Rozliczenia banków państwowych z budżetem z zysków bilansowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 września 1974 r.
w sprawie rozliczeń banków państwowych z budżetem z zysków bilansowych.

Na podstawie art. 91 ust. 1 i art. 18 pkt 10 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) oraz art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 72, poz. 356) zarządza się, co następuje:
§  1.
Narodowy Bank Polski, Bank Rolny i Bank Gospodarstwa Krajowego dokonują rozliczeń z zysków bilansowych z budżetem centralnym, a Powszechna Kasa Oszczędności z budżetami terenowymi oraz z budżetem centralnym.
§  2.
1.
Narodowy Bank Polski, Bank Rolny i Powszechna Kasa Oszczędności dokonują zaliczkowych wpłat z zysku za okresy miesięczne, kwartalne i okres roczny oraz ostatecznych rozliczeń za okres roczny, a Bank Gospodarstwa Krajowego tylko rozliczeń ostatecznych za okres roczny.
2.
Kwota miesięcznej wpłaty z zysku za miesiące styczeń - listopad stanowi 1/12 rocznej planowanej kwoty wpłaty z zysku i podlega wpłaceniu w terminie do dnia 24 danego miesiąca.
3.
Rozliczeń kwartalnych za pierwsze trzy kwartały dokonuje się narastająco, łącznie z wpłatą za pierwszy miesiąc następnego kwartału, a podstawą do ustalenia wpłaty jest zysk wykazany w sprawozdaniu finansowym lub w księgach banku na koniec danego kwartału. Za czwarty kwartał dokonuje się rozliczenia zaliczkowego w terminie do dnia 24 grudnia w wysokości różnicy pomiędzy kwotą zysku przypadającą do wpłaty na podstawie przewidywanego wykonania dochodów i kosztów za dany rok a wysokością wpłat dokonanych w poprzednich miesiącach na poczet wpłat z zysku danego roku.
4.
Narodowy Bank Polski i Bank Rolny przekazują do budżetu centralnego wpłatę z zysku za okresy kwartalne w wysokości zysku wykazanego na koniec rozliczanego okresu, pomniejszonego o kwoty odpisów na fundusze własne dokonane w okresie rozliczanym.
5.
Powszechna Kasa Oszczędności przekazuje do budżetu centralnego wpłaty z zysku za okresy kwartalne w wysokości określonej w ust. 4, pomniejszonej dodatkowo o kwoty wpłat z zysku przypadające na rzecz budżetów terenowych (§ 3).
6.
Wstępne rozliczenie z zysku za okres roczny dokonywane jest na podstawie rocznego sprawozdania finansowego za dany rok, a ustalona kwota podlega wpłaceniu do budżetu na rachunek dochodów roku bieżącego w dniu przewidzianym dla złożenia sprawozdania rocznego.
7.
Ostateczne roczne rozliczenie wpłat z zysku następuje na podstawie decyzji o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego. Przypadająca do wpłaty różnica pomiędzy kwotą wynikającą z ostatecznego rozliczenia a kwotami wpłaconymi zaliczkowo podlega wpłaceniu w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
8.
Nadpłaty wpłat z zysku, wynikające z rozliczeń rocznych, podlegają zaliczeniu na poczet wpłat okresu bieżącego.
§  3.
1.
Powszechna Kasa Oszczędności przekazuje na rzecz budżetów terenowych 50% zysków bilansowych, osiągniętych przez oddziały operacyjne, po potrąceniu strat innych oddziałów operacyjnych, działających na terenie danego województwa (miasta wyłączonego z województwa) w terminach i na zasadach określonych w § 2 ust. 2, 3, 6, 7 i 8. Rozliczenie następuje z budżetem wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).
2.
W razie ustalenia przez wojewódzkie rady narodowe (rady narodowe miast wyłączonych z województw) udziałów w dochodach, o który mowa w ust. 1, na rzecz budżetów rad narodowych niższego stopnia, oddziały wojewódzkie Powszechnej Kasy Oszczędności przekazują na zasadach określonych przez właściwych wojewodów (prezydentów miast wyłączonych z województw) udziały w zyskach na rzecz budżetów rad narodowych niższego stopnia właściwych dla siedziby oddziałów operacyjnych Powszechnej Kasy Oszczędności, w granicach do 50% zysków wykazanych przez te oddziały.
§  4.
1.
Centrale Narodowego Banku Polskiego, Banku Rolnego, Powszechnej Kasy Oszczędności i Banku Gospodarstwa Krajowego oraz oddziały wojewódzkie Powszechnej Kasy Oszczędności obowiązane są przedstawiać urzędowi terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, właściwego dla siedziby jednostki dokonującej rozliczenia, obliczenie przypadających wpłat z zysku, podając w nim: wysokość należnej za dany okres wpłaty z zysku, wysokość zysku podlegającego wpłaceniu za rozliczany okres kwartalny i okres roczny, dotychczas dokonane wpłaty z zysku, kwotę wpłaty z zysku podlegającą odprowadzeniu do budżetu lub zaliczeniu na następny okres.
2.
Centrale Narodowego Banku Polskiego, Banku Rolnego, Powszechnej Kasy Oszczędności i Bank Gospodarstwa Krajowego przesyłają Ministerstwu Finansów kopie obliczenia dotyczącego wpłat z zysku przekazanych na rachunek dochodów budżetu centralnego.
§  5.
Centrale Narodowego Banku Polskiego, Banku Rolnego, Powszechnej Kasy Oszczędności i Bank Gospodarstwa Krajowego przekazują przypadające od nich wpłaty z zysku na rachunek dochodów budżetu centralnego w części Ministerstwa Finansów w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy.
§  6.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 1968 r. w sprawie rozliczeń Powszechnej Kasy Oszczędności z zysków bilansowych (Monitor Polski Nr 25, poz. 159).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i dotyczy rozliczeń z budżetem z zysków osiągniętych po dniu 1 stycznia 1974 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1974.33.198

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozliczenia banków państwowych z budżetem z zysków bilansowych.
Data aktu: 14/09/1974
Data ogłoszenia: 30/09/1974
Data wejścia w życie: 30/09/1974