Międzybranżowy centralny ośrodek normalizacyjny organizacji i techniki pracy biurowej oraz wyposażenia biur.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 października 1963 r.
w sprawie międzybranżowego centralnego ośrodka normalizacyjnego organizacji i techniki pracy biurowej oraz wyposażenia biur.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 53, poz. 298) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zakład Organizacji i Techniki Pracy Biurowej zgodnie z załącznikiem do uchwały nr 407 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1960 r. w sprawie centralnych ośrodków normalizacyjnych - ustalonym zarządzeniem nr 68 Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 1962 r. - sprawuje funkcje międzybranżowego centralnego ośrodka normalizacyjnego organizacji i techniki pracy biurowej oraz wyposażenia biur, zwanego dalej "centralnym ośrodkiem normalizacyjnym".
2.
Zakład Organizacji i Techniki Pracy Biurowej jako międzybranżowy centralny ośrodek normalizacyjny odpowiada za należyty rozwój i poziom fachowy prac normalizacyjnych w zakresie organizacji i techniki pracy biurowej oraz wyposażenia biur i koordynuje działalność normalizacyjną właściwych jednostek niezależnie od ich administracyjnego podporządkowania.
§  2.
1.
Do zadań Zakładu Organizacji i Techniki Pracy Biurowej jako centralnego ośrodka normalizacyjnego należy:
1)
inicjowanie i organizowanie prac normalizacyjnych w porozumieniu z Polskim Komitetem Normalizacyjnym oraz z zainteresowanymi ministerstwami (urzędami centralnymi),
2)
opracowywanie projektów własnych planów prac normalizacyjnych oraz opiniowanie projektów planów prac normalizacyjnych innych ośrodków,
3)
inicjowanie, prowadzenie lub organizowanie prac naukowo-badawczych i doświadczalnych, stanowiących podstawę ustalania norm,
4)
opracowywanie lub organizowanie opracowania projektów norm z zakresu organizacji i techniki pracy biurowej oraz wyposażenia biur,
5)
opiniowanie projektów norm dotyczących urządzeń i środków technicznych pracy biurowej, opracowywanych przez inne ośrodki normalizacyjne,
6)
badanie skutków technicznych i ekonomicznych norm oraz inicjowanie zmiany norm przestarzałych,
7)
koordynacja działalności normalizacyjnej ośrodków normalizacyjnych w zakresie tematyki centralnego ośrodka normalizacyjnego,
8)
opracowywanie wniosków w sprawie właściwego wykorzystania prac normalizacyjnych,
9)
opiniowanie dokumentów normalizacyjnych o charakterze międzynarodowym (RWPG-ISO), przygotowywanie materiałów dla przedstawicieli Polski w tych organizacjach.
2.
Plany prac normalizacyjnych stanowią integralną część planu działalności Zakładu Organizacji i Techniki Pracy Biurowej.
3.
W realizacji planu prac związanego z funkcją ośrodka biorą udział komórki organizacyjne Zakładu odpowiednio do swego zakresu działania.
4.
Zakład Organizacji i Techniki Pracy Biurowej uzgadnia z właściwymi jednostkami organizacyjnymi ministerstw (urzędów centralnych) szczegółowe zasady współpracy w zakresie normalizacji.
5.
Zakład Organizacji i Techniki Pracy Biurowej jest uprawniony do:
1)
samodzielnego występowania do zainteresowanych instytucji i jednostek organizacyjnych w sprawach dotyczących normalizacji,
2)
zbierania materiałów i informacji niezbędnych do realizacji zadań,
3)
zgłaszania wniosków o wprowadzenie do planów pracy innych ośrodków określonych zadań,
4)
analizowania wykonania planów innych ośrodków realizujących zadania dotyczące problematyki organizacji i techniki pracy biurowej, środków organizacyjnych pracy biurowej i przedmiotów wyposażenia biur.
§  3.
1.
Zadania Zakładu Organizacji i Techniki Pracy Biurowej jako centralnego ośrodka normalizacyjnego wykonuje komórka normalizacyjna Zakładu, podległa bezpośrednio dyrektorowi Zakładu.
2.
Komórka normalizacyjna wykonuje zadania w zakresie planowania, koordynacji oraz kontroli rzeczowej i formalnej prac normalizacyjnych.
3.
Szczegółowe zadania oraz organizację pracy komórki normalizacyjnej (ust. 1) określi dyrektor Zakładu Organizacji i Techniki Pracy Biurowej.
§  4.
Organem opiniodawczym i doradczym Zakładu Organizacji i Techniki Pracy Biurowej w zakresie prac normalizacyjnych jest Komisja Normalizacyjna, utworzona odrębnym zarządzeniem.
§  5.
Zasady finansowania działalności normalizacyjnej regulują przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 1962 r. w sprawie źródeł i sposobu finansowania prac normalizacyjnych oraz zasad wynagradzania za te prace (Monitor Polski Nr 56, poz. 267).
§  6.
Traci moc zarządzenie nr 103 Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 1959 r. w sprawie powierzenia funkcji ośrodka normalizacyjnego Zakładowi Organizacji i Techniki Pracy Biurowej.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.83.402

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Międzybranżowy centralny ośrodek normalizacyjny organizacji i techniki pracy biurowej oraz wyposażenia biur.
Data aktu: 24/10/1963
Data ogłoszenia: 09/11/1963
Data wejścia w życie: 09/11/1963