Zasady premiowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników za oszczędne zużycie paliw płynnych.

UCHWAŁA Nr 102
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 kwietnia 1974 r.
w sprawie zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników za oszczędne zużycie paliw płynnych.

W celu stworzenia warunków do zwiększenia oszczędności paliw płynnych Rada Ministrów po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
Przepisy uchwały dotyczą kierowców pojazdów samochodowych oraz ich pomocników zatrudnionych w uspołecznionych zakładach pracy.
§  2.
1.
Kierowcom pojazdów samochodowych i ich pomocnikom przysługuje miesięczna premia za oszczędność paliwa płynnego (benzyny, oleju napędowego).
2.
Kierowcy pojazdów samochodowych i ich pomocnicy otrzymują premię za każdy zaoszczędzony litr paliwa płynnego (benzyny, oleju napędowego) w stosunku do normy zużycia ustalonej dla danego rodzaju (marki, typu) pojazdu na określoną liczbę kilometrów przebiegu.
3.
Normy zużycia paliwa płynnego ustala Minister Komunikacji.
4.
Liczbę przejechanych kilometrów oblicza się na podstawie sprawnie działającego i zalegalizowanego licznika kilometrów lub tachografu. W razie braku sprawnie działającego licznika lub tachografu premia nie może być przyznana.
5.
Wysokość premii ustala się na podstawie liczby zaoszczędzonych w danym miesiącu litrów paliwa płynnego, pomnożonej przez stawkę kwotową stanowiącą równowartość:
1)
85% - dla kierowcy w razie pracy bez pomocnika,
2)
75% - dla kierowcy w razie pracy z pomocnikiem,
3)
10% - dla pomocnika kierowcy

obowiązującej ceny detalicznej za 1 litr zaoszczędzonego paliwa płynnego.

6.
Jeżeli do uzyskania oszczędności paliwa płynnego przyczyniło się kilku kierowców, a nie jest możliwe ustalenie indywidualnego wkładu każdego z nich, premię ustaloną w sposób podany w ust. 5 pkt 1 i 2 dzieli się między kierowców proporcjonalnie do liczby kilometrów przejechanych przez każdego z nich w danym miesiącu.
§  3.
1.
Za każdy litr paliwa płynnego, zużytego ponad ustaloną normę, potrąca się kierowcy - ze wszystkich premii przypadających za dany miesiąc - kwotę stanowiącą równowartość 100% ceny detalicznej tego paliwa.
2.
Jeżeli nie można ustalić, który kierowca przekroczył ustaloną normę zużycia paliwa, potrącenia, o których mowa w ust. 1, dokonuje się wszystkim kierowcom proporcjonalnie do liczby przejechanych przez każdego z nich w danym miesiącu kilometrów.
3.
Minister Komunikacji określa wypadki, w których zużycie paliwa płynnego ponad ustaloną normę można uznać za usprawiedliwione.
§  4.
1.
Premie za oszczędność paliw płynnych wypłacane są poza planem funduszu płac.
2.
Premie, o których mowa w ust. 1, wolne są od podatku od wynagrodzeń i składki na cele emerytalne.
§  5.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym stosowanie wprowadzonych niniejszą uchwałą zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników za oszczędne zużycie paliw płynnych.
§  6.
Traci moc uchwała nr 254 Rady Ministrów z dnia 18 lipca 1958 r. w sprawie zmiany zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych za oszczędność paliwa płynnego (Monitor Polski Nr 62, poz. 348).
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 maja 1974 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1974.16.101

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady premiowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników za oszczędne zużycie paliw płynnych.
Data aktu: 26/04/1974
Data ogłoszenia: 06/05/1974
Data wejścia w życie: 06/05/1974, 01/05/1974