Opracowanie i zatwierdzanie przez jednostki planujące szczegółowych pięcioletnich planów gospodarczych na lata 1961-1965.

UCHWAŁA Nr 128
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 marca 1961 r.
w sprawie opracowania i zatwierdzania przez jednostki planujące szczegółowych pięcioletnich planów gospodarczych na lata 1961-1965.

W celu podniesienia i umocnienia roli oraz znaczenia planów wieloletnich w systemie planowania i zarządzania gospodarką narodową oraz stworzenia na lata 1961-1965 maksymalnie możliwej stabilności warunków ekonomicznych rozwoju gospodarki narodowej jako całości oraz poszczególnych jej działów, gałęzi, dziedzin i terenów, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Kierując się zawartymi w pięcioletnim planie rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961-1965 (plan 5-letni) ustaleniami dotyczącymi wieloletniej polityki gospodarczej Państwa, wyrażonymi w formie zadań planowych i środków do ich wykonania oraz zaleceń i przewidywań, jednostki planujące wszystkich szczebli, o których mowa w § 3, przystąpią niezwłocznie do prac związanych z ostatecznym ustaleniem i zatwierdzeniem szczegółowych 5-letnich planów gospodarczych na lata 1961-1965.
2.
Plany 5-letnie, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać podział zadań planowych i środków do ich wykonania na poszczególne lata kalendarzowe lub gospodarcze, zależnie od obowiązujących w tym zakresie przepisów.
3.
Zawarte w planach 5-letnich ustalenia dotyczące poszczególnych lat stanowić powinny podstawową wytyczną dla opracowania rocznych planów gospodarczych jednostek planujących wszystkich szczebli.
4.
W uzasadnionych przypadkach związanych z realizacją planu 5-letniego, a wynikających zwłaszcza z przebiegu wykonania rocznych narodowych planów gospodarczych (nieprzewidziane przeszkody w wykonaniu założeń planu, ujawnienie nie przewidywanych rezerw itp.), Rada Ministrów określać będzie w wytycznych dotyczących rocznych narodowych planów gospodarczych oraz w rocznych narodowych planach gospodarczych opartych na uchwałach Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w tym zakresie odchylenia od ustaleń planu 5-letniego dla poszczególnych działów, gałęzi i dziedzin gospodarki narodowej, jak też dla poszczególnych ministerstw i prezydiów wojewódzkich rad narodowych (WRN).
5.
W związku z przepisem ust. 4 plany 5-letnie przedsiębiorstw mogą ulegać zmianom w trakcie realizacji 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961-1965, zwłaszcza wtedy, gdy z odchyleń, o których mowa w ust. 4, wynikać będą dla przedsiębiorstw zasadnicze zmiany w strukturze i rozmiarach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.
§  2.
1.
Szczegółowe plany 5-letnie przedsiębiorstw sporządzane w ramach prac, o których mowa w § 1, powinny stać się elementem dalszego wzmocnienia roli i znaczenia planów wieloletnich w systemie planowania i zarządzania gospodarką narodową. Wymaga to od przedsiębiorstw maksymalnego i odpowiedzialnego wysiłku w kierunku realnego opracowania planów 5-letnich, a w szczególności wydatnego poprawienia, wszędzie tam, gdzie to jest możliwe i celowe z punktu widzenia potrzeb gospodarki narodowej, zadań planowych wynikających z pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961-1965.
2.
Przez poprawienie zadań planowych, o których mowa w ust. 1, obok powiększenia zadań planowych nie powodującego zwiększenia środków przeznaczanych do ich wykonania, można rozumieć również wyraźne poprawienie proporcji pomiędzy zadaniami a środkami. To poprawienie proporcji może nastąpić bez zmiany zadań lub przy ich zwiększeniu, a nawet w wyjątkowych przypadkach - przy zmniejszeniu niektórych zadań.
3.
Przy opracowywaniu planów 5-letnich przedsiębiorstwa powinny dążyć przede wszystkim do maksymalnego wykorzystania istniejących zdolności produkcyjnych i usługowych. W szczególności dotyczy to przemysłu wydobywczego, którego poziom produkcji określa bazę surowcową dla przemysłu przetwórczego i limituje właściwe wykorzystanie jego zdolności produkcyjnych. Dotyczy to zwłaszcza węgla kamiennego koksującego, węgla brunatnego, rud cynkowo-ołowianych i miedzi, siarki, soli, kamienia wapiennego, gazu ziemnego, ropy naftowej oraz poszukiwań bogatych rud. Wykrywanie rezerw produkcyjnych i podwyższanie zadań planowych w przemyśle przetwórczym konieczne jest zwłaszcza w takich dziedzinach, na których - ze względu na ograniczone możliwości produkcyjne - szczególnie zależy gospodarce narodowej. Dotyczy to głównie hutnictwa żelaza i metali nieżelaznych, przemysłu maszynowego i chemicznego oraz energetyki.
4.
Zwiększanie zadań w planach 5-letnich przedsiębiorstw (ust. 3) powinno dotyczyć zwłaszcza produkcji przeznaczonej na eksport oraz produkcji antyimportowej. W związku z powyższym należy w ramach posiadanych limitów zapewnić odpowiednie środki na właściwy rozwój tej produkcji.
5.
Dla właściwej realizacji przepisów ust. 3 i 4 zjednoczenia i jednostki im równorzędne powinny dołożyć wszelkich starań, aby w pełni wykorzystać inicjatywę przedsiębiorstw w tym zakresie, zapewniając możliwości wyeksportowania uzyskanej w tej drodze dodatkowej produkcji.
6.
Zadania planowe ustalone w planach 5-letnich przedsiębiorstw powinny być osiągnięte w sposób znacznie oszczędniejszy, niż to było dotychczas. W związku z tym przy opracowaniu szczegółowych planów 5-letnich przedsiębiorstwa powinny dążyć do osiągnięcia dodatkowej obniżki kosztów własnych, a co za tym idzie - do poprawienia otrzymanych w tym zakresie wskaźników od jednostek bezpośrednio nadrzędnych. Dla zapewnienia realizacji tych zadań należy położyć szczególny nacisk na ujawnianie istniejących rezerw w kosztach materiałowych oraz na oszczędność materiałów, między innymi przez rozszerzenie zakresu normowania zużycia materiałowego oraz systematyczne zaostrzanie tych norm i kontrolę ich wykonywania.
7.
W przedsiębiorstwach przemysłowych produkujących maszyny oraz w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych szczególną uwagę powinno się zwrócić na szersze wprowadzenie i doskonalenie materiałowo-oszczędnych konstrukcji i wyrobów. Poważne oszczędności kryją się w możliwości szerszego stosowania materiałów zastępczych, a zwłaszcza tworzyw sztucznych, przy produkcji maszyn, aparatury i urządzeń. Materiały zastępcze powinno się również szerzej stosować w zakresie gospodarki drewnem. W dziedzinie tej należy szczególną uwagę zwracać na wprowadzanie materiałów oszczędnościowych zastępujących pełnowartościowe drewno, a w szczególności płyt pilśniowych i płyt wiórowych. W zakresie gospodarki drewnem i papierem należy zwrócić szczególną uwagę na zagadnienie gospodarki opakowaniami, na renowację opakowań, na stosowanie opakowań, które można wielokrotnie używać itp.
8.
Dążąc do osiągnięcia dodatkowych oszczędności materiałowych i poprawy wskaźników planu w zakresie kosztów własnych należy ponadto zwrócić szczególną uwagę na zagadnienie stosowania nowych procesów technologicznych, pozwalających na pełniejsze wykorzystanie surowców i materiałów oraz zmniejszenie strat w przerobie, właściwe przechowalnictwo oraz zmniejszenie strat przy magazynowaniu i transporcie, na zagadnienie zmniejszenia strat produkcyjnych oraz pełniejsze wykorzystanie odpadów produkcyjnych.
9.
Osiągnięcie w planach 5-letnich przedsiębiorstw i ich jednostek nadrzędnych maksymalnego, ekonomicznie uzasadnionego poziomu produkcji, zapewniającego właściwy rozwój gospodarki narodowej jako całości oraz poszczególnych jej działów, gałęzi i dziedzin w latach 1961-1965, wymaga zwrócenia w tych planach szczególnej uwagi również na:

- jak najbardziej efektywne wykorzystanie środków inwestycyjnych;

- podniesienie poziomu technicznego i organizacyjnego przedsiębiorstw;

- maksymalne wykorzystanie rezerw wydajności pracy;

- ujawnianie istniejących w przedsiębiorstwach innych rezerw, które w konsekwencji powinny pozwolić na polepszenie otrzymanych zadań przy jednoczesnym możliwie jak najniższym zaangażowaniu środków przeznaczonych do ich wykonania.

§  3.
1.
Do opracowania szczegółowych planów 5-letnich na lata 1961-1965 zobowiązane są następujące jednostki gospodarcze objęte planowaniem centralnym:
1)
przedsiębiorstwa przemysłowe, budowlano-montażowe, handlowe, transportowe, łączności, lasów państwowych oraz rolne,
2)
zjednoczenia i jednostki im równorzędne nadzorujące działalność przedsiębiorstw określonych w pkt 1.
2.
Ministerstwa określą we własnym zakresie w ścisłym dostosowaniu do specyfiki i charakteru nadzorowanej działalności, które przedsiębiorstwa wymienione w ust. 1 pkt 1 będą opracowywać szczegółowe plany 5-letnie oraz jaki ma być zakres tematyczny sporządzanych planów.
§  4.
1.
W zakresie gospodarki planowanej terenowo do opracowania szczegółowych planów 5-letnich na lata 1961-1965 zobowiązane są następujące jednostki:
1)
zjednoczenia i inne jednostki równorzędne nadzorujące działalność przedsiębiorstw terenowych,
2)
prezydia rad narodowych.
2.
Przedsiębiorstwa terenowe nie są zobowiązane do sporządzania szczegółowych 5-letnich planów gospodarczych. Na lata 1961-1965 zadania planowe i środki do ich wykonania dla przedsiębiorstw terenowych ustalą zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 jednostki bezpośrednio nadzorujące działalność tych przedsiębiorstw.
3.
W uzasadnionych przypadkach bądź to z własnej inicjatywy przedsiębiorstw, bądź też z inicjatywy prezydiów WRN przedsiębiorstwa terenowe mogą opracować własne szczegółowe plany 5-letnie na lata 1961-1965 w zakresie oraz terminach określonych przez prezydia WRM.
4.
Zakres i terminy prac nad planami 5-letnimi w państwowych gospodarstwach rolnych określi Minister Rolnictwa w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
§  5.
1.
Opierając się na uchwalonym przez Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz Radę Ministrów pięcioletnim planie rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961-1965 ministerstwa i prezydia WRN przekażą zjednoczeniom i jednostkom równorzędnym, a te z kolei przedsiębiorstwom (również tym, które nie są zobowiązane do opracowania szczegółowych planów 5-letnich) zadania planowe i środki do ich wykonania wynikające dla tych jednostek z pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961-1965.
2.
Zadania planowe i środki do ich wykonania, o których mowa w ust. 1, powinny stanowić podstawę do opracowania planów 5-letnich przez przedsiębiorstwa oraz zjednoczenia i jednostki im równorzędne.
3.
Ministerstwa nadzorujące gospodarkę planowaną centralnie przekażą do wiadomości Komisji Planowania przy Radzie Ministrów wskaźniki zadań planowych i środków do ich wykonania, przekazanych zjednoczeniom i jednostkom równorzędnym (ust. 1).
4.
Ministerstwa nadzorujące gospodarkę planowaną centralnie zobowiązane są do dokonywana bieżącej kontroli rozdziału zadań i środków do ich wykonania między poszczególne przedsiębiorstwa i w razie stwierdzenia pogorszenia przekazanych im wskaźników zobowiązane są niezwłocznie zlecić dokonanie odpowiedniej ich korekty.
§  6.
1.
Ministerstwa nadzorujące gospodarkę planowaną centralnie zorganizują prace nad planami 5-letnimi podległych jednostek w ten sposób, aby plany 5-letnie przedsiębiorstw zostały opracowane najpóźniej w terminie do dnia 1 czerwca 1961 r. oraz zatwierdzone (§ 10) w terminie do dnia 1 lipca 1961 r.
2.
Ministrowie, w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, mogą przedłużyć określone w ust. 1 terminy opracowania i zatwierdzenia szczegółowych planów 5-letnich przedsiębiorstw, z tym jednak że zatwierdzenie planów 5-letnich przedsiębiorstw nie powinno nastąpić później niż do dnia 1 października 1961 r.
§  7.
1.
Prezydia WRN uchwalają wojewódzkie plany 5-letnie na podstawie otrzymanych zadań planowych i środków ich wykonania, a następnie przekazują je w całości Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, odpowiednie zaś wycinki tych planów - właściwym ministerstwom nadzorującym gospodarkę terenową.
2.
Prezydia powiatowych (miejskich) rad narodowych na podstawie otrzymanych od prezydiów WRN (§ 5 ust. 1) zadań planowych i środków do ich wykonania wynikających z uchwalonych wojewódzkich planów 5-letnich, o których mowa w ust. 1, opracują i uchwalą w terminie do dnia 1 lipca 1961 r. powiatowe (miejskie) plany 5-letnie.
3.
Terenowe plany 5-tetnie powinny być uchwalone na sesjach właściwych rad narodowych najpóźniej w terminie do dnia 1 października 1961 r.
4.
Plany spółdzielczości objętej planowaniem terenowym powinny być opracowane przez centralne organizacje spółdzielcze oraz podległe im jednostki w trybie i w terminach przewidzianych dla planów terenowych oraz na podstawie ustaleń tych planów.
§  8.
1.
Przedsiębiorstwa objęte gospodarką planowaną centralnie, na podstawie wskaźników zadań planowych i środków do ich wykonania, o których mowa w § 5 ust. 1, otrzymanych od jednostek bezpośrednio nadrzędnych, oraz własnych materiałów i opracowań sporządzą plany 5-letnie i przekażą je do zatwierdzenia jednostkom bezpośrednio nadrzędnym.
2.
Plany, o których mowa w ust. 1, przed ich przekazaniem do zatwierdzenia powinny być omówione i zaakceptowane przez konferencje samorządów robotniczych.
§  9.
1.
Przedsiębiorstwa, zgodnie z kierunkami określonymi w § 2, powinny dążyć do poprawienia w szczegółowych planach 5-letnich zadań planowych otrzymanych od zjednoczeń i jednostek im równorzędnych, jeżeli mieści się to granicach środków przyznanych do ich wykonania, a w szczególności nakładów inwestycyjnych.
2.
W uzasadnionych gospodarczo przypadkach, jeśli poprawienie zadań planowych (podwyższenie zadań produkcyjnych, obniżenie kosztów własnych, zwiększenie akumulacji, oszczędność nakładów inwestycyjnych itp.) powoduje konieczność równoczesnego zwiększenia środków do ich wykonania, przedsiębiorstwa mogą podwyższyć:
1)
fundusz płac w granicach określonych odrębnymi przepisami, w szczególności w uchwale nr 186 Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 1960 r. w sprawie zasad i trybu bankowej kontroli funduszu płac przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 54, poz. 257);
2)
zatrudnienie (bez uczniów):
a)
za zgodą zjednoczeń i jednostek równorzędnych, gdy jest wskaźnikiem dyrektywnym, a wielkość zatrudnienia (bez uczniów) w przedsiębiorstwach podległych danemu zjednoczeniu nie przekracza limitu ustalonego dla zjednoczenia (jednostek równorzędnych),
b)
we własnym zakresie, gdy zatrudnienie zgodnie z obowiązującymi przepisami nie jest wskaźnikiem dyrektywnym;
3)
nakłady inwestycyjne wyłącznie za zgodą zjednoczeń i jednostek im równorzędnych kosztem ich zmniejszenia u innych inwestorów podległych tym jednostkom w granicach przyznanych im ogólnych nakładów inwestycyjnych.
3.
Wszelkie inne zmiany wskaźników wynikających dla przedsiębiorstw z pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961-1965, które pociągają za sobą konieczność zwiększenia środków przyznanych przez zjednoczenia i jednostki im równorzędne, mogą być dokonywane wyłącznie za zgodą tych jednostek w ramach przyznanych im środków przez ministerstwa lub prezydia WRN.
4.
Jeżeli zjednoczenia i jednostki im równorzędne nie mają możliwości uwzględnienia słusznych wniosków przedsiębiorstw dotyczących podwyższenia środków do wykonania zadań planowych, w przypadkach, o których mowa w ust. 3, decydują o tym ministerstwa lub prezydia WRN w ramach posiadanych przez te jednostki środków.
5.
Ministerstwa i prezydia WRN, w wyjątkowych, uzasadnionych gospodarczo przypadkach związanych z podwyższeniem zadań planowych, na których gospodarce narodowej specjalnie zależy, zwłaszcza w zakresie produkcji deficytowych surowców oraz produkcji eksportowej i antyimportowej, mogą wystąpić do Komisji Planowania przy Radzie Ministrów o zwiększenie środków niezbędnych do wykonania podwyższonych zadań. Dotyczy to tylko przypadków, gdy środki te nie mogą być wygospodarowane w drodze wewnętrznych przesunięć we własnym zakresie przez ministerstwa i prezydia WRN.
§  10.
1.
Zjednoczenia i jednostki równorzędne w zakresie gospodarki planowanej centralnie po otrzymaniu planów 5-letnich podległych przedsiębiorstw (§ 8) dokonują analizy tych planów w szczególności z punktu widzenia niepogorszenia przekazanych przedsiębiorstwom wskaźników dotyczących zadań planowych i środków do ich wykonania, po czym dokonają zatwierdzenia tych planów przy udziale dyrektorów zainteresowanych przedsiębiorstw.
2.
Jeżeli zjednoczenia lub jednostki im równorzędne przy zatwierdzaniu planu nie uwzględnią wniosków przedsiębiorstw w przedmiocie poprawienia zadań planowych, a przedsiębiorstwo wniosek ten podtrzymuje, mają obowiązek przekazać nie uwzględnione wnioski właściwym ministerstwom lub prezydiom WRN. Analogiczny obowiązek spoczywa na ministerstwach oraz prezydiach WRN w razie nieuwzględnienia wniosków zjednoczeń lub jednostek im równorzędnych; wnioski te, jeśli zjednoczenia je podtrzymują, ministerstwa mają obowiązek przekazać Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Wnioski, o których mowa, mogą być ewentualnie uwzględnione w trybie przewidzianym w § 1 ust. 4.
§  11.
1.
Przedsiębiorstwa objęte planowaniem centralnym przekażą do wiadomości właściwym terytorialnie prezydiom PRN podstawowe wskaźniki ze swych planów 5-letnich dotyczące w szczególności ilości i wartości produkcji, zatrudnienia i funduszu płac oraz ważniejszych zadań inwestycyjnych.
2.
Dla zapewnienia właściwej koordynacji branżowej przedsiębiorstwa objęte planowaniem centralnym, podległe innym jednostkom nadrzędnym, przekażą zjednoczeniom wiodącym podstawowe wskaźniki z zatwierdzonych planów 5-letnich przedsiębiorstw. Zakres tych wskaźników określi Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w terminie do dnia 15 maja 1961 r.
3.
W zakresie gospodarki planowanej terenowo obowiązek przekazania podstawowych wskaźników z planów terenowych nakłada się na jednostki bezpośrednio nadzorujące przedsiębiorstwa terenowe.
§  12.
1.
Plany 5-letnie, o których mowa w niniejszej uchwale, należy opracować według tych samych cen, taryf i stawek płac oraz stanu organizacyjnego, co pięcioletni plan rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961-1965.
2.
Wprowadzane w latach 1961-1965 zmiany cen, taryf i stawek płac nie powodują obowiązku przeliczeń zadań i środków zawartych w planach 5-letnich, o ile podejmowane przez Rząd decyzje w tym zakresie nie będą stanowiły inaczej.
§  13.
Jednostki planujące wszystkich szczebli, o których mowa w §§ 3 i 4, zapewnią udział związków zawodowych w pracach związanych z opracowaniem planów 5-letnich zgodnie z trybem i zasadami ustalonymi w instrukcji Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 25 lipca 1960 r. w sprawie udziału związków zawodowych w pracach związanych z opracowaniem projektów planów i budżetów.
§  14.
Szczegółowe plany 5-letnie jednostek gospodarczych wszystkich szczebli powinny być opracowane na podstawie:
1)
instrukcji Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (z 1959 r.) do opracowania projektu pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961-1965 - jeśli chodzi o zakres wskaźników rzeczowych i wartościowych; w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach ministerstwa i prezydia WRN mogą rozszerzyć zakres tych wskaźników, w szczególności jeśli chodzi o wyodrębnienie zadań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
instrukcji Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (z 1960 r.) do opracowania projektu narodowego planu gospodarczego na rok 1961- jeśli chodzi o zasady metodyczne wprowadzone tą instrukcją (definicje, pojęcia, przekroje wskaźników itp.). W szczególności dotyczy to podziału inwestycji na inwestycje centralne, zjednoczeń, przedsiębiorstw i jednostek budżetowych, podziału produkcji budowlano-montażowej według rodzajów robót, ważniejszych wskaźników planu według gałęzi wytwórczości zgodnie z nową klasyfikacją gospodarki narodowej, obliczonych w cenach porównywalnych obowiązujących na lata 1961-1965, równych cenom fabrycznym w przemyśle lub cenom zbytu w leśnictwie z dnia 1 lipca 1960 r.
§  15.
Ministerstwa dokonają zbiorczego podsumowania ważniejszych wskaźników z zatwierdzonych planów 5-letnich podległych jednostek i poinformują Komisję Planowania przy Radzie Ministrów w terminie do dnia 1 listopada 1961 r. o odchyleniach od zadań planowych i środków do ich wykonania wynikających dla nich z pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961-1965.
§  16.
Przepisy niniejszej uchwały nie dotyczą planowania finansowego w ramach szczegółowych 5-letnich planów gospodarczych na lata 1961-1965. Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów określi w terminie do dnia 15 maja 1961 r. tryb i terminarz prac związanych ze sporządzeniem szczegółowych planów finansowych na lata 1961-1965.
§  17.
1.
Przepisy dotyczące ministerstw stosuje się odpowiednio do centralnych urzędów, komisji i komitetów sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej.
2.
Przepisy dotyczące prezydiów WRN stosuje się odpowiednio do Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy oraz m. Łodzi, Krakowa, Wrocławia i Poznania.
§  18.
1.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów wydanie odpowiednich przepisów wykonawczych w sprawie trybu i zakresu opracowywania planów 5-letnich w podległych jednostkach w dostosowaniu do przepisów i terminów zawartych w niniejszej uchwale.
2.
Przepisy, o których mowa w ust. 1, powinny być uzgodnione z Komitetem Drobnej Wytwórczości, Ministerstwem Handlu Wewnętrznego i Komisją Planowania przy Radzie Ministrów.
§  19.
Wykonanie uchwały porucza się ministrom i przewodniczącym komitetów i komisji sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej, kierownikom urzędów centralnych oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  20.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024