Stanowiska służbowe i uposażenia pracowników Najwyższej Izby Kontroli.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 12 maja 1959 r.
w sprawie stanowisk służbowych i uposażeń pracowników Najwyższej Izby Kontroli.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Na uposażenie pracowników Najwyższej Izby Kontroli wykonujących lub nadzorujących czynności kontrolne, zwanych dalej "pracownikami kontrolerskimi", składa się:
1)
uposażenie zasadnicze według przyznanej grupy w wysokości ustalonej dla pracowników naczelnych organów administracji państwowej,
2)
dodatek funkcyjny według przyznanej stawki w wysokości ustalonej dla pracowników naczelnych organów administracji państwowej,
3)
dodatek kontrolerski w wysokości od 20 do 100% uposażenia zasadniczego łącznie z dodatkiem funkcyjnym dla pracowników wykonujących czynności kontrolne, a od 20 do 50% uposażenia zasadniczego łącznie z dodatkiem funkcyjnym dla pozostałych pracowników kontrolerskich.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli określa stanowiska zajmowane przez pracowników kontrolerskich.
§  2.
Dla pracowników kontrolerskich ustala się tabelę stanowisk, wymaganych kwalifikacji, grup uposażenia i stawek dodatku funkcyjnego, stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§  3.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli określa dla poszczególnych pracowników kontrolerskich wysokość dodatku kontrolerskiego w granicach ustalonych w § 1 ust. 1 pkt 3.
2.
Dodatek kontrolerski nie podlega podatkowi od wynagrodzeń.
§  4.
1.
Pracownikom kontrolerskim Najwyższej Izby Kontroli, którzy pełnią obowiązki wymagające znajomości języków obcych i wykazują biegłą ich znajomość w słowie i piśmie, przyznaje się dodatek za znajomość języków obcych.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli ustali tryb przyznawania oraz wysokość dodatku za znajomość języków obcych według zasad przyjętych w naczelnych organach administracji państwowej.
§  5.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może przyznawać pracownikom kontrolerskim, którzy podjęli pracę w kontroli państwowej na podstawie przeniesienia służbowego, dodatek wyrównawczy jako ekwiwalent szczególnych świadczeń pieniężnych bądź w naturze, które przysługiwały im z tytułu pracy na poprzednim stanowisku.
2.
Oficerowie Sił Zbrojnych, wyznaczeni przez Ministra Obrony Narodowej w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli do wykonania zadań w Najwyższej Izbie Kontroli, otrzymują wynagrodzenie według zasad ustalonych dla oficerów w czynnej służbie wojskowej wyznaczonych do wykonywania zadań poza wojskiem.
§  6.
Pracownikom kontrolerskim Najwyższej Izby Kontroli przysługuje dodatek 50% do diet przewidzianych dla pracowników administracji państwowej w przepisach o należnościach w razie pełnienia czynności służbowych poza zwykłym miejscem służbowym oraz w razie przeniesienia na inne miejsce służbowe.
§  7.
Dla pracowników nie będących pracownikami kontrolerskimi ustala się tabelę stanowisk, wymaganych kwalifikacji, grup uposażenia i stawek dodatku funkcyjnego bądź służbowego, stanowiącą załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§  8.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych Prezes Najwyższej Izby Kontroli może przyjąć do pracy lub mianować pracownika nie odpowiadającego wymaganiom kwalifikacyjnym określonym w załącznikach nr 1 i nr 2 do niniejszej uchwały.
§  9.
1.
Przy przyjęciu do pracy lub mianowaniu na stanowisko, dla którego przewidziane jest kilka grup uposażenia, przyznaje się pracownikowi najniższą grupę uposażenia, przewidzianą dla danego stanowiska.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może przyznać pracownikowi przy przyjęciu do pracy lub mianowaniu grupę uposażenia bezpośrednio wyższą od określonej w ust. 1, jeżeli posiada on specjalne kwalifikacje w zakresie czynności związanych z jego stanowiskiem lub gdy wymagają tego ważne względy służbowe.
3.
W wyjątkowych przypadkach Prezes Najwyższej Izby Kontroli może przyznać pracownikowi posiadającemu szczególnie wysokie kwalifikacje grupę uposażenia bezpośrednio wyższą od określonej dla danego stanowiska w tabeli stanowisk.
§  10.
1.
Pracownicy Najwyższej Izby Kontroli zostaną zaszeregowani do jednej z grup uposażenia przewidzianej w załączniku nr 1 lub nr 2 do niniejszej uchwały.
2.
Pracownicy zajmujący w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały stanowiska nie przewidziane w załączniku nr 1 lub nr 2 zostają przy zaszeregowaniu mianowani (powołani) na jedno ze stanowisk wymienione w tych załącznikach, odpowiadające faktycznie wykonywanym przez nich obowiązkom służbowym.
3.
Jeżeli w myśl ust. 1 przypadałoby pracownikowi uposażenie niższe od ostatnio posiadanego, pracownik otrzymuje uposażenie w wysokości dotychczasowej.
§  11.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może przyznać wybitnym specjalistom zatrudnionym w Najwyższej Izbie Kontroli indywidualne uposażenie ryczałtowe w wysokości i według zasad ustalonych dla tego rodzaju wynagrodzeń w naczelnych organach administracji państwowej.
§  12.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszej uchwale do pracowników Najwyższej Izby Kontroli mają odpowiednie zastosowanie przepisy dotyczące pracowników naczelnych organów administracji państwowej.
§  13.
Wykonanie uchwały powierza się Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 maja 1959 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Tabela stanowisk pracowników kontrolerskich Najwyższej Izby Kontroli.

Lp. Stanowisko służbowe Wymagane kwalifikacje Grupa uposażenia Stawka dodatku funkcyjnego
1 2 3 4 5
1 Dyrektor zespołu, dyrektor departamentu, przewodniczący delegatury ukończone wyższe studia oraz co najmniej ośmioletnia praktyka w administracji państwowej, gospodarce narodowej lab w kontroli II-I 1
2 Radca Prezesa - " - III-I 2-1
3 Wicedyrektor zespołu, wicedyrektor departamentu, zastępca przewodniczącego delegatury - " - III-II 2
4 Naczelnik wydziału, kierownik terenowej grupy ukończone wyższe studia oraz co najmniej pięcioletnia praktyka w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli IV-III 3-2
5 Radca prawny, radca ekonomiczny, radca techniczny ukończone wyższe studia oraz co najmniej pięcioletnia praktyka w zawodzie V-III 3-2
6 Zastępca kierownika terenowej grupy, kierownik referatu, starszy inspektor ukończone wyższe studia oraz co najmniej pięcioletnia praktyka w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli albo ukończona szkoła średnia oraz co najmniej ośmioletnia praktyka w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli V-III 3
7 Inspektor ukończone wyższe studia oraz pięcioletnia praktyka w administracji państwowej lub gospodarce narodowej albo ukończona szkoła średnia i co najmniej ośmioletnia praktyka w administracji państwowej lub gospodarce narodowej VI-V 4

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Tabela stanowisk pracowników Najwyższej Izby Kontroli nie będących pracownikami kontrolerskimi.

Lp. Stanowisko służbowe Wymagane kwalifikacje Grupa uposażenia Stawka dodatku funkcyjnego lub służbowego
1 2 3 4 5
1 Dyrektor departamentu ukończone wyższe studia ekonomiczne lub prawnicze oraz pięć lat. praktyki w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli albo ukończona szkoła średnia i dziesięć lat praktyki w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli II-I 1
2 Wicedyrektor departamentu - " - III-II 2
3 Naczelnik wydziału ukończone wyższe studia ekonomiczne lub prawnicze oraz pięć lat praktyki w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli albo ukończona szkoła średnia i dziesięć lat praktyki w administracji, państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli IV-III 3
4 Starszy radca ukończone wyższe studia ekonomiczne lub prawnicze oraz cztery lata praktyki w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli albo ukończona szkoła średnia i osiem iat praktyki w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli V-III 3
5

i

Radca, kierownik biblioteki, starszy księgowy, kierownik kancelarii głównej, kierownik kancelarii tajnej, starszy referent, sekretarz Prezesa ukończone odpowiednie wyższe studia oraz dwa lata praktyki w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli albo ukończona szkoła średnia i pięć lat praktyki w administracji państwowej gospodarce narodowej lub w kontroli VI-V 5-4
6 Referent, bibliotekarz, kierownik kancelarii, kierownik hali maszyn, korektor, księgowy, płalnik, sekretarz wiceprezesa ukończona szkoła średnia oraz trzy lata praktyki w administracji państwowej, gospodarce narodowej lub w kontroli VII-VI a-5
7 Sekretarka, starsza maszynistka, rachmistrz, stenotypistka ukończona szkoła średnia i rok praktyki w administracji państwowej, gospodarce narodowej lut> w * kontroli VIII-VII c-b
8 Pomoc biurowa, maszynistka ukończona szkoła średnia' IX-VIII d
9 Telefonistka, woźny ukończona szkoła podstawowa X-IX -

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024