Tryb działania Rady Ministrów i Prezydium Rządu.

UCHWAŁA Nr 113
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 1969 r.
w sprawie trybu działania Rady Ministrów i Prezydium Rządu. *

§  1.
1.
Rada Ministrów jako naczelny wykonawczy i zarządzający organ władzy państwowej nadaje kierunek, nadzoruje i koordynuje działalność ministerstw, urzędów centralnych i prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz wykonuje wszelkie inne czynności wchodzące w zakres jej kompetencji określonych w Konstytucji PRL.
2.
W szczególności Rada Ministrów ustala kierunki polityki gospodarczej, nadzoruje i zapewnia wykonanie zadań określonych w narodowym planie gospodarczym (NPG) i budżecie Państwa oraz innych zadań resortów i prezydiów rad narodowych.
3.
Rada Ministrów zapewnia wykonanie ustaw i uchwał Sejmu PRL przez wszystkie organy i instytucje administracji i gospodarki.
§  2.
1.
W wykonaniu swoich podstawowych zadań określonych w § 1 Rada Ministrów:
1)
w ramach uchwały o NPG na wniosek Komisji Planowania przy Radzie Ministrów podejmuje uchwały o zadaniach centralnych i terenowych organów i instytucji administracji i gospodarki;
2)
rozpatruje przedstawiane przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów kwartalne i roczne sprawozdania z wykonania NPG;
3) 1
rozpatruje okresowo sytuację gospodarczą i finansową kraju, czuwa nad kształtowaniem się bilansu płatniczego Państwa, dokonuje oceny sytuacji rynkowej i zaopatrzenia gospodarki narodowej, przeciwdziała zagrożeniom wykonania ustalonych zadań;
4)
rozpatruje sprawozdania ministrów, kierowników urzędów i instytucji centralnych oraz prezydiów wojewódzkich rad narodowych o ich działalności;
5)
rozpatruje informacje Najwyższej Izby Kontroli o wynikach ważniejszych kontroli;
6)
czuwa nad wykonaniem jej uchwał przez centralne i terenowe organy i instytucje administracji i gospodarki.
2.
W wyniku rozpatrzenia sprawozdań i materiałów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6, Rada Ministrów wydaje wiążące wytyczne, koryguje ujawnione braki i niedociągnięcia w działalności organów i instytucji administracji i gospodarki oraz podejmuje wszelkie inne środki niezbędne do zapewnienia prawidłowego działania, a w szczególności do wykonania zadań ustalonych w NPG.
§  3.
Rada Ministrów:
1)
rozpatruje i uchwala przedstawiane przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów i właściwych ministrów kompleksowe prognozy, projekty rozwoju i rekonstrukcji niektórych gałęzi gospodarki narodowej;
2)
rozpatruje i zatwierdza przedstawiane przez Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów plany rozwoju nauki i techniki;
3)
uchwala zasady systemu planowania i zarządzania gospodarką narodową oraz zatwierdza założenia metodologii planowania i systemu informacji statystycznej;
4)
uchwala zasady systemu finansowego w gospodarce uspołecznionej;
5)
podejmuje uchwały w sprawach systemów płac w zakresie podstawowych zasad i proporcji podziału funduszu płac oraz wytycza kierunki działania w dziedzinie zatrudnienia;
6)
ustala zasady polityki cen oraz podejmuje uchwały w sprawie cen artykułów zastrzeżonych do właściwości Rady Ministrów;
7)
podejmuje uchwały w sprawach dostaw obowiązkowych oraz warunków skupu i kontraktacji, o ile sprawy te zastrzeżone są do właściwości Rady Ministrów;
8)
rozpatruje i zatwierdza na wniosek Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów bilanse surowców i wyrobów inwestycyjnych oraz zaopatrzeniowych posiadających decydujące znaczenie dla rozwoju gospodarki narodowej;
9)
określa tryb dysponowania rezerwami państwowymi.
§  4.
Rada Ministrów:
1)
uchwala i przedkłada Sejmowi projekty ustaw oraz projekty narodowych planów gospodarczych (rocznych i wieloletnich) i budżetu Państwa;
2)
uchwala i przedkłada Sejmowi sprawozdania z wykonania NPG i budżetu Państwa;
3)
uchwala akty wymagające formy rozporządzenia Rady Ministrów lub uchwały Rady Ministrów;
4)
wydaje akty normujące stosunki między jednostkami gospodarki uspołecznionej albo między tymi jednostkami a sektorem nie uspołecznionym, o ile sprawy te nie zostały przekazane do właściwości poszczególnych ministrów z tytułu sprawowania funkcji koordynacyjnych;
5)
zatwierdza międzynarodowe umowy gospodarcze, co do których przewidziano konieczność zatwierdzania ich przez Radę Ministrów zgodnie z uchwałą Rady Państwa i Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1968 r. w sprawie zawierania i wypowiadania umów międzynarodowych;
6)
rozpatruje inne sprawy, które Prezes Rady Ministrów ze względu na ich znaczenie gospodarcze lub społeczne uzna za wymagające rozpatrzenia przez Radę Ministrów.
§  5.
1.
Sprawy wymienione w § 2-4 Rada Ministrów rozpatruje na posiedzeniach.
2.
Wyznaczając posiedzenie Rady Ministrów, Prezes Rady Ministrów może uznać za fakultatywny udział ministrów, których zakresu działania sprawy te nie dotyczą.
§  6.
1.
Prezes Rady Ministrów może - jeśli jest to celowe ze względu na rodzaj sprawy - przedłożyć sprawę członkom Rady Ministrów z propozycją podjęcia uchwały w drodze obiegowej.
2.
Kierując sprawę na drogę obiegową, Prezes Rady Ministrów określa termin dla wypowiedzenia się przez członków Rady Ministrów co do przedłożonego aktu lub decyzji. Brak wypowiedzenia się w terminie uważa się za wyrażenie zgody na przedłożony projekt.
§  7.
Powołuje się Prezydium Rządu w następującym składzie:
1)
Prezes Rady Ministrów - przewodniczący,
2)
wiceprezesi Rady Ministrów,
3)
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
§  8.
Prezydium Rządu:
1)
rozpatruje bieżące zagadnienia związane z kształtowaniem się sytuacji gospodarczej, a w szczególności w dziedzinie zaopatrzenia rynku, handlu zagranicznego, zaopatrzenia materiałowego gospodarki narodowej, kooperacji i koordynacji;
2)
rozpatruje doraźne informacje i wyjaśnienia ministrów, kierowników urzędów i instytucji centralnych oraz prezydiów wojewódzkich rad narodowych o wykonaniu węzłowych zadań na poszczególnych odcinkach administracji, nauki i postępu technicznego oraz gospodarki;
3)
wydaje operatywne decyzje niezbędne do zapewnienia wykonania zadań administracji i gospodarki;
4)
dysponuje centralnymi rezerwami NPG: inwestycyjną, materiałową oraz maszyn i urządzeń, zatrudnienia, funduszu płac, jak również nadwyżką i rezerwą budżetu Państwa oraz rezerwowym funduszem dewizowym; dyspozycja ta może być w wypadkach określonych odrębnymi przepisami przekazana Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów lub odpowiednim ministrom;
5)
podejmuje decyzje w sprawie udzielania długoterminowych kredytów państwowych dla zagranicy;
6)
czuwa bieżąco nad prawidłowym, pełnym i terminowym wykonaniem uchwał Rady Ministrów i decyzji Prezydium Rządu;
7)
czuwa nad działalnością kierownictw resortów;
8)
ustala na wniosek Prezesa Rady Ministrów półroczne lub roczne plany pracy Rady Ministrów i Prezydium Rządu;
9)
rozpatruje inne sprawy przekazane przez Radę Ministrów lub przedłożone przez Prezesa Rady Ministrów.
§  9.
Decyzje Prezydium Rządu, podejmowane w wykonaniu jego funkcji (§ 8), są wiążące dla organów i instytucji administracji i gospodarki.
§  10.
1.
Prezes Rady Ministrów wyznacza posiedzenia Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz ustala porządek ich obrad.
2.
W posiedzeniach Rady Ministrów uczestniczy przedstawiciel Centralnej Rady Związków Zawodowych, wyznaczony przez jej Przewodniczącego.
3.
Prezes Rady Ministrów w razie potrzeby zaprasza do udziału w posiedzeniu Prezydium Rządu ministrów (kierowników urzędów i instytucji centralnych), przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych, naczelnych dyrektorów zjednoczeń, przedstawicieli organizacji zawodowych i społecznych.
4.
Rozporządzenia i uchwały Rady Ministrów oraz decyzje Prezydium Rządu podpisuje Prezes Rady Ministrów.
5.
Ewidencję uchwał Rady Ministrów i decyzji Prezydium Rządu prowadzi Urząd Rady Ministrów.
§  11.
Traci moc uchwała nr 227/57 Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 1957 r. o powołaniu Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów.
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 15 sierpnia 1983 r. uchwała utraciła moc w zakresie unormowanym uchwałą nr 93 z dnia 2 sierpnia 1983 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz trybu opracowywania, uzgadniania i ogłaszania normatywnych aktów prawnych (M.P.83.27.152), zgodnie z § 45 ust. 2 powołanej uchwały.

Z dniem 31 grudnia 1987 r. uchwała utraciła moc w zakresie unormowanym uchwałą nr 160 z dnia 23 listopada 1987 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu (M.P.87.38.331), zgodnie z § 31 ust. 2 powołanej uchwały.

1 § 2 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 6 uchwały nr 134 z dnia 2 lipca 1971 r. w sprawie uproszczenia trybu działalności naczelnych i centralnych organów administracji (M.P.71.38.247) z dniem 20 lipca 1971 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024