Zm.: uchwała w sprawie funduszu premiowego w niektórych państwowych gospodarstwach rolnych.

UCHWAŁA Nr 203
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 listopada 1969 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie funduszu premiowego w niektórych państwowych gospodarstwach rolnych.

§  1.
W uchwale nr 107 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1966 r. w sprawie funduszu premiowego w niektórych państwowych gospodarstwach rolnych (Monitor Polski Nr 22, poz. 117) §§ 9, 10, 11 i 12 otrzymują następujące brzmienie:

"§ 9. 1. Do tworzenia funduszu premiowego uprawnione są gospodarstwa rolne działające na zasadach rozrachunku gospodarczego.

2. Wysokość odpisów na fundusz premiowy dla gospodarstw rentownych wynosi:

1) 13%-15% zysku bilansowego,

2) 20% sumy stanowiącej poprawę wyniku w porównaniu do wyniku osiągniętego w poprzednim roku gospodarczym,

3) 15%-20% wzrostu wartości produkcji towarowej netto w porównaniu do średniej wartości tej produkcji za ostatnie 3 lata.

3. Wysokość odpisów na fundusz premiowy dla gospodarstw deficytowych wynosi:

1) 20% sumy stanowiącej poprawę wyniku bilansowego w stosunku do wyniku osiągniętego w poprzednim roku gospodarczym,

2) 10% wzrostu wartości produkcji towarowej netto w porównaniu do średniej wartości tej produkcji za ostatnie 3 lata.

4. W gospodarstwach rolnych, w których zmiany organizacyjne uniemożliwiają określenie wysokości średniej wartości produkcji towarowej netto za ostatnie 3 lata lub wyniku finansowego za rok poprzedni, podstawę do ustalenia wysokości odpisów określi Minister Sprawiedliwości.

5. Wysokość odpisów na fundusz premiowy dla gospodarstw wymienionych w ust. 2 i 3 powiększa się:

1) o 400 zł za zagospodarowanie 1 ha gruntów ornych i o 200 zł za zagospodarowanie 1 ha trwałych użytków zielonych, przejętych do zagospodarowania, z tym że zwiększone odpisy przysługują przez okres 3 kolejnych lat po przejęciu gruntów i tylko za faktycznie zagospodarowany areał; Minister Sprawiedliwości określi rodzaje gruntów, za których zagospodarowanie przysługiwać będą zwiększone odpisy na fundusz premiowy,

2) o 50 zł za zasiew 1 ha poplonów.

6. We wszystkich gospodarstwach posiadających czynne gorzelnie zysk bilansowy jako podstawę do odpisów na fundusz premiowy zmniejsza się o 1 zł za każdy litr spirytusu wyprodukowany w roku gospodarczym.

7. Minister Sprawiedliwości może wprowadzić inne ograniczenia odpisów na fundusz premiowy w gospodarstwach rolnych wyposażonych w specjalne urządzenia produkcyjne, mające wpływ na wartość produkcji lub rozmiary akumulacji.

8. Ogólna suma odpisów na fundusz premiowy nie może przekraczać 50% osobowego funduszu płac planowanego na rok gospodarczy, a łącznie z odpisami za zagospodarowanie gruntów, o których mowa w ust. 5 pkt 1 - 60% tego funduszu płac.

9. Jeżeli suma odpisów na fundusz premiowy jest niższa od 2% osobowego funduszu płac planowanego na rok gospodarczy, odpisu dokonuje się w wysokości 2% tego funduszu płac.

10. Jeżeli zysk gospodarstwa rolnego nie pokrywa odpisów na fundusz premiowy, różnicę uzupełnia się dotacją budżetową.

11. W gospodarstwach rolnych, w których w porównaniu z przeciętnym wynikiem z 3 poprzednich lat nastąpiło pogorszenie wyniku finansowego, należy odliczyć od ogólnej sumy naliczonych odpisów na fundusz premiowy 15% kwoty stanowiącej pogorszenie tego wyniku. Ogólna suma tych potrąceń nie może być wyższa niż 30% funduszu premiowego danego roku gospodarczego.

§ 10. 1. Dla ustalenia, czy gospodarstwu rolnemu przysługuje prawo do funduszu premiowego, jak również do obliczenia podstawy odpisów, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 i 2, przyjmuje się wynik finansowy za odpowiednie lata gospodarcze, zweryfikowany zgodnie z zasadami ustalonymi w § 16.

2. Do obliczenia podstawy odpisów na fundusz premiowy, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 3, przyjmuje się dane dotyczące produkcji towarowej netto, wynikające z ksiąg rachunkowych każdego roku.

3. Minister Sprawiedliwości może ustalić zasady korygowania wyniku bilansowego dla obliczenia wysokości odpisów na fundusz premiowy o poniesione koszty na zagospodarowanie nowo przejętych gruntów. Korekta może być dokonana w wysokości stawek dopłat z budżetu stosowanych w gospodarstwach rolnych podległych Ministrowi Rolnictwa.

4. Minister Sprawiedliwości może określić inne, poza wymienionymi w ust. 1, 2 i 3, korekty wyniku bilansowego przy ustalaniu podstawy do odpisów na fundusz premiowy.

5. Zasady ustalania wartości produkcji towarowej netto określają wytyczne stanowiące załącznik do uchwały.

§ 11. 1. Środki funduszu premiowego w gospodarstwach rolnych przeznacza się na:

1) inwestycje oraz remonty kapitalne i bieżące w zakresie budownictwa mieszkaniowego oraz budynków i sprzętu o przeznaczeniu socjalnym - w wysokości nie mniejszej niż 25% ogólnej sumy odpisów na fundusz premiowy,

2) nagrody pieniężne i rzeczowe,

3) wydatki o charakterze socjalnym i kulturalno-oświatowym w wysokości nie mniejszej niż 10% ogólnej sumy odpisów na fundusz premiowy.

2. Jeżeli ogólna suma odpisów na fundusz premiowy nie przekracza 4% osobowego funduszu płac planowanego na rok gospodarczy, środki tego funduszu mogą być w całości przeznaczane na nagrody.

3. Od dokonanych wypłat z tytułu nagród nie oblicza się składek na ubezpieczenia społeczne.

§ 12. Fundusz premiowy w gospodarstwach rolnych deficytowych pokrywany jest z dotacji budżetowej."

§  2.
Przepisy niniejszej uchwały mają również zastosowanie przy ustalaniu funduszu premiowego w gospodarstwach rolnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości za rok gospodarczy 1968/1969.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.48.372

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zm.: uchwała w sprawie funduszu premiowego w niektórych państwowych gospodarstwach rolnych.
Data aktu: 06/11/1969
Data ogłoszenia: 10/11/1969
Data wejścia w życie: 10/11/1969