Planowanie i uruchamianie środków na finansowanie inwestycji jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 listopada 1965 r.
w sprawie planowania i uruchamiania środków na finansowanie inwestycji jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) oraz w związku z uchwałą nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne na podstawie zawiadomień otrzymanych z Ministerstwa Finansów dokonują podziału pomiędzy jednostki podległe środków budżetowych na inwestycje w układzie obowiązującej klasyfikacji budżetowej. Równocześnie ministerstwa i urzędy centralne przekazują zjednoczeniom normy finansowe dotyczące podziału amortyzacji oraz normy podziału zysku wynikające z obowiązujących zasad gospodarki finansowej zjednoczeń i przedsiębiorstw.
2.
Zjednoczenia i inne jednostki nadzorujące inwestorów dokonują dalszego podziału środków budżetowych, powiadamiając inwestorów o wysokości przydzielonych im środków budżetowych. Równocześnie zjednoczenia określają dla podległych jednostek normy finansowe i inne wskaźniki niezbędne dla sporządzenia rocznych planów finansowania inwestycji i kapitalnych remontów. W szczególności zjednoczenia określają normy amortyzacji pozostawionej do dyspozycji przedsiębiorstw, a w zakresie inwestycji centralnych - kwotę przyznanych przedsiębiorstwom środków z rachunku amortyzacji scentralizowanej. Dla przyjętych przez bank do finansowania zadań w zakresie inwestycji zjednoczeń, realizowanych przez zgrupowane w zjednoczeniu przedsiębiorstwa, zjednoczenia podają przedsiębiorstwom kwotę dotacji przyznanej z funduszu inwestycyjnego zjednoczeń oraz kwotę przyznanego przez bank kredytu bankowego z podziałem na okresy roczne, zgodnie z zawartą umową o kredyt bankowy.
§  2.
1.
Przedsiębiorstwa na podstawie norm finansowych określonych przez jednostki nadrzędne opracowują plany finansowania inwestycji przedsiębiorstw i kapitalnych remontów według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia. Plan finansowania inwestycji i kapitalnych remontów stanowi część składową planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstwa.
2. 1
(uchylony).
§  3.
1.
Zjednoczenia opracowują:
1)
plany akumulacji i podziału środków funduszu inwestycyjnego zjednoczeń na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia,
2)
plany inwestycji zjednoczeń z podziałem na inwestycje kontynuowane i planowane do rozpoczęcia w roku planowym.
2.
Banki przyjmować będą do finansowania plany rzeczowo-finansowe nowo rozpoczynanych inwestycji zjednoczeń po złożeniu przez zjednoczenia planów, o których mowa w ust. 1.
3.
Tryb przyjmowania planów rzeczowo-finansowych dla nowo rozpoczynanych inwestycji zjednoczeń określa instrukcja Banku Inwestycyjnego.
§  4.
Przewidziane w budżecie kredyty budżetowe na inwestycje będą otwierane w Narodowym Banku Polskim i przekazywane dysponentom kredytów budżetowych w trybie określonym w przepisach o rachunkowości budżetowej.
§  5.
1.
Dysponenci kredytów budżetowych przelewają środki w granicach otwartych lub przekazanych im kredytów budżetowych na rachunki środków na inwestycje prowadzone w bankach finansujących inwestycje lub na rachunki właściwych funduszów (fundusz inwestycyjny zjednoczeń).
2.
Przelewów na rachunki, o których mowa w ust. 1, dokonują dysponenci kredytów budżetowych stosownie do potrzeb wynikających z przebiegu realizacji inwestycji. Na finansowanie inwestycji centralnych należy w pierwszym rzędzie przelewać środki z rachunku amortyzacji scentralizowanej zjednoczenia w granicach przewidzianych na ten cel w planie zjednoczenia.
3.
Jeżeli inwestycja centralna finansowana jest w toku jej realizacji kredytem bankowym, przelewu środków na pokrycie kredytu z amortyzacji scentralizowanej zjednoczenia, a w jej braku ze środków budżetowych, dokonują dysponenci po zakończeniu inwestycji i po zaakceptowaniu przedłożonego im przez inwestora rozliczenia z wykonania zadania inwestycyjnego i oddania zdolności produkcyjnych lub usługowych wraz z protokołem odbioru końcowego inwestycji i przekazania jej do eksploatacji. Przed dokonaniem przelewu należy uzgodnić z bankiem stan zadłużenia.
4.
Środki przelane z budżetu na rachunki bankowe, o których mowa w ust. 1, a nie wydatkowane w ciągu roku, pozostają na tych rachunkach na rok następny. Dotyczy to również środków budżetowych przelanych na bankowe rachunki funduszów przeznaczonych na inwestycje, jak też środków przelanych z funduszów i amortyzacji scentralizowanej zjednoczenia na rachunki środków na inwestycje.
§  6.
1.
Inwestorzy w terminach wynikających z uchwały nr 100 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1965 r. w sprawie planowania, realizacji i finansowania inwestycji wspólnych (Monitor Polski Nr 26, poz. 128) obowiązani są wnieść przypadające na nich udziały w realizacji inwestycji wspólnych.
2.
Wniesienie udziału następuje w drodze przelewu środków z rachunków inwestycyjnych uczestników inwestycji wspólnej na rachunki bankowe środków inwestycyjnych jednostek realizujących inwestycję wspólną. Przelew środków stanowi równoczesne przeniesienie odpowiedniej części zadania inwestycyjnego.
3.
Jeżeli inwestycja centralna finansowana jest z kredytu bankowego, przelew środków na finansowanie inwestycji wspólnej następuje w ciężar kredytu bankowego udzielonego na finansowanie inwestycji centralnej po przyjęciu przez bank inwestycji do finansowania.
4.
O dokonanym przelewie jednostka wnosząca udział zawiadamia swoją jednostkę nadrzędną oraz jednostkę, która podjęła decyzję o realizacji inwestycji wspólnej.
§  7.
1.
Jeśli w wyniku zmian w planie inwestycyjnym lub w innych zadaniach planowych dokonanych na podstawie uchwały Rady Ministrów o narodowym planie gospodarczym lub uchwały Rady Ministrów w sprawie projektu budżetu Państwa i niektórych zasad jego wykonywania zachodzi potrzeba dokonania zmian w pokryciu finansowym inwestycji powodujących zmianę w budżecie lub zwiększenie amortyzacji przeznaczonej na fundusze inwestycyjne zjednoczeń, ministerstwa i urzędy centralne zgłoszą jednorazowo Ministerstwu Finansów odpowiednie wnioski w terminie do dnia 28 lutego.
2.
W 1966 r. wnioskami, o których mowa w ust. 1, należy objąć również zmiany w pokryciu finansowym inwestycji, wynikające z włączenia do planu poślizgu rzeczowego z 1965 r.
3.
Wnioski wymienione w ust. 1 i 2 należy składać ze szczegółowością wynikającą z obowiązującej klasyfikacji budżetowej.
4.
Do czasu dokonania zmian w pokryciu finansowym nakładów inwestycyjnych włączanych do planu z rezerw poślizgowych banki finansujące inwestycje mogą w razie potrzeby, na podstawie decyzji stwierdzającej zwiększenie nakładów inwestycyjnych, udzielić inwestorowi antycypacyjnego kredytu.
5.
Banki mogą udzielić kredytów krótkoterminowych dysponentom rachunków amortyzacji scentralizowanej na poczet zaplanowanych na te rachunki wpływów.
§  8.
1.
Pozostałości środków z 1965 r. na rachunkach funduszów inwestycyjnych zjednoczeń podlegają zablokowaniu. Na rachunki zablokowane banki odprowadzą również pozostałości środków z rachunków finansowania inwestycji zjednoczeń nie wydatkowane do dnia 31 grudnia 1965 r.
2.
Środki, o których mowa w ust. 1, banki w terminie do dnia 31 stycznia 1966 r. przeleją na rachunek dochodów budżetu centralnego (dział 18, rozdział 180, § 40 - Rozliczenia z lat ubiegłych - we właściwych częściach budżetu centralnego).
3.
Ust. 1 i 2 nie dotyczą środków przelanych na rachunki inwestorów tytułem udziału w inwestycji wspólnej realizowanej jako inwestycja zjednoczeń. Bank pozostawi środki pochodzące z udziałów wniesionych na rachunek inwestora przez inne jednostki na podstawie dowodu przedłożonego przez inwestora.
4.
Banki na wniosek zjednoczeń będą im udzielać kredytu antycypacyjnego na poczet środków zaplanowanych do zakumulowania w ciągu roku na rachunkach funduszów inwestycyjnych zjednoczeń.
§  9.
Zasady tworzenia w 1966 r. funduszu rozwoju i przeznaczanie tegoż funduszu na cele inwestycyjne w przedsiębiorstwach objętych uchwałą nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316) reguluje zarządzenie Ministra Finansów z dnia 26 listopada 1965 r. w sprawie rozliczeń związanych z wejściem w życie nowych zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw państwowych objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 65, poz. 367).
§  10.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 8 grudnia 1962 r. w sprawie uruchamiania środków na finansowanie inwestycji dla jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 88, poz. 414).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

PLAN FINANSOWANIA INWESTYCJI PRZEDSIĘBIORSTW I KAPITALNYCH REMONTÓW NA ROK ...

Poz. Zapotrzebowanie Nakłady z funduszu rozwoju Nakłady z funduszu remontowego Nakłady z funduszu inwestycyjno-remontowego Inwestycje socjalno-kulturalne
1 2 3 4 5 6
1 Nakłady na inwestycje kontynuowane x
2 Nakłady na inwestycje rozpoczynane w roku planowym x
3 Udziały w inwestycjach realizowanych przez inne jednostki x
4 Nakłady na kapitalne remonty x x
5 Zobowiązania i roboty w toku na początek roku
6 Spłata kredytów x
7 Razem zapotrzebowanie (1 do 6)
8 Pozostałość środków na koniec roku x
9 Ogółem (poz. 7 + 8)
Poz. Pokrycie Fundusz rozwoju Fundusz remontowy Fundusz inwestycyjno-remontowy Inwestycje socjalno-kulturalne
1 2 3 4 5 6
1 Pozostałość z roku poprzedniego x
2 Amortyzacja do dyspozycji przedsiębiorstwa x x
3 Fundusz rozwoju (zysk) x x
4 Dochody z likwidacji środków trwałych x
5 Środki uzyskane od innych jednostek (udziały)
6 Inne środki
w tym:

a) odszkodowania z tytułu

szkód górniczych

x
b) .........
c) ........
7 Zużycie kredytu bankowego x
a) przyznanego x
b) planowanego do

uzyskania

x
Razem pokrycie
Dane uzupełniające

I.

Planowana amortyzacja Ogółem W tym pozostawiona do dyspozycji przedsiębiorstwa
kwota % kwota
w roku .... planowym
w roku .... (latach następnych)
w roku ....
w roku ....
w roku ....

.............., dnia ...... 196 .... r.

II.

Fundusz rozwoju do dyspozycji w roku planowym zł .............

z czego przeznacza się na inwestycje (na fundusz inwestycyjno-remontowy zł .............

Podpisy

Objaśnienia.

1.
W poz. 1 i 2 po stronie zapotrzebowania należy wykazywać nakłady planowane do bezpośredniego wykonania przez inwestora, tzn. bez nakładów podlegających przekazaniu do innych jednostek z tytułu udziału w realizacji wspólnych inwestycji; udziały do przekazania innym jednostkom należy wykazać w poz. 3 po stronie zapotrzebowania.
2.
Przedsiębiorstwa objęte uchwałą nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316) wypełniają rubryki 3, 4, 6, pozostałe zaś przedsiębiorstwa, prowadzące nadal fundusz inwestycyjno-remontowy, wypełniają rubryki 5, a w miarę potrzeby 6.
3.
Po stronie pokrycia w poz. 7a należy wykazać sumę kredytu bankowego, jeżeli przed sporządzeniem planu finansowania przedsiębiorstwu został przyznany kredyt bankowy, bez względu na to, czy kredyt dotyczy inwestycji kontynuowanej, czy nowo rozpoczynanej. Sumę kredytu do wykorzystania w danym roku (przy inwestycjach wieloletnich) należy określić zgodnie z ustalonym w umowie kredytowej podziałem kredytu na kwoty roczne.
4.
W pozycji 7b przedsiębiorstwa podają planowane przez siebie kwoty kredytu bankowego, jeżeli do dnia sporządzenia planu nie otrzymano pisma z banku zawiadamiającego o przyznaniu kredytu. Włączenie do planu finansowania tej pozycji nie stwarza dla banku zobowiązania do udzielenia kredytu.
5.
W dziale I - danych uzupełniających do czasu ustalenia pięcioletnich norm amortyzacji pozostawionej do dyspozycji przedsiębiorstw należy podać w rubryce "ogółem" kwoty amortyzacji na okres pięcioletni z podziałem na poszczególne lata, w rubrykach zaś przeznaczonych na wykazane amortyzacji pozostawionej do dyspozycji przedsiębiorstwa - procent i kwotę amortyzacji na lata 1966 i 1967 zgodnie z ustalonymi na te lata tymczasowymi normami podziału amortyzacji.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

Inwestor

PLAN POKRYCIA FINANSOWEGO ZADANIA INWESTYCYJNEGO

(wymienić rodzaj i nazwę zadania inwestycyjnego)

zatwierdzony cykl budowy ........ mies.

data rozpoczęcia budowy ...............

planowy termin zakończenia budowy .....

w tys. złotych

Poz. Treść Ogółem Wykonano do 31.XII. roku Plan na rok Planuje się na lata następne
przedplanowego .........

(planowy)

rok .... rok .... rok .... rok ....
I. Zapotrzebowanie:
1 Planowane nakłady (wartość kosztorysowa)
w tym udziały wnoszone przez inne jednostki
2 Udziały w realizacji inwestycji innych jednostek
3 Środki trwałe uzyskane nieodpłatnie
4 Nakłady do finansowania (poz. 1 + 2 - 3)
5 Zobowiązania i roboty w toku na początek roku
6 Zobowiązania i roboty w toku na koniec roku
7 Ogółem zapotrzebowanie (poz. 4 + 5 - 6)
II. Sfinansowanie:
8 Środki budżetowe
9 Środki amortyzacji scentralizowanej
10 Dotacje z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia
11 Wpłaty innych jednostek (udziały)
12 Fundusz rozwoju - fundusz inwestycyjno-remontowy
13 Kredyt bankowy
14 Inne środki (wymienić)
15 Razem pokrycie

............................ .........................

(podpis głównego księgowego) (podpis kierownika

jednostki organizacyjnej)

Objaśnienia.

1. Plan pokrycia finansowego zadania inwestycyjnego stanowi załącznik do poszczególnych planów rzeczowo-finansowych (zadań inwestycyjnych) dotyczących budownictwa inwestycyjnego.

2. W poz. 1 należy wykazywać nakłady realizowane bezpośrednio przez inwestora, tzn. bez nakładów przekazywanych innym jednostkom z tytułu udziałów w realizacji wspólnych inwestycji; udziały przekazywane innym jednostkom wykazuje się w poz. 2.

3. W części II "Sfinansowanie" wprowadza się jedynie pozycje aktualne dla danego rodzaju inwestycji, jak np. dla inwestycji priorytetowych - jedynie poz. 8 Środki budżetowe, dla inwestycji centralnych - Środki budżetowe (poz. 8) i Środki amortyzacji scentralizowanej (poz. 9) bądź Kredyt bankowy (poz. 13), jeżeli inwestycja centralna podlega sfinansowaniu z kredytu bankowego.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

Ministerstwo ....................

Zjednoczenie ....................

PLAN AKUMULACJI I PODZIAŁU ŚRODKÓW FUNDUSZU INWESTYCYJNEGO ZJEDNOCZENIA NA ROK ..........

w tys. złotych

Poz. Treść Kwota
I. Zapotrzebowanie:
1 Planowane nakłady inwestycyjne
w tym:
a) inwestycje kontynuowane
b) inwestycje nowo rozpoczynane
2 Zobowiązania i roboty w toku na początek roku
3 Zobowiązania i roboty w toku na koniec roku
4 Przelew na finansowanie remontów kapitalnych zjednoczenia (w razie niewystarczalności amortyzacji własnej centrali zjednoczenia)
5 Spłata kredytów bankowych
6 Razem zapotrzebowanie (poz. 1 + 2 + 4 + 5 - poz. 3)
II. Pokrycie zapotrzebowania:
7 Pozostałość środków na początek roku
w tym:
a) na rachunku funduszu inwestycyjnego zjednoczenia
b) na rachunkach finansowania inwestycji
8 Amortyzacja przedsiębiorstw przeznaczona na fundusz inwestycyjny zjednoczeń
9 Nadwyżka amortyzacji własnej centrali zjednoczenia (ponad potrzeby w zakresie kapitalnych remontów)
10 Zysk przedsiębiorstw na fundusz inwestycyjny zjednoczeń
11 Środki otrzymane od innych jednostek
12 Inne środki
13 Środki budżetowe
14 Kredyt bankowy do wykorzystania w roku planowym:
a) przyznany
b) postulowany
15 ....................
16 Razem pokrycie (poz. 7 do 15)

Przewidywane wpływy z zysku przedsiębiorstw na fundusz

inwestycyjny zjednoczenia w roku następnym:

% zysku .................... kwota ....................

DANE UZUPEŁNIAJĄCE

I. Podział amortyzacji przedsiębiorstw nadzorowanych przez zjednoczenie w okresie pięcioletnim*).

Poz. Treść 196.... 196.... ...... ...... ......
1 Amortyzacja przedsiębiorstw ogółem
2 Amortyzacja pozostawiona do dyspozycji przedsiębiorstw %
kwota
3 Amortyzacja na fundusz inwestycyjny zjednoczenia %
kwota
4 Odprowadzenie na rachunek amortyzacji scentralizowanej %
kwota
w tym:
5 Nadwyżka amortyzacji

*) Do czasu ustalenia 5-letnich norm podziału amortyzacji należy:

a) w poz. 1 podać ogólną kwotę amortyzacji dla poszczególnych lat w okresie 5-letnim,

b) dalsze pozycje 2, 3, 4 i 5 należy wypełniać jedynie na rok 1966 i 1967.

II. Akumulacja i podział amortyzacji w roku planowym.

Poz. Treść Ogółem kwartał kwartał kwartał kwartał
kwota roczna % I II III IV
1 Amortyzacja podporządkowanych przedsiębiorstw
2 Amortyzacja pozostawiona do dyspozycji przedsiębiorstw
3 Amortyzacja przeznaczona na fundusz inwestycyjny zjednoczenia
4 Amortyzacja przeznaczona na rachunek amortyzacji scentralizowanej
5 w tym nadwyżka amortyzacji
1 § 2 ust. 2 uchylony przez § 9 pkt 1 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministra Finansów z dnia 24 maja 1968 r. w sprawie planów rzeczowo-finansowych dla zadań inwestycyjnych (M.P.68.33.221) z dniem 1 sierpnia 1968 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024