Zm.: zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania rewizji gospodarczej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 listopada 1975 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania rewizji gospodarczej.

Na podstawie § 40 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 191 Rady Ministrów z dnia 10 września 1971 r. w sprawie resortowej kontroli działalności gospodarczej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1971 r. Nr 48, poz. 309, z 1972 r. Nr 13, poz. 90, z 1973 r. Nr 22, poz. 127, z 1974 r. Nr 41, poz. 241 i z 1975 r. Nr 31, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 listopada 1971 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania rewizji gospodarczej (Monitor Polski Nr 55, poz. 362) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 po pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) "okręgowy zarząd" - należy przez to rozumieć właściwy okręgowy zarząd dochodów państwa i kontroli finansowej";

2)
po § 18 dodaje się § 18a i 18b w brzmieniu:

"§ 18a. Organy rewizji gospodarczej współpracują z okręgowymi zarządami w zakresie ujawniania przestępstw na szkodę Państwa lub jednostek gospodarki uspołecznionej, przestępstw i wykroczeń skarbowych oraz naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej, a w szczególności:

1) udostępniają do wglądu okręgowym zarządom, na ich żądanie, materiały rewizji gospodarczej,

2) informują okręgowe zarządy, na ich żądanie, o terminie i zakresie planowanych rewizji gospodarczych,

3) są uprawnione do żądania od okręgowych zarządów:

a) informacji o wynikach kontroli finansowych przeprowadzonych w rewidowanych przez te organy jednostkach organizacyjnych,

b) materiałów informacyjnych dotyczących zagadnień objętych rewizją gospodarczą,

c) niezbędnej pomocy, w razie gdy rewizja dotyczy umów jednostki rewidowanej z jednostkami gospodarki nie uspołecznionej.

§ 18b. 1. Jeżeli okręgowy zarząd podczas przeprowadzania kontroli finansowej ujawni przestępstwo na szkodę Państwa lub jednostki gospodarki uspołecznionej, przestępstwo skarbowe albo poważne naruszenie dyscypliny finansowej lub gospodarczej, a okoliczności uzasadniają podejrzenie, że przestępstwa lub naruszenia tego rodzaju występują w innych państwowych jednostkach organizacyjnych wchodzących w skład danego resortu lub podporządkowanych danemu wojewodzie (prezydentowi miasta stopnia wojewódzkiego), okręgowy zarząd może zwrócić się do właściwego organu rewizji gospodarczej z wnioskiem o uwzględnienie tego zagadnienia w planowanych rewizjach, a w razie pilności sprawy - o przeprowadzenie rewizji doraźnych w określonych jednostkach.

2. Organ rewizji gospodarczej przesyła okręgowemu zarządowi po jednym egzemplarzu protokołu rewizji oraz zarządzeń porewizyjnych z rewizji, o których mowa w ust 1.";

3)
w § 19 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Przepisów ust. 2 nie stosuje się w razie zbiegu rewizji z kontrolą przeprowadzaną przez okręgowy zarząd.";

4)
po § 19 dodaje się § 19a w brzmieniu:

"§ 19a. W razie zbiegu rewizji gospodarczej z kontrolą finansową stosuje się następujące zasady:

1) jeżeli rewizja gospodarcza i kontrola finansowa dotyczą tego samego zakresu:

a) mogą być wykonywane łącznie pod kierunkiem inspektora okręgowego zarządu; w tym wypadku sporządza się wspólny protokół, a wystąpienie pokontrolne sporządza okręgowy zarząd, przesyłając jego odpis organowi rewizji gospodarczej,

b) może być wykonywana rewizja gospodarcza albo kontrola finansowa, a decyzja w tej sprawie należy do okręgowego zarządu;

2) jeżeli rewizja gospodarcza i kontrola finansowa pokrywają się tylko w części swoim zakresem, wówczas rewizję lub kontrolę przeprowadza organ, którego zakres rewizji lub kontroli jest szerszy. W razie rewizji gospodarczej sporządza się zarządzenie porewizyjne, przesyłając jego odpis łącznie z odpisem protokołu rewizji okręgowemu zarządowi. Natomiast w razie kontroli finansowej sporządza się wystąpienie pokontrolne, przesyłając jego odpis łącznie z odpisem protokołu kontroli organowi rewizji gospodarczej.";

5)
w § 29 ust. 1:
a)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) właściwy okręgowy zarząd - o ujawnionych nieprawidłowościach w zakresie rozliczeń z budżetem centralnym",

b)
dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) właściwy terenowy organ administracji państwowej - o ujawnionych nieprawidłowościach w zakresie rozliczeń z budżetem terenowym";

6)
w § 30 skreśla się ust. 2;
7)
w § 32 pkt 1 skreśla się wyrazy "oraz wydziałach finansowych prezydiów rad narodowych".
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 16 października 1962 r. w sprawie zasad współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych (Monitor Polski Nr 79, poz. 370).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024