Kolegia w naczelnych organach administracji państwowej i urzędach centralnych.

UCHWAŁA Nr 137
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 sierpnia 1970 r.
w sprawie kolegiów w naczelnych organach administracji państwowej i urzędach centralnych.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Kolegia powoływane są w naczelnych organach administracji państwowej i urzędach centralnych, których statuty przewidują utworzenie kolegiów.
2.
Przepisy uchwały dotyczące ministrów, ministerstw lub podsekretarzy stanu mają odpowiednie zastosowanie również do innych naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych, kierowników tych organów i urzędów oraz ich zastępców.
§  2.
Kolegium jest organem doradczym i opiniodawczym ministra.
§  3.
1.
W skład kolegium wchodzą:
1)
podsekretarze stanu i generalni dyrektorzy - z urzędu,
2)
członkowie powołani przez ministra spośród:
a)
pracowników ministerstwa zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych lub doradczych,
b)
kierowników (dyrektorów) niektórych jednostek organizacyjnych resortu (np. dyrektorów niektórych zjednoczeń, instytutów, instytucji, szkół itd.).
2.
Minister może zapraszać do stałego lub doraźnego udziału w posiedzeniach kolegium przedstawicieli zainteresowanych instytucji, organizacji politycznych, społecznych i związków zawodowych.
3.
Na posiedzenia kolegium mogą być zapraszani, w charakterze doradczym, specjaliści z zakresu spraw rozważanych na posiedzeniu.
§  4.
1.
Kolegium działa na:
1)
posiedzeniach plenarnych z udziałem osób wymienionych w § 3,
2)
posiedzeniach prezydium, w którego skład wchodzą osoby wymienione w § 3 ust. 1 pkt 1.
2.
W razie potrzeby mogą być organizowane posiedzenia kolegium z udziałem przedstawicieli organów właściwych rad narodowych, wspólne sesje wyjazdowe kolegium ministerstwa i kolegialnych organów zainteresowanych rad narodowych lub wspólne posiedzenia kolegiów zainteresowanych w danej sprawie ministerstw.
3.
Minister określa formę posiedzenia właściwą dla rozpatrzenia sprawy wnoszonej pod obrady kolegium oraz ustala skład osób, które powinny być zaproszone do wzięcia udziału w posiedzeniu kolegium lub jego prezydium z głosem doradczym.
4.
O tematach i terminach plenarnych posiedzeń kolegium zawiadamia się Najwyższą Izbę Kontroli oraz zainteresowane instancje związków zawodowych.
§  5.
1.
Tematy plenarnych obrad kolegium oraz terminy tych posiedzeń objęte są planem prac kolegium, ustalonym przez ministra.
2.
Programy i prognozy rozwojowe oraz plany perspektywiczne, wieloletnie i roczne resortu oraz sprawozdania z działalności resortu powinny być przedmiotem oceny plenarnych obrad kolegium.
3.
W razie potrzeby minister może zwołać plenarne posiedzenie kolegium w terminie nie objętym planem albo rozszerzyć porządek obrad posiedzenia zaplanowanego.
§  6.
1.
Na posiedzeniach kolegium przewodniczy minister lub wyznaczony przez niego podsekretarz stanu.
2.
Kolegium wyraża swoją opinię lub wnioski w formie uchwały, której treść należy zamieścić w protokole jego posiedzenia.
3.
Uchwała kolegium zapada większością głosów obecnych na posiedzeniu członków kolegium. Minister nie bierze udziału w głosowaniu.
4.
Odmienne od stanowiska większości zdania członków kolegium, przedstawicieli instytucji oraz organizacji, a także specjalistów zaproszonych na posiedzenie kolegium uwidaczniane są na ich życzenie w protokole posiedzenia kolegium.
5.
Protokół posiedzeń kolegium przesyła się do wiadomości wszystkich członków kolegium.
§  7.
Szczegółowe zasady i tryb pracy kolegium określa regulamin ustalony przez ministra.
§  8.
Przepisy niniejszej uchwały nie dotyczą Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
§  9.
1.
Traci moc uchwała nr 891 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1955 r. w sprawie kolegiów w naczelnych organach administracji państwowej (Monitor Polski z 1956 r. Nr 8, poz. 107) i wydane na jej podstawie akty.
2.
Do dnia 31 grudnia 1970 r. zainteresowani ministrowie:
1)
rozwiążą kolegia ministerstw działające według dotychczas obowiązujących zasad,
2)
opracują regulaminy kolegiów według zasad uchwały.
3.
Z dniem 1 stycznia 1971 r. zainteresowani ministrowie powołają członków kolegium w składzie przewidzianym w § 3 ust. 1.
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.29.240

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Kolegia w naczelnych organach administracji państwowej i urzędach centralnych.
Data aktu: 18/08/1970
Data ogłoszenia: 11/09/1970
Data wejścia w życie: 11/09/1970