Ustalenie odległości transportu zewnętrznego materiałów dla celów kosztorysowania robót budowlano-montażowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU BUDOWNICTWA, URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
z dnia 23 listopada 1960 r.
w sprawie ustalenia odległości transportu zewnętrznego materiałów dla celów kosztorysowania robót budowlano-montażowych.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 6 lit. e) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury (Dz. U. Nr 38, poz. 225) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dla materiałów, których ceny ustalone są w odpowiednich cennikach zbytu, a w związku z tym i w Cenniku materiałów budowlanych dla celów kosztorysowania, bez kosztów transportu kolejowego według zasady cen loco wagon stacja załadowania lub loco środek transportu podstawiony przez odbiorcę - odległość niezbędnego transportu kolejowego lub samochodowego ustala się odrębnie co do każdego materiału w wielkości średniej dla poszczególnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych, z uwzględnieniem wyjątków określonych w § 2. Ustalona średnia odległość transportu obowiązuje w odniesieniu do wszystkich robót wykonywanych przez dane przedsiębiorstwo.
2.
Wyliczenie średniej odległości powinno być oparte na odpowiednich dokumentach przewozowych jednostki zaopatrzeniowej przedsiębiorstwa i określać:
a)
dla transportu kolejowego - odległość od stacji załadowania producenta do położonej najbliżej magazynu przyobiektowego stacji kolejowej, zdolnej do przyjmowania odpowiedniej ilości przesyłek wagonowych,
b)
dla bezpośredniego transportu samochodowego - najkrótszą odległość pomiędzy miejscem pobrania materiału (wytwórnią) a magazynem przyobiektowym.
3.
Obliczeniem średniej ważonej należy objąć całkowitą masę towarową danego materiału transportowaną w okresie roku poprzedzającego wyliczenia, z uwzględnieniem wyjątków podanych w ust. 4 i w § 2.
4.
W czwartym kwartale 1960 r. wyliczenia średniej odległości dokonuje się na podstawie dokumentów przewozowych za trzeci kwartał 1960 r., w styczniu 1961 r. zaś na podstawie dokumentów przewozowych za drugie półrocze 1960 r.
5.
Ustalone średnie odległości obowiązują przy opracowywaniu danych wyjściowych do kosztorysowania przez okres najbliższego roku. W styczniu każdego roku dokonuje się ponownych obliczeń według wyników ubiegłego roku kalendarzowego na zasadach podanych w ust. 2. Zaktualizowane ustalenia stosuje się jedynie do założeń kosztorysowych opracowywanych od dnia 1 lutego danego roku (dla nowych budynków). Założenia kosztorysowe opracowane uprzednio, jak również na ich podstawie sporządzona dokumentacja kosztorysowa nie podlegają korekcie, chyba że uzasadnia to wielkość zmian powstałych w transporcie materiałów. Przeróbkę kosztorysów dopuszcza się tylko w przypadkach, gdy budowa jest nie rozpoczęta w momencie dokonania ponownych wyliczeń lub zaawansowanie robót jest niewielkie. Koszt przeceny uprzednio opracowanej dokumentacji pokrywa strona, na której życzenie nastąpiła przecena.
6.
W razie występowania transportu mieszanego, tj. częściowo kolejowego i częściowo samochodowego bezpośredniego (od miejsca pobrania do magazynu przyobiektowego) dla tych samych rodzajów materiałów, stosuje się następujące zasady obliczania średniej ważonej:
a)
jeżeli 80% lub więcej danego materiału przewozi się transportem kolejowym, przyjmuje się, że średnia ważona odległość transportu kolejowego, obliczona w stosunku do ilości materiału rzeczywiście przewożonej tym transportem, obowiązuje w odniesieniu do całkowitej masy danego materiału,
b)
jeżeli 80% lub więcej danego materiału przewozi się bezpośrednim transportem samochodowym, odległość oblicza się analogicznie jak pod lit. a), lecz w odniesieniu do transportu samochodowego,
c)
jeżeli transport kolejowy bądź bezpośredni samochodowy obejmuje mniej niż 80% ogólnej ilości danego materiału, średnią ważoną odległość transportu ustala się dla tego rodzaju transportu, który dotyczy przeważającej ilości materiału, przeliczając odległości pozostałego transportu według relacji kosztów transportu przeważającego ilościowo, zgodnie z przykładem podanym w załączniku nr 1 do zarządzenia. Przy przeliczaniu odległości transportu samochodowego na odległość transportu kolejowego jako przeważającego uwzględnia się tylko koszt wydłużenia transportu samochodowego na odległość wynikającą z różnicy między odległością od miejsca pobrania do magazynu przyobiektowego a odległością od najbliższej stacji kolejowej do magazynu przyobiektowego.
7.
Pisma stwierdzające odległości i rodzaje transportu dla poszczególnych materiałów podpisuje kierownik jednostki zaopatrzeniowej i dyrektor przedsiębiorstwa.
8.
Odpis pisma, o którym mowa w ust. 7, załącza się do protokołu danych wyjściowych.
9.
Zobowiązuje się wszystkie przedsiębiorstwa państwowe do przesyłania odpisów pism, o których mowa w ust. 7, do Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury (Departament Norm Budowlano-Montażowych) w terminie do 15 lutego każdego roku.
§  2.
1.
Z obliczeń średniej odległości transportu kolejowego i samochodowego wyłącza się:
a)
roboty polegające na montażu maszyn i urządzeń przemysłowych, roboty elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
b)
prefabrykaty betonowe i żelbetowe wielkowymiarowe dla budownictwa uprzemysłowionego mieszkaniowego i przemysłowego bez względu na ich ciężar oraz prefabrykaty o ciężarze ponad 500 kg we wszelkich pozostałych rodzajach budownictwa,
c)
materiały dla obiektów przydzielonych przedsiębiorstwu do realizacji poza rejonem jego działalności.
2.
Ponadto z obliczeń średniej odległości transportu kolejowego i samochodowego mogą być wyłączone materiały dla robót inżynieryjnych lądowych i wodnych, komunikacyjnych i mostowych, a w szczególności tych, do których zastosowano kalkulację indywidualną kosztów transportu, zgodnie z punktem 9.2.3. instrukcji o kosztorysowaniu robót budowlano-montażowych na podstawie katalogów scalonych norm kosztorysowych, cenników montażu maszyn i urządzeń oraz cenników robót elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych, wprowadzonej przez § 1 ust. 1 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 21 czerwca 1960 r. w sprawie podstaw sporządzania kosztorysów na roboty budowlano-montażowe wykonywane po dniu 30 czerwca 1960 r. (Monitor Polski Nr 59, poz. 282).
3.
Przy obliczaniu średniej odległości transportu w sposób określony w § 1 wyłącza się prefabrykaty oraz materiały dla budów wymienionych w ust. 1 i 2 niniejszego paragrafu, ustalając dla nich indywidualne odległości transportu i stosując przepisy podane w § 1 ust. 7, 8 i 9.
§  3.
W miejscowościach, w których istnieją wydzielone jednostki zaopatrzeniowe, przepisy § 1 stosuje się odpowiednio do tych jednostek, a średnie ważone odległości transportu ustala się dla wszystkich przedsiębiorstw obsługiwanych przez daną jednostkę zaopatrzeniową.
§  4.
W razie wątpliwości co do prawidłowości wyliczeń odległości ewentualne spory w tych sprawach powinny być rozstrzygane w trybie przewidzianym do rozstrzygania tzw. sporów przedumownych.
§  5.
Zarządzenie nie dotyczy materiałów dla robót remontowych budowlanych i remontowych instalacyjnych ujętych w cenniku nr 51/A/60 zatwierdzonym przez § 1 ust. 1 pkt 5 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 21 czerwca 1960 r. powołanego w § 2 ust. 2, dla których ceny w cenniku odpowiednio zwiększono o koszty średniego transportu kolejowego, oraz wyrobów kowalsko-ślusarskich i gazów technicznych, których ceny dla celów kosztorysowania ustalone są łącznie ze średnim kosztem transportu.
§  6.
Jeżeli dla robót realizowanych w 1960 r. oraz robót przechodzących na rok 1961 nie zostały uzgodnione aneksy do założeń kosztorysowych w zakresie odległości i rodzaju środków transportu materiałów przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia, przedsiębiorstwa wykonawcze zobowiązane są do ustalenia i doręczenia zainteresowanym inwestorom pism, o których mowa w § 1 ust. 7, do dnia 17 grudnia 1960 r.
§  7.
1.
Podstawowe materiały posiadające ceny loco wagon stacja załadowania wymienione są w załączniku nr 2 do zarządzenia.
2.
Grupowanie materiałów dla określenia odległości transportu przeprowadzać należy według podziału podanego w tym załączniku.
§  8.
Zarządzenie obowiązuje przy ustalaniu założeń kosztorysowych sporządzanych po dniu jego ogłoszenia. Pozostają jako obowiązujące wszystkie dotychczasowe ustalenia dla obiektów, grup obiektów i rejonów.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

PRZYKŁAD WYLICZENIA ŚREDNIEJ WAŻONEJ ODLEGŁOŚCI TRANSPORTU KOLEJOWEGO I SAMOCHODOWEGO BEZPOŚREDNIEGO DLA MATERIAŁÓW O CENIE ZAKUPU NIE OBEJMUJĄCEJ KOSZTÓW TRANSPORTU KOLEJOWEGO (LOCO WAGON STACJA ZAŁADOWANIA BĄDŹ LOCO ŚRODEK PODSTAWIONY PRZEZ ODBIORCĘ)

1.
Za podstawę obliczenia przyjmuje się pełną masę towarową danego materiału, z wyjątkiem prefabrykatów oraz materiałów dla budów wydzielonych zgodnie z § 2 zarządzenia.
2.
Obliczeniem należy objąć:

2.1. transport kolejowy;

2.2. wydłużenie transportu samochodowego przy pobieraniu materiału bezpośrednio od dostawcy, tj. całkowitą odległość transportu samochodowego pomniejszoną o odległość od stacji kolejowej do magazynu przyobiektowego.

3.
Obliczenia średniej ważonej dokonuje się odrębnie dla transportu kolejowego i odrębnie dla wydłużenia transportu samochodowego.
4.
Dla obliczenia średniej ważonej odległości należy stosować następujący wzór:

w którym:

A, B, C itd. - oznaczają ilości materiałów otrzymane z poszczególnych zakładów (pełny przydział materiałowy),

A1, A2, B1, B2 itd. - oznaczają poszczególne ilości kierowane do poszczególnych miejsc przeznaczenia

(suma A1 + A2 itd. powinna dać wielkość = A; przy transporcie kolejowym należy łączyć budowy, które odbierają ładunki z tej samej stacji przeznaczenia),

a1, a2, b1, b2 itd. - oznaczają poszczególne odległości transportu (przy transporcie samochodowym poszczególne wydłużenie lub skrócenie transportu w porównaniu z odległością od najbliższej stacji kolejowej).

5.
Przykład wyliczenia średniej odległości dla cegły pełnej:

5.1. Założenia:

5.1.1. Całość zakupu cegły w III kwartale 1960 r. wyniosła 125 mln sztuk, z czego:

z cegielni I - 27 mln sztuk, w tym:

6 mln sztuk transportowano 183 km koleją
8 " " " 245 km "
10 " " " 295 km "
3 " " " 35 km samochodem (budowa 1),

z cegielni II - 32 mln sztuk, w tym:

11 mln sztuk transportowano 295 km koleją
12 " " " 145 km "
5 " " " 37 km samochodem (budowa 2)
4 " " " 45 km " (budowa 3),

z cegielni III - 18 mln sztuk, w tym:

11 mln sztuk transportowano 27 km samochodem (budowa 4)
5 " " " 32 km " (budowa 5)
2 " " " 12 km " (budowa 6),

z cegielni IV - 8 mln sztuk,

które transportowano 23 km samochodem (budowa 7),

z cegielni V - 40 mln sztuk, w tym:

12 mln sztuk transportowano 183 km koleją
17 " " " 258 km "
8 " " " 392 km "
3 " " " 47 km samochodem (budowa 1).

5.1.2. Położenie budów w stosunku do stacji kolejowej:

- budowa 1 i 3 - do 5 km (odległość kosztorysowa)
- budowa 2, 4, 5 - do 10 km " "
- budowa 6, 7 - do 15 km " "

5.2. Wyliczenie:

5.2.1. Transport kolejowy:

(6 x 183 + 8 x 245 + 10 x 295 + 11 x 295 + 12 x 145 + 12 x 183 + 17 x 258 + 8 x 392): (6 + 8 + 10 + 11 + 12 + 12 + 17 + 8) = 247 km = 250 km.

5.2.2. Wydłużenie bezpośredniego transportu samochodowego ponad odległość od najbliższej stacji kolejowej:

[3 (35 - 5) + 5 (37 - 10) + 4 (45 - 5) + 11 (27 - 10) + 5 (32 - 10) + 2 (12 - 15) + 8 (23 - 15) + 3 (47 - 5) ]: (3 + 5 + 4 + 11 + 5 + 2 + 8 + 3) = 21 km = około 25 km.

5.2.3. Średnia ważona transportu kolejowego i wydłużenia bezpośredniego transportu samochodowego przy 84 mln sztuk cegieł przewiezionych transportem kolejowym i 41 mln sztuk cegieł przewiezionych transportem samochodowym.

Przy cenach transportu:

12,10 zł/t - transport kolejowy na 50 km,

1,09 zł/t - dopłata za każde następne 10 km,

7,90 zł/t - dopłata do transportu samochodowego za każde 5 km.

Udział %: transport kolejowy 84 x 100: 125 = 67%

transport samochodowy 41 x 100: 125 = 33%.

Wyliczenie wartości średniej:

0,67 (12,10 + 20 x 1,09) = 22,70

0,33 x 7,90 x 5 = 13,05

razem: 35,75 zł/t.

5.2.4. Obliczenie średniej ważonej odległości transportu kolejowego, uwzględniającej wpływ wydłużenia transportu samochodowego:

km.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

SPIS PODSTAWOWYCH MATERIAŁÓW O CENIE LOCO WAGON STACJA ZAŁADOWANIA

1. Wielkowymiarowe prefabrykaty betonowe i żelbetowe. *)

2. Pozostałe prefabrykaty betonowe i żelbetowe, z wyjątkiem wyrobów azbestocementowych.

3. Wyroby ceramiczne, z wyjątkiem dachówek, gąsiorów, pustaków Akermana, kafli, terrakoty, glazury, płytek przyborskich i wyrobów kamionkowych.

4. Kamień.

5. Kostka kamienna i krawężniki kamienne.

6. Grysy, tłuczeń i kliniec.

7. Piasek.

8. Żwir i pospółka.

9. Żużel.

10. Bloki budowlane z wapienia.

11. Mączka ceglana.

12. Torf.

13. Faszyna i leszczyna.

______

*) Dotyczy indywidualnych wyliczeń odległości.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024