Bankowa kontrola dokumentów rozliczeniowych za roboty budowlano-montażowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 lipca 1961 r.
w sprawie bankowej kontroli dokumentów rozliczeniowych za roboty budowlano-montażowe.

Na podstawie § 2 ust. 1 uchwały nr 502 Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1959 r. w sprawie zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montazowe (Monitor Polski z 1960 r. Nr 7, poz. 31) oraz w związku z przepisami § 2 ust. 5 uchwały nr 21 Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1961 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych w 1961 roku (Monitor Polski Nr 11, poz. 60) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wykonawcy oraz zleceniodawcy robót budowlano-montażowych w zakresie inwestycji będący jednostkami gospodarki uspołecznionej obowiązani są zamieszczać na każdym protokole odbioru (wykonanych elementów robót, obiektu), a wykonawcy robót ponadto na każdej fakturze za wykonane roboty inwestycyjne pisemne oświadczenie według wzoru i objaśnień stanowiących załącznik do zarządzenia.
2.
Oświadczenie zamieszczone w protokole odbioru podpisują kierownik budowy generalnego lub bezpośredniego wykonawcy oraz inspektor nadzoru, a w zakresie robót wykonywanych przez podwykonawcę - kierownik robót podwykonawcy, kierownik budowy generalnego wykonawcy oraz inspektor nadzoru.
3.
Oświadczenie zamieszczone na fakturze podpisują osoby upoważnione do podpisywania dokumentów w zakresie praw i obowiązków majątkowych przedsiębiorstwa.
§  2.
1.
Banki obowiązane są odmawiać przyjęcia i realizacji dokumentów rozliczeniowych za roboty budowlano-montażowe, gdy:
1)
do żądania zapłaty przedstawionego przez wykonawcę lub do dyspozycji przelewowej udzielonej przez zleceniodawcę nie załączono faktury, opatrzonej oświadczeniem, o którym mowa w § 1 ust. 3,
2)
w oświadczeniu nie podano wyraźnie podstaw ustalania wynagrodzenia za roboty budowlano-montażowe,
3)
z treści oświadczenia nie wynika wyraźnie, że faktura została wystawiona zgodnie z obowiązującymi zasadami ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe.
2.
Jeżeli z treści oświadczenia wynika, że roboty były wykonywane bez umowy notyfikowanej przez bank lub zakres rzeczowy oraz wartość robót objętych fakturą nie mieszczą się w granicach notyfikowanej umowy, a nie zachodzą wyjątkowe okoliczności, dopuszczające - zgodnie z obowiązującymi przepisami - prowadzenie robót bez notyfikacji lub z przekroczeniem notyfikowanej umowy, bank finansujący inwestycję realizuje odnośne dokumenty rozliczeniowe z rachunku inwestora, z dyspozycją dla banku finansującego wykonawcę zapisania realizowanej kwoty na zablokowany rachunek wykonawcy robót. W odniesieniu do inwestycji zaliczanych do inwestycji przedsiębiorstw kwota należności za roboty wykonane bez notyfikacji podlega pokryciu z rachunku rozliczeniowego płatnika i zostaje zapisana na zablokowanym rachunku wykonawcy. Środki zgromadzone na zablokowanych rachunkach wykonawców robót banki odprowadzają na dochód budżetu centralnego w trybie ustalonym odrębnymi przepisami.
3.
Jeżeli bank na podstawie kontroli wstępnej stwierdzi, że złożone oświadczenie, o którym mowa w § 1, nie odpowiada rzeczywistości, wówczas obowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną wykonawcy w celu pociągnięcia do odpowiedzialności służbowej winnych wystawienia nieprawidłowego oświadczenia. Jeżeli z okoliczności wynika, że wystawienie niezgodnego z rzeczywistością oświadczenia było rozmyślne lub wynikało z rażącego niedbalstwa, jednostka nadrzędna obowiązana jest zawiadomić o tym prokuratora.
§  3.
Przepisy § 2 nie ograniczają uprawnień banków do stosowania środków oddziaływania wynikających z odrębnych przepisów.
§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 12 sierpnia 1960 r. w sprawie bankowej kontroli dokumentów rozliczeniowych za roboty budowlano-montażowe (Monitor Polski Nr 66, poz. 313).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR OŚWIADCZENIA

grafika

Objaśnienie co do wypełnienia oświadczenia.

1)
Poz. 1 oświadczenia należy wypełniać tylko w razie zgodności zakresu rzeczowego i wartości robót objętych fakturą z treścią notyfikowanej przez bank umowy. W razie wykonania robót bez lub z przekroczeniem notyfikowanej przez bank umowy należy przekreślić poz. 1 oświadczenia.
2)
Poz. 2 oświadczenia nie wymaga wyjaśnień. Należy zwrócić uwagę na konieczność wykreślenia treści zbędnej.
3)
Poz. 3 oświadczenia powinno się wypełniać tylko w przypadku, gdy jako podstawę rozliczeń zastosowano kosztorys umowny. Jeżeli zastosowanie kosztorysu umownego jako podstawy rozliczeń wiąże się z faktem prowadzenia robót na podstawie sukcesywnie dostarczanej (częściami) dokumentacji projektowo-kosztorysowej (§ 3 ust. 6 pkt 1 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 grudnia 1959 r. w sprawie zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe - Monitor Polski z 1960 r. Nr 7, poz. 34), należy w tej pozycji oświadczenia powołać obowiązujący przepis prawny. Jeżeli zastosowanie kosztorysu umownego jako podstawy rozliczeń wiąże się z wykonywaniem robót, których warunki i zakres nie mogą być przewidziane ściśle w projekcie (§ 3 ust. 6 pkt 2 wymienionego wyżej zarządzenia), w omawianej pozycji oświadczenia należy powołać datę zezwolenia i nazwę jednostki, która wydała zezwolenie na zastosowanie tej podstawy rozliczeń.
4)
Poz. 4 oświadczenia powinno się wypełniać tylko w przypadku, gdy faktura zostaje wystawiona z odstępstwem od zasady rozliczeń za zakończone elementy scalone obiektu. Należy wówczas powołać datę zezwolenia i nazwę jednostki, która wydała zezwolenie na to odstępstwo.
5)
Jeżeli do rozliczenia konkretnych robót mają zastosowanie przepisy specjalne, wydane na podstawie § 1 ust. 3, 4, 5 i 6 uchwały nr 502 Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1959 r. w sprawie zasad ustalania wynagrodzeń i dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe (Monitor Polski z 1960 r. Nr 7, poz. 31), ustalające zasady rozliczeń odmiennie od przepisów powołanego wyżej zarządzenia Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 grudnia 1959 r. zamiast poz. 3 i 4 wzoru oświadczenia należy w pozycji uzupełniającej zamieścić klauzulę o następującej treści: "Rozliczenie dokonywane jest zgodnie z zasadami określonymi ...................." (należy powołać przepis prawny określający szczególne zasady rozliczeń w odniesieniu do danej kategorii robót).
6)
We wzorze oświadczenia przewidziano pozycje dla zamieszczenia dodatkowych klauzul, oświetlających szczególne okoliczności dotyczące wykonywania robót bez lub z przekroczeniem notyfikowanej przez bank umowy. W szczególności wprowadzenie dodatkowych klauzul do oświadczenia jest wymagane:
a)
w razie przekroczenia wartości notyfikowanej umowy: w oświadczeniu należy wówczas zamieścić dodatkową klauzulę o następującej treści: "wartość robot objętych fakturą przekracza notyfikowaną przez bank kwotę umowy o zł ....................",
b)
jeżeli roboty prowadzono bez notyfikacji lub gdy wartość rozliczanych robót przekracza kwotę umowy notyfikowanej przez bank, ale roboty te prowadzono na podstawie upoważnienia zawartego w obowiązujących przepisach prawnych, należy (niezależnie od klauzul, o których mowa wyżej) zamieścić w oświadczeniu dodatkową klauzulę, podającą wartość robót wykonanych bez notyfikacji lub z przekroczeniem notyfikowanej umowy, lecz na podstawie upoważnienia zawartego w obowiązujących przepisach; należy przy tym powołać odpowiedni przepis prawny (np. "wykonano roboty na kwotę zł .................... bez notyfikowanej umowy na podstawie § 2 ust. 6 uchwały nr 21 Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1961 r." albo "roboty na kwotę zł .................... wykonano z przekroczeniem notyfikowanej umowy na podstawie § 2 ust. 8 uchwały nr 21 Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1961 r."),
c)
jeżeli przekroczenie wartości notyfikowanej umowy wynika z faktu objęcia fakturą wartości odpowiadających różnicy robót w toku przedsiębiorstwa budowlano-montażowego (co do robót realizowanych w ramach jednej umowy) na początek i na koniec danego roku kalendarzowego (tzn. gdy przekroczenie notyfikowanej umowy wystąpiło w związku z zafakturowaniem w danym roku robót wykonanych w roku poprzednim, a więc objętych notyfikacją umowy na rok poprzedni, a planowane nakłady inwestycyjne na rok bieżący nie uwzględniają wartości robót w toku na koniec roku bieżącego lub uwzględniają roboty w toku w wartości znacznie niższej od wartości występującej na początek tego roku), należy wówczas zamieścić dodatkową klauzulę o następującej treści: "w ramach wymienionego przekroczenia notyfikowanej umowy kwota zł .................... jest uzasadniona zafakturowaniem robót w toku występujących na początek roku w wysokości zł .................... przy planowanym ukształtowaniu się wartości robót w toku na koniec roku w wysokości zł ....................".
7)
Jeżeli treść oświadczenia zamieszczona jest w samej fakturze, podpisanie tej faktury jest równoznaczne z podpisaniem oświadczenia.
8)
Zasadnicza treść podanego wyżej wzoru oświadczenia jest analogiczna jak we wzorze stanowiącym załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 12 sierpnia 1960 r. w sprawie bankowej kontroli dokumentów rozliczeniowych za roboty budowlano-montażowe (Monitor Polski Nr 66, poz. 313). Istnieje zatem możliwość odpowiedniego wykorzystania formularzy faktur z nadrukiem według dotychczas obowiązującego wzoru przy uwzględnieniu niniejszych objaśnień.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024