Książki do wpisywania skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 20 grudnia 1960 r.
w sprawie książek do wpisywania skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.

Na podstawie § 33 uchwały nr 357 Rady Ministrów z dnia 13 października 1960 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Monitor Polski Nr 80, poz. 367) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o placówce handlowej - należy przez to rozumieć placówkę uspołecznionego handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego, tj. dom towarowy, sklep, kiosk, stragan, stołówkę, restaurację, bar, kawiarnię, cukiernię, jadłodajnię, bufet, magazyn prowadzący sprzedaż detaliczną artykułów do produkcji rolnej oraz każdy inny punkt sprzedaży detalicznej towarów lub posiłków bądź świadczenia usług przez jednostki handlowe, z wyłączeniem sprzedaży obnośnej;
2)
o dyrekcji przedsiębiorstwa - należy przez to rozumieć jednostkę, której placówka handlowa bezpośrednio podlega, tj. przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnię, organizację społeczną;
3)
o konsumentach - należy przez to rozumieć także osoby nabywające towary w placówkach handlowych lub korzystające z usług placówek handlowych (klienci).
§  2.
1.
Każda placówka handlowa obowiązana jest prowadzić książkę do wpisywania skarg i wniosków, zwaną dalej "książką".
2.
W domach towarowych, sklepach wielodziałowych oraz w dwu- i wielosalowych zakładach gastronomicznych należy prowadzić tyle książek, aby konsumenci mogli z nich swobodnie korzystać bez potrzeby oddalania się od miejsc zakupu towaru lub spożycia posiłku.
§  3.
1.
Kierownicy placówek handlowych obowiązani są umieścić książki w miejscach dostępnych dla konsumentów.
2.
Dla ułatwienia konsumentom zgłaszania skarg i wniosków w każdej placówce handlowej należy umieścić w miejscu widocznym wywieszkę informującą:
1)
gdzie znajduje się książka do wpisywania skarg i wniosków;
2)
w jakich dniach i godzinach odbywają się przyjęcia w dyrekcji przedsiębiorstwa w sprawach skarg i wniosków, z podaniem adresu dyrekcji.
3.
Opiekę nad książką w placówce handlowej powinien sprawować kierownik placówki lub wyznaczony przez niego pracownik przebywający stale w pomieszczeniu placówki handlowej (kasjer, kierownik sali, kierownik stołówki, kierownik działu, sprzedawca itp.).
§  4.
1.
Książka powinna być udostępniona konsumentowi na każde jego żądanie.
2.
Praca w placówce handlowej powinna być tak zorganizowana, aby mimo nieobecności osoby, która sprawuje opiekę nad książką (§ 3 ust. 3), konsument mógł ją w każdej chwili otrzymać.
3.
Od osób zamierzających dokonać w książce wpisu pracownicy placówek handlowych nie mogą żądać okazania jakiegokolwiek dowodu (dokumentu), ani podania personalii.
4.
Pracownicy obowiązani są udzielić korzystającym z książek niezbędnej pomocy (wskazać miejsce, gdzie można spokojnie dokonać wpisu, użyczyć przyborów do pisania itp.).
5.
Przy książce powinien być zawsze przymocowany zatemperowany ołówek kopiowy, a wewnątrz książki podłożona kalka w celu sporządzenia wniosku lub skargi w dwóch egzemplarzach.
6.
Na żądanie wpisującego skargę lub wniosek pracownik, o którym mowa w § 3 ust. 3, obowiązany jest potwierdzić na piśmie złożenie skargi lub wniosku.
§  5.
1.
Kierownik placówki handlowej obowiązany jest codziennie sprawdzić stan zapisów w książkach i bieżąco załatwiać skargi i wnioski zgłoszone przez konsumentów.
2.
Skargi i wnioski nie załatwione pozytywnie przez kierownika placówki handlowej, skargi i wnioski bez nazwiska i adresu zgłaszającego je oraz te, których załatwienie wykracza poza kompetencje lub możliwości kierownika placówki handlowej, muszą być przekazane w terminie 3 dni od daty ich wpisania do dyrekcji przedsiębiorstwa.
3.
Kierownik placówki handlowej przekazuje dyrekcji przedsiębiorstwa kopie skarg lub wniosków, o których mowa w ust. 2, oraz załącza własne wyjaśnienia bądź propozycje dotyczące sposobu załatwienia skargi lub wniosku. Jeżeli kopia skargi lub wniosku jest nieczytelna albo jeżeli wpis został dokonany bez kopii, kierownik placówki handlowej sporządza na karcie książki o tym samym numerze odpis skargi lub wniosku dla dyrekcji przedsiębiorstwa.
4.
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku bądź o przekazaniu sprawy do załatwienia dyrekcji przedsiębiorstwa kierownik placówki handlowej zawiadamia w terminie 3 dni na piśmie konsumenta, który dokonał wpisu.
§  6.
1.
Dyrekcja przedsiębiorstwa obowiązana jest w terminie jak najkrótszym rozpatrzyć przekazaną przez kierownika placówki handlowej skargę lub wniosek i udzielić na piśmie odpowiedzi osobie, która dokonała wpisu skargi lub wniosku w książce, przesyłając kopię pisma kierownikowi placówki handlowej do wiadomości.
2.
Termin załatwienia skargi lub wniosku w zasadzie nie powinien przekraczać 1 miesiąca od daty zgłoszenia skargi lub wniosku. Dyrekcja przedsiębiorstwa może udzielić odpowiedzi w terminie późniejszym, o ile przemawiają za tym względy szczególne, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od daty zgłoszenia skargi lub wniosku.
3.
Skarga lub wniosek bez podpisu i adresu wnoszącego podlegają rozpatrzeniu, jeżeli jest to uzasadnione interesem społecznym.
§  7.
1.
Dyrekcja przedsiębiorstwa obowiązana jest zorganizować systematyczną kontrolę prowadzenia książek przez podległe placówki handlowe.
2.
Jednostka organizacyjna sprawująca nadzór nad dyrekcją przedsiębiorstwa (centralny zarząd, centrala handlowa, zjednoczenie, związek spółdzielni itp.) powinna przeprowadzać kontrole prowadzenia książek w nadzorowanych placówkach handlowych oraz sposobu załatwiania wpisanych skarg i wniosków przez placówki handlowe i dyrekcję przedsiębiorstwa.
3.
Niezależnie od kontroli prowadzonych przez dyrekcję przedsiębiorstwa i jednostkę nadrzędną nad dyrekcją przedsiębiorstwa, książki podlegają kontroli przez inne organy, do których zakresu należy kontrola placówek handlowych.
4.
W książkach należy zamieszczać daty przeprowadzenia kontroli, podpisy z uwzględnieniem stanowisk służbowych osób dokonujących kontroli oraz uwagi bądź zalecenia przekazane w czasie kontroli.
§  8.
Analiza wpisów skarg i wniosków oraz sposobu ich załatwiania powinna być włączona do tematyki narad roboczych w celu usprawnienia pracy placówek handlowych.
§  9.
1.
Ewidencję książek prowadzi dyrekcja przedsiębiorstwa.
2.
Książkę wydaje się kierownikowi placówki handlowej za pokwitowaniem, z ponumerowanymi kartami i wypełnioną okładką książki, zawierającą:
1)
dokładny adres placówki handlowej, dla której książka jest przeznaczona (ewentualnie nr telefonu) oraz nazwisko kierownika tej placówki handlowej;
2)
odcisk pieczęci przedsiębiorstwa, któremu placówka podlega - z uwzględnieniem adresu i numeru telefonu;
3)
dokładny adres i numer telefonu wydziału handlu prezydium terenowo właściwej (powiatowej, miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej;
4)
dokładny adres i numer telefonu właściwego terytorialnie inspektoratu Państwowej Inspekcji Handlowej;
5)
dokładny adres i numer telefonu komisji do walki ze spekulacją;
6)
numer książki w danej placówce handlowej (o ile placówka handlowa prowadzi kilka książek do wpisywania skarg i wniosków).
3.
Wzór wewnętrznych kart książek zawiera załącznik.
4.
Wydanie nowej książki przez dyrekcję przedsiębiorstwa może nastąpić dopiero po całkowitym wykorzystaniu i zwróceniu starej książki.
§  10.
Książki do wpisywania skarg i wniosków według wzoru, o którym mowa w § 9 ust. 3. powinny być wprowadzone do dnia 1 marca 1961 r., do którego to czasu można używać dotychczasowych "książek życzeń i zażaleń".
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1961 r.

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1960.95.420

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Książki do wpisywania skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.
Data aktu: 20/12/1960
Data ogłoszenia: 24/12/1960
Data wejścia w życie: 01/01/1961