Realizacja inwestycji w razie istotnej zmiany zakresu rzeczowego lub wartości kosztorysowej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 5 czerwca 1965 r.
w sprawie realizacji inwestycji w razie istotnej zmiany zakresu rzeczowego lub wartości kosztorysowej.

Na podstawie § 2 ust. 1 lit. e) uchwały nr 48 Rady Ministrów z dnia 10 marca 1965 r. w sprawie środków dla zwiększenia realności oraz stabilizacji kosztów inwestycji, zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadzenie istotnych zmian w zakresie rzeczowym lub w wartości kosztorysowej inwestycji w trakcie jej realizacji wymaga powzięcia ponownej decyzji co do dalszej kontynuacji inwestycji, niezależnie od zatwierdzenia przez właściwy organ zmian w dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
2.
Za istotną zmianę zakresu rzeczowego należy uważać:
1)
w odniesieniu do inwestycji rozpoczynanych po roku 1965 - zmianę planowanego do uzyskania przyrostu zdolności produkcyjnej lub usługowej w stopniu powodującym wzrost wskaźnika kapitałochłonności co najmniej o 25%,
2)
w odniesieniu do inwestycji rozpoczętych przed rokiem 1966 - zmianę planowanego do uzyskania przyrostu zdolności produkcyjnej lub usługowej w stopniu powodującym wzrost współczynnika kapitałochłonności co najmniej o 15%,
3)
zasadniczą zmianę programu produkcji, polegającą na zrezygnowaniu z dotychczas przyjętej produkcji na rzecz innej lub podobnej, ale związanej z całkowicie odmienną technologią,
4)
zmianę zakresu kooperacji, powodującą konieczność rozszerzenia własnego programu produkcji lub programu produkcji u kooperantów w drodze rozbudowy zakładów, której łączny koszt wyniesie powyżej 10% wysokości nakładów realizowanej inwestycji,
5)
zmianę pierwotnie projektowanych źródeł zaopatrzenia w podstawowe surowce, powodującą przejście z surowców krajowych na importowane.
3.
Za istotną zmianę wartości kosztorysowej należy uważać:
1)
w odniesieniu do inwestycji centralnych - wzrost wartości kosztorysowej w wysokości ponad 50 mln zł dla inwestycji rozpoczynanych po roku 1965 lub ponad 25 mln zł dla inwestycji rozpoczętych przed 1966 r.,
2)
w odniesieniu do inwestycji zjednoczeń, jednostek budżetowych oraz inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji prezydiów rad narodowych:
a)
rozpoczętych przed 1966 r. - wzrost wartości kosztorysowej w wysokości powyżej 15% przy jednoczesnym wzroście kosztu o ponad 3 mln zł,
b)
nowo rozpoczynanych po 1965 r. - wzrost wartości kosztorysowej w wysokości powyżej 25% przy jednoczesnym wzroście kosztu o ponad 5 mln zł.
4.
Wysokość zmiany zakresu rzeczowego lub wartości kosztorysowej należy odnieść do:
1)
zaktualizowanego projektu wstępnego wraz ze zbiorczym zestawieniem kosztów - dla inwestycji realizowanych w 1965 r.,
2)
ustaleń zawartych w zaktualizowanym projekcie wstępnym oraz w zbiorczym zestawieniu kosztów, stanowiącym podstawę do włączenia zadania inwestycyjnego do planu 5-letniego na lata 1966-1970 - dla inwestycji rozpoczętych przed 1966 r.,
3)
ustaleń zawartych w zatwierdzonym projekcie wstępnym oraz w zbiorczym zestawieniu kosztów, stanowiącym podstawę do włączenia po raz pierwszy inwestycji do planu - dla inwestycji nowo rozpoczynanych po 1965 r.
§  2.
1.
W razie powstania w odniesieniu do inwestycji centralnych istotnych zmian rzeczowych określonych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz istotnych zmian wartości kosztorysowej inwestycji centralnych i jednostek budżetowych w wysokości podanej w § 1 ust. 3 pkt 1 właściwy minister obowiązany jest uzyskać zgodę Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów na dalszą kontynuację tych inwestycji.
2.
W razie powstania pozostałych istotnych zmian zakresu rzeczowego lub wartości kosztorysowych, o których mowa w § 1, decyzję co do dalszej realizacji inwestycji podejmuje właściwy minister lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej na wniosek jednostki nadrzędnej inwestora.
§  3.
Wnioski o zezwolenie na dalszą realizację inwestycji w razie istotnych zmian zakresu rzeczowego lub istotnych przekroczeń wartości kosztorysowej powinny zawierać:
1)
analizę przyczyn powodujących zmianę zakresu rzeczowego lub kosztu inwestycji,
2)
analizę skutków, jakie pociągnie za sobą powzięcie decyzji, o której mowa w § 2, w odniesieniu do dotychczasowych ustaleń planu 5-letniego (§ 5 ust. 3),

oraz

3)
stwierdzenie, że:
a)
inwestycja spełnia wymagania warunkujące dalszą jej prawidłową realizację,
b)
pomimo wzrostu kosztów istnieje nadal celowość i opłacalność dalszej kontynuacji danej inwestycji (należy załączyć odpowiednie uzasadnienie ekonomiczne),
c)
istnieje możliwość pełnego pokrycia nakładów w danym roku i w latach następnych zgodnie z cyklami budowy na tle analizy zaangażowania nakładów,
d)
istnieje możliwość zapewnienia wykonania robót budowlano-montażowych w danym roku i terminowych dostaw maszyn i urządzeń.
§  4.
1.
Jeżeli organ zatwierdzający zaktualizowane zbiorcze zestawienie kosztów uprawniony jest zgodnie z przepisami § 2 do podejmowania decyzji o dalszej realizacji inwestycji, której wartość kosztorysowa lub zakres rzeczowy uległy istotnej zmianie - wówczas decyzja w sprawie dalszej kontynuacji inwestycji powinna być powzięta jednocześnie z zatwierdzeniem zbiorczego zestawienia kosztów.
2.
Jeśli decyzje o dalszej realizacji inwestycji podejmuje organ nadrzędny w stosunku do zatwierdzającego zaktualizowane zbiorcze zestawienie kosztów, wówczas wniosek powinien być przedstawiony w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od daty zatwierdzenia zaktualizowanego zbiorczego zestawienia kosztów.
3.
Wnioski dotyczące inwestycji, których wartość kosztorysowa uległa istotnej zmianie, powinny również określać proponowany sposób pokrycia zwiększonych nakładów, zgodnie z przepisami § 5 ust. 2 i 3.
4.
Odpisy wniosków dotyczących inwestycji wymienionych w § 2 ust. 1 należy przesłać do Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Zespół Inwestycji) oraz do Najwyższej Izby Kontroli (Departament Koordynacji).
5.
Inwestycje, których zakres rzeczowy lub wartość kosztorysowa uległy zmianie w granicach nie przekraczających ustaleń podanych w § 1, nie wymagają ponownej decyzji co do dalszego ich kontynuowania.
§  5.
1.
Przy sporządzaniu projektów 2-letnich planów inwestycyjnych właściwe ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych powinny:
1)
sporządzać zestawienie zmian wartości kosztorysowej inwestycji na formularzu według załączonego wzoru,
2)
opracować pełną analizę zaangażowania na lata przyszłe oraz analizę możliwości zapewnienia prawidłowej koncentracji nakładów dla poszczególnych zadań w roku planowym i w latach następnych zgodnie z cyklami budowy w związku ze zwiększeniem kosztu inwestycji i istotnymi zmianami zakresu rzeczowego, o których mowa w § 1.
2.
Wzrost wartości kosztorysowej powinien zostać pokryty w ramach limitów posiadanych przez inwestora.
3.
W razie stwierdzenia niemożności zapewnienia prawidłowej koncentracji nakładów dla wszystkich inwestycji objętych projektem planu 5-letniego na lata 1966-1970 zgodnie z cyklami budowy, właściwi ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych powinny przedstawić wnioski wraz z analizą skutków ekonomicznych wynikających z przewidywanych zmian w projekcie planu co do:
1)
przeznaczenia dodatkowych środków z rezerwy resortowego lub wojewódzkiego planu 5-letniego,
2)
wstrzymania lub przesunięcia terminu rozpoczęcia niektórych mniej ważnych i pilnych inwestycji nowo rozpoczynanych, objętych planem 5-letnim,
3)
zaniechania zmian zakresu rzeczowego, powodujących wzrost wartości kosztorysowej inwestycji.
§  6.
Niezależnie od zestawienia zmian wartości kosztorysowej inwestycji przy projektach 2-letnich planów inwestycyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych powinny przedstawiać według stanu na dzień 31 grudnia w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego wykaz zmian, które nastąpiły w ciągu całego roku sprawozdawczego, jednostkom wymienionym w ust. 7 uwag do załączonego wzoru.
§  7.
Tryb podejmowania decyzji co do dalszej kontynuacji zadań inwestycji priorytetowych, których zakres rzeczowy lub wartość kosztorysowa uległy istotnej zmianie, regulują odrębne przepisy.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Ministerstwo ...............................

Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej ......

ZESTAWIENIE ZMIAN WARTOŚCI KOSZTORYSOWEJ INWESTYCJI WEDŁUG STANU NA .......

Wyszczególnienie Podstawa włączenia inwestycji do planu 5-letniego P.w. Z., O*) Termin zatwierdzenia projektu wstępnego Wartość kosztorysowa przyjęta w planie 5-lotnim na lata 1966-1970 Wartość kosztorysowa według projektu wstępnego, stanowiącego podstawę do rozpoczęcia realizacji inwestycji Wartość kosztorysowania aktualna na Zmiana wartości kosztorysowej 9rubryka 7-6) Przyczyny zmian wartości kosztorysowej (suma rubryk od 9 do 16 = rubryka 8) Nazwa jednostki podejmującej decyzje zatwierdzającą zmianę wartości kosztorysowej Uwagi
dzień 1 stycznia roku sprawozdawczego koniec okresu sprawozdawczego (31 lipca albo 31 grudnia zmiana zdolności produkcyjnej lub usługowej zmiana zakresu rzeczowego nie powodująca zmiany zdolności produkcyjnej błędy w projektowaniu błędy w kosztorysowaniu zmiana cen maszyn i urządzeń zmiana cen robót budowlano-montażowych pozostałe przyczyny
) lub usługowej krajowych z importu
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Zmiany wartości kosztorysowej - ogółem
w tym:
1. inwestycje centralne -

ogółem

1) zadania, co do

których nastąpiły

istotne zmiany -

ogółem

a) zadania

kontynuowane -

zadanie ........

zadanie ........

zadania nowo rozpoczynane -

zadanie .........

zadanie .........

2) zadania, co do których nastąpiły zmiany nie zaliczane do istotnych (nie wykazane w poz. a lub b) ogółem
2. Inwestycje jednostek budżetowych - ogółem
3. Inwestycje zjednoczeń - ogółem

*) Pw - projekt wstępny, Z - założenia inwestycji (założenia uproszczone), O - inna ocena, na której podstawie został ustalony orientacyjny koszt inwestycji.

Uwagi.

1.
Zestawienie zmian wartości kosztorysowej sporządzają ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) uwzględniając tylko inwestycje polegające na budownictwie inwestycyjnym, których wartość kosztorysowa uległa zmianie.
2.
Zestawienie zmian wartości kosztorysowej w zakresie planu centralnego obejmuje w odniesieniu do:
1)
inwestycji centralnych (łącznie z priorytetowymi):
a)
imienny wykaz zadań kontynuowanych i nowo rozpoczynanych, których wartość kosztorysowa uległa istotnej zmianie,
b)
w pozycji zbiorczej zmiany wartości kosztorysowej zadań nie zaliczane do istotnych,
2)
inwestycji jednostek budżetowych - w pozycji zbiorczej wszystkie zmiany wartości kosztorysowej, zaliczane i nie zaliczane do istotnych,
3)
inwestycji zjednoczeń - w pozycji zbiorczej zmiany wartości kosztorysowej zaliczane zarówno do istotnych, jak i nieistotnych.
3.
W zestawieniach zmian wartości kosztorysowej w zakresie planu terenowego, sporządzanych przez prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), należy podawać zmiany wartości kosztorysowej, zarówno istotne, jak i nieistotne, w jednej zbiorczej pozycji.
4.
Kryteria zaliczania zmian wartości kosztorysowej do istotnych lub nieistotnych zostały określone w § 1 zarządzenia.
5.
Zestawienie należy sporządzać 2 razy w roku - według stanu na dzień 31 lipca, obejmując zmiany zaszłe od 1 stycznia, i według stanu na dzień 31 grudnia, podając zmiany dotyczące całego roku, tj. łącznie z tymi, które wykazane zostały w zestawieniu opracowanym na dzień 31 lipca (narastająco).
6.
Zestawienie sporządzone w następnym roku kalendarzowym nie uwzględnia zmian z roku poprzedniego.
7.
Zestawienie według stanu na dzień 31 lipca należy sporządzić w terminie obowiązującym dla opracowania projektu planu 2-letniego, a według stanu na dzień 31 grudnia - w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego i przekazać do:
1)
Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Zespół Inwestycji,
2)
Najwyższej Izby Kontroli - Departament Koordynacji,
3)
Banku Inwestycyjnego - Departament Dokumentacji i Kosztów,
4)
Głównego Urzędu Statystycznego - Departament Statystyki Inwestycji i Budownictwa.
8.
W poszczególnych rubrykach zestawienia podaje się:
1)
w rubryce 4 - wartość przyjętą w planie 5-letnim dla zadań kontynuowanych, a w odniesieniu do zadań nowo rozpoczynanych - podstawę wyceny przyjętą dla zadania przy włączeniu do planu 5-letniego,
2)
w rubryce 5 - wartość dla zadań nowo rozpoczynanych oraz nie wykazanych imiennie w planie 5-letnim według projektu wstępnego stanowiącego podstawę do rozpoczęcia realizacji inwestycji; w odniesieniu do zestawienia za 1965 r. w rubryce tej należy podać wysokość ostatnio zaktualizowanego zbiorczego zestawienia kosztów, przy czym rubryk od 2 do 4 nie wypełnia się,
3)
w rubryce 6 podaje się wartość aktualną na dzień 1 stycznia roku sprawozdawczego, tj.:
a)
wartość kosztorysową określoną w planie 5-letnim (rubryka 4) lub rocznym (rubryka 5), jeśli nie nastąpiły zmiany w poprzednich latach planu 5-letniego, lub
b)
wartość kosztorysową zaktualizowaną w latach poprzedzających rok sprawozdawczy;

jeżeli istotna zmiana wartości kosztorysowej zadania była wynikiem stopniowego narastania zmian, wykazywanych w dotychczasowych zestawieniach w pozycji zbiorczej, należy zadanie takie imiennie wyszczególnić, podając w rubryce 6 aktualną wartość kosztorysową na dzień 1 stycznia roku sprawozdawczego,

4)
w rubryce 7 podaje się aktualną wartość na koniec okresu sprawozdawczego, tj. na dzień 31 lipca lub 31 grudnia roku sprawozdawczego,
5)
rubryka 8 stanowi różnicę między rubrykami 7 a 6,
6)
dane dotyczące rubryki 9 należy podawać w ułamku: w liczniku - wysokość zmian wartości kosztorysowej, w mianowniku - rozmiar wzrostu lub zmniejszenie planowanego pierwotnie do uzyskania przyrostu zdolności produkcyjnej lub usługowej.
9.
Do zestawienia należy dołączyć omówienie:
1)
zmian zdolności produkcyjnej lub usługowej powodujących zmiany wartości kosztorysowej,
2)
źródeł pokrycia wzrostu wartości kosztorysowej (np. rezygnacja z realizacji lub odroczenie rozpoczęcia zadań inwestycyjnych, przewidzianych w planie 5-letnim, ograniczenie zakresu rzeczowego realizacji inwestycji, pokrycie wzrostu kosztów inwestycyjnych z rezerwy resortowej, przewidzianej w planie 5-letnim),
3)
wpływu zmian wartości kosztorysowej w okresie sprawozdawczym na zaangażowanie w następnych latach oraz możliwości zapewnienia właściwej koncentracji nakładów zgodnie z cyklami budowy w roku planowym i w latach następnych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024