Rozliczenia za energię elektryczną zużywaną przez silniki elektryczne w rolnictwie.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GÓRNICTWA I ENERGETYKI
z dnia 30 stycznia 1960 r.
w sprawie rozliczeń za energię elektryczną zużywaną przez silniki elektryczne w rolnictwie. *

Na podstawie art. 2 ust 2 pkt 3 dekretu z dnia 28 stycznia 1953 r. o zabezpieczeniu racjonalnego i oszczędnego użytkowania energii elektrycznej i cieplnej (Dz. U. Nr 9, poz. 26) oraz § 1 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1957 r. w sprawie ustalania przez Radę Ministrów wytycznych do określania cen i stawek taryfowych niektórych artykułów i usług (Dz. U. Nr 49, poz. 235) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy poborze energii elektrycznej w indywidualnych gospodarstwach rolnych (pkt V b taryfy rolniczej dla oświetlenia, napędu i grzejnictwa, stanowiącej rozdział V taryf energii elektrycznej, ustalonych zarządzeniem Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 20 grudnia 1948 r. z późniejszymi zmianami) przez przewoźne zespoły silnikowe przyłączane bezpośrednio do sieci niskiego napięcia oraz przez silniki przyłączone do instalacji odbiorczych nie zaopatrzonych w liczniki, o ile takie silniki (zespoły silnikowe) posiadają:
a)
zainstalowane i oplombowane przez dostawcę urządzenia do pomiaru ilości obrotów silnika, a znamionowa synchroniczna liczba obrotów silnika na minutę wynosi 1500 - wysokość opłaty oblicza się według wzoru:

P x N x 0,8 zł,

w którym:

P = moc znamionowa silnika w kW,

N = liczba obrotów silnika wykazana w okresie obrachunkowym przez urządzenie pomiarowe w setkach tysięcy obrotów;

b)
zainstalowane i oplombowane przez dostawcę liczniki czasu pracy silnika - wysokość opłaty oblicza się według wzoru:

P x t x 0,7 zł,

w którym:

P = moc znamionowa silnika w kW,

t - liczba godzin pracy silnika wykazana przez licznik czasu.

§  2.
Przy poborze energii elektrycznej w jednostkach gospodarki uspołecznionej (pkt V c taryfy rolniczej dla oświetlenia, napędu i grzejnictwa określonej w § 1) przez przewoźne zespoły silnikowe przyłączane bezpośrednio do sieci niskiego napięcia oraz przez silniki przyłączone do instalacji odbiorczych nie zaopatrzonych w liczniki, o ile takie silniki (zespoły silnikowe) posiadają:
a)
zainstalowane i oplombowane przez dostawcę urządzenia do pomiaru ilości obrotów silnika, a znamionowa synchroniczna liczba obrotów silnika na minutę wynosi 1500 - wysokość opłaty oblicza się według wzoru:

P x N x 0,45 zł,

w którym:

P - moc znamionowa silnika w kW,

N = liczba obrotów silnika wykazana w okresie obrachunkowym przez urządzenie pomiarowe w setkach tysięcy obrotów;

b)
zainstalowane i oplombowane przez dostawcę liczniki czasu pracy silnika - wysokość opłaty oblicza się według wzoru:

P x t x 0,4 zł,

w którym:

P = moc znamionowa silnika w kW,

t = liczba godzin pracy silnika wykazana przez licznik czasu.

§  3.
W razie dokonywania rozliczeń za pobraną przez silniki energię elektryczną w oparciu o urządzenia mierzące ilość obrotów lub czas pracy silnika należy przy sporządzaniu zestawień statystycznych ilość pobranej energii elektrycznej obliczać dzieląc wysokość pobranej opłaty przez stawkę:

zł 0,78 dla indywidualnych gospodarstw rolnych (pkt V b taryfy określonej w § 1),

zł 0,45 dla jednostek gospodarki uspołecznionej (pkt V c taryfy określonej w § 1).

§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 8 czerwca 1962 r. nin. rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek zmiany art. art. 2 ust 2 pkt 3 dekretu z dnia 28 stycznia 1953 r. o zabezpieczeniu racjonalnego i oszczędnego użytkowania energii elektrycznej i cieplnej (Dz. U. Nr 9, poz. 26) przez art. 23 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz.U.62.32.150).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1960.17.84

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozliczenia za energię elektryczną zużywaną przez silniki elektryczne w rolnictwie.
Data aktu: 30/01/1960
Data ogłoszenia: 19/02/1960
Data wejścia w życie: 19/02/1960