Gospodarowanie niektórymi materiałami drzewnymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO
z dnia 31 stycznia 1961 r.
w sprawie gospodarowania niektórymi materiałami drzewnymi.

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) oraz § 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 1956 r. w sprawie zakresu działania Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego (Dz. U. Nr 30, poz. 141) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy następujących materiałów drzewnych:
1)
grubizny drewna okrągłego iglastego o średnicy 7 cm i wyżej, mierzonej wraz z korą w cieńszym końcu,
2) 1
grubizny drewna okrągłego liściastego o średnicy 20 cm i wyżej, mierzonej wraz z korą w cieńszym końcu, z wyjątkiem drewna dębowego
3)
papierówki iglastej i liściastej,
4)
materiałów tartych i ciosanych

- pochodzących:

a)
z lasów i zadrzewień państwowych nie wchodzących w skład państwowego gospodarstwa leśnego,
b)
z lasów i zadrzewień nie stanowiących własności Państwa.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o jednostkach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć:
1)
przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje państwowe nie podlegające Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,
2)
organy sprawujące zarząd mienia gromadzkiego, wspólnoty gruntowej, rolnicze spółdzielnie produkcyjne oraz osoby fizyczne.
§  3.
1.
Jednostki państwowe zarządzające lasami i zadrzewieniami obowiązane są zgłosić każdorazowo pozyskane i zaprzychodowane drewno do dyspozycji okręgowych zarządów lasów państwowych.
2.
Zgłoszone drewno okręgowe zarządy lasów państwowych przeznaczają w pierwszym rzędzie na potrzeby jednostki zarządzającej lasami lub zadrzewieniami w ilości nie przekraczającej przyznanego jej przydziału drewna. Ewentualna nadwyżka drewna podlega nabyciu przez jednostki wymienione w § 6 pkt 1.
§  4.
1.
Posiadacze lasów, którzy na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. o zagospodarowaniu lasów i nieużytków nie stanowiących własności Państwa oraz niektórych lasów i nieużytków państwowych (Dz. U. Nr 29, poz. 166), zwanej dalej "ustawą", otrzymali zezwolenie na wyrąb drzew lub drzewostanów, oraz posiadacze zadrzewień mogą:
1)
zużyć pozyskane drewno na własne potrzeby,
2)
zbyć pozyskane drewno jednostkom wymienionym w § 6,
3)
zbyć pozyskane drewno innej osobie fizycznej na jej własne potrzeby bez prawa dalszej odprzedaży.
2.
Przez własne potrzeby posiadacza lasu bądź nabywcy drewna od posiadacza lasu rozumie się zużycie drewna we własnym gospodarstwie w stanie okrągłym lub w postaci tarcicy, przerób tego drewna lub wyprodukowanej z niego tarcicy na wyroby przeznaczone do użytku własnego oraz na zbyt pod warunkiem posiadania do tego uprawnień, wymaganych przez obowiązujące przepisy na produkcję określonych wyrobów przeznaczonych na zbyt.
3.
Przez określenie "inna osoba fizyczna" należy rozumieć również osoby prowadzące warsztaty rzemieślnicze.
§  5.
1.
W celu nadania materiałów drzewnych określonych w § 1 do przewozu kolejami lub innymi publicznymi środkami lokomocji nadawca będący jednostką określoną w § 2 pkt 2 obowiązany jest uzyskać na liście przewozowym poświadczenie legalności ich pochodzenia. W stosunku do drewna, nabytego od przedsiębiorstw państwowych i uspołecznionych uprawnionych do sprzedaży drewna, dokument nabycia drewna stanowi dowód legalności jego pochodzenia, natomiast w stosunku do drewna pochodzącego z lasów i zadrzewień nie stanowiących własności Państwa oraz z lasów stanowiących własność Państwa, a oddanych w zarząd i bezpłatne użytkowanie rolniczym spółdzielniom produkcyjnym, jak również lasów stanowiących mienie gromadzkie, poświadczenie legalności pochodzenia drewna stanowi zaświadczenie wydane przez właściwy do spraw leśnictwa organ prezydium powiatowej rady narodowej.
2.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej może w drodze zarządzenia podanego do publicznej wiadomości wprowadzić zakaz wywozu poza granice województwa lub poszczególnych powiatów drewna pochodzącego z lasów i zadrzewień nie stanowiących własności Państwa oraz z lasów stanowiących własność Państwa, a oddanych w zarząd i bezpłatne użytkowanie rolniczym spółdzielniom produkcyjnym, jak również z lasów stanowiących mienie gromadzkie, jeżeli potrzeby zaopatrzenia w drewno ludności wiejskiej województwa lub powiatów nie są w pełni zaspokojone.
§  6.
Nabywanie materiałów drzewnych, o których mowa w § 1, powierza się na zasadach wyłączności:
1)
okręgowym zarządom lasów państwowych działającym przez zespoły nadleśnictw, nadleśnictwa, zespoły składnic i składnice - w odniesieniu do materiałów wymienionych w § 1 pkt 1, 2 i 3,
2)
rejonom przemysłu leśnego, działającym przez tartaki i fabryki oklein, oraz fabrykom sklejek i samodzielnym zakładom przemysłu leśnego - w odniesieniu do materiałów wymienionych w § 1 pkt 1 i 2, które bez konieczności odmanipulowywania asortymentów nieprzydatnych odpowiadają ich celom produkcyjnym, a więc tylko w odniesieniu do tych dłużyc, kłód i wyrzynków, które w całości odpowiadają normom surowca tartacznego, okleinowego, sklejkowego itp., oraz w odniesieniu do materiałów wymienionych w § 1 pkt 4.
§  7.
Okręgowe zarządy lasów państwowych obowiązane są do nabycia każdej dowiezionej do miejsc skupu ilości drewna, o którym mowa w § 1 pkt 1, 2 i 3.
§  8.
Przepis § 1 nie dotyczy zobowiązań wynikających ze służebności gruntowych oraz surowca drzewnego pochodzącego z państwowych zadrzewień przydrożnych, który przeznaczony został na sprzedaż rynkową do dyspozycji organów administracji prezydiów rad narodowych.
§  9.
1.
Jednostki określone w § 2 oraz jednostki podległe Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego mogą przyjąć w celu usługowego przetarcia drewno bez względu na jego grubość dopiero po stwierdzeniu legalności jego pochodzenia.
2.
Dowód legalności pochodzenia drewna dla celu określonego w ust. 1 stanowią:
1)
dla drewna nabytego od przedsiębiorstw państwowych i uspołecznionych uprawnionych do jego sprzedaży - dokument nabycia,
2)
dla drewna pochodzącego z lasów nie stanowiących własności Państwa oraz z lasów stanowiących własność Państwa, a oddanych w zarząd i bezpłatne użytkowanie rolniczym spółdzielniom produkcyjnym, jak również z lasów stanowiących mienie gromadzkie - zezwolenie na wyrąb drzew wydane w trybie art. 17 ustawy,
3)
dla drewna pochodzącego z zadrzewień nie stanowiących własności Państwa - zaświadczenie wydane przez prezydium gromadzkiej rady narodowej,
4)
dla drewna wymienionego w pkt 2 i 3 w przypadku, gdy było ono przewiezione publicznym środkiem lokomocji - zaświadczenie określone w § 5 ust. 1.
§  10.
Jednostki określone w § 9 obowiązane są do prowadzenia dla drewna przyjętego w celu usługowego przetarcia:
1)
książki kontroli przetarcia drewna według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
kwitariusza przyjęcia drewna na skład według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
kwitariusza wywozu materiałów tartych według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  11.
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia traci moc zarządzenie Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 15 grudnia 1959 r. w sprawie gospodarowania niektórymi materiałami drzewnymi (Monitor Polski z 1960 r. Nr 11, poz. 52).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

KSIĄŻKA KONTROLI PRZETARCIA DREWNA

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

KWIT Nr ....

przyjęcia na skład drewna do przetarcia

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

KWIT Nr ....

wywozowy na materiały tarte

grafika

1 § 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 6 października 1964 r. (M.P.64.70.326) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 października 1964 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1961.15.80

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Gospodarowanie niektórymi materiałami drzewnymi.
Data aktu: 31/01/1961
Data ogłoszenia: 20/02/1961
Data wejścia w życie: 21/05/1961