Dostosowanie organizacji szkół ogólnokształcących i zawodowych do zmian wynikających z ustawy o rozwoju systemu oświaty i wychowania.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OŚWIATY
z dnia 25 września 1965 r.
w sprawie dostosowania organizacji szkół ogólnokształcących i zawodowych do zmian wynikających z ustawy o rozwoju systemu oświaty i wychowania.

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160) oraz art. 4 ust. 4 dekretu z dnia 23 marca 1956 r. o obowiązku szkolnym (Dz. U. z 1956 r. Nr 9, poz. 52 i z 1961 r. Nr 32, poz. 160) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przekształca się z dniem 1 września 1966 r. dotychczasową 7-klasową szkołę podstawową na 8-klasową szkołę podstawową. W związku z tym tworzy się z dniem 1 września 1966 r. w szkole podstawowej klasę VIII.
2.
Organizację nauczania i wychowania w 8-klasowej szkole podstawowej reguluje zarządzenie Ministra Oświaty z dnia 1 lipca 1963 r. w sprawie wprowadzenia programu nauczania ośmioklasowej szkoły podstawowej (Dz. Urz. Min. Ośw. Nr 9, poz. 90) oraz statut szkoły podstawowej.
3.
Zasady i tryb tworzenia klasy VIII w latach szkolnych 1966/1967 i 1967/1968 ustalą wytyczne w sprawie zasad i trybu przeprowadzania reorganizacji szkół oraz dostosowania organizacji nauczania i wychowania w szkołach do zmian wynikających z ustawy o rozwoju systemy oświaty i wychowania.
4.
Z dniem 1 września 1966 r. przepisy dekretu z dnia 23 marca 1956 r. o obowiązku szkolnym (Dz. U. z 1956 r. Nr 9, poz. 52 i z 1961 r. Nr 32, poz. 160) stosuje się również do dzieci, które w roku szkolnym 1965/1966 podlegały obowiązkowi szkolnemu w zakresie 7 klas szkoły podstawowej.
§  2.
1.
Uczniowie klasy VII, promowani w roku szkolnym 1965/1966 do klasy VIII szkoły podstawowej, mogą ubiegać się o przyjęcie w roku szkolnym 1966/1967 do klasy I szkół zawodowych, opartych na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej. Zasady przyjmowania tych uczniów do klasy I szkół zawodowych określają wytyczne, o których mowa w § 1 ust. 3.
2.
Uczniowie, o których mowa w ust. 1, podlegający obowiązkowi szkolnemu, wypełniają ten obowiązek w klasie VIII szkoły podstawowej albo w klasie I szkół zawodowych, aż do ukończenia jednej z tych klas lub wygaśnięcia obowiązku szkolnego.
3.
Świadectwa promocyjne do klasy II szkoły zawodowej, wydane uczniom, o których mowa w ust. 1, podlegającym obowiązkowi szkolnemu, uznaje się za równorzędne ze świadectwem ukończenia 8-klasowej szkoły podstawowej.
§  3.
1.
W zakresie wypełniania obowiązku szkolnego przez uczniów, uczęszczających do klasy I szkoły zawodowej, o których mowa w § 2 ust. 2, dyrektor szkoły zawodowej jest obowiązany:
1)
powiadamiać kierownika szkoły podstawowej, w której obwodzie uczeń jest zameldowany na pobyt stały lub czasowy:
a)
w miesiącu wrześniu - o zapisaniu ucznia do klasy I,
b)
bezpośrednio po wydaniu świadectw - o promowaniu lub nie promowaniu ucznia do klasy II,
2)
współdziałać, zgodnie z przepisami, w kontroli wypełniania przez ucznia obowiązku szkolnego.
2.
Wydziały oświaty i kultury (wydziały oświaty) są uprawnione do kontroli wykonywania przez dyrektorów szkół zawodowych obowiązków, o których mowa w ust. 1.
§  4.
Od roku szkolnego 1965/1966 do uczniów klasy VII stosuje się w zakresie klasyfikowania i promowania uczniów postanowienia w tej sprawie obowiązujące w klasach II-VI szkoły podstawowej, a od roku szkolnego 1966/1967 do uczniów klasy VIII - postanowienia obowiązujące dotychczas w klasie VII szkoły podstawowej.
§  5.
Od 1 września 1967 r. dostosowuje się organizację i program nauczania liceów ogólnokształcących, szkół przysposobienia rolniczego, zasadniczych szkół zawodowych oraz techników i liceów zawodowych do zasad określonych w ustawie z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160).
§  6.
W związku z przepisem § 5 ulega reorganizacji liceum ogólnokształcące. Reorganizacja ta obejmuje:
1)
likwidację z dniem 1 września 1966 r. klasy VIII, a w latach następnych kolejno klasy IX, X i XI liceum ogólnokształcącego, opartego na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej,
2)
otwarcie z dniem 1 września 1967 r. klasy I, a w latach następnych kolejno klasy II, III i IV liceum ogólnokształcącego, opartego na podbudowie programowej 8-klasowej szkoły podstawowej.
§  7.
1.
Uczniowie klasy VIII liceum ogólnokształcącego, którzy w roku szkolnym 1965/1966 nie uzyskają promocji do klasy IX, mogą w następnym roku szkolnym kontynuować dalszą naukę w klasie VIII szkoły podstawowej albo w klasie I szkoły zawodowej, opartej na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej. W uzasadnionych wypadkach, za zgodą kuratorium okręgu szkolnego, może być w roku szkolnym 1966/1967 zorganizowana dla tych uczniów klasa VIII szkoły podstawowej przy liceum ogólnokształcącym.
2.
Uczniowie liceum ogólnokształcącego, opartego na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej, którzy poczynając od roku szkolnego 1966/1967 nie ukończą klasy ulegającej likwidacji w następnym roku szkolnym, mogą kontynuować naukę w odpowiedniej klasie nowego liceum, opartego na podbudowie programowej 8-klasowej szkoły podstawowej, a mianowicie:

uczniowie z klasy IX - w klasie I nowego liceum ogólnokształcącego,

uczniowie z klasy X - w klasie II nowego liceum ogólnokształcącego,

uczniowie z klasy XI - w klasie III nowego liceum ogólnokształcącego.

3.
Uczniowie klasy XI, o których mowa w ust. 2, mogą również w następnych latach szkolnych kończyć naukę w liceum ogólnokształcącym dla pracujących. W stosunku do tych uczniów nie obowiązuje w roku szkolnym 1969/1970 warunek wykonywania pracy zawodowej.
4.
W celu umożliwienia złożenia egzaminu dojrzałości uczniom, którzy w roku szkolnym 1968/1969 nie ukończą klasy XI liceum ogólnokształcącego, może być w wypadkach uzasadnionych liczbą uczniów zorganizowana w roku szkolnym 1969/1970 klasa XI przy liceum ogólnokształcącym.
§  8.
1.
W związku z przepisem § 5 ulegają reorganizacji:
1)
szkoły przysposobienia rolniczego, zasadnicze szkoły zawodowe oraz technika i licea zawodowe, oparte na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej,
2)
technika zawodowe, oparte na podbudowie dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej lub szkoły przysposobienia rolniczego,
3)
technika zawodowe oparte na podbudowie programowej klasy IX liceum ogólnokształcącego,
4)
szkoły zawodowe dla absolwentów liceum ogólnokształcącego, oparte na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej.
2.
Reorganizacja szkół, o których mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje:
1)
otwarcie z dniem 1 września 1967 r. klas I, opartych na podbudowie programowej 8-klasowej szkoły podstawowej,
2)
likwidację w następnych latach kolejno klasy II szkoły przysposobienia rolniczego, klasy II lub II i III zasadniczej szkoły zawodowej oraz klasy II, III, IV i V technikum zawodowego i wprowadzenie kolejno na ich miejsce klas opartych na podbudowie programowej 8-klasowej szkoły podstawowej.
3.
Reorganizacja techników zawodowych, opartych na podbudowie programowej dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej lub szkoły przysposobienia rolniczego, obejmuje:
1)
otwarcie z dniem 1 września 1969 r. klasy I technikum, opartej na podbudowie nowej 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej lub szkoły przysposobienia rolniczego, albo z dniem 1 września 1970 r. klasy I technikum, opartego na podbudowie programowej nowej 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej,
2)
likwidację w następnych latach, poczynając od 1 września 1970 r. lub 1971 r., kolejno pozostałych klas i wprowadzanie na ich miejsce klas II i III technikum zawodowego, opartego na podbudowie programowej 2 lub 3-letniej nowej zasadniczej szkoły zawodowej albo nowej szkoły przysposobienia rolniczego.
4.
Reorganizacja techników zawodowych, opartych na podbudowie programowej klasy IX dotychczasowego liceum ogólnokształcącego, obejmuje:
1)
otwarcie z dniem 1 września 1967 r. klasy I, opartej na podbudowie programowej 8-klasowej szkoły podstawowej,
2)
likwidację w następnych latach kolejno klas II i III i wprowadzenie na ich miejsce klas II i III, opartych na podbudowie programowej 8-klasowej szkoły podstawowej.
5.
Reorganizacja szkoły zawodowej dla absolwentów liceum ogólnokształcącego obejmuje:
1)
otwarcie z dniem 1 września 1971 r. klasy I, opartej na podbudowie programowej nowego liceum ogólnokształcącego,
2)
likwidację w następnych latach kolejno dalszych klas i wprowadzenie na ich miejsce klas opartych na podbudowie programowej nowego liceum ogólnokształcącego.
6.
Zasadnicze szkoły zawodowe, oparte na podbudowie programowej dotychczasowego liceum ogólnokształcącego, ulegają likwidacji z końcem roku szkolnego 1966/1967.
7.
Szkoły mistrzów, oparte na podbudowie programowej dotychczasowej 7-klasowej szkoły podstawowej lub zasadniczej szkoły zawodowej, prowadzone przez kuratoria okręgów szkolnych, ulegają stopniowej likwidacji, poczynając od roku szkolnego 1967/1968. Od roku szkolnego 1967/1968 szkoły mistrzów mogą być organizowane wyłącznie poza resortem oświaty, zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania.
§  9.
1.
Uczniowie dotychczasowych szkół zawodowych, którzy poczynając od roku szkolnego 1966/1967 nie ukończą klasy podlegającej likwidacji w następnym roku szkolnym, mogą kontynuować naukę w tej samej (liczbowo) klasie nowej szkoły zawodowej.
2.
Uczniowie ostatniej klasy dotychczasowej szkoły zawodowej, którzy nie ukończą tej klasy w ostatnim roku jej istnienia, mogą w następnym roku szkolnym kontynuować naukę w ostatniej klasie nowej szkoły zawodowej.
§  10.
1.
W związku z przepisem § 5 ulegają reorganizacji:
1)
licea pedagogiczne dla wychowawczyń przedszkoli, oparte na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej,
2)
technika przemysłowo-pedagogiczne, oparte na podbudowie programowej dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej,
3)
studia nauczycielskie dla absolwentów dotychczasowego liceum ogólnokształcącego,
4)
studia nauczycielskie dla absolwentów dotychczasowego technikum zawodowego.
2.
Reorganizacja liceum pedagogicznego dla wychowawczyń przedszkoli obejmuje:
1)
otwarcie z dniem 1 września 1967 r. klasy I, opartej na podbudowie programowej 8-klasowej szkoły podstawowej,
2)
likwidację z dniem 1 września w następnych latach, kolejno pozostałych klas i wprowadzenie na ich miejsce klas II, III, IV i V liceum pedagogicznego dla wychowawczyń przedszkoli, opartego na podbudowie programowej 8-klasowej szkoły podstawowej.
3.
Reorganizacja techników przemysłowo-pedagogicznych, opartych na podbudowie programowej dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, obejmuje:
1)
otwarcie z dniem 1 września 1969 r. klasy I, opartej na podbudowie programowej nowej 2-letniej zasadniczej szkoły zawodowej, lub z dniem 1 września 1970 r. klasy I, opartej na podbudowie programowej nowej 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej,
2)
likwidację z dniem 1 września w następnych latach, kolejno, pozostałych klas i wprowadzenie na ich miejsce klas II, III i IV technikum przemysłowo-pedagogicznego, opartego na podbudowie programowej nowej zasadniczej szkoły zawodowej 2 lub 3-letniej.
4.
Reorganizacja studium nauczycielskiego dla absolwentów liceum ogólnokształcącego obejmuje:
1)
otwarcie z dniem 1 września 1971 r. I roku nauki studium, opartego na podbudowie programowej nowego liceum ogólnokształcącego,
2)
likwidację z dniem 1 września 1972 r. II roku nauki i wprowadzenie na jego miejsce II roku nauki studium, opartego na podbudowie programowej nowego liceum ogólnokształcącego.
5.
Reorganizacja studium nauczycielskiego dla absolwentów techników zawodowych obejmuje:
1)
otwarcie z dniem 1 września 1971 r. I roku nauki studium, opartego na podbudowie programowej nowego 4-letniego technikum zawodowego, lub z dniem 1 września 1972 r. I roku nauki studium, opartego na podbudowie programowej nowego 5-letniego technikum zawodowego,
2)
likwidację z dniem 1 września 1972 r. lub 1 września 1973 r. II roku nauki i wprowadzenie na jego miejsce II roku nauki studium, opartego na podbudowie programowej nowego 4 lub 5-letniego technikum zawodowego.
6.
Poczynając od roku szkolnego 1966/1967 nie otwiera się klasy I liceum pedagogicznego, a pozostałe klasy tego liceum ulegają w następnych latach szkolnych kolejnej likwidacji.
§  11.
1.
Dla uczniów dotychczasowych liceów pedagogicznych i liceów pedagogicznych dla wychowawczyń przedszkoli, którzy nie ukończą klasy ulegającej likwidacji w następnym roku szkolnym, mogą być organizowane jednorazowo, w miarę potrzeby, klasy dla uczniów nie promowanych.
2.
Uczniowie dotychczasowych techników przemysłowo-pedagogicznych, studiów nauczycielskich dla absolwentów liceum ogólnokształcącego oraz studiów nauczycielskich dla absolwentów technikum zawodowego, którzy nie ukończą klasy ulegającej likwidacji w następnym roku szkolnym (§ 10), mogą kontynuować naukę w tej samej (liczbowo) klasie odpowiedniego nowego zakładu kształcenia nauczycieli.
§  12.
1.
Dla młodocianych podlegających obowiązkowi szkolnemu, zatrudnionych w celu nauki zawodu lub przyuczenia do określonej pracy, oraz dla pracujących, którzy nie ukończyli szkoły podstawowej, będą organizowane, w miarę potrzeby, 8-klasowe szkoły podstawowe dla pracujących lub kursy według programu tej szkoły.
2.
Dla pracujących, posiadających przygotowanie w zakresie ośmiu klas szkoły podstawowej, będą organizowane licea ogólnokształcące dla pracujących i szkoły zawodowe dla pracujących albo klasy przy szkołach dla pracujących.
§  13.
1.
Począwszy od roku szkolnego 1967/1968 mogą również być przyjmowani:
1)
do liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych, opartych na podbudowie programowej 8-klasowej szkoły podstawowej - absolwenci 7-klasowej szkoły podstawowej,
2)
do szkół zawodowych dla absolwentów liceum ogólnokształcącego (§ 8 ust. 5) - absolwenci liceum ogólnokształcącego, opartego na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej,
3)
do studiów nauczycielskich dla absolwentów liceum ogólnokształcącego (§ 10 ust. 4) - absolwenci liceum ogólnokształcącego, opartego na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej,
4)
do studiów nauczycielskich dla absolwentów techników zawodowych (§ 10 ust. 5) - absolwenci dotychczasowych techników zawodowych, opartych na podbudowie programowej 7-klasowej szkoły podstawowej, zasadniczej szkoły zawodowej, klasy IX liceum ogólnokształcącego lub szkoły przysposobienia zawodowego.
2.
Warunki przyjmowania na pierwszy rok nauki kandydatów, o których mowa w ust. 1, określą odrębne przepisy.
§  14.
Szczegółową organizację szkół tworzonych w myśl zasad niniejszego zarządzenia oraz programy nauczania i wychowania w tych szkołach określają odrębne przepisy.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1965 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.54.282

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Dostosowanie organizacji szkół ogólnokształcących i zawodowych do zmian wynikających z ustawy o rozwoju systemu oświaty i wychowania.
Data aktu: 25/09/1965
Data ogłoszenia: 01/10/1965
Data wejścia w życie: 01/10/1965, 01/09/1965