Gospodarka formularzami.

ZARZĄDZENIE Nr 205
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 9 października 1961 r.
w sprawie gospodarki formularzami.

W celu zapewnienia oszczędnej gospodarki formularzami oraz usprawnienia techniki pracy zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wszystkie organy administracji państwowej, jednostki gospodarki uspołecznionej, instytucje i organizacje społeczne otrzymujące dotacje z budżetu Państwa mają obowiązek prowadzenia oszczędnej gospodarki formularzami drukowanymi i powielanymi oraz zobowiązane są do organizowania i stałego prowadzenia systematycznych prac nad ujednoliceniem i racjonalizacją formularzy, używanych w zakresie ich właściwości.
2.
Prace, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonywane zgodnie z wytycznymi Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (Komisji Racjonalizacji Druków) oraz instrukcjami jednostek nadrzędnych.
§  2.
Wszelkie formularze powinny być wykonywane z zachowaniem racjonalnego wykorzystania papieru przez:
1)
oszczędny i właściwy do potrzeb dobór odpowiednich rodzajów, klas, gatunków, gramatur i formatów papieru;
2)
oszczędne i racjonalne zadrukowanie powierzchni;
3)
organizacyjnie i ekonomicznie uzasadnioną wysokość nakładu.
§  3.
1.
Wszystkie jednostki, o których mowa w § 1, skoncentrują sprawę nadzoru nad gospodarką formularzami we właściwej do tego rodzaju spraw istniejącej komórce organizacyjnej.
2.
Do zakresu działania tej komórki w przedmiocie gospodarki formularzami należeć powinno w szczególności:
1)
organizowanie i koordynowanie prac w zakresie opracowywania, ujednolicenia i racjonalizacji formularzy w ścisłej współpracy z zainteresowanymi komórkami;
2)
przeprowadzanie kontroli w zakresie racjonalnej gospodarki formularzami;
3)
prowadzenie ewidencji i wzornika wszystkich stosowanych formularzy.
§  4.
1.
Wprowadzanie formularzy oraz ustalanie wysokości ich nakładów, bez względu na technikę wykonania, może następować po uprzednim uzgodnieniu z komórką organizacyjną, o której mowa w § 3, i uzyskaniu akceptacji kierownictwa jednostki organizacyjnej.
2.
Ustanawianie formularzy o nakładach w skali rocznej powyżej 500 kg wymaga uzgodnienia z jednostką nadrzędną, a formularzy o nakładach powyżej 2000 kg w skali rocznej - z Polskim Komitetem Normalizacyjnym (Komisją Racjonalizacji Druków).
3.
Wzory formularzy stanowiące załączniki do projektów aktów prawnych, które mają być ogłaszane w Dzienniku Ustaw, Monitorze Polskim, dziennikach urzędowych i biuletynach ministerstw (urzędów centralnych), powinny być uzgadniane z Polskim Komitetem Normalizacyjnym (Komisją Racjonalizacji Druków).
§  5.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) polecą inspektorom resortowym prowadzenie kontroli prawidłowości gospodarki formularzami.
§  6.
1.
Nadzór fachowy nad przestrzeganiem przepisów niniejszego zarządzenia porucza się Prezesowi Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
2.
Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego zleci Komisji Racjonalizacji Druków zorganizowanie akcji instruktażowej w celu przeszkolenia pracowników odpowiedzialnych za gospodarkę formularzami.
§  7.
1.
Zobowiązuje się wszystkie organy administracji państwowej, jednostki gospodarki uspołecznionej oraz instytucje i organizacje społeczne, otrzymujące dotacje z budżetu Państwa:
1)
do przeprowadzenia rewizji stosowanych formularzy w celu:
a)
wyeliminowania formularzy nieaktualnych,
b)
zmniejszenia formatów formularzy przez racjonalne wykorzystanie powierzchni papieru,
c)
ograniczenia nakładów,
d)
zastosowania jak najbardziej oszczędnych rodzajów, klas i gramatur papieru,
2)
do założenia lub uaktualnienia ewidencji stosowanych formularzy niezależnie od techniki ich wykonywania,
3)
do dostarczenia Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu (Komisji Racjonalizacji Druków) wzorów formularzy, których nakład w skali rocznej wynosi powyżej 2000 kg.
2.
Zadania wymienione w ust. 1 powinny być wykonane w ciągu 4 miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
3.
Zobowiązuje się Polski Komitet Normalizacyjny (Komisję Racjonalizacji Druków) do przeanalizowania stosowanych obecnie w poszczególnych resortach formularzy o nakładach powyżej 2000 kg w skali rocznej z punktu widzenia wytycznych zawartych w niniejszym zarządzeniu i do przedstawienia w wyniku przeprowadzonej analizy odpowiednich wniosków kierownikom właściwych resortów - w terminie 8 miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  8. 1
Przepisy zarządzenia nie dotyczą formularzy specjalnych Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, formularzy sprawozdawczo-statystycznych wydawanych lub zatwierdzanych przez Główny Urząd Statystyczny oraz formularzy sprawozdawczości wprowadzanych przez Ministra Finansów w uzgodnieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego.
§  9.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym wprowadzenie przepisów niniejszego zarządzenia w zrzeszonych spółdzielniach i jednostkach podległych.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 8 zmieniony przez § 14 zarządzenia nr 77 z dnia 16 września 1970 r. w sprawie Komisji Racjonalizacji Druków (M.P.70.34.267) z dniem 26 października 1970 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024