Zm.: zarządzenie w sprawie zasad finansowania wynalazczości w jednostkach gospodarki uspołecznionej oraz klubów techniki i racjonalizacji.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 7 lipca 1977 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zasad finansowania wynalazczości w jednostkach gospodarki uspołecznionej oraz klubów techniki i racjonalizacji.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 19 października 1972 r. o wynalazczości (Dz. U. Nr 43, poz. 272) oraz art. 91 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 12 stycznia 1973 r. w sprawie zasad finansowania wynalazczości w jednostkach gospodarki uspołecznionej oraz klubów techniki i racjonalizacji (Monitor Polski Nr 3, poz. 20) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Kwoty wynagrodzeń przekraczające granice określone w § 22 i w § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia, a pozostałe po dokonaniu wypłat w jednostce, w której projekt został zgłoszony, lub w jednostce uprawnionej z patentu albo z prawa ochronnego, podlegają przekazaniu:

- w jednostkach tworzących fundusz rozwoju - na ten fundusz,

- w centralach zjednoczeń (jednostek równorzędnych) - na scentralizowany fundusz rozwoju zjednoczenia, a gdy zjednoczenie nie tworzy tego funduszu, na fundusz rezerwowy zjednoczenia,

- w jednostkach budżetowych dysponujących rachunkiem środków specjalnych, o których mowa w § 7 - na ten rachunek.

W pozostałych jednostkach kwoty te podlegają zaliczeniu na zyski nadzwyczajne, z tym że w jednostkach budżetowych, które nie dysponują rachunkiem środków specjalnych, zyski te podlegają odprowadzeniu do budżetu.";

2)
w § 5:
a)
w ust. 1 po wyrazach: "Jednostki działające według zasad rozrachunku gospodarczego" dodaje się wyrazy: "oraz jednostki badawcze",
b)
w ust. 1 pkt 3 skreśla się wyrazy: "ochrony praw dotyczących projektów wynalazczych",
c)
w ust. 1 dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:

"4) koszty ochrony praw dotyczących projektów wynalazczych oraz koszty związane z wykonywaniem prawa - w rozumieniu § 1 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia - lub odstąpieniem nie chronionego projektu wynalazczego albo przekazaniem doświadczeń i dokumentacji podlegają finansowaniu ze środków funduszu rozwoju i obciążają ten fundusz, a gdy jednostka nie tworzy tego funduszu - ze środków obrotowych z obciążeniem kosztów działalności jednostki,

5) przepis pkt 2 nie dotyczy jednostek badawczych i innych jednostek nie tworzących funduszu postępu techniczno-ekonomicznego.";

d)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Dochody uzyskane z wykonywania prawa - w rozumieniu § 1 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia - lub udostępnienia nie chronionego projektu wynalazczego albo z przekazanych doświadczeń i dokumentacji, zmniejszone o należne z tego tytułu wynagrodzenie twórcy projektu, zwiększają fundusz rozwoju, a w jednostkach, które nie tworzą tego funduszu - podlegają zaliczeniu na zyski nadzwyczajne.";

3)
w § 6:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Centrale zjednoczeń (jednostek równorzędnych) finansują koszty opracowania, oceny i realizacji projektów wynalazczych ze środków funduszu postępu techniczno-ekonomicznego lub ze środków przewidzianych na cele inwestycyjne i remontowe według zasad określonych w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2. Wymienione w § 5 ust. 1 pkt 3 pozostałe koszty rozwoju i popularyzacji wynalazczości i utrzymania komórek wynalazczości centrale te finansują ze środków przewidzianych na pokrycie kosztów utrzymania centrali zjednoczenia. Centrale te pokrywają koszty wymienione w § 5 ust. 1 pkt 4 ze środków scentralizowanego funduszu rozwoju zjednoczenia, a gdy nie tworzą tego funduszu - ze środków przewidzianych na pokrycie kosztów utrzymania centrali zjednoczenia.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Centrale zjednoczeń przekazują dochody, o których mowa w § 5 ust. 5, na scentralizowany fundusz rozwoju zjednoczenia, a gdy zjednoczenie nie tworzy tego funduszu - na zmniejszenie kosztów utrzymania centrali zjednoczenia.";

4)
po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:

"§ 6a. Dochody zwiększające fundusze rozwoju zgodnie z przepisami § 2 ust. 4, § 5 ust. 5 oraz § 6 ust. 3 nie podlegają opodatkowaniu, a w jednostkach zgrupowanych w zjednoczeniach - obciążeniu na rzecz zjednoczenia w myśl przepisów § 6 ust. 4 i § 23 ust. 5 uchwały nr 46 Rady Ministrów z dnia 5 marca 1976 r. w sprawie gospodarki finansowej przemysłowych i budowlano-montażowych państwowych organizacji gospodarczych objętych planem centralnym (Monitor Polski z 1976 r. Nr 15, poz. 70 i Nr 27, poz. 118 oraz z 1977 r. Nr 17, poz. 98).";

5)
w § 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jednostki budżetowe, które nie dysponują rachunkiem środków specjalnych (§ 7 ust. 1), zaliczają dochody z działalności wynalazczej wymienione w § 7 ust. 2 na zyski nadzwyczajne i odprowadzają je do budżetu.";

6)
w § 9:
a)
w ust. 1 wyrazy: "na dochody" zastępuje się wyrazami: "na zyski nadzwyczajne",
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Szkoły wyższe, które stosują zasady gospodarki finansowej określone w uchwale nr 289 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1973 r. w sprawie zasad finansowania prac badawczych i wdrożeniowych oraz gospodarki finansowej jednostek badawczych i szkół wyższych (Monitor Polski z 1974 r. Nr 2, poz. 9, z 1975 r. Nr 28, poz. 172 oraz z 1977 r. Nr 2, poz. 15), finansują ze środków obrotowych koszty związane z działalnością wynalazczą, w tym również koszty wymienione w § 5 ust. 1 pkt 4, obciążając nimi koszty działalności naukowo-badawczej. Szkoły te zaliczają dochody wymienione w § 5 ust. 5 na zyski nadzwyczajne działalności naukowo-badawczej."

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1977 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1977.18.101

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie w sprawie zasad finansowania wynalazczości w jednostkach gospodarki uspołecznionej oraz klubów techniki i racjonalizacji.
Data aktu: 07/07/1977
Data ogłoszenia: 27/07/1977
Data wejścia w życie: 27/07/1977, 01/07/1977