z zysku, oprocentowania środków trwałych, oprocentowania funduszu statutowego w części finansującej środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, obciążenia funduszu płac i funduszu premiowego pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy, wpłat równowartości odpisów amortyzacyjnych oraz z tytułu dotacji (dopłat) do działalności gospodarczej.

2.
Rejestracji finansowej podlegają również jednostki:
1)
przekazujące wpłaty z zysku na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej,
2)
odprowadzające na rzecz jednostki nadrzędnej obciążenia odpisów na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa oraz obciążenia funduszu premiowego pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy.
§  2.
Przepisy § 1 nie dotyczą:
1)
przedsiębiorstw państwowych podległych Ministrom Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych,
2)
banków,
3)
zakładów ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
4)
jednostek zrzeszonych w Centralnym Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych i w Centralnym Związku Kółek Rolniczych, z wyjątkiem spółdzielni.
§  3.
1.
Jednostki składają zgłoszenia rejestracyjne w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności powodującej powstanie obowiązku dokonywania rozliczeń z tytułów wymienionych w § 1.
2.
Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać następujące dane według stanu na dzień złożenia zgłoszenia:
1)
pełną i skróconą nazwę jednostki, jej siedzibę, przedmiot działalności gospodarczej i datę jej rozpoczęcia, a także nazwę i siedzibę jednostki nadrzędnej oraz nadzorującego organu administracji państwowej,
2)
identyfikator jednostki nadany jej przez Główny Urząd Statystyczny zgodnie z przepisami dotyczącymi systemu identyfikacji i klasyfikacji jednostek gospodarki narodowej,
3)
wyszczególnienie rodzaju należności oraz dotacji (dopłat) do działalności gospodarczej, z których jednostka ma obowiązek dokonywania rozliczeń (§ 1),
4)
numer rachunku rozliczeniowego w banku finansującym działalność jednostki,
5)
wskazanie aktu prawnego stanowiącego podstawę prawną działalności jednostki oraz aktu normującego zasady gospodarki finansowej jednostki.
3.
Zgłoszenie rejestracyjne podpisują kierownik i główny księgowy jednostki.
§  4.
1.
Zgłoszenie rejestracyjne składają:
1)
jednostki rozliczające się z budżetem centralnym - do właściwego ze względu na siedzibę jednostki okręgowego zarządu dochodów państwa i kontroli finansowej (zamiejscowego wydziału dochodów państwa tego zarządu), zwanego dalej "okręgowym zarządem",
2)
jednostki objęte planem terenowym i rozliczające się z budżetem terenowym - do właściwego ze względu na siedzibę jednostki terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2.
Okręgowy zarząd lub terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, przyjmujący zgłoszenie rejestracyjne, wydaje jednostce drugi egzemplarz zgłoszenia, potwierdzając na nim wykonanie obowiązku rejestracji finansowej.
3.
Na podstawie otrzymanych zgłoszeń rejestracyjnych terenowe organy administracji państwowej przekazują właściwym okręgowym zarządom dane dotyczące należności przypadających na rzecz budżetu centralnego w terminie 14 dni po zakończeniu kwartału.
§  5.
1.
Jednostki są obowiązane zawiadomić pisemnie właściwy okręgowy zarząd lub właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego o zmianie danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym (§ 3 ust. 2).
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również w razie likwidacji jednostki lub połączenia jednostek.
3.
Zawiadomienie o zmianach, o których mowa w ust. 1 i 2, powinno być dokonane najpóźniej w terminie 30 dni od dnia ich powstania.
§  6.
Minister Finansów może zwolnić od obowiązku rejestracji finansowej określone grupy jednostek.
§  7.
W sprawach unormowanych uchwałą nie mają zastosowania przepisy działu IX dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60 z późniejszymi zmianami).
§  8.
Jednostki, które dokonały rejestracji finansowej na podstawie przepisów dotychczas obowiązujących i podlegają obowiązkowi rejestracji zgodnie z przepisami niniejszej uchwały, złożą zgłoszenia rejestracyjne w terminie do dnia 31 maja 1977 r.
§  9.
Traci moc uchwała nr 156 Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1969 r. w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 37, poz. 301).
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 marca 1977 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024